Gå til innhold

robing og polering


Yassir

Recommended Posts

Hei, jeg har planer for å polere bilen til vår.

sikkert mange av dere som er gode på det, så hvis noe kan fortelle meg hvilken maskin som er god for robing og polering.

og hvilken produkter som bør kjøpes til alt dette.

yassir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hei, jeg har planer for å polere bilen til vår.

sikkert mange av dere som er gode på det, så hvis noe kan fortelle meg hvilken maskin som er god for robing og polering.

og hvilken produkter som bør kjøpes til alt dette.

yassir

Er du fersk i gamet så annbefaler jeg deg en DA maskin.

Finnes mye bra her, men Flex er det jo mange her inne som bruker, og det ligger vel kanskje noen slike til salgs her på forumet?

Roterende er jo også en mulighet og fungerer jo mer effektivt enn en DA maskin, men krever litt mer teknikk og innsikt, da man lettere kan brenne lakken med en slik, hvis man ikke vet hva man driver med.

Personlig har jeg en Flex DA maskin, og jeg har ennå ikke hatt bruk for en roterende. Roterende er nok mer for dem som jobber komersielt med bilpleie/detailing da man får gjort jobben kjappere. Men det krever altså litt mer erfaring for å få ett bra resultat.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA-maskin: en DAS-6 eller Meguiars-klone fra f.eks autobahn-bilpleie.no / blankbil.no / bsbildeler.no evt en Flex DA fra scandicshine

Roterende (hvis du ønsker å gå rett opp til dette, men DA-maskin er mer nybruker-vennlig): Flex roterende fra ScandicShine, evt en Metabo eller Makita fra et annet sted (selv har jeg Metabo roterende og en Biltema to-hodet DA som backup)

Produkter:

3M-serien (blå, grønn og gul kork) med tilhørende farge på pads

Scholl: S03G, S30+ og S40, samt gul, orange og sort Scholl pads

Meguiars: #105 (grov) og #205, samt burgunder, gul og sort Meguiars pads

Alternativer til pads er Über sine (gul, orange, grønn og blå)

Bakplater:

Bakplate til mindre størrelse pads 125mm (150mm pads går på disse) og 75mm (75 - 100mm pads går på disse)

Wipedown: Scholl CF02 / evt IPA (50/50 blanding isopropanol og vann)

En haug med mikrofiber-kluter samt små applikator-pads for påføring av glaxe og/eller voks

Voks: en entry-voks fra Swissvax, evt det som passer inn i budsjettet ditt

Et helt greit start-kit kan bestå av en DA-maskin, Meguiars Ultimate Compound og noen forskjellige pads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp DA-maskinen som er tilsalgs fra ørjanA

Stjeler tråden litt med et kort spørsmål;

Kan man bruke en QD til wipedown i stedet for scholl CF02??

det er billigere med batterivann og isopropanol

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPA (isopropanol) er heller ingen erstatning for f.eks kontrollspray. IPA greier rett og slett ikke å ta alle oljene. Glass cleaner funker dog veldig godt.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, en sannhet med visse modifikasjoner. IPA sliter litt med oljene fra UFSE og PO85RE, men det som måtte være igjen fra S40 / CFP / #205 / S30+ er ingen problemer. Eneste virkelige aberet med IPA er at jeg har opplevd flere ganger at i 50/50-blanding så blir det "marring" i lakken på enkelte myke lakk-typer - og en 30/70 blanding da blir for svak.

Jeg har med hell også brukt Meguiars Final Inspection, CF02 er også ganske bra. Men når man har kjørt med UFSE / PO85RE så er jeg ihvertfall klar over at det lønner seg å gå over flere ganger med wipedown for å være sikker på at oljene blir borte og man ser det reelle resultatet.

Men skal man være 100% sikker så er kontrollspray det beste. Synes dog det blir litt u-drøyt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...