Gå til innhold

Forskjell på "billigdrill" og "proffdrill" (Video)


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

For ett par år siden fikk jeg en rød drill på 12V og 1.2amp. batteri av merket "Storm" i julegave. Drillen kostet da 598,- og ble vist kjøpt på Clas'ern.

For et par uker siden kjøpte jeg også blandt annet Bosch 10.8V drill med 1.2amp. batteri.

Det er disse to drillene dere ser på videoene under, og hvis dere skrur opp lyden, så kan dere høre at billigdrillen sliter mer med styrken enn det Boschen gjør. Selv om Bosch'en har ett svakere batteri i utgangspunktet.

Begge batteriene var sef. fullstendig oppladet før videoene ble tatt.

Det skal også sies at "billigdrillen" ikke varer like lenge som Bosch'en før man må lade den opp igjen (selv om batteriene har samme amp.)

Til slutt må jeg også si at Bosch'en har to gir. I videoen under er denne stilt inn på det giret som skrur raskest. Men det raskeste giret er også det giret som gir mindre styrke til selve skruingen. Men alikevel så virker Bosch'en vesentlig sterkere enn "billigdrillen" som går mye sagtere.

hadde jeg benyttet meg av det andre giret så anntar jeg at drillene hadde møtt planken omtrent sammtidig, men i denne hastigheten hadde Bosch'en vert totalt overlegen på styrke i forhold til "billigdrillen"

Her snakker vi total knockout!

Boschen er også mye lettere og mer hendig enn "billigdrillen"

Den medfølgende laderen lader batteriet til 100% på 30min. og 75% på 15min.

Laderen til "billigdrillen" trengte hele 4 timer før den lyste grønt og det er jo faktisk en halv arbeidsdag, så da hadde man trengt langt fler batterier.

Selv prisen tatt i betraktning, så mener jeg fortsatt at Bosch'en vinner soleklart.

http://www.youtube.com/watch?v=ZT6WcJGSK3A

http://www.youtube.com/watch?v=ZZgfJTMud68

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Bjerknez

Den koster rundt 1.600,- og da får du med to batterier av typen Lithium Ion.

Lithium Ion batterier holder langt lenger enn andre batterier og disse blir ikke gradvis dårligere når man holder på og skru/bore slik som andre driller gjør. De taper ikke styrke i det hele tatt før bateriet er tom for strøm, og da stopper bare drillen med en gang.

Skal man ha en billigdrill (som stort sett kun blir levert med ett batteri) så må man ta i betraktning at man nettopp får med kun ett batteri. Det er gjerne batteriet som man betaler mest for når man kjøper elektroverktøy.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en god Festool drill koster brått 5000 da. Tok ut den nyeste på jobben forleden, husker ikke helt hva den heter, men er noe sånn 15+3. Men funker greit den. Jobber som elektriker, så for meg er det håpløst å bruke en billigdrill da drillen brukes hyppig som regel. Makita er også gode saker forresten. Føler egentlig at man får det man betaler for når det kommer til verktøy, ikke så mye man betaler for merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Men en god Festool drill koster brått 5000 da. Tok ut den nyeste på jobben forleden, husker ikke helt hva den heter, men er noe sånn 15+3. Men funker greit den. Jobber som elektriker, så for meg er det håpløst å bruke en billigdrill da drillen brukes hyppig som regel. Makita er også gode saker forresten. Føler egentlig at man får det man betaler for når det kommer til verktøy, ikke så mye man betaler for merket.

Jeg har en Makita drill, å det var som å komme til en ny verden, etter flere år med DeWalt, som også skal være bra greier.

Makita 14,4

  • DCN Poeng 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Kjøpte en billigdrill på Biltema og det eneste den var brukandes til var fyllmasse... Så den kasta jeg.

Har nå en Hitachi og er fornøyd med den. Kjøpte en liten milvuakee på jobben og den er også veldig hendig og god til mindre arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Har selv en helt ny Panasonicl og en 1 år gammel Makita. Makitaen er mye sterkere men også litt tyngre og kan brukes til å borre i stendere med. Panasonicen er lettere og svakere og motorene ryker i ett sett hvis du borrer i stendere. Har selv svidd tre motorer siste året på Panasonic selv om den skal stoppe ved for høy belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

De fleste proffdrillene er bra ja og det er ikke bare Proffserien til Bosch som er det.

både Makita/Dewalt/Panasonic/Makita etc. er sikkert bra saker, men jeg synes bosch har de beste drillpakkene og Bosch sin 18V drill vant overlegent i en test hvor dem testet batterilevetid.

