Gå til innhold

OSD: 2010 Ford S-Max Panther Black


Essiek

Recommended Posts

Essiek

2010 Ford S-Max Panther Black

Ny-bilen til eieren av den andre Panther Black S-Max jeg tok tidligere. Bilen har vært i "Ford-eie", og han tok den over tidligere i år. Avtalen var å gå over og kjøre en 1.5-stegs, samt legge beskyttelse på bilen. Ved ankomst hadde eier kjørt avfetting og børsteløs i forveien, jeg tok en ONR-vask "on-site".

Produkter i sving denne lørdagen:

Vask:

DP 4-in-1 0.7dl på 16 liter vann i SV-bøtte m/GG

Nanolotus grønn chenille mitt

CG Miracle Dryer

Lakk:

Scholl S17+, S30+, S40

SV CFP

MG #105, #205 og D151

Sort og orange Scholl

Über orange, blå og grønn

MG SB 2.0 sort og gul (gul også i 4")

MG FI og Scholl CF2 som wipedown

Metabo roterende

Grønn 3M tape

Ymse MF

Nattys Blå

For dere som nå lurer: "Hmmmm.. tok ikke han en Panther Black og "knakk" koden på den tidligere her? Hvorfor så mye forskjellige produkter??". Vel, med forrige S-Max friskt i minne ønsket å finne en snarere vei til holofri Nirvana, samtidig som at jeg korrigerte mest mulig. Well, spank me silly and call me Fred - jeg fant komboen denne gangen også.

Faktisk så fant jeg _to_ siden lakken bestemte seg for å oppføre seg forskjellig på venstre og på høyre side. Go figure.

En kjapp inspeksjon før jeg begynner å ONR-vaske bilen, mens eier demonterer takstativ.

5675374759_44ed2b865a_b_d.jpg

5675375405_1ba9e444ac_b_d.jpg

5675938486_468ee45834_b_d.jpg

5675939282_542e8d1019_b_d.jpg

5675940098_86966b2ea1_b_d.jpg

5675378813_662c827d7f_b_d.jpg

5675941436_4d92660eee_b_d.jpg

5675380679_626f6f62a5_b_d.jpg

5675381399_a9d99bb800_b_d.jpg

Washi-washi og avtørking etterpå. Ikke noe beskyttelse på denne lakken, for det lå flatt overalt. Tapet opp litt på panseret for å teste litt

Før

5675383655_3a4fa33853_b_d.jpg

Etter S30+ på Orange Scholl 1 runde, 6 pass, spre på 700, opp til 1300 bittelitt press, ned til 900 null press 2 pass

5675384229_631b462c53_b_d.jpg

Ønsket litt mer demping av noen RDS'er på panseret, så jeg kjører et pass til på samme måte med S30+

5675947610_df2e85f851_b_d.jpg

50/50:

5675948674_d3c9f74860_b_d.jpg

Yummy, flakes (S40 også kjørt her på blå Über, etter wipedown):

5675951506_0310aa43af_b_d.jpg

CFP på sort Scholl, hrphm... wipedown tatt 3-4 ganger

5675956260_baca418b75_b_d.jpg

Kjørt på nytt med S40 på blå Über, etter wipedown:

5675957104_b5bd626dee_b_d.jpg

Vel, CFP = holo (høy/lav RPM, press / ikke press). S40 = no holo. Duh - nå skjønte jeg lite. CFP på blå Über la igjen holo det også (med eller uten wipedown). Så da har jeg holokilleren her ihvertfall hvis S30+ skulle lage noe. S17+ på sort Scholl = holo uansett om jeg avsluttet på høy eller lav RPM, burnishing eller ikke, press / lite press / null press etc. #105 2/3 med 1/3 #205 = hologrammer. D151 = svake hologrammer. #205 alene = svake hologrammer (både på gul og sort SB 2.0 pads). Så det blir S30+ på orange Scholl (medium) eller gul SB 2.0 (liten) videre

Panser ferdig kjørt etter 2.5 timer, siste steget med S40 på blå Über. Dynket først 3 ganger med CF2 for å fjerne alle oljer, og en ekstra gang med MG FI for å være sikker. Sier dette er godkjent så det holder.

