Gå til innhold

Service kostnader BMW vs Audi


EivindE91

Recommended Posts

Hei

Trenger litt synspunkter. Har lagt Mazda 3n ut for salg å vil ha noe med litt mer motor å utstyr. var å prøvekjørte den nye Audi A3 1.6 TDI og likte den egentlig bra, men så kom jeg over en BMW 118D som har alt det utstyret jeg ønsker meg. Selgeren på BMW påsto at Mazdaen hadde høyere servicekostnader en BMW. Kan dette ha noe med at BMW har 30 000km intervall og Mazda har 20000km intervall. Hvordan er kostnadene til Audi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trenger litt synspunkter. Har lagt Mazda 3n ut for salg å vil ha noe med litt mer motor å utstyr. var å prøvekjørte den nye Audi A3 1.6 TDI og likte den egentlig bra, men så kom jeg over en BMW 118D som har alt det utstyret jeg ønsker meg. Selgeren på BMW påsto at Mazdaen hadde høyere servicekostnader en BMW. Kan dette ha noe med at BMW har 30 000km intervall og Mazda har 20000km intervall. Hvordan er kostnadene til Audi?

Min erfaring er at dette ikke er noen forskjell å snakke om. Har hatt A6 og nå 3-serie, og begge deler er omtrent like dyrt/billig. Hadde dog litt mer utgifter med A6 fordi den var litt eldre, og da må man fort koste på litt på forstillingsdeler på de eldre (01-modell) modellene.

Er du interessert er forøvrig min flotte 3-serie til salgs: ;)

Annonse på finn

Bare å slette posten hvis dette er i overkant frekt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med valg av ny bil! Du skal ikke se bort i fra at en "japse" gjerne har høyere faste servicekostnader enn en BMW eller en Audi. Man hører i hvertfall til stadighet om høye priser på deler til japanske biler. Men så er det også mulig at det er mindre hyppig utskifting av deler på en japse enn på en europeisk bil?? Jeg har kun jobbet med VW, Audi og nå Skoda, så jeg kan ikke si dette sikkert.

Andre ting å tenke på er at Audi A3 "snart" kommer som helt ny bil. Da vil din nest nyeste plutselig se gammel ut, og muligens falle litt i pris? På en annen side er den A3 modellen som er i salg nå fri for barnesykdommer, og du får gjerne fine utstyrspakker når du kjøper en bil som har vært i salg noen år. Helt nye modeller lanseres gjerne med kun få motorer å velge mellom, og med kjipt utstyr.

Servicebehov på en Audi A3 vil avhenge av ditt kjøremønster og din kjørestil, og varsel om service vil komme mellom 15000 og 30000 kjørte km, og mellom 1 og 2 år. På de nye common rail dieselene, havner du lett opp mot maksimalt intervall dvs 30000km og 2 år dersom du ikke har alt for mye småkjøring.

Jeg hadde slitt med å velge mellom en 1 serie med riktig utstyr, og en tilsvarende A3.. Bakhjulstrekk er pluss for BMW'en, men jeg synes en Audi A3 er finere :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000km mellom hvert oljebytte og longlife olje er å be om problemer når motoren har gått en del.

x2! Fattar ikkje at folk tørr å vente så lenge! *4000km intervall her :D*

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

30 000km mellom hvert oljebytte og longlife olje er å be om problemer når motoren har gått en del.

å som bakgrunn for dette?

Har du målt/testet partikler og viskositet på olje som har vert i en motor i 30.000km? Selv bytter jeg som regel 1.gang pr.år å jeg kjører sjelden så mye som 20.000. På en "performance" motor er saken en annen. vi snakker std bil

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2005 BMW 120d og en 2003 Subaru Legacy. Subaruen skal ha service omtrent dobbelt så ofte som BMW'en. I tillegg er servicene på Subaruen like dyre eller dyrere enn på BMW'en. Og da har jeg ikke regnet med rabatten på 15% på arbeid og deler som jeg får hos BMW som medlem i BMW-klubben.

Jeg har lest en del på nettet om longlife-olje. I tillegg har jeg snakket litt med noen folk som er spesialister på materialteknologi, smøring o.l. Ut fra dette har jeg konkludert med at jeg tar sjansen på å følge BMW sine intervaller på oljeskift, selv om de er over 30.000km med den kjøringa jeg har på BMW'en. Jeg skal forresten ha service på BMW'en nå, og da skal det bl.a. byttes olje og bremsevæske. Dette koster 4100,- med klubbrabatten.

Men tilbake til saken. Jeg vil gjette at BMW og Audi stiller ganske likt. Jeg synes servicekostnadene på en moderne diesel er såpass lave, at det er viktigere å velge den bilen du liker best, enn å velge den som har lavest servicekostnader.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å som bakgrunn for dette?

Har du målt/testet partikler og viskositet på olje som har vert i en motor i 30.000km? Selv bytter jeg som regel 1.gang pr.år å jeg kjører sjelden så mye som 20.000. På en "performance" motor er saken en annen. vi snakker std bil

Det er jo bare å se på utslitte kammer i vag's 2.5TDI fra 1998-2004 feks, der majoriteren har gått på longlife mesteparten av livet.

Motorene fra perioden der man begynte å gå over på longlife har også høyere oljeforbruk enn tidligere.

