Gå til innhold

SS: 1999 Audi S4 ABT


Dr_S

Recommended Posts

Fikk spørsmål fra en venn om å ta en vårshine på bilen hans men han dro ei uke på ferie til varmere strøk. Har ikke gjort noe særlig på denne bilen før, unntatt en utvendig vask ifjor sommer.

Bilen ble plassert hjemme hos meg og neste dag gikk jeg fatt på jobben. Her er produktene som ble benyttet:

IMG_7811.jpg

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars washmitt

Meguiars APC

Meguiars #80

Meguiars Ultimate Compound

Meguiars DA maskin

Bilberry felgrens

Prikkbort

Chemical Guys Pete's 53

Amazing Roll Off

3M Car Wash Soap (droppet denne og valgte NXT istedet)

Sonus clay

Sonus claylube

Autosol

Mothers børster

EZ brush

Pluss en haug med div. microfiber.

Litt førbilder:

IMG_7812.jpg

IMG_7815.jpg

IMG_7816.jpg

IMG_7817.jpg

IMG_7819.jpg

IMG_7820.jpg

Dynket bilen i PB og felgene med Bilberry og lot dette stå og godgjøre seg litt. Begynte med en liten kost og APC inni dører, bensinlokk og lister rundt hele bilen.

IMG_7829.jpg

IMG_7828.jpg

IMG_7824.jpg

IMG_7831.jpg

IMG_7832.jpg

Fant ut at det var helt pakka med møkk nedi listene på bakruta:

IMG_7825.jpg

Dekksider ble skrubbet med Mothers børste og ARO:

IMG_7830.jpg

Dekkfornyer fra 3M ble testet ut:

IMG_7850.jpg

Ferdig!

IMG_7827.jpg

Fant så frem Foma'en og spylte alt av igjen, før det ble bøttevask og NXT såpe. Ny avspyling og så tørking med stort blått MF håndkle.

IMG_7826.jpg

På en gul bil er det relativt enkelt å se hvor asfaltprikkene befinner seg :) Var også noe rustflekker så spørs om jeg ikke skulle gitt denne en behandling med Iron-X, hadde jeg hatt det.

Over til clay med Sonus claylube og SFX Ultra Fine Detailing Clay.

IMG_7835.jpg

Høyre side tatt:

IMG_7837.jpg

Så gikk jeg igang med DA maskinen og poleringen, hadde egentlig tenkt å bare bruke Speed Glaze på denne, men synes den tok minimalt med swirls og småriper, kunne tyde på hard lakk.

Lite testpanel:

IMG_7838.jpg

IMG_7840.jpg

IMG_7841.jpg

Gikk tilslutt inn i boden og fant frem Ultimate Compound, og burgunder pad. Denne komboen tok betraktelig mye mere riper osv så hele bilen ble behandlet med denne.

Har polert gul bil før, og synes det er vrient å se skikkelig hvor det er noe å korrigere, spesielt utendørs da :) Men jeg så klar forskjell, og bilens gulfarge kom sterkere frem i lyset.

Pga plutselig storm og løv/sand som blåste overalt når jeg var ferdig (heldigvis) så pakket jeg sammen og ga meg for dagen.

Neste dag var det sol og skyfri himmel, så satset på å ta siste finish.

Bilen ble vasket med Dodo Juice Born To Be Mild (nydelig lukt!) og tørket omhyggelig.

Valg av voks ble Chemical Guys sin Pete's 53 og den ble påført med gul MG applikator. Lot den tørke i ca. 10 minutter før den avbuffing med nye Meguiars MF.

Tok en vanntest dagen derpå:

IMG_7855.jpg

IMG_7854.jpg

IMG_7853.jpg

Litt ferdig bilder:

IMG_7858.jpg

IMG_7857.jpg

IMG_7859.jpg

Glemte dessverre å ta bilde av eksos etter Autosol polering :(

Liten video av hvordan taket ble, ser du nøye etter ser du skillet etter maskeringa:

Takk for titten!

