Gå til innhold

Sv voks bortevekk etter en vask?


tharshan

Recommended Posts

La på et lag med sv insignis på panser for 1 og en halv veke sidan. Tenkte eg skulle vaske bilen idag, så kjørte inni vaskehallen og la på prickbort. Venta 5 min og spilte av. Vannet lå bare der. Altså det ser ut som at all voksen er vekk. Hvordan kan det ha skjedd??

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hm, ikke godt å si, men har du brukt no annen avfetting en prickbort? Skal ikke si hundre prosent sikkert, men kan jo hende at den har tatt noe av voksen.. Men har du feks prøvd å bare spyle feks panseret med hageslangen, ser ganske fort om det ligger igjen noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Brukte du høytrykksvasker så kan det ofte gi en indikasjon på mindre shedding, det presser vannet mye mer på lakken en en hagelsange eller regn... Alternativt så kan voksen ha svettet litt og at det henger litt pga dette. Sjekk etter neste mekaniske vask hvoredan det ser ut da...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor skitten bilen var, men prickbort tar jo ikke alt. Ligger ofte en hinne med skitt igjen, og vannet ligger som regel flatt opp på dette, da vannet ikke kommer i skikkelig kontakt med lakken. Prøv en mekanisk vask som truls sier, og se om det bedrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Jeg la et lag på 1/2 bilen min og 2 lag på den andre 1/2-parten og det er som natt og dag. PÅ den siden med 1 lag henger vannet på, men på den siden med 2 lag er det heller lite vann å spore..... Dette er også SV Insignis. Vask bilen grundig en gang til, ta en ruden med Quick Detailer og legg 2 lag med voks så skal du se at vannet forsvinner ;)

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte washpuddel og sv car bath. Vannet hang fortsatt.

Men skal ta å prøve med to lag.

Men FY kor mykje defekter det er i lakken min! Blir mykje arbeid ser eg.

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Har aldri lagt mer enn ett lag med SV Shield på min bil, og den varer i mange måneder. Mens jeg vet andre sliter med å få voksen til å sitte i mer enn noen uker.

Jeg avfetter bilen ofte og vasker den minst to ganger i uken sommerstid, men alikevel så varer beskyttelsen i flere måneder.

Jeg vet ikke hvorfor det skjer, men jeg mener nå at en god voks bør holde mer enn to uker, nesten uansett.

Men de fleste vokser som blir omtalt her inne er god for mer enn to uker beskyttelse, så feilen ligger nok ett annet sted.

Har dog aldri hatt problemer med at Prickbort dreper beskyttelsen etter en påføring.

Men beskyttelsen vil jo uansett svekkes litt og litt.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags temperatur var det når du la på voksen? Har prøvd å legge voks flere ganger tidlig i vår med både sv shield, vics concours osv men ingenting ser ut til å ville sitte så lenge det ikke er varmt nok når voksen legges. Først når det runda 10 grader greide jeg å få greie beading og sheeting egenskaper ut av en voks.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen idag var jo egentlig å prøve å legge voks over hele bilen. Men den meningen forandret jeg der.

Lakken har MYE defekter. Jeg vet ikke om det er jeg som har åpnet øyene mine ovenfor defekter etter å a surfa her natt og dag den siste måneden. Men jeg kan ikke huske å sett så mye defekter før. Masse riper og god porsjon med swirls. Når jeg så alt dette, gadd jeg rett og slett ikke å sløse vekk voksen. Men jeg la likevel voks på venstre framskjerm, halve framdøra og halve taket.

Så til mine erfaringer:

Var nede på K2000 i Trondheim. La på prickbort over hele bilen og SV wheel på felgene. Lot det virke 4-5 minutt og spylte av. Så fant jeg fram bøtte og vann. I bøtta hadde jeg på forhand mikset inn en krok med SV car bath. Brukte washpuddel over hele bilen. Så spylte jeg og begynte på tørk.

1. Hvor mange handkle bruker dere når dere tørker bilen? Jeg klarer ikke å få den tør med en SV towel.

2. Det er framdeles mye skitt på bilen. Ser det fort når bilen begynner å bli. Tyder dette på dårlig vask?

3. Må man vaske MF klutene før førstegangsbruk? Jeg gjorde ikke det, og det etterlater seg små stoff på bilen, masse og overalt.

Jeg konsentrerte meg om å få ren ene døra, taket og forskjerm slik at de delene var tørre før CF. Denne gangen brukte jeg liiiiiiite produkt. en liten dæsj på hele forskjerm, en dæsj til på døra og en dæsj til på taket. Dette synes jeg at fungerte. Såg ikke tydeleg hvor jeg hadde går, men var mye lettere å få av denne gangen.

4. Hvor mye bruker dere?

Når jeg skulle legge på voks, brukte jeg den svarte paden og tok ned i krukka og la på hele forskjermen. Samme med døra og taket.

5. Er dette nok produkt? Skal det synest tydelig at bilen har voks på seg? For hos meg må eg gå tett innpå panelet eller kjenne for å se at det ligger voks der.

