Gå til innhold

Hjelp - blande farge og klarlakk funker ikke!


obimann

Recommended Posts

obimann

Hadde tenkt å fikse en liten ripe på bakluka, og blandet derfor litt metalliclakk og klarlakk for å legge i ripa. Men etter noen få sekunder begynte hele greia å klumpe seg. Til slutt var det bare en stor seig klump som ikke var egnet til å legge på bilen. Prøvde en annen type klarlakk som jeg hadde stående, det så bedre ut til å begynne med, men før jeg fikk begynt å legge den på bilen, begynte den å klumpe seg også.

Noen som har noen anelse om hva som foregår? Er det noe jeg gjør feil, eller er det lakken som er problemet.

Det jeg har er et lakkstiftsett fra BMW med metallic og klarlakk. I tillegg har jeg en 1-komponent klarlakk fra Dupli-Color.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vell ikke blande metallic lakken og klar lakken. Først påfører du metallic lakken, når den et tørr tar du på klarlakk.

Sånn ville jeg tro det var ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Du skal vell ikke blande metallic lakken og klar lakken. Først påfører du metallic lakken, når den et tørr tar du på klarlakk.

Sånn ville jeg tro det var ? :)

Det vanlige er å legge farge først, og klarlakk etterpå, som du sier. Men det er umulig å få bra. Trikset er å påføre en blanding av farge og klarlakk. Da blir det strøkent når du våtsliper og polerer etterpå. Jeg lærte det av Brynjar, sjekk denne tråden for strøkent resultat.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det vanlige er å legge farge først, og klarlakk etterpå, som du sier. Men det er umulig å få bra. Trikset er å påføre en blanding av farge og klarlakk. Da blir det strøkent når du våtsliper og polerer etterpå. Jeg lærte det av Brynjar, sjekk denne tråden for strøkent resultat.

Det er ikke riktig at det ikke blir bra. men du må være litt ekstra nøye med fargen når du legger den.

Går helt fint å få det bra, og tror du meg ikke kan du komme hjem til med og se om du finner steinsprutene på panseret mitt. ;)

som jeg fylte i fjord. "ref : vårshine av min V70" tråden som ligger i S&S her. :D

problemet ligger nok i at kanskje fargen din er vanntynnet.... er mange typer som ikke går å blande sammen.

Jeg blander aldri farge og klarlakk, men det er fordi jeg liker best å bruke 2K klarlakk da den blir mye "hardere" en 1K samt at den ikke kryper sammen like mye.

brynjar brukte vel også mye den som er ferdig blank fra Ødegård lakk.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Det er ikke riktig at det ikke blir bra. men du må være litt ekstra nøye med fargen når du legger den.

Kan hende det er jeg som er klønete, men jeg har ei ripe som er 1mm bred. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å legge farge "nedi" den, så det blir plass til klarlakk over.

Da Brynjar lærte meg å fikse steinsprut, brukte vi en sprayboks der Billakkspesialisten hadde blandet farge, klarlakk og herder. Hadde håpet å slippe å kjøpe en hel boks bare for en liten ripe, men det er kanskje det som må til? Eller kanskje de har små beholdere med farge og klarlakk som tåler å blandes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Kan hende det er jeg som er klønete, men jeg har ei ripe som er 1mm bred. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å legge farge "nedi" den, så det blir plass til klarlakk over.

Da Brynjar lærte meg å fikse steinsprut, brukte vi en sprayboks der Billakkspesialisten hadde blandet farge, klarlakk og herder. Hadde håpet å slippe å kjøpe en hel boks bare for en liten ripe, men det er kanskje det som må til? Eller kanskje de har små beholdere med farge og klarlakk som tåler å blandes?

Ødegård har ferdig "tuch up" farge du kan bestille som er med "klarlakk" dvs om den er med det eller ikke er jeg usikker på. Men den blir i det minste blank :)

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=821&product=8342

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Ødegård har ferdig "tuch up" farge du kan bestille som er med "klarlakk" dvs om den er med det eller ikke er jeg usikker på. Men den blir i det minste blank :)

http://www.odegard-l...21&product=8342

Glimrende, det ser ut til å være midt i blinken! :D

Edit: 300 kroner med moms og frakt. default_blink.png

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde også å blande farge og klarlakk fra sånn tuc up (liten flaske med pensel) og det var et sett med farge og klarlakk , men resultatet var det samme , det herdet på en måte før det kom på bilen . så jeg brukte kun farge ,våtslipte og polerte og det ble blankt og fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Tror jeg går for ferdig blandet fra Ødegård. Regner med at jeg kan skru på lokket etter bruk, så jeg kan ha den en stund. Begynner å få noen hakk i bakkant av førerdøra som bør repareres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...