Barcelona 6 Skrevet 29 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2011 Hei sann.... Prøvde meg med enkel maskinpolering for første gang i dag, og tok for meg frontlyktene tl å starte med. Kjøpte et sett fra Maguiars, Head light rest. kit (PlastX), og ble ikke sånn mer enn passe fornøyd med det kittet. Det tok en god del, men fortsatt var det igjen ei saftig hinne. Tok fram min splitter nye makita 9227 CB med ei makita blå poleringspute (medium?) og samme poleringsmiddel, og resultatet da var at hinna begynnte å flasse. Noe som sikkert er vel og bre, men det var fortsatt ikke noe særlig til resultat etter 20 min på hver lykt Fikk ikke tatt noen gode bilder, men det jeg lurer på er om jeg skal tørre å prøve ei orange poleringsskive fra scholl med s03 poleringsmiddel, eller om det lureste kanskje er å våtslipe først for å få vekk den samme hinna....? Takker på forhånd for gode tips... :-) Siter ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2013: Mercedes-Benz A180 AMG 2013: Kawasaki Z1000 SX 2007:Harley Davidson Dyna Wide Glide Custom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fr0d3 9 Skrevet 29 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2011 Våtslip med 2000-2500 til hinna er borte, og lyktene er tåkete. Kjør så på en ny runde med PlastX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hue 340 Skrevet 30 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2011 Det kommer helt an på hvor ille lyktene er, men jeg har ofte kjørt samme kombo på lykter som på lakken, som f.eks Scholl gul pad og Scholl S3 Gold, så en runde med f.eks Scholl orange pad sammen med Scholl S30. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 30 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2011 Ikkeno i veien for å kjøre på med Scholl S03 og orange, kan ta grovere pute også, null stress, bare pass på så det ikke blir for varmt. PlastX er vel en rens med minimale mengder slipemidler, vrient å korrigere noe med den.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barcelona 6 Skrevet 4 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2011 Prøvde et par runder med slipepapir, korning 2000, og deretter Meguiars PlastX, og endre opp med et ikke så verst resultat. Det var fortsatt ei hinne igjen, men det virket som den satt veldig langt inn i plastikken. Men neste dag når vi tok en kikk på lyktene, så virket det som at noe av hinna/mattheten hadde kommet tilbake igjen. Er dette normalt...? Siter ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2013: Mercedes-Benz A180 AMG 2013: Kawasaki Z1000 SX 2007:Harley Davidson Dyna Wide Glide Custom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 4 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2011 Nå er ikke jeg sikker på hvor mye PlastX fjerner av 2000 papir, men ville nok gått opp noen hakk der tror jeg. En lett korrigerende polish ala Scholl s17, MG ultimate Compound, 3M gul... mf.l så får du fjernet sliperiper skikkelig. Når du sier mattheten kom tilbaken igjen høres det for meg ut som om du ikke har fjernet slipemerker med plastX, men mettet de med oljer som nå har blitt borte etter noen vask. ScratcX kan muligens funke også, men har ikke testet den på plastlykter her.. Brukte du håndmakt eller DA maskin når du poleret opp etter sliping, og var det våt eller tørrslip du gjorde? Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barcelona 6 Skrevet 4 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2011 Nå er ikke jeg sikker på hvor mye PlastX fjerner av 2000 papir, men ville nok gått opp noen hakk der tror jeg. En lett korrigerende polish ala Scholl s17, MG ultimate Compound, 3M gul... mf.l så får du fjernet sliperiper skikkelig. Når du sier mattheten kom tilbaken igjen høres det for meg ut som om du ikke har fjernet slipemerker med plastX, men mettet de med oljer som nå har blitt borte etter noen vask. ScratcX kan muligens funke også, men har ikke testet den på plastlykter her.. Brukte du håndmakt eller DA maskin når du poleret opp etter sliping, og var det våt eller tørrslip du gjorde? Våtslip, med Meguairs restoration kit etterpå. Var med en poleringspite i et eller annet syntetisk ullstoff der. Siter ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2013: Mercedes-Benz A180 AMG 2013: Kawasaki Z1000 SX 2007:Harley Davidson Dyna Wide Glide Custom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 4 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2011 OK, der følger vel Plast X med, så den skal vel ta det da om du har brukt det som er i pakka.. ullpad til drill og plastX.. ikke testet, men høres ut som en kombo som bør ta 2000papir det. om de blir matte igjen, må du bare over igjen med PlastX og pads som var med i pakka.. Denne du har handlet? Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barcelona 6 Skrevet 5 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2011 OK, der følger vel Plast X med, så den skal vel ta det da om du har brukt det som er i pakka.. ullpad til drill og plastX.. ikke testet, men høres ut som en kombo som bør ta 2000papir det. om de blir matte igjen, må du bare over igjen med PlastX og pads som var med i pakka.. Jepp, det var denne ja. Den tok masse til å starte med, men når den skulle gjøre litt dypere arbeid så ble det så som så med resultatet. Får prøve med scholl og pad i stedet og se hvordan det blir... Siter ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2013: Mercedes-Benz A180 AMG 2013: Kawasaki Z1000 SX 2007:Harley Davidson Dyna Wide Glide Custom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 7 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 7 Mai, 2011 Ønsker å ta opp denne diskusjonen. Jeg har nettopp for første gang polert frontlykter på konebilen. Vi har eid denne i noen mnd og bilen, tydeligvis har savnet sikkelig pleie i mange år. Så frontlyktene kunne ikke bli verre tenkte jeg.. Jeg ble sånn ca 90% fornøyd med resultatet og det viktigste er at lyktene ser ganske bra ut nå og lyset er mye bedre. Mener jeg.. Men så har jeg fått vite i dag av noen som jobber med Depo og Hella at det ikke anbefales å polere plast frontlykter. Han argumentert det med at for det første så ved polering slipper man vekk klarlakken som lyktene er "beskyttet" med. Og han mente at etter en kort stund blir lyktene ganske matte. Så mente han og at ved polering av plastlykter forandrer man noen vinkler på plasten dvs det kan bli dårlig lys vinkel pga det.. Er det noe sant i det han sier eller bare tull? Her er noen biler av jobben min, er ikke 100% fornøyd men synes det ble ganske bra til slutt. Før: Etter: Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 7 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 7 Mai, 2011 Var ny info for meg, så vet ikke om det er noe hold i det... Hadde jeg solgt lykter så ville jeg vel også sagt, bytt i stedet for å polere At det er klarlakk over på lyktene viste jeg faktisk ikke, hadde vært moro å fått det bekreftet av noen... Blir de slitt eller gule så er det jo to valg en har, enten kjøpe seg ny pga PKK eller polere de bra igjen, Har polert en del lykter her og ikke hatt noen problemer med de. Glasslykter derimot kan du nok tulle med spredning ol har jeg hørt, men ikke hørt det samme mht plasten,, btw. lyktene dine ble rimelig bra de syntes jeg, en merker ofte stor forskjell på de etter en polering også mht effekt av lyset.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 7 Mai, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 7 Mai, 2011 Jeg har også hørt at lyset kan brytes feil hvis man korrigerer. Det høres fornuftig ut at slikt er konstruert ganske nøyaktig fra fabrikken, for all del. Men all steinsprut, riper, møkk og vann vil jo også påvirke lyset og brytning av lysstrålen. Man må anta at lysene er konstruert for å fungere greit også i regnvær. Da kan det neppe være så kritisk at man bare kan kjøre på kveldstid i fint vær. Derfor fortsetter jeg å polere matte frontlykter... Uansett bør man følge det vanlige detailer-rådet om å ikke korrigere mer enn høyst nødvendig, enten det er lakk eller plast. Ofte kan en oppnå et greit løft av utseende ved å dra over lett med en DA maskin. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 8 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2011 et lite "off topic" spm. kan man polere ulakkert plast (som f.eks på en sykkel/crosser) på denne måten. f.eks med våtslip også gul 3M og tilhørende pad? eller er det en annen fremgangsmåte på vanlig plast? Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 8 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2011 Ang forandring av lysbrytingen til lykta så er dette fullt mulig, men ved vanlig polering av lykt så bør det ikke være noe problem så lenge man passer på å korrigere likt over hele lykta. Men hvis man skal fjerne en ripe en plass på lykta(våtslipe, korrigere kun et punkt) så kan man oppleve massiv feilbrytning av lys. Tommelfingerregel: Puss jevnt over hele lykta et lite "off topic" spm. kan man polere ulakkert plast (som f.eks på en sykkel/crosser) på denne måten. f.eks med våtslip også gul 3M og tilhørende pad? eller er det en annen fremgangsmåte på vanlig plast? Det lurer jeg også på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe 7 Skrevet 8 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2011 Har slipa og