Gå til innhold

Vask av motorrom?


audiaddict

Recommended Posts

audiaddict

Jeg tenkte å opprettholde den fine standen og shinen i motorrommet mitt, ved å vaske litt der idag.

Etter noen søk på nettet(og her), fant jeg delte meninger rundt dette.

Enkelte hevdet at man kunne miste garanti på bilen dersom man foretok en slik vask med HT og Såpe.

Har en 2004 mod, A3, og lurer derfor på om dette vil skade noe av elektronikk eller innmat?

Fant ingen tråder her på det, så håper det vil komme til hjelp for flere som måtte lure!

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker HT og foam på biler jeg vasker, men sikter ikke på elektroniske komponenter.

Dekker til eventuelle luftfiltre osv. med plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Hvis noen kunder hos meg spør etter motorvask, så sier jeg at det ikke er noe problem, men det blir på eget ansvar. (utenom hvis det er en audi, ettersom de spiser coiler ved motorvask, så de ungår jeg) Jeg har tatt drøssevis med motorvask, uten problemer, men ungår å sette strålen rett inn i elektriske komponenter. Det er bare å bruke hode, så går det somregel greit.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynke motoren i Prickbort, skumme og spyle med HT funker alltid (forløpig) for meg. Både på bensin og diesel motorer.

Bruker vaskehanske og børster om det er betydelig med møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j-j-jimmy

Jeg har en 2005 A4, og jeg gjør som Dr_S, tar aldri motorvask med høytrykk. Avfetting/såpe, diverste børster og rennende vann fra hageslange fungerer supert, sålenge det ikke er 3 år siden forrige motorvask.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Jeg snakka med en bilmekaniker om det sist jeg hadde bilen på verksted. Han mente det var en dårlig idé å spyle i motorrommet.

Ja, dersom man bruker høytrykk rett på elektriske og sårbare komponenter.

Jeg tar som regel å dynker motoren i avfetting, stort sett Prickbort, bruker børste og det som trengs, og skyller til slutt av med rikelige mengder vann fra strålepistolen på hageslangen. Funker knall hver gang. Men som sagt hold deg unna elektriske komponenter, som rotor og fordelerlokk samt coilen. På eldre biler er disse i hvert fall mer utsatt enn på nye biler der mye er skjermet av plastdeksler and what not.

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audiaddict

Herlig, takk for svar gutta!

Vasket forsiktig for hånd igår, og resultatet ble nydelig. Må nok gå til innkjøp av prickbort for å få vekk det værste! :P

Resultat, 5-10 min bare da :lol: !

Motorrom etter litt håndpuss:

bilde-1.jpg

Endret av audiaddict
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

De gangene jeg har vasket motoren har jeg bare hatt mye avfetting / motorvask på, fram med høytrykksspyleren, med mye spredning og lavt trykk..

Blir rent og pent.

Blåser bort vann rundt coiler og elektriske kontakter og lar bilen stå og tørke lenge før jeg starter den, har funket fint så langt uten noe problemer :)

Har også dekket til ECUen og batteriet med en plastpose eller 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke prickbort, skum og vanlig hageslange ved vask av motorrom. Hvis det er ekstremt skittent og ikke blir rent av dette bruker jeg en gammel wash-mitt. Da blir det som oftest skinnende rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tår og dusjer motoren med prikbort, eventuelt litt ekstra etter litt venting. ( kommer an på hvor gale det ser ut) fomer motor rommet og venter litt til dette har løsnet litt i skiten, spyler med HT, er det ennå mye skit i gjen så blir det en runde med fome og vaske hanske og kost. etter en runde til med HT så starter jeg motoren. pleier og la an gå på tomgang mens jeg clayer. har jeg dorlig tid. så holder jeg 2000rpm til motoren er drifts værm. dette for å dampe vekk mest mulig vann fra motor rommet. fungere veldig bra dette på gamel som nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Se der ja, audiaddict, man kan fint vaske for hånd og droppe HT. Jeg vasker motorrommet med mikrofiberklut, bøtte® og en litt kraftig såpe, blir så fint atte (men må jo bruke litt tid på det da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Vask hos møller i Bergen foregår ihvertfall med at avfetting spayes på og spyles av med ht men de holder litt på avstand og ikke fullt trykk.Tar heller motorvask på en ny bil enn en gammel bil med fordeler og annet skit som er allergisk mot fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det man skal holde seg unna er fordelerlokk (rotor), og alt av elektriske komponenter? pluggledninger, og coil?

Hvordan er det med batteri, plugger og slikt?

Passaten min har har fordeler og hele pakka som ikke tåler en dråpe vann, Jeg pleier å ta en plastpose over fordelerlokket og over coilen.

Har hørt om folk som har hatt startproblemer på grunn av vann som ligger rundt tennpluggene, det kan være lurt å tørke med trykkluft rundt tennpluggene og kablene rundt coilen osv.

Jeg bruker som oftest hageslange med varmtvann og en avfetting eller motorvask etc. samt en bøtte med varmtvann og såpe. Først påfører jeg avfettingen, så skrubber jeg med forskjellige børster som først er dyppet i såpevannet. avspyling med varmtvann, jeg tar gjerne to runder på vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...