5675405497_a6e749ea92_b_d.jpg

Så går vi videre, først på fører-siden. 50/50 fra fram-skjermen, S30+ kjørt to runder her

5675971206_b83dc506fc_b_d.jpg

Ferdig kjørt her

5675973524_aea9e6341d_b_d.jpg

Her hadde jeg kjørt litt for høyt i RPM med S30+

5675413019_cf6036f92d_b_d.jpg

Fikset på neste runde

5675975870_4cfcf6e5c0_b_d.jpg

50/50 fra fører-døra

5675417321_6a9e945f9e_b_d.jpg

Ved dørhåndtaket, før:

5675418695_0c8460708f_b_d.jpg

Etter 1 runde med S30+

5675419183_73fa0a7a7a_b_d.jpg

Etter 2 runder med S30+, holo-frei und påtte-klart:

5675982076_48cab7c568_b_d.jpg

Litt speil-hus er alltid morsomt, 50/50

5675422283_8eb4abb9ca_b_d.jpg

På tide å takle denne rakkern her nå

5675423745_5f42cfe46c_b_d.jpg

Etter 4 runder med S30+ på dette området, kjørt små-tungt og høy RPM de to første rundene, siste runden ren burnishing på lav RPM. Brukte totalt 16 minutter på 30x15 cm her

5675990902_967b466f60_b_d.jpg

Namme-nam, flakes igjen

5675429389_7bd8247378_b_d.jpg

Blankt også....

5675992334_900396bcd7_b_d.jpg

Venstre bakskjerm-område, før og etter

5675994390_6e9e5ae685_b_d.jpg

5675995182_8bb465f248_b_d.jpg

Før og etter

5675433667_0536156981_b_d.jpg

5675996694_330c91babc_b_d.jpg

B-stolper, før og etter (gikk en bitteliten strafferunde ekstra med S40, da jeg ikke likte det som jeg synes ligner på hazing):

5675422961_5cbb63405d_b_d.jpg

5675998444_c5d4428120_b_d.jpg

Over dørhåndtak bakdør høyre side:

5676001152_e74ebf3d4d_b_d.jpg

Som ble slik etter 2 runder:

5676002600_9a0ea9681e_b_d.jpg

Leppa på taket gikk fra dette:

5675445023_fd7fbed2cc_b_d.jpg

til dette:

5676007790_19a7a1e97b_b_d.jpg

Så begynte jeg å få dårlig batteri på kameraet, samt at jeg må ha fått CF2 på øyet fordi det var myyye ute av fokus de neste 40-60 bildene... Men jeg fortsatte nå videre rundt bilen og over mot høyre-siden. Samme kjøring som på andre siden, med det ble hologrammer uansett kjøremåte med S30+ og gul SB 2.0 4". Jeg skiftet til orange 4" Über, og da ble det bra igjen:

5676013202_62e7318216_b_d.jpg

5675459003_a2889c6d7b_b_d.jpg

Lite med batteri på kameraet nå, så det ble ikke så mye bilder videre, men litt ble det. Her er speilhuset før og etter:

5675459637_06e4448939_b_d.jpg

5675460089_c2ec84cedb_b_d.jpg

Jeg drop på videre og kjørte ferdig front-leppa også, før jeg wipet ned bilen for polerings-rester og -støv og la på Natty Blå. Mens denne hazet tok jeg dekksider med Pneu og hjulbuer med BareBones, ryddet kjapt opp etter meg og buffet voksen. Kun ett (relativt crappy) etterbilde folkens, sorry for den.... Brukbart med Petter-saft i hjulbuene som dere kan se her default_smile.png

5675460751_7202b7140d_b_d.jpg

Takk for titten, det ble nå greit til slutt her. Totalt brukte jeg ca 11 timer på denne jobben. S30+ på forsiktig RPM er min anbefaling til Panther Black ihvertfall default_smile.png

moderatorer: dobbel-post av emnet pga en hiccup i IE. Denne tråden kan slettes(evt den andre) (eller merges sammen...)

Endret av Essiek
  • DCN Poeng 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Igjen en flott jobb av deg Essiek, å skikkelig greit å finne en "kjapp" måte å få jobben gjort, å i tilegg holofritt. cred.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten83

For en fantastisk nydelig bil! Og strøken jobb! :)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo et sprøkent og pent resultat...

cred for flotte bilder og tekst.. :)

Kyrre

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Herlight herlight Espen...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Knall bra jobb dette Essie, helt utrolig at det forsvinner så mye uten press og lavt turtall med en finnishing polish....

Glad det ikke er jeg som skal fortsette å holde bilen strøken etterpå..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solberg-

Supert resultat. Ser virkelig bra ut! :) Lurer på å kjøpe en lignende bil om noen år. Men da i hvit farge. Håper ikke den er like håpløs å få bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Igjen en flott jobb av deg Essiek, å skikkelig greit å finne en "kjapp" måte å få jobben gjort, å i tilegg holofritt. cred.

Takker og bukker, Tommy! Gjorde det strengt tatt litt vanskeligere for meg selv denne gangen, men det var nok fordi jeg hadde forrige Panther Black friskt i minne pga et holo-mareritt der...

Rett og slett pent arbeid du har gjort. Trodde ikke det var så sykt myk lakk på ford,men der tok jeg feil.cred gitt.

