Gå til innhold

86 Mercedes 230


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Ja her er bilen som jeg har testet mye på etter en helg, scratchX, Menzerna, Scholl, Meguiars, XMT360 mm

Legger her ut slagplane fra første minutt jeg startet med bilen, og litt flere bilder under bla vask av bil...

Bilen parkert og klar for en vask..

Starten var da:

mini-IMG_0812.jpg

mini-IMG_0810.jpg

mini-IMG_0815.jpg

mini-IMG_0830.jpg

Prickbort på lakken og P21s wheelgel på felger og dekksider.

Prickbort er prima, minimalt med nupper igjen på lakken etter ht vasker og generellvask etterpå...

Det bare renner av.....

mini-IMG_0857.jpg

mini-IMG_0855.jpg

mini-IMG_0850.jpg

Så over til FoamCanon med en mix av strongwash og Sitrus wash`n Gloss fra Chemical Guys

mini-IMG_0866.jpg

på bilen med det:

mini-IMG_0868.jpg

mini-IMG_0871.jpg

5 min senere:

mini-IMG_0872.jpg

Ser at mixen der ble litt for mye strongwash og litt lite Sitrus wash`n Gloss, da det ble litt lite skum som ble litt fort løst opp og derfor ikke fikk skikkelig arbeidstid på bilen, men i og med at bilen var regelrett dynket i prickbort og allerede ht vasket var det ikke voldsomt med møkk igjen på bilen som denne komboen trengte å løse opp...

Så var det bare å vaske med GritGurad, vaskehansker fra Torshovs egene kolleksjon og Duragloss 901 såpe så ble det noe slikt:

mini-IMG_0874.jpg

Vel, FELGER var et eget kapittel, var vel ikke noe poeng å engasjere seg med egentlig, men det måtte testes med P21s wheelGel, prickbort, Amazing Roll Off FoamCanon komboen, Swissvax kost og en annen kost jeg har, men det var mission impossible for å si det mildt. Når bremsestøv og møkk har sittet på felgen i alt for mange år så samler det seg noen lag der emd dritt som det er så og si håpløst å fjerne, dette og at felgene er av en "vrien" vaskbar type, ble det ivrig vask på en av de og "swosj" over mht de andre. De ble renere ja, men de hadde mått blitt tatt av bilen og jobbet med sikkert noen timer for å få de rene.....om det i det hele tatt hadde vært mulig..

mini-IMG_0808.jpg

mini-IMG_0832.jpg

mini-IMG_0834.jpg

mini-IMG_0839.jpg

mini-IMG_0840.jpg

mini-IMG_0842.jpg

mini-IMG_0843.jpg

Men jeg ga det et hederlig forsøk, men i og med at jeg ikke kan sandblåse de måtte de ende opp som de gjorde...

Så etter vask ble det noe slikt som dette, og vannet renner IKKE fort av denne bilen for å si det mildt, tror du bør komme opp i over 200 km/t før det beveger seg på denne lakken, jeg kunne regelrett høre vannet klore seg fast og skrike når jeg tørka over bilen, det virket nesten som om lakken trakk vann, og jeg tørket og tørket og tørket men den virket uansett ikke som om den ble noe tørrere, MEN til slutt beseiret jeg vannet med Guzzler og et WW fra Scandic Shine og feiret da med en trall....

mini-IMG_0862.jpg

Testet også Denne fra Glare/Torshov (129,-) på panser og bagasjelokk:

mini-IMG_0880.jpg

Det står, vann som lube!!! jeg brukte såpeblanding, den tok det lille som var igjen etter at prickbort hadde fjernet det meste, men den lagde noen bra merker i lakken etter seg, om det var noe som satt seg I clayen, såpeblandingen eller selve clayen kan jeg ikke si, men VANN!!! som smøremiddel er vel noe drøyt. Var ikke så farlig med denne bilen her, men om det hadde vært på en annen bil så hadde jeg blitt noe mer irritert. skal teste den en gagn til og se, lager den merker da, blir det felger på den. vet ikke om noen andre har testet denne her? men OBS OBS, clay bare før du skal polere bilen din, den kan lage små merker uansett merke du benytter, det er noe avhengig av type lakk du har (bløt/hard) men den fjerner mye beskyttelse fra lakken uansett, så bør følges opp med en poleringsrunde etter bruk.

