Gå til innhold

Første prøve med DA maskin


Newenergy

Recommended Posts

Da har jeg fått prøvd Biltema-maskinen for første gang! Jeg har brukt biltemas egne puter.

Virkelig moro å polere med maskin istedenfor hånd, og ett av de tipsene jeg har sett her som jeg harsatt mest pris på er ganske enkelt å bruke lite produkt! Har alltid slitt noe veldig tidligere når jeg har polert for hånt. Alt for mye produkt, og deretter et helvete å få av! Nå gikk det som en lek i forhold. Dessuten er det deilig å spre med maskin istedenfor hånd :)

Fikk også prøvd meg på litt enkel maskering av gummilister, og du verden hvor mye bedre det er å jobbe da. Kommer helt inntil, og slipper alt tuklet etterpå med å fjerne produktrester fra gummilistene. Topp!

Igrunn en morsom og lærerik opplevelse med første gangs bruk av DA maskin, men det dukket opp et par spørsmål underveis også. Slenger opp en rask forklaring på hva jeg har gjort.

Startet med Avfetting, vask, tørk, claying, tørk og satte igang derfra med maskina og Meguiars Ultimate compound.

Spredde produktet på laveste hastighet til det var rimelig jevnt utover, deretter kjørte jeg hastigheten opp til 3 og kjørte der 7-8 pass, for jeg avsluttet litt sakte en runde. Legger ved et par bilder som viser før og etter. Er dette en grei metode for hastighet? Det er jo fortsatt litt swirls igjen, men det ble jo utrolig mye bedre enn det var :D

Vil jeg kunne fjerne enda mer bare ved å kjøre fler pass? Eller må jeg tørke vekk, og legge en runde til med UC?

Til slutt la jeg på et lag med Meguiars NXT Wax for hånd og syns igrunn resultatet ble bra :) Har aldri fått så stor forskjell når jeg har polert for hånd!! Er ikke tvil om at jeg godt skjønner at man kan bli bitt av basillen B)

Fikk forøvrig ikke tatt mer enn panseret, taket og halve bakluka ikveld. Så har masse å kose meg med etterhvert. Må forresten vente på Prickbort for å få vekk asfalt flekker. Biltema avfetting funker ikke i det heletatt på akkurat det.

Har dere noe å rette på eller tips til å få det enda bedre tar jeg imot alt med takk! Misforstå meg rett, jeg er superfornøyd med resultatet, men om det er åpenbare ting jeg burde gjøre annerledes setter jeg kjempepris på å få vite det :)

post-2749-0-03210700-1303500692_thumb.jp

post-2749-0-63318000-1303500696_thumb.jp

Endret av Newenergy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Newenergy

    16

  • truhaa

    11

  • DonCato

    5

  • Playmoon

    4

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

  • Admins
truhaa

Så jo riktig så bra ut det der :)

Ultimate Compound er non diminishing, dvs slipepartiklene i den er veldig fine og de kutter hele tiden du jobber med den. Så du trenger ikke å stoppe, tørke og så nytt produkt annet en om det er brukt opp.

DA til Biltema kan du nok kjøre på full spiker, den er ikke så hissig, samt at på mer fart kan du legge mer press på maskinne uten at den stopper opp for mye.

Flere pass gir bedre resultat, så du kan godt gå over enda flere ganger, kjører du det tørt, så tilfører du mer produkt og jobber videre..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo riktig så bra ut det der :)

Ultimate Compound er non diminishing, dvs slipepartiklene i den er veldig fine og de kutter hele tiden du jobber med den. Så du trenger ikke å stoppe, tørke og så nytt produkt annet en om det er brukt opp.

DA til Biltema kan du nok kjøre på full spiker, den er ikke så hissig, samt at på mer fart kan du legge mer press på maskinne uten at den stopper opp for mye.

Flere pass gir bedre resultat, så du kan godt gå over enda flere ganger, kjører du det tørt, så tilfører du mer produkt og jobber videre..

Mange takk :) Er skikkelig moro å se at det faktisk fungerer rimelig bra med en billig maskin og til å være aller første gang.

Oki, så jeg kan egentlig bare klaske til med full gass uten at det blir noe problem? Har et ganske lett trykk på maskina sånn jeg har brukt den nå, men mer er kanskje mer effektivt?

Hehe, fant forøvrig ut at jeg skal ta med meg hørselvern ut imorgen. Ble litt svingstang i hue og øra av den lyden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja, så vidt jeg husker så kjørte jeg den på full spiker uansett hva jeg brukte den til her. Blir det problemer, så ser du det når du fjerner UC på det første panelet du polerer i morgen, skulle det være noe så justerer du deg ut fra det. Går nok fint :)

Maskin vs hånd er en stor forkjell gitt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så vidt jeg husker så kjørte jeg den på full spiker uansett hva jeg brukte den til her. Blir det problemer, så ser du det når du fjerner UC på det første panelet du polerer i morgen, skulle det være noe så justerer du deg ut fra det. Går nok fint :)

Maskin vs hånd er en stor forkjell gitt...

Da prøver jeg det. Passer perfekt det, for har halve bakluka igjen, så da får jeg se om det blir enda bedre på den siste halvdelen. Takk for tips!

Skikkelig :) Kommer vel ikke til å returnere til hånd igjen med det første.

