Gå til innhold

Polish- og voksrester på lister og langs kanter...


Simen

Recommended Posts

Simen

Har blitt mye rester rundtomkring på bilen etter 3 runder forrige helg, og sliter med å få ting bort...

Det er voksrester overalt og det er vanskelig å få vekk, nå vet jeg hvertfall at jeg skal kjøpe inn maskeringsteip!

Jeg får bort det meste, MEN det har satt seg så sykt på de svarte plastlistene langs sia, og det går ikke bort uansett hvor hardt jeg gnir med en klut - prøvd både tørr og fuktig. Noen enkle tips på hvordan fjerne det fra listene? Kan poste bilder av det imorra, om det trengs...

Takk for evt. hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Nanosvampen kan virke om det er glatte lister. men polish på plast sitter ganske så godt ja... Dr S sitt tips kan også funke, men bruk da bare avfetting + mitt/klut på listene. Trenger ikke den på lakken om du akkurat har polert bilen...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som truha sier, Nanosvampen kan være gull her, avfetting og. Du kan evt stikke på jernia og kjøpe polytrol til etterbehandling så blir de sorte og fine igjen

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Her var det mye forskjellige forslag. Hva er den billigste og beste løsningen av forslagene? Og noen som har link til en "nanosvamp" og Prickbort?

Du kan evt stikke på jernia og kjøpe polytrol til etterbehandling så blir de sorte og fine igjen

Ja jeg kommer nok til å prøve sånn polytrol etterhvert, leste review av den her inne - ser lovende ut! Men da må jeg vel være ekstremt nøye med å maskere over/under listene jeg skal behandle? ;) Menneh, jeg må vel fjerne de gamle polish-restene før jeg gjør det?

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Her var det mye forskjellige forslag. Hva er den billigste og beste løsningen av forslagene? Og noen som har link til en "nanosvamp" og Prickbort?

Ja jeg kommer nok til å prøve sånn polytrol etterhvert, leste review av den her inne - ser lovende ut! Men da må jeg vel være ekstremt nøye med å maskere over/under listene jeg skal behandle? ;) Menneh, jeg må vel fjerne de gamle polish-restene før jeg gjør det?

Nanosvamp

Prickbort

;)

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Tror jeg prøver nanosvamp først jeg. Det så såpass interessant ut at jeg bestiller en 10-pakning fra den siden Rasmus linket til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Test den på et lite synlig sted først så du ser at lister ikke blir matte etc.. Nanosvampen tar godt :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Will do! Takk for tips igjen. :) Får poste bilder av økta i tråden min i Show & Shine - tar nok en runde med polytrol etter jeg har fått bort voks restene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Nanosvampene mine er på vei, i tillegg til Swissvax Detalj kost + Chemical Guys Detailing sticks for å få bort rester på veldig vanskelige steder. Har også fått bestilt maskeringstape - ett must har jeg skjønt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt sjeldent at jeg maskerer før Polytrol. En litt fin kost, og en skvett Polytrol i en Ikea-kopp, bittelitt mer stødige hender enn etter flatfylla i 14 dager og det går så fint så. Til "bredere" strøk velger jeg bare en kost med bredere tupp. Men bruker man app-pad så kan jeg se poenget med å maskere - da er det klin umulig å gå helt inntil overgangen plast / lakk uten å kline utover lakken. Men kjøp et par koster til 30,- stk et eller annet sted til slik jobbing - you'll thank me later.

edit: jeg har nå 1/3 igjen av Polytrol boks nummer to, og dere som bruker Polytrol her inne vet hvor drøy den er.... så jeg har brukt det på en del biler ja...

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Det er ekstremt sjeldent at jeg maskerer før Polytrol. En litt fin kost, og en skvett Polytrol i en Ikea-kopp, bittelitt mer stødige hender enn etter flatfylla i 14 dager og det går så fint så. Til "bredere" strøk velger jeg bare en kost med bredere tupp. Men bruker man app-pad så kan jeg se poenget med å maskere - da er det klin umulig å gå helt inntil overgangen plast / lakk uten å kline utover lakken. Men kjøp et par koster til 30,- stk et eller annet sted til slik jobbing - you'll thank me later.

edit: jeg har nå 1/3 igjen av Polytrol boks nummer to, og dere som bruker Polytrol her inne vet hvor drøy den er.... så jeg har brukt det på en del biler ja...

Tror du misforsto litt (men bare litt!) - maskeringsteipen kjøpte jeg først og fremst til neste gang jeg polerer/vokser, så jeg slipper dette problemet igjen. ;) Men jeg kommer nok allikevel til å maskere en del før jeg påfører på mange av listene, fordi listene er blitt matte også øverst "oppå", helt inntil lakken. Jeg vil ikke ha no polytrol på lakken, så tar ingen sjanser. ;) Og ja, takk for tips, kost kjøpte jeg igår (Swisswax-detaljkost)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Nanosvampen var effektiv og helt rå! Fikk det bort, lett. Hadde bare en bøtte med varmt vann i og brukte to svamper. Vannet ble litt mørkt, men listene er like fine - kanskje bare møkk som ellers ikke går bort? Kan poste bilder senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser saken er "løst", men kan jo tilføje min erfaring fra i dag.

Jeg polerte i går og klarte også å få litt polish på listene (til tross for maskering). I dag tok jeg litt ren Surfex på en pad - polishen gikk av som en drøm, kjapt og effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Så bra det løste seg for deg også. Men gikk det veldig fort i svingene ell? Siden du hadde maskering tilogmed tenker jeg. :D

Slik så det ut overalt (beklager dårlig bilde, men var bekmørkt da...):

IMG_0491.jpg

Men man ser at jeg har såvidt begynt å gni litt med svampen der ^ Ferdig:

IMG_0494.jpg

IMG_0497.jpg

IMG_0492.jpg

Litt mørkt vann, men ble ikke noe "mattere" enn før, listene ble heller mere blanke faktisk. Men har jo kjøpt polytrol, og venter bare på en kost til påføring - da blir det virkelig bra tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det løste seg for deg også. Men gikk det veldig fort i svingene ell? Siden du hadde maskering tilogmed tenker jeg. :D

Var litt overraska selv. Hadde maskering på topp og bunn av listene, men likevel klarte jeg å få polish mellom de to tapestripene. Så det ikke før det var på tide å fjerne tapen....

Det var de siste stedene jeg hadde gått over som var værst, så jeg har nok vært litt slurvete etter å ha holdt på noen timer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...