Endret av Dr_S
  • DCN Poeng 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre audier med rekkemotor har det vært "vanlig" å lage hull i panseret og sette på audi-ringene i en eller annen form, for lufting.

Dette er jo en V-motor, så her er jeg jammen ikke sikker på funksjon. Mulig ligger luftfilteret under der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Fin jobb det der! Si fra til eieren at enderør til eksosen har "flyttet" seg ALT for langt bak :-) Ellers fin bil...

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Finfin jobb! Må være digg å ha bilen disponibel en hel uke! Ikke noe stress, bare kosejobbing:fun:

( Du skal ikke gå rotary snart da?;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin jobb det der! Si fra til eieren at enderør til eksosen har "flyttet" seg ALT for langt bak :-) Ellers fin bil...

Hehe, synes ikke den er så ille jeg...mine stikker jo litt ut også, så.. :)

Finfin jobb! Må være digg å ha bilen disponibel en hel uke! Ikke noe stress, bare kosejobbing:fun:

( Du skal ikke gå rotary snart da?;))

Ja, det var helt ok det..ble et par prøveturer også..svoosj! hehehe.

Roterende er helt klart noe jeg kommer til å begi meg ut på om ikke lenge ja, men føler meg ikke helt der ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! ;)

Hvordan synes du den "nye" serien til 3M er?

Takk for det! Gikk med ca. 11 timer totalt, så er jo en liten jobb sånn sett...

Har foreløpig kun testet Tyre Restorer og Car Wash Soap, men har tenkt å anskaffe quick wax og liquid wax også etterhvert.

Såpen skummer ihvertfall meget bra og har en fin lukt, men Tyre Restorer'n er veldig kresen til hvilke dekk den vil sitte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ble pent dette her.. brukte du kun burgunder + UC på bilen.. du kjørte ikke gul eller finishing etterpå?

Snasen bil og en bil som gjør seg i gult også dette her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble pent dette her.. brukte du kun burgunder + UC på bilen.. du kjørte ikke gul eller finishing etterpå?

Snasen bil og en bil som gjør seg i gult også dette her :)

Takk! Nei, jeg brukte ikke kun den burgunder paden, glemte å skrive at jeg gikk over til gul etterpå :) Finishpaden er det egentlig sjelden jeg bruker...skal jeg bruke UC på den og eller en glaze av noe slag?

Selv om det er en Audi, så er den tøff...er godkjent med 310 gamp i den så den flytter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble fint det gitt.. gul og blank ble det..

cred fra meg..

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takk! Nei, jeg brukte ikke kun den burgunder paden, glemte å skrive at jeg gikk over til gul etterpå :) Finishpaden er det egentlig sjelden jeg bruker...skal jeg bruke UC på den og eller en glaze av noe slag?

Selv om det er en Audi, så er den tøff...er godkjent med 310 gamp i den så den flytter seg :)

Nei, finishing pads sammen med UC tror jeg ikke er noe poeng, gul er vel "go too" pad om det er normal slitt lakk... Men du kan fint gå over bilen med en glaze sammen med finishing pad om du ønsker en runde til, hvor stor forskjell det er tørr jeg ikke si, noe er det nok, du ser det muligens, eier ser det ikke ;) Blir for det "lille" ekstra det-- CFP før voks feks...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Flott jobb og bil! Minner meg om min gamle B5..

Bruker du Bilberryen rein? Så sånn ut på fargen. Jeg synes selv ikke den tar så mye når jeg blander den. Vurderer å kjøre den rein fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb og bil! Minner meg om min gamle B5..

Bruker du Bilberryen rein? Så sånn ut på fargen. Jeg synes selv ikke den tar så mye når jeg blander den. Vurderer å kjøre den rein fremover.

Den er tilnærmet rein ja, husker ikke blandingen men pleier ha en skvett vann oppi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, løfta bilen mange hakk dette :) Grom bil også, god lyd i disse biturbo-maskinene B)

Cred gitt!

Takker og bukker! Bilen er tøff ja, morsom lyd i den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...