Har en hvit bil jeg må ta for meg etterhvert også, så våren lover godt slik sett. Er mye asfalt og piggstøv på den, så må vel handle litt sterkere avfettingskrutt og Iron x før jeg gyver løs på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Problemet er om den andre halvdelen blir bedre i morgen, da må du over det du har polert i dag en gang til :lol:

Velkommen til galskapen B)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er om den andre halvdelen blir bedre i morgen, da må du over det du har polert i dag en gang til :lol:

Velkommen til galskapen B)

Haha!! Like greit jeg ikke kom lenger idag da ;) Får stå opp tidlig imorgen.

Jo takk :D Herlig galskap. Nabokjerringa sendte noen rare blikk bortover når jeg stod å befølte panseret med et stort glis ista... Folk er gale :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som du fikk fjerna litt swirls der ja :) Men er det fortsatt asfalt på bilen, eller misforstår jeg? siden du skriver at du må vente på prickbort. Clay skal jo normalt sett ta asfaltprikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som du fikk fjerna litt swirls der ja :) Men er det fortsatt asfalt på bilen, eller misforstår jeg? siden du skriver at du må vente på prickbort. Clay skal jo normalt sett ta asfaltprikker..

Fikk tatt ganske mye ja :) Skal se om jeg får tatt enda mer imorgen.

Ja, det er fortsatt asfaltflekker på skjermer og dører. Har bare clayet panser, tak og bakluke og det er kun der jeg har polert. Har vært litt redd for å claye rett på asfaltflekkene? Ser for meg at de nødvendigvis vil lage noe småsaftige riper om de blir sittende i clayen noen runder :S Eller tar jeg feil? Biltema avfettingen tok hvertfall ikke i nærheten av knekken på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greiaste er nok å bruke avfetting for å ta vekk mest muligt . (før du berører lakken med clay)

Men sia du har maskin og produkt, kan du jo teste litt med clayen. So finner du ut korleis den fungerer på flekkene du har.

Berre bruk nok lube og ha clayen i ei bøtte med varmt vann, so den er skukkelig mjuk.

Da kan du jo sjekke om clayen lager litt merker. (er ikkje sikkert at den gjere det)

Du skal jo uansett polere med maskin etterpå.

Ikkje ta alt, du må jo teste litt prickbort på asfaltflekkene og! Er jo morro å teste litt, so du ser korleis dei forskjellige produktene virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greiaste er nok å bruke avfetting for å ta vekk mest muligt . (før du berører lakken med clay)

Men sia du har maskin og produkt, kan du jo teste litt med clayen. So finner du ut korleis den fungerer på flekkene du har.

Berre bruk nok lube og ha clayen i ei bøtte med varmt vann, so den er skukkelig mjuk.

Da kan du jo sjekke om clayen lager litt merker. (er ikkje sikkert at den gjere det)

Du skal jo uansett polere med maskin etterpå.

Ikkje ta alt, du må jo teste litt prickbort på asfaltflekkene og! Er jo morro å teste litt, so du ser korleis dei forskjellige produktene virker

Ja, er det jeg har lest en del om her. Få kjemien til å ta det meste før clayen berører lakk :) Kan jo saktens prøve litt bare for å se hvordan det går. Skal jo over med UC etterpå ja. Dype riper blir det ikke av clayen uansett om den får med seg noen asfaltflekker underveis? Er nøye med å brette den og få frem en ren side stadig vekk. Var merkelig mye møkk i lakken på panseret og taket :o

Til nå har jeg brukt Meguiars QD som lube. Ser ut til å fungere bra, og har på såpass at jeg ikke har kjent lugging mer enn såvidt et par ganger. Da har jeg hatt på litt mer en en gang.

Hehe, du sier noe. Kjenner det er stas å teste produktene litt ja! Får la det være igjen et par paneler til Prickborten kommer i posten over påske ;) Også har jeg en bil til jeg skal kose meg med etterhvert. Har lyst å kjøpe Iron X også, men ser de er utsolgt hos Autobahn. Er det noen andre som selger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Usikker på hvordan den er på asfalt, men uansett ingen dum sak å ha i samlingen har jeg forstått... kommer vel hit etterhvert den også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

Iron x funker IKKE på asfalt. Testet dette da jeg hadde veldig lite prickbort igjen og ventet med asfalt fjærning etter vask og iron x på noen felger. Da var asfalten fortsatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan den er på asfalt, men uansett ingen dum sak å ha i samlingen har jeg forstått... kommer vel hit etterhvert den også..

Tenkte å bruke den til å ta piggstøv på den andre bilen :) Også har jeg noen vinterfelger som ser for j**lig ut. Hadde vært gøy å teste Prickbort og Iron X på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iron x funker IKKE på asfalt. Testet dette da jeg hadde veldig lite prickbort igjen og ventet med asfalt fjærning etter vask og iron x på noen felger. Da var asfalten fortsatt der.

Riktig :) Har bare lest litt om den her på forumet og sett noe filmer på Youtube, og det ser ut til at den er rå på piggstøv og annet smuss enn akkurat å fjerne asfalt/tjæreflekker. Prickbort, etterfulgt av Iron X kunne kanskje vært noe?

Japp :D

Får bare håpe de får inn igjen etter påske. Så er det bare å trykke bestill tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ser mange bruker Prickbort + såpepålegging + spyling og så IronX, men om det er veien kan jeg ikke bekrefte da jeg ikke har IronX her..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

japp... jeg bruker Iron x på så reint grunnlag som mulig og tørt... så jeg bruker Prickbort, avfetting, spyle av, skumvask, spyle av, tørke og så Iron x... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...