Men hovedpoenget med denne tråden er ikke hvilken proffdrill som er best, men bare for å bevise at en proffdrill faktisk er mye bedre enn en billigdrill. Selv om man tar med prisen i betraktningen. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Her er at par videoer til. Dem viser hvor raskt en 18V Bosch slagtrekker/drill skrur i en skrue, og den siste viser hvor mye krefter det faktisk er i slagtrekkeren. Den skrudde skruen langt ned i treverket, og enda var det plenti av krefter igjen. Dere kan høre bitsen glipper helt på slutten der, men mye av grunnen til dette var at bitsholderen kom bort i kanten.

Det geniale med slagtrekkeren er at den i motsettning til drillen har slagtrekker funksjon. Noe som gjør at man slipper all momentet overført til armene. Jeg brukte fire forsøk før jeg fikk til å skru ned skruen med 18V drillen, da jeg hele tiden må legge mye vekt på for at ikke bits skal glippe.

Bosch GSB drill:

http://www.youtube.com/watch?v=NaOIeeCPyDw

Bosch slagtrekker 18V:

http://www.youtube.com/watch?v=hF_QfxMvCas

Jeg har en Makita drill, å det var som å komme til en ny verden, etter flere år med DeWalt, som også skal være bra greier.

Makita 14,4

14.4V har jeg for meg er en veldig fin allround drill som eneste drill.

Men hvis man feks. har 10.8V driller, så blir avstanden opp til 14.4V for liten til at det er lønsomt. Da er det bedre å gå for 18V som nr. 2 drill som klarer de helt største oppgavene.

Dessuten så koster 18V driller kun marginalt mer enn 14.4V. Vekt/størrelse er også veldig marginal.

Men som eneste allround drill, så mener jeg 14.4V er et fornuftig valg :)

Hva som er best av Makita/Bosch/Panasonic/Dewalt etc etc. skal jeg ikke diskutere, men jeg tror de fleste proffdrillene er veldig gode, og det vil alltid være noen som har vert missfornøyd eller virsa versa med sin drill.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har 2 blå Bosch her som er gull Usikker på V)... Kjøpte en Panasonic her for 1 år siden ca og den er vill mht styrke, men ja, en merker godt forskjell på billige driller og proffverktøy. Verdt kronene ekstra de syntes jeg.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Når jeg ser meg tilbake så kan jeg liksom ikke skjønne hvorfor jeg ikke har kjøpt meg skikkelig drill før.

Man trenger jo kanskje ikke en gallon med driller, men en proff allround drill er et skikkelig uunværlig verktøy man stadig får bruk for mener jeg :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Denne tråden med de videoene gir meg et flashback tilbake til skolen da jeg leste "black and decker" av Einar Økland.:lol:

Endret av Bjørgvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Denne tråden med de videoene gir meg et flashback tilbake til skolen da jeg leste "black and decker" av Einar Økland.:lol:

Hvis videoen du linker til gir deg flashback, så har du eller har hatt ett virkelig stort problem :lol:

Men jeg ble litt skremt, for jeg skulle henge opp noen bilder i stua i går, og mens jeg gjorde det så kom det noe jeg skulle se på tv, og dermed så "falt" jeg naturlig til rette ned i godstolen midt i jobben og dermed så hadde jeg drillen i fanget. Madammen kom hjem og så meg sitte der med drillen i hånden og så på tv.... Kan forstå at det kunne virke litt psyko :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protool er min soleklare favoritt, er proffutgaven til Festool. Har 2 stk 18V Li-Ion på jobb.

Disse koster rundt 6.000,- men så er det få om ingen andre driller som klarer 1000 selvborrende skruer på EN lading ved 3800 o/min. Skrudde ca 1000 kvm platetak med disse og vi bruker de til rigging under Country- og Seljordfestivalen. Skrur rundt 10.000 skruer pr festival med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter er av den ordentlige og ryddige typen, har hatt samme drill (og også en slagdrill, når jeg tenker meg om) fra Bosch siden han bygde huset tilbake i '87. Så takket endelig drillen for seg, og han tenkte han ville prøve noe nytt. Valgte en Makita 14,4V - og ble helt frelst. Største forskjellen vi merket oss er clutchen. Min 14,4V Bosch er ikke like seig i styrken, men har kanskje litt lengre batteri.

