Gå til innhold

Varmvoks - ødelegger voks/ sealent?


Sonick

Recommended Posts

En kammerat har hatt bilen hos Ditec for behandling.

Der fikk han nøye beskjed om å ikke ha varmvoks på bilen, varmvoksen ( selvvask og maskin) inneholder stoffer som tørker ut voks/ sealent sa han.

Varmvoksen tørker ut Ditecen slik at den til slutt mikroskopisk sett sprikker opp.

Noen som har erfaring rundt dette??

Har selv erfart at bilen en til to uker etter at jeg har hatt på varmvoks begynner å miste beskyttelsen og det jeg da har gjort er å kjøre å vaske igjen, og ha på mer varmvoks.

Er dette bare en stygg rundgang?

Skal prøve selv, la på to lag Jetseal og et lag CG 5050 i helgen og skal holde meg langt unna selvvask og maskin (maskin kjører jeg ikke inn i uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SurreSnurre

Begynner å lure på om Ditec tåler vann snart :lol:

Etter mitt syn er Ditec penger rett i toddelido.

I realiteten får du bedre beskyttelse med Jetseal og et lag CG 5050 faktisk :) ( Et annet knall alt. er SV Shield mfl.)

Ville også brukt Cleanerfluid e.l. før jeg tok på Jetseal.

På furumet her får du MYE tips om bilvask :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk lar seg lure slik.. man vet da hva en voks er (uansett hvilken type) og simpel logikk tilsier jo at det ikke går an å spre den på med vann eller vaske den på :blink:

Endret av Øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fullt mulig å blande ut en form for voks med vann og få en viss grad av beskyttelse og glans av det. Sammenlignbart med et skikkelig lag voks blir det dog ikke. Det blir på samme måte som med "wash and wax" såper. Når det gjelder sealere som har vi for eksempel gtechniq C2. Denne kan blandes ut i vann, sprutes på med en lavtrykk kanne og så spyles av med vann. Denne legger igjen en ganske god beskyttelse.

Det er ikke så vanskelig å forstå at folk lar seg lure egentlig, folk som ikke har peil på hvordan en voks fungerer kan jo umulig vite at det ikke er mulig å legge på en voks på denne måten.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wikipedia']

Wax refers to a class of chemical compounds that are plastic (malleable) near ambient temperatures. Characteristically, they melt above 45 °C (113 °F) to give a low viscosity liquid. Waxes are insoluble in water but soluble in petroleum based solvent. All waxes are organic compounds, both synthetic and naturally occurring.

Endret av Øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

"varmvoks" i vaskemaskiner er vel der for å hjelpe til med å fjerne vannet etter vask, hvor mye beskyttelse den inneholder aner jeg ikke, men tipper det er så den klarer seg noen timer på vinterveiene.

At Ditec ikke tåler den høres litt rart ut, men sier de det så stemmer det nok.

Selvgjort er velgjort ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, voks er voks, og det er selvfølgelig ikke f.eks carnauba voks som er i varmvoksen. På samme måte som meguiars nxt tech wax, ultimate wax og hundre andre produkter med "wax" i navnet ikke inneholder voks, men heller det de kaller en "syntetisk voks" og som vi kaller en sealer. Utenom dette forumet er det nesten ingen som har hørt om en sealer eller vet hva det er. Derfor kaller de det voks. Jeg synes også "syntetisk voks" er et helt greit begrep.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjellige svar her ja - selvfølgelig sier alle her inne at Ditec ikke er så bra :)

Har ikke blitt serlig imponert over holdbarheten til cg jetseal før, men nå har jeg prøvd en gang til 100% etter oppskriften og med et lag 5050 på toppen.

Ser ikke ut til at noen vet med sikkerhet hva som er i den såkalte "varmvoksen" som helles over bilene i masking / selvvask.

( Jeg har selv altid tenkt at varmvoks må jo være bra og pøst på i store mengder, dette kan jo se ut til å ha vert fulstendig feil)

Jeg tror personlig at den innheholder mye samme stoffene som Supervasken, sterkt og uttørrende, men gir glans der og da.

Men skal ivertfall prøve uten nå for å se om det gir økt holdbarhet på jeatseal en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange her inne som uttaler seg som ikke har noen som helst erfaring med Ditec. ;)

Jeg har hatt Ditec på flere biler og har god erfaring med det. Har man ikke tid eller anledning til å drive med bilpleie er Ditec et godt alternativ. :)

Det jeg har hørt fra Ditec sentrene er at lakken kan bli grå/skjoldete pga kjemikalier (voks) i maskinvasken. Dette er nok en måte og beskytte seg på for å unngå problemer. Børstene gjør nok større skade enn kjemikalene. Ditec er meget motstandsdyktig mot ulike avfettingsmidler. Selv vasket jeg alltid Ditec bilene mine for hånd dog noen ganger i børsteløs maskin. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mye annet som er MYE bedre enn jetseal og da! Meguiars #16 og #26 er gode vokser. Samme med collinite 915, Dodo blue velvet pro og div andre vokser/lakkforseglinger.

Et annet reelt problem med ditech er at den kan flasse av og/eller bli matt/gråaktig

Endret av hc_Tk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Ditec på flere biler og har god erfaring med det. Har man ikke tid eller anledning til å drive med bilpleie er Ditec et godt alternativ. :)

Der er jeg veldig uenig gitt. Har man ikke tid kan man likevel få en bilpleier til å legge bedre beskyttelse enn Ditec.