Edit: Mulig dette er bedre på nyere modeller, jeg har av vane alltid kodet om til vanlige 10-15k intervall på mine biler.

Jeg ville selv heller gått for bil med bensinmotor pga moderne dieselmotorer ikke tåler bykjøring/småkjøring som jeg har endel av.

Eksempler på typiske svakheter på nyere diesemotorer, uavhengig av merke:

-defekte brennkammer til Webasto

-dobbelmasse-svinghjul som ikke tåler momentet til høyeffektive dieselmotorer (oppleves først som vibrasjon under pådrag med lavt turtall)

-vnt-mekanismen i turboen kokser fast

-egr-ventilen og innsuget kokser igjen

En god venn kjøpte ny 120D når den kom og før bilen hadde gått 20k var svinghjulet byttet, turboen byttet og innsuget renset to ganger.

På min 05 Touran var både turbo, svinghjul og webastobrenner byttet før bilen hadde gått 120k.

Høyere delepriser (på ting som ryker), dyrere service og dyrere innkjøpspris er også ting som taler imot diesel.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "synsere" i Norge som har stukket fingeren i lufta eller noe annet sted og funnet ut at oljeskiftintervallene kan strekkes til 30000km ved gunstig kjøring...

Jeg velger å tro at ingeniørene som konstruerer motorer og oljeprodusentene faktisk vet hva de driver med. Noe også erfaring tilsier. Hvis noen velger å skifte motorolje til 200kr literen oftere enn foreskrevet, be my guest :)

Turboer raser i ny og ne både på bensin og dieselmotorer. Både bensin og dieselmotorer bruker ofte dobbelmassesvinghjul, kan ryke uavhengig av type drivstoff. EGR ventiler brukes på både bensin og dieselmotorer, og jeg har skiftet 10 ganger så mange på bensinmotorer som på dieselmotorer.

Alt skrot som MÅ monteres på en motor for at den skal klare gjeldende/kommende avgasskrav er noe dritt, og noe bilprodusentene helt sikkert ikke hadde montert dersom de ikke måtte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så blir bilene i Tyskland byttet ut tidligere enn i Norge. Longlife funker sålenge bilene er dekket av garantien, men hva skjer etterpå?

Egr er det også på bensinbiler, men de kokser ikke i samme grad som på dieselmotorene. Og ja, turboer kan ryke på begge, men bensinmotorene tåler småkjøring bedre. Forøvrig er det momentet på dieslene som sliter ut svinghjulene og tilsvarende bensinmotorer har et moment som er mye snillere.

Dieselpartikkelfilter er en annen ting som ikke tåler småkjøring fordi det ikke blir varmt nok til å rense seg. Kom på det når jeg leste slutten av innlegget ditt. :)

Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men du må ha lest mitt innlegg dårlig ettersom du er uenig i alt jeg skriver. :)

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som kommer frem her.

Til Marius, Jeg kunne godt tenke meg 3 serien, men da som sedan å med det nye chassie.

Til Roger, den 1 serien din ser fin ut den, men er nok litt for dyr for meg. Har sett på en 2009 modell 118D til 249000,- :)

Det har slått meg også at BMW er skjeldnere inne på service, og dermed kommer rimeligere ut totalt sett på en 5 års periode. Når det gjelder olje, så har jeg ingen problemer med å gi bilen et oljeskift engang i året. Den kostnaden tar jeg. Synes 30 000 km høres litt mye ut.

Både Audi A3 og BMW 1 serie er fine biler. og når det gjelder fremkommelighet, så er det vell ikke stor forskjell nå til dags med stabilitets program osv.??

Mazdaen må nok bli solgt først før jeg bestemmer meg for hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremkommeligheten er ikke dårlig på 1-serien, eller hos bmw totalt sett. Jeg syns ikke rwd står noe bak fwd der, mye fordi en bil med fwd må fordele grepet mellom både kraft og styring der rwd kan fokusere på styring.

Personlig syns jeg plassen i en 1-serie er en dårlig spøk. Å sitte i passasjersetet er ikke lett pga det lave dashbordet som treffer deg midt i knea. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremkommeligheten er ikke dårlig på 1-serien, eller hos bmw totalt sett. Jeg syns ikke rwd står noe bak fwd der, mye fordi en bil med fwd må fordele grepet mellom både kraft og styring der rwd kan fokusere på styring.

Personlig syns jeg plassen i en 1-serie er en dårlig spøk. Å sitte i passasjersetet er ikke lett pga det lave dashbordet som treffer deg midt i knea. :)

Selv om jeg har 1-serie, tror jeg at A3 eller Golf har et lite hakk bedre fremkommelighet på vinterføre. I tillegg er de litt enklere å kjøre for en som ikke er vant med å utnytte bakhjulsdriftens særegenheter.

Men det med knea i dashbordet skjønner jeg ikke helt. Jeg er 193 og sitter godt i passasjersetet. Plassen bak, derimot, er ikke mye å skryte av.

Oppsummert, så er ikke 1-serien en konkurrent til A3 eller Golf hvis det er flere enn to som skal fraktes i den. 1-serien er mer en entusiastbil for ungdommer, eller gamlinger (som meg) som ikke har unger som skal fraktes rundt omkring.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...