Svogers DeWalt derimot, er i mine øyne skikkelig slapp. Skrudde to terrasser sammen i sommer, drillene ble brukt om hverandre, og jeg merket vesentlig forskjell her. Går derimot ikke tom for strøm like raskt.

Men et sted finner man vel et skjæringspunkt mellom kostnad/nytte, som alt annet. Selv har jeg kjøpt og pusset opp noen leiligheter samt bygd ut på hyttene, og syns vel man kommer ganske langt om man bare holder seg unna de billige versjonene og velger nok volt.

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Selv MIN far har hatt sin Black And Decker (som kostet ny 800,- for minst 15 år siden) til i dag, og den fungerer fortsatt som bare det. Dog er den en del slappere i fisken enn 10.8V Bosch Blå, men den har fungert til de formålene den har blitt brukt til.

Hovedproblemet med denne er ett batteri som mister pusten veldig fort, men man kan vel ikke forlange mer av ett batteri som er rundt 15 år gammelt, så jeg vil vel si at drillen har gjort en flott jobb i løpet av sitt liv.

Men den Black and Decker'en ble ikke beregnet som en "billigdrill" den gangen. Dog var det en utgående modell som ble solgt på tilbud, men det var en drill i den proffe klassen.

Jeg har også en "billigdrill" fra Klas'ern (som dere ser å video i denne tråden) og denne er virkelig noe søppel sammenlignet med den gamle blå Black and Decker'en som er rundt 15 år gammel. (billigdrillen fra Klas'ern er ca. 2 år gammel og svært lite brukt)

Den funker til å skru noen skruer her og der, men de harde oppgavene tar fort pusten fra batteriet, og ladetiden er på hele 3(!) timer.

Alle Bosch drillene jeg har har en lader som lader opp batteriene til 100% på 30min. og 75% på 15min.

Dette er virkelig imponerende, og siden det følger med to batterier, så klarer man rett å slett ikke å bruke opp det ene før det andre er ladet opp.

På 18V drillene så er jo batteriene på 3amp. og disse varer jo en stund uansett, men man slipper liksom å planlegge dagen vedrørende batterilading, da disse uansett er oppladet etter en kaffekopp. Makita og Hitachi har vel også en lignende lader som er like effektiv (?)

Protool drillene så jo skikkelig robuste ut og det at de har 3-4 gir er jo en stor pluss. Til gjengjeld virker dem tunge og batteriladeren ser ikke ut til å være fullt på høyde med Bosch/Makita/Hitachi sin. Men jeg ser så absolutt argumentet for å velge Protool. Festool derimot og spesielt drillene er jeg meget skeptisk til. Specsene på disse er mildt sagt ikke imponerende, men har hørt at dem er en drøm og jobbe med og at de bråker vesentlig mindre enn andre driller(?)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Bosch drillene jeg har har en lader som lader opp batteriene til 100% på 30min. og 75% på 15min.

Dette er virkelig imponerende, og siden det følger med to batterier, så klarer man rett å slett ikke å bruke opp det ene før det andre er ladet opp.

På 18V drillene så er jo batteriene på 3amp. og disse varer jo en stund uansett, men man slipper liksom å planlegge dagen vedrørende batterilading, da disse uansett er oppladet etter en kaffekopp. Makita og Hitachi har vel også en lignende lader som er like effektiv (?)

Makita har de batteriene som blir hurtigst oppladet, da ett på 18v 3.0 Ah bruker 22 minuttet på å bli ladet fult. Disse batteriene har minst like bra leve tid som Bosch sine, og at de da bruker mindre tid på å bli full ladet er bare bra :-)

Makita er de som bruker minst tid av alle sånn som jeg har fått det fortalt, da jeg kun har erfaring med Makita, Bosch og DeWalt sitt proff verktøy.

Men det verktøyet du har kjøpt her nå er verktøy du vil kunne ha i mange år framover uten noen store problemer :-) husk å registrer maskinene på Bosch.no for 3års garanti ;)

Edit: her finner du 3 års garanti :)

Endret av Ælen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...