Jeg ser det er mange som velger Ditec på nybilen sin pga gode selgere rundtom på bilsjappene, men merkelig nok velger de ikke Ditec neste gang.

Sist jeg sjekka en BMW 120D med 1år gammel Ditec var det svært lite beskyttelse å spore. Ingen vannskrekk og skiten satt godt i lakken.

Forøvrig har Ditec/Tefcar/Permashine blitt diskutert også her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/8000-grunnbehandling-av-nybil-selv-eller-ditec/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5785-teflonbehandling/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2861-ditec-noen-som-har-sett-videon/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3273-permashine/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3833-fortsette-ditec-behandling/

og ikke minst denne http://www.detailersclub.no/forum/topic/1877-ditec-biler/

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det morsomste med mystikken rundt alle "lakkforseglings"produktene er at de er rett og slett en helt vanlige sealere - noen av bedre kvalitet, andre ikke... Tullballet med overtrykk og undertrykk og jeg-vet-ikke-hva-slags-trykk førprossene skaper i lakken er bare mf-snakk. Dette er en normal lakkrens som renser porene i lakken og evt fjerner riper om det er slipemidler i den - så det så :)

Derfor kommer de fleste like langt med å gjøre jobben selv, det betinger nødvendigvis at man gidder eller har tid til å ta jobben. Om ikke er det bedre å legge en lakkforsegling av et eller annet merke.

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SurreSnurre

Det morsomste med mystikken rundt alle "lakkforseglings"produktene er at de er rett og slett en helt vanlige sealere - noen av bedre kvalitet, andre ikke... Tullballet med overtrykk og undertrykk og jeg-vet-ikke-hva-slags-trykk førprossene skaper i lakken er bare mf-snakk. Dette er en normal lakkrens som renser porene i lakken og evt fjerner riper om det er slipemidler i den - så det så :)

Derfor kommer de fleste like langt med å gjøre jobben selv, det betinger nødvendigvis at man gidder eller har tid til å ta jobben. Om ikke er det bedre å legge en lakkforsegling av et eller annet merke.

Her er jeg helt enig. Ditec er ikke noe tryllemiddel(Man skal høre mye før øra detter a!! :D )

De har vært gode på markedsføring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg veldig uenig gitt. Har man ikke tid kan man likevel få en bilpleier til å legge bedre beskyttelse enn Ditec.

Enig at man kan bruke andre beskyttelser enn Ditec. Gjør jo det selv nå :) Poenget mitt var at jeg har vært fornøyd med behandlingen på de 5 bilene jeg har hatt med Ditec. Kjenner meg overhodet ikke igjen i de beskrivelsene som fremkommer her. Mulig jeg bare har vært heldig da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditec er nok helt supert til de som aldri vasker bilen sin, og disse er det mange av.. men det avhenger jo at man faktisk følger opp behandlingen slik man skal

Meeeen.. hadde jeg funnet to tilsynelatende like biler til salgs og den ene var Ditec-behandlet mens den andre var polert en gang iblant, hadde jeg selvfølgelig styrt unna Ditec-bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at man kan bruke andre beskyttelser enn Ditec. Gjør jo det selv nå :) Poenget mitt var at jeg har vært fornøyd med behandlingen på de 5 bilene jeg har hatt med Ditec. Kjenner meg overhodet ikke igjen i de beskrivelsene som fremkommer her. Mulig jeg bare har vært heldig da ;)

Jeg tenker som så, at du kanskje er mer påpasselig enn mannen i gata. Derfor har ditec behandlingen fungert for deg.

Ditec er nok helt supert til de som aldri vasker bilen sin, og disse er det mange av.. men det avhenger jo at man faktisk følger opp behandlingen slik man skal

Meeeen.. hadde jeg funnet to tilsynelatende like biler til salgs og den ene var Ditec-behandlet mens den andre var polert en gang iblant, hadde jeg selvfølgelig styrt unna Ditec-bilen :P

Du har nok rett i det Øivind, at de fleste med ditec "aldri" vasker bilen. Men jeg tenker som så at det finnes noen som av mangel på kunnskap kjøper en ditec behandling. Det er ikke nødvendigvis slik at de "driter" i bilholdet, men bruker ditec som en "trygghet". Dersom man holder seg til de rettningslinjene som er satt i forhold til vask, så fungerer det jo over en gitt periode.

Det er vel slik at mannen i gata ikke har så mye greie på bilhold, det ser man jo utifra de mange skrekkeksempler som forekommer i media. Da hadde vel de aller fleste styrt unna ditec ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at de som har Ditec behandling ikke vasker bilene sine eller at de som har annen type lakkforsegling er mer nøye ? Utrolig usaklige påstander som kommer frem her. :o

Uansett hva slags forsegling du har må man vaske bilen på en skånsom måte. Kan ikke huske å ha sett noe sted at noen leverandører av voks/forsegling hevder noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Som Dag nevner her, Ditec er en sealer den som andre sealere, så noe ekstremt anderledes en det en kan legge på hjemme er det nok ikke.

Tror nok de som bruker Ditec også bryr seg om bilene sine, men ikke alle er nok klar over at med riktige produkter og noen timer med bilen hjemme, så kan de oppnå samme resultatet.

Må jo huske at ikke alle er så hekta som vi er, og at poleringsmaskiner, clay og sealer for noen år siden var noen mange av oss her inne trodde ikke var mulig å kjøpe for en privatperson, og at det var kun var de med utdanning innen faget som brukte det.

Er nok flere medlemmer her inne som har søkt på bilpleie på feks google og kommet over DCN, blitt frelst og koser seg med jobben hjemme etterpå.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...