Takk Arne - er nok på den myke siden denne lakken ja. Men ikke sticky-myk ihvertfall - S30+ glei fint over, men måtte passe på pass, press og RPM hele veien.

For en fantastisk nydelig bil! Og strøken jobb! :)

En smule subjektiv der kanskje, Morten? :) Takk for ros :)

:) Nice! Bra du skriver så detaljert hvordan en kjører holofritt på denne! Sikkert ikke enkelt med roterende altid.

Ikke enkelt, men ikke umulig. Små pads hjelper også. Om 6-7 års tid så klarer jeg sikkert holofritt med større pads også :)

Dette ble jo et sprøkent og pent resultat...

cred for flotte bilder og tekst.. :)

Kyrre

Über-strøkent ble det ikke - enkelte steder på bilen kunne ha hatt godt av både to og tre skikkelige steg egentlig. Mye steinsprang - kanaler og buene bak var hardt angrepet. Takk for kred!

Herlight herlight Espen...

Vielen dank, mein herr!

Knall bra jobb dette Essie, helt utrolig at det forsvinner så mye uten press og lavt turtall med en finnishing polish....

Glad det ikke er jeg som skal fortsette å holde bilen strøken etterpå..

S30+ gjorde jobben her ja - eier skal få nøye instrukser om videre vedlikehold. Det skal dog sies at den har vært på innvendig og utvendig vask hos noen lokale helter i nærheten av der jeg jobber. Tørking med nal er vel stikkordet. Eier fikk beskjed om at utvendig vask får han ta selv, eller la være å vaske bilen i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais, flott jobb og fine bilder

veldig usikker på om jeg fikk mer eller mindre lyst på en s-max nå

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Supert resultat. Ser virkelig bra ut! :) Lurer på å kjøpe en lignende bil om noen år. Men da i hvit farge. Håper ikke den er like håpløs å få bra.

PB er forsåvidt ikke håpløs - har vært borti verre lakk enn dette. Så lenge man ikke guffer på med masse RPM og genererer for mye varme så er denne fin å korrigere. Med et omtenksomt vaskeregime så skal det gå fint å vedlikeholde videre også. Hvit er pr definisjon hardere dog.

Nais, flott jobb og fine bilder

veldig usikker på om jeg fikk mer eller mindre lyst på en s-max nå

S-Max er fine biler det - så det er bare å kjøpe. Sett den til pleie hos meg så går det så fint framover så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Du kan trygt kalle deg Panther Black ekspert nå Espen :)

Ser meget bra ut, S30+ er en veldig allsidig polish. men hvorfor forskjellig på H- og V-side ?

Lakkert om ?

Cred fra meg selvsagt :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Flott jobba. :)

Skal ta en tilsvarende men i sølv til helga, skal bli morsomt.

Er fin bil dette - sølv tenker jeg krever litt hardere skyts, men S30+ gikk bra på PB ihvertfall. Takk for feedback!

Du kan trygt kalle deg Panther Black ekspert nå Espen :)

Ser meget bra ut, S30+ er en veldig allsidig polish. men hvorfor forskjellig på H- og V-side ?

Lakkert om ?

Cred fra meg selvsagt :thumbup:

Nja, ekspert og ekspert - er nok flere her inne som har tatt flere PB enn meg :) Jeg tror det kan ha mer å gjøre med pad'n faktisk. Før det "krøllet" til seg så var jeg på B-stolpen - selv om den gule SB 2.0 pad'n så grei ut etterpå så kan det ha kommet noe i den som gjorde at det ble slik. Bilen er ikke opplakkert ihvertfall. Det løste seg ihvertfall med å bytte til orange Über - heldigvis lagde ikke komboen S30+ og orange Über umulige hologrammer etterpå. Takk for cred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Fantastiskt bra arbeid som vanlig dette Espen, det er artig å lese de veldokumenterte jobbene dine..

Cred får du selvsagt også..

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Holofri lakk er du rett og slett utrolig god på. Selvfølgelig også litt artig at du, store mann, er så god på frøkenpress og juvelering :P Cred for resultat og god writeup om hva som skal til.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Fantastiskt bra arbeid som vanlig dette Espen, det er artig å lese de veldokumenterte jobbene dine..

Cred får du selvsagt også..

Klemz

:wub: takk

Nydelig som vanlig Espen. Cred for at du er en stayer. Flott at du tar deg tid til å dele denne erfaringen med oss :)

Takk Geir - morsomt å skrive S&S, og morsomt å se at de blir godt mottatt også :)

Holofri lakk er du rett og slett utrolig god på. Selvfølgelig også litt artig at du, store mann, er så god på frøkenpress og juvelering :P Cred for resultat og god writeup om hva som skal til.

Følsomme hender :) Takk for kred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Ble virkelig nice denne her :D

Cred knappen er trykket på :)

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...