Gå til innhold

Lakkrens, polish, voks & sealer. Hva trenger jeg ?


jarlandre

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 2010 touran sort metallic, som jeg ønsker å stelle med. Har ikke greie på dette i det hele tatt, og har alltid trodd at å "polere" bilen med hva som helst av turtle-wax er det som trengs. Etter å ha lest litt her, skjønner jeg at jeg er på bærtur.... Hva trenger jeg egentlig av Lakkrens, polish, voks og sealer? Hadde absolutt håpt at jeg kunne komme unna med kun 2 produkter og 2 operasjoner, f.eks polering og sealer ? Vil det være tilstrekkelig? Isåfall har jeg sett meg ut Duragloss 105 & 111. Kommentarer?

Endret av jarlandre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på samme sted som du, dvs nybegynner med lite peilig eller ingen peiling.

Begynte jeg med AutoGlym. Disse produktene er enkle og trygge i bruk til og begynne med, men etterhvert oppdaget jeg

Meguiars. Hvertfall den forbruker serien. De er også enkle og trygge å jobbe med.

Også kommer an på hvor bra du vil ha det. Sånn til å begynne med er det greit med en god lakkrens, polish og voks.

Som f.eks: Meguiars Deep Clean, Meguiars Polish og litt dyrere vosk, som f.eks AutoGlym HD Wax, Swisswax Shield eller Dodo Juice.

Til vask av bilen er det fint med en PH-nøytral bilshampoo, og det finnes masse masse av de som er bra. Glem svamp, bruk washmit.

To bøtter, en for vann+shampoo og en for kun vann. God høytrykkspyler og eventuellt en foancannon.

Så er du godt i gang :) Og ja, for lakkrens og polish, bruk maskin. Til og begynne med... En DA-maskin, så du blir vandt til maskin bruk før

du hopper over til roterende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan komme deg unna med 2 produkter. (til å begynne med! ;) )

Eg ville da ha valgt DG 101 istedet for DG 105. (er vist meir rens i DG 101)

Og so bruker du DG 111 etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet selv med håndprodukter fra Meguiars serien, Deep Crystal step 1,2 og 3 er et greit utgangspunkt. 1 er lakkrens, 2 er polish og 3 er flytende carnaubavoks.

Kjøp deg også en bra shampo, f.eks Chemical Guys Citrus Wash+ Gloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

SV Cleaner fluid og feks. SV Shield ville jeg valgt hvis du skulle hatt kun to produkter.

Cleanerfluid renser lakken din og legger litt fillere(?) samt fjerner noe swirls du skulle ha på bilen din. SV Shield er en veldig god voks som de aller fleste har god erfaring med. Meg medberegnet.

Har du roterende eller DA maskin, så kan du evt. gå for CleanerFluid Pro isteden, da denne er beregnet for maskin og dermed så får du fjernet mer swirls.

Men personlig ville jeg nok valgt følgende (hvis du har roterende maskin eller DA):

Scholl S3+/S17/S30 (alt ettersom hvor hard lakken din er og evt. hvor dype riper det er snakk om)

Anntar det kanskje er like greit og kjøre på med Scholl S3, for så og avslutte med S30, før du legger på en god voks.

Alternativt kan du bruke kun S30 etterfulgt av voks. hvis bilen din er forholdsvis myk i lakken så fjerner du ganske mye swirls og faktisk også noen litt større riper med denne. Fjerner lett swirls fra min egen bil med S30, men dypere riper klarer den ikke.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hei,

jeg har kjøpt S17+, S40 og Petes 53. Er det en grei startpakke?

Det skulle fungere utmerket :)

For vedlikehold av lakken etter den årlige korrigeringen, holder det lenge med S40 etterfulgt av Petes53.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle fungere utmerket :)

For vedlikehold av lakken etter den årlige korrigeringen, holder det lenge med S40 etterfulgt av Petes53.

Jeg har fått S40 i posten, men har gått på noen smeller mtp innkjøp, og kjøpte også cfpro. Hvem er best å bruke av s40 og cfpro før jeg legger voks? Har Petes53.

Hvis jeg ønsker å legge mer voks senere i år, må jeg da bruke enten S40 eller cfpro før jeg legger voksen, eller kan jeg smelle på voks etter en riktig god vask??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har fått S40 i posten, men har gått på noen smeller mtp innkjøp, og kjøpte også cfpro. Hvem er best å bruke av s40 og cfpro før jeg legger voks? Har Petes53.

Hvis jeg ønsker å legge mer voks senere i år, må jeg da bruke enten S40 eller cfpro før jeg legger voksen, eller kan jeg smelle på voks etter en riktig god vask??

I praksis så gjør vel disse to den samme jobben, men jeg lurer på om CF Pro har litt fillere?

S40 har så vidt meg bekjent ikke fillere.

Hvis det er slik jeg tror (jeg kan ta feil) så ville jeg for enkelhetsskyld valgt CF Pro, da denne muligens vil gi deg ett penere resultat uten bruk av maskin.

Men S40 er vel litt rimeligere...

Men tror du skal vente på svar fra andre som har testet disse mer grundig.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S40 og CFP er praktisk talt det samme produktet - det er ihvertfall stående konsensus her på dcn.no.

Bare å kjøre wash'n'wax hvis du ikke ønsker å få opp glans / ta noen små-swirls først med S40 / CFP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

S40 og CFP er praktisk talt det samme produktet - det er ihvertfall stående konsensus her på dcn.no.

Bare å kjøre wash'n'wax hvis du ikke ønsker å få opp glans / ta noen små-swirls først med S40 / CFP.

Men er det ikke slik at CFP har litt fillere?

Mener å ha lest dette et sted... hvis ikke jeg har blingset?

Hvis dette er tillfelle, så vil man få et penere resultat på en enklere måte uten maskin.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hvis det er sant som Essiek sier at den ikke har fillere, så er det vel dette to produkter som er ganske så like.

Hvis JEG måtte velge EN av disse og hadde en DA maskin, så ville jeg nok kanskje valgt S40 grunnet prisen.

Aller helst ville jeg nok valgt S30 da denne har LITT mer cut enn S40.

Men det er mange meninger her om hva som er best, og personlig tror jeg ikke noen av disse er "best". Blir til slutt prisen som spiller inn i mitt tillfelle. Men det er jo klart litt mer "luksus" med CF Pro, og det er vel kanskje det man betaler LITT ekstra for...

Men jeg vil vel si at det er litt smør på flesk med begge disse, men da har du jo enn god stund :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge :) Kommer an på humøret hva jeg bruker, og hva som skal være LSP. Hvis SV er LSP -> CFP (lar oljene ligge igjen, selvfølgelig etter å ha trippel-sjekket for holos underveis). Hvis annen LSP så bruker jeg like gjerne S40. Blir blankt og fint av begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
eplesjekk

Ehm, nå har jeg jo brukt Scholl S03 og 17 en god stund, bare for å få formalitetene i orden, regnes dette BÅDE som lakkrens OG polish i ett?

Da jeg hadde steg 1-2-3 fra megs, var det jo veldig greit å vite hva de forskjellige var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Lakkrens er en kjemisk rens og finnes hovedsaklig i produkter ment for håndbruk. Polish er poleringsmidler med slipemidler som hovedsaklig er laget for maskinbruk (men noen av dem kan brukes for hånd også). Polering med maskin renser også lakken, så du trenger da ikke både kjemisk lakkrens for håndbruk og maskinpolish.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...