polert noen lykter, også slipa ned og lagt klarlakk på flere lykter, og ikke opplevd klarlakk på noen lykter. Kan kansje oppfattes som klarlakk den hinna med salt og trafikkfilm som blir "inni" plasten på lykta. Har også lakka lykter med litt farge i klarlakken for og tone de, og ikke vært noe problem på pkk med dette Joachim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barcelona 6 Skrevet 8 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2011 Ønsker å ta opp denne diskusjonen. Jeg har nettopp for første gang polert frontlykter på konebilen. Vi har eid denne i noen mnd og bilen, tydeligvis har savnet sikkelig pleie i mange år. Så frontlyktene kunne ikke bli verre tenkte jeg.. Jeg ble sånn ca 90% fornøyd med resultatet og det viktigste er at lyktene ser ganske bra ut nå og lyset er mye bedre. Mener jeg.. Men så har jeg fått vite i dag av noen som jobber med Depo og Hella at det ikke anbefales å polere plast frontlykter. Han argumentert det med at for det første så ved polering slipper man vekk klarlakken som lyktene er "beskyttet" med. Og han mente at etter en kort stund blir lyktene ganske matte. Så mente han og at ved polering av plastlykter forandrer man noen vinkler på plasten dvs det kan bli dårlig lys vinkel pga det.. Er det noe sant i det han sier eller bare tull? Her er noen biler av jobben min, er ikke 100% fornøyd men synes det ble ganske bra til slutt. Før: Etter: Hva brukte du for å å få lyktene så blanke...? Jeg prøver og prøver, men fortsatt så sitter den siste "tynne hinna" igjen...? S. Siter ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2013: Mercedes-Benz A180 AMG 2013: Kawasaki Z1000 SX 2007:Harley Davidson Dyna Wide Glide Custom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Newenergy 2 Skrevet 8 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2011 Hei sann.... Prøvde meg med enkel maskinpolering for første gang i dag, og tok for meg frontlyktene tl å starte med. Kjøpte et sett fra Maguiars, Head light rest. kit (PlastX), og ble ikke sånn mer enn passe fornøyd med det kittet. Det tok en god del, men fortsatt var det igjen ei saftig hinne. Tok fram min splitter nye makita 9227 CB med ei makita blå poleringspute (medium?) og samme poleringsmiddel, og resultatet da var at hinna begynnte å flasse. Noe som sikkert er vel og bre, men det var fortsatt ikke noe særlig til resultat etter 20 min på hver lykt Fikk ikke tatt noen gode bilder, men det jeg lurer på er om jeg skal tørre å prøve ei orange poleringsskive fra scholl med s03 poleringsmiddel, eller om det lureste kanskje er å våtslipe først for å få vekk den samme hinna....? Takker på forhånd for gode tips... :-) Har prøvd meg såvidt på Meguiars Ultimate Compound på lyktene mine. De ble en anelse bedre, men langt fra bra. Har bestilt 3M lyktfiksesett nå, så får vi se åssen det blir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kratoxy 48 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 (endret) Urgammel tråd... Men jeg tenkte vertfall å si at jeg polerte lyktene på en Opel Astra stv 2005. For infoen sin skyld. Her var det klarlakk, men den var så råtten at jeg endte med å fjerne all klarlakk. Sa til eieren at valgene var og prøve og se om det holdt seg og så eventuelt kjøpe nye om de ble dårlige, den var han helt med på siden de så jo ikke ut, pluss de lyste dårlig. Lysmengden ut av lykta økte betraktelig og de blendet mye mindre siden alle ripene og dritt ikke fanget opp alt lyset, if you catch my drift. De ble litt mattere med tiden men ikke mye. "Lysstrålen" endret seg til det bedre, så alt i alt så var det en suksess. Gikk gjennom Eu senere og. Legger ved noen bilder så dere ser. Før: Etter: Endret 23 Oktober, 2012 av Kratoxy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 25 April, 2015 Rapporter Share Skrevet 25 April, 2015 veit dette er en gammel tråd men jeg må bare spørre er det noen av dere som brukte noe forsegling på lyktene etterpå? jeg så en video på youtube av Chemical guys og de brukte jetseal for beskyttelse mot UV stråler. noen gode tips om andre produkter? koster liksom 400kr for en boks med det. og føler det er litt bortkastet bare for å bruke på lyktene på bilen Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 25 April, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 25 April, 2015 JetSeal holder i ca 20 minutter, så det er bortkastede penger uansett. Hvis man skal ha noe beskyttelse som varer, så må lyktene lakkeres med klarlakk for lykter etter sliping og priming med lykteprimer. Da får man OEM-beskyttelse som fint kan vare i 10-15 år avhengig hvis de behandles bra. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.