Gå til innhold

Skinnseter


FatLaces

Recommended Posts

Jeg har skinnseter i bilen, som jeg kjøpte ca 3 år gammel.

Setene så veldig bra ut, så og si som nye. Etter at jeg har brukt bilen en stund synes jeg setene viser tegn på bruk, litt mer "skrukkete" enn de var. De er ikke ille i det hele tatt, men ikke som de var.

Så det jeg lurer på er om det mulig og holde setene strøkne med bare å bruke skinnprodukter (rens og krem) ? Eller er det umulig å holde de akkurat som nye ? Bør jeg kjøpe antirynke krem ??

Bruk er jo selvfølgelig viktig, og jeg har kanskje brukt bilen litt mer enn normalt de første månedene. Bruker igrunn så mye tid i de setene som jeg kan :D

Har bla. sittet i de i ca. 16 timer, fra Oslo til Amsterdam. Så 16 timer tilbake igjen. Sånt tar vel på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Som Pirex sier, behandle dem med en god skinnpleie 1 gang i måneden.

Ikke la bilen stå i sterk sol da det bleiker og

vær også forsiktig med skarpe kanter, glidelåser på bukser da setene blir stygge av det.

Kanskje bruke mest mulig myk joggebukse når du kjører hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang i måneden ja.. har nok vært mer nøye på utsiden enn på innsiden, men det skal forandres!

ja herretter blir det kun joggebukse i bilen min! får ha en liggende for en evt. passasjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Skinn utvider seg etterhvert, og det er så og si umulig å holde de helt stramme år etter år, men du kan forhindre at de sprekker ved å benytte skinn pleie på de...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var det jeg tenkte jeg også, at man må se tegn til bruk. Nei sprekker skal vi ikke ha.

Bare denne jævla vinteren kan bli ferdig så jeg får smurt inn setene med krem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det ikke du som ikke vinterkjørte z4'n da ? :)

jo det har du helt rett i! Spinner rundt i Elantra'n for tiden.

Derfor jeg må vente til vinteren er over med å smøre inn de flotte skinnsetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Er det noen som har peiling på skinnbehandling, som vet hvilke produkter som er bra eller?

Personlig har jeg bare prøvd dem fra Autoglym, ble ikke så veldig fornøyd husker jeg..

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Pinnacle leather cleaner er god. 1Z leater conditioner er også flott! Swissvax sine er gode. Leather master skal være veldig bra. Tenker å ta inn disse snart.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tror jeg må kjøpe noen skikkelige skinnprodukter..

Kan jo ikke drive å detaile biler uten å ha gode produkter :)

Hei Tommy;)

Min første post her btw..

Jeg jobber i møbelbransjen og har hatt endel kursing angående vedlikehold av bl.a. lær/skinn.

Finnes mange fine kremer o.l. som en kan bruke, og jo oftere jo bedre, men strengt tatt er det ikke nødvendig å smøre inn pleiemidler hver måned, for akkurat som med lakk så må dem først vaskes rene osv før en kan smøre dem inn.

Et billig og bra triks er å ta vanlig mateddik(5-9%) og blande med vann 1/10, ha det på en liten sprayflaske og bruk dette til daglig/ukentlig vask.

Eddiken nøytraliserer de skadelige fettsyrene som vi drar med oss, fra f,eks fuktighetskrem, hårvoks, klær osv.

Men, samtidig hjelper eddiken lær/skinnet å opprettholde sin naturlige Ph-balanse, noe som gjør at skinnet beholder den konsistensen og elastiteten som det skal ha.

Men, styr ivertfall unna alle andre "husholdningsmidler" og for all del ikke bruk noen form for olje selv om det kanskje ser blankt og pent ut en stund.

Dagens garverier har p.g.a nye miljølover ikke lov til å bruke like mye garvestoffer som før, så slike må en tilsette selv i etterkant, altså i form av cremè/voks mm.

Overdreven bruk av vann til vask kan føre til at skinnet "råtner" innvendig, altså ingen fare ved å vaske med oppskriften min, men hørt historier om dem som har brukt en 10l bøtte med grønnsåpe til vask av sofaen :huh:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kan vell ikke lukte så godt inni bilen, når setene er smurt inn med edikk :)

Eller lukter det ikke noe? bare smaker helt jævlig hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vell ikke lukte så godt inni bilen, når setene er smurt inn med edikk :)

Eller lukter det ikke noe? bare smaker helt jævlig hehe..

Eddikvann er et gammelt triks til rengjøring av både glass, plast, vinyl, skinn osv.. men ikke i så sterk blanding! Et par korker 7% pr 10 liter vann holder som regel til vanlig rengjøring, og det fjerner lukt med det samme.

Meeen.. jeg bruker det ikke lengre, det tørka ut både myk vinyl og "billig-skinn." Nå bruker jeg skinnrens til skinn, og vinylrens til vinyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...