Det ble også mye lettere å buffe av voksen.

Produkter:

- Meguairs water magnet er rett og slett SØPPEL. Den trekker ikke vann i det hele tatt. Ble andre boller med SV towel.

- SV wheel. Er denne god egentlig? Jeg hadde SV wheel opp til andre streken på mikseflaska og resten vann. Jeg syns at den avfetningen hos europris funket mye bedre. Gjør jeg noe feil?

EDIT: mighty82 @ Det var ganske kaldt den dagen. vil tippe under 10 grader når jeg la på voksen. Begynte å fryse med genser mot slutten. Var dog sol under vasken.

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

En (1) kork med SV car bath høres lite ut, bruker 3 el 4 korker her på 15 liter vann. Personlig syntes jeg den er litt underdossert mht pakkningsvedlegget. Den er nok ikke den sterkest såpa på markedet, men en super vedlikeholdssåpe på vokset bil. Vurder en sterkere type såpe når du skal ha bilen ren før du skal polere den eller vokse den.

1. Hvor mange handkle bruker dere når dere tørker bilen? Jeg klarer ikke å få den tør med en SV towel.

Bruker vel 1 til 2 stk her, et til grovtørken og så et til å fjerne det lille som er igjen. Bruker mye Cobra Guzzler

2. Det er framdeles mye skitt på bilen. Ser det fort når bilen begynner å bli. Tyder dette på dårlig vask?

Skikkelig avfetting + såpepålegging og en såpe + mitt vask skal ta møkka. Om det sitter mye møkk igjen på bilen så kan det være at du venter for kort før spyling etter at prickbort er lagt på bilen. Vent fra 5 til 10 minutter (ikke la den tørke ut på varme dager) før du spyler. Legg gjerne en såpemiks over Prickbort igjen etter den har jobbet på lakken 5 minutter, vent så nye 5-10 minutter før du høytrykspyler bilen skikkelig.

3. Må man vaske MF klutene før førstegangsbruk? Jeg gjorde ikke det, og det etterlater seg små stoff på bilen, masse og overalt.

Ja, kan være greit å vaske de opp, men det bøsset som ofte kommer når de er nye er lett å fjerne igjen fra lakken. Såfremt du ikke tenker på linting? Linting ser ut som pels på lakken din og kommer ofte fra mikrofiberkluter.. Hvorfor det kommer kan vel ingen med 100% sikkerhet si. Husk at mikrofiber/tørkehåndkler etc ikke skal vaskes med tøymykner.

Jeg konsentrerte meg om å få ren ene døra, taket og forskjerm slik at de delene var tørre før CF. Denne gangen brukte jeg liiiiiiite produkt. en liten dæsj på hele forskjerm, en dæsj til på døra og en dæsj til på taket. Dette synes jeg at fungerte. Såg ikke tydeleg hvor jeg hadde går, men var mye lettere å få av denne gangen.

4. Hvor mye bruker dere?

Bruker sirka en ert pr panel, jo lengere du kommer med applikatorpaden jo mindre trenger du. CF er for min del ikke en lakkrens alene, men mer en boost, heft etc for voksen..

Når jeg skulle legge på voks, brukte jeg den svarte paden og tok ned i krukka og la på hele forskjermen. Samme med døra og taket.

5. Er dette nok produkt? Skal det synest tydelig at bilen har voks på seg? For hos meg må eg gå tett innpå panelet eller kjenne for å se at det ligger voks der.

Ikke for mye og ikke for lite. Swissvax voks er det ikke farlig å legge på for mye av om det skjer, den er uansett lett å fjerne, men du skal se "smørr" looken på panelen når du legger den på. Vri hodet i utenkelige vinkler når du legger voksen, så ser du den nok i riktig vinkel/lys...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

1. Hvor mange handkle bruker dere når dere tørker bilen? Jeg klarer ikke å få den tør med en SV towel.

Jeg bruker to håndkleer.

2. Det er framdeles mye skitt på bilen. Ser det fort når bilen begynner å bli. Tyder dette på dårlig vask?

Hvis det fremdeles er skitt på bilen etter tørk, så er vaksen for dårlig ja. Da skulle du ikke tørket den i det hele tatt.

3. Må man vaske MF klutene før førstegangsbruk? Jeg gjorde ikke det, og det etterlater seg små stoff på bilen, masse og overalt.

Kan annbefales å vaske dem en gang før første gangs bruk ja. Bruk Milo og IKKE skyllemiddel/tøymykner.

4. Hvor mye bruker dere?

Hvis det er voksen du mener så skal du bruke svært lite, og man skal nesten ikke kunne se at man har lagt på voksen.

5. Er dette nok produkt? Skal det synest tydelig at bilen har voks på seg? For hos meg må eg gå tett innpå panelet eller kjenne for å se at det ligger voks der.

Man trenger ikke bruke mye voks. Bruk svært lite. Såpass lite at du nesten ikke ser hvor du har smurt på. Er du redd for helligdager, så voks heller bilen en gang til etter at den er herdet.

EDIT:

Truls slo meg på målstreken :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...