Speilene fikk seg også en "test" runde med Meguiars MG39 Heavy duty vinyl cleaner, etterfulgt av Duragloss 271 rubber bumper and flat black dressing (pjuh) og Meguiars Trim Detailer, men her hadde vel også strengt tatt toget gått, plasten er oxidert langt over i evigheten og selv om de ble noe mørkere, var det ikke noe stor forskjell på de etter den runden..

mini-IMG_0918.jpg

mini-IMG_0916.jpg

mini-IMG_0926.jpg

Og etter Meguiars og Duragloss plast fornyer:

mini-IMG_0923.jpg

Setet fikk seg en "test" rens også, har postet en tråd om det før, men her er noen flere bilder ang det, da det var en av de største WOWs jeg har vært borti, trodde strengt tatt ikke det var mulig å ha så mye dritt i et setet, og mistenkte en stund at Foman trakk møkk opp fra bakken og igjennom setet ;) ja den suger bra, men ikke så bra.... he he

Før og etter her, og skiller du ikke de bildene trenger du en førerhund til å hjelpe deg på nettet:

mini-IMG_0907.jpg

mini-IMG_0910.jpg

mini-IMG_0911.jpg

mini-IMG_0912.jpg

vått, så ikke så voldsomt bra inntrykk her da, men ferdig ble det noe annet:

Vel, her er i allefall vannet slik det var etter setet og gulvmatten var tatt en runde...

mini-IMG_0945.jpg

mini-IMG_0946.jpg

Tror ikke at Jackass gutta hadde tatt en slurk av dette her...

Men ble ikke ille etterpå da:

S30.jpg

S28.jpg

S27.jpg

S25.jpg

S29.jpg

Litt Scholl testing som også er i en annen tråd,

Gooooood shit..dette her..

mini-IMG_0892.jpg

mini-IMG_0885.jpg

mini-IMG_0864.jpg

til:

bilde_38.jpg

bilde_39.jpg

Samt at jeg dagen etter hadde litt tid til overs, og ville teste DA maskinen med blå Sonus og XMT 360 på bakluka for å se hva den ville gjøre med ripåer og swirls ala de jeg fjernet under testen av scratchX og Scholl/Menzerna/Meguiars....Noe som ikke var like stor suksee. Den komboen (blå sonus, XMT 360 og DA) fjernet minimalt av riper og seirls, og kan vel ikke taes for annet en en rens med bitte, bitte litt korrigering i seg som vil funke "greit" på en bil med bløt lakk og lite/minimalt med swirls. Blankere ble det men huff og huff så mye swirls/riper det fortsatt var igjen...

mini-IMG_1022.jpg

mini-IMG_1023.jpg

mini-IMG_1027.jpg

Så var det siste "finish" om det kan kalles det, kun panser polert (Scholl test) og påført Chemical Guys Blitz spray wax og den var "overaskende" bra til å kun å være alene uten noe form for sealer eller voks under seg, bare rett på panelet etter korrigeringen, samt bakluke polert (XMT360) resten av bilen fikk Autoglym Aquawax påførte våt bil etter at jeg spylte over bilen for å fjerne det som var av støv fra polishene.

bilde_40.jpg

bilde_41.jpg

bilde_39.jpg

bilde_37.jpg

mini-IMG_1026-1.jpg

Eier syntes bilen ble "bevaringsverdig" etterpå, noe jeg ikke kan si jeg eeeeeer helt er enig i, men, så oppdaget jo ikke han at setet var renset heller, så han kan vel defineres som noe svaksynt mener nå jeg...eller bare blendet av hvor blankt panseret var når han hentet bilen... he he ;)

Så, morro var det, og naboen ver noe småsur rundt kl 0100 og lirte i fra seg "nei, får lukke igjen vinduer her vel så det går an å få sove for f..." mere hørte jeg ikke da Hitachien ble fyrt opp igjen og da hører jeg ikke noe klaging, bare en vakker sang fra pad møter lakk, og Hitachiens vakre romling....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

For en knall tråd! Morsom lesing, herlig resultat og lærerike saker, knallbra Truls! Hvordan var heavy duty cleaner? Er det slik å forstå at man kan bruke den på innvendig vinyl så lenge man etterbehandler etterpå?

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

MG39 funker på det meste av vinyl også innvendig, Meguiars anbefaler å etterbehandle etter en runde med denne. har snart brukt en flaske med denne nå og det blir bestil mere av denne, funker gull på å rense og få plast rent og pent..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...