Gå til innhold

n00b med nybil


mcmurphy

Recommended Posts

Jeg har sett den, og mesteparten av info jeg trenger er der. Supert nettsted må jeg si. Mulig jeg ikke har sett svaret på det jeg spurte om, men er det lakkrens og så polering som fjerner sirkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta swirls (vaskestriper) må du nok fram med maskin.

Håndprodukter klarer ikkje å fjerne dette. (dei skjuler dei istedet)

Dette er min erfaring. (men har ikkje prøvd meg på biler med mjuk lakk)

Kva slags bil og farge har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På myk lakk vil du nok klare å fjerne noe, men det vil innebære ganske mye arbeid og garantert senebetennelse :)

Om du vil fjerne vaskeriper så anbefaler jeg deg en DA maskin med en polish som f.eks Meguiars Ultimat Compound. Denne her blir ofte anbefalt da den er veldig enkel å jobbe med.

Da avfetter du bilen, vasker, clayer, og kjører på med maskin og polish, så til slutt legger du en voks eller sealer for beskyttelse av lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sort skoda octavia.

Det er en helt ny bil, så jeg vil ikke si at problemet med swirls er veldig stort. Hva hvis jeg prøver med avfetting, vask, clay og lakkrens, og avslutter med turtlewax ICE? Vil dette gjøre det bedre, eller risikerer jeg å "kapsle" inne vaskemerkene?

Hva slags DA maskin kan jeg kjøpe, duger biltema sine? Må de ha ett minimum turtall etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne vaskeriper / swirls så må det fjernes litt av klarlakken på bilen. Du skjuler bare med produkter som ikke da sliper litt av klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste der gir du i presang til din verste fiende. Den i midten har jeg fortsatt, og brukes til ekstremt vanskelig lakk. Den nederste aner jeg ikke, men vil tro at en Einhell fungerer bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

2 hodet DA + Ultimate Compound er fin på mange lakker, sammen med DA maskin så får du et bra resultat uten å fryket hologrammer etc. Uansett om bilen er ny eller gammel så er det fint med en skikkelig rens av lakken, da hefter voks og sealer mye bedre også.. Etter clay kan det ofte være en ide med en lett korrigerende lakkrens, da fjerner du de merkene du kan få av en clay (syntes spess godt på en sort bil også)

Turtle Wax ice paste wax er en ok sak det.. brukte den her og ble overasket over hvor lett den var å jobbe med og at den faktisk holdt en god stund også.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mcmurphy

På myk lakk vil du nok klare å fjerne noe, men det vil innebære ganske mye arbeid og garantert senebetennelse :)

Om du vil fjerne vaskeriper så anbefaler jeg deg en DA maskin med en polish som f.eks Meguiars Ultimat Compound. Denne her blir ofte anbefalt da den er veldig enkel å jobbe med.

Da avfetter du bilen, vasker, clayer, og kjører på med maskin og polish, så til slutt legger du en voks eller sealer for beskyttelse av lakken.

2 hodet DA + Ultimate Compound er fin på mange lakker, sammen med DA maskin så får du et bra resultat uten å fryket hologrammer etc. Uansett om bilen er ny eller gammel så er det fint med en skikkelig rens av lakken, da hefter voks og sealer mye bedre også.. Etter clay kan det ofte være en ide med en lett korrigerende lakkrens, da fjerner du de merkene du kan få av en clay (syntes spess godt på en sort bil også)

Turtle Wax ice paste wax er en ok sak det.. brukte den her og ble overasket over hvor lett den var å jobbe med og at den faktisk holdt en god stund også.

Takk for seriøse og gode svar. Jeg er en nybegynner her og setter pris på dette selv om forumet renner over av folk som oss som maser om de mest opplagte ting :)

Da vil jeg prøve følgende: Avfetting, vask, tørk, clay, lakkrens, compound og voks.

Er følgende produkter ok?

(Clas ohlsons tohodet DA maskin(

Prickbort

Megs NXT GENERATION CAR WASH

(Megs eller annen type clay)

(Megs Deep Crystal Paint Cleaner)

(Megs Ultimat Compound)

Turtle wax ICE LIQUID SHINE KIT-- NB ser at dette ikke er den samme truhaa har testet, denne er kanskje veldig simpel??...

Det produktene i parantes har jeg ikke kjøpt ennå, men regner med de har det på f.eks bilxtra. Hvis det er andre og bedre produkter som er lett tilgjengelige så tar jeg gjerne i mot tips. Pluss hvis det er produkter som er enkle å bruke.

Jeg har også en flaske av Megs ScratchX® 2.0 stående i garasjen fra forrige bil. Kan denne evt benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tror du kan droppe Paint Cleaner om du bruker Ultimate Conpound, den alene renser bra nok...

Liquid er flytende type, den jeg testet her er paste wax, hvor mye forskjell det er på de vet jeg ikke..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...