Gå til innhold

Trening


kjimmern

Recommended Posts

kjimmern

Hei :) tenkte å lage en tråd ang trening, siden vi detailere liker å holde bilene i tipp topp stand , kunne det vært gøy å vite hvordan du holder deg i form når det gjelder trening :)

selv har jeg netopp begynt på treningsstudio, og kan trenge litt tips, for min del vil jeg bygge muskler itilegg til å komme i bedre form og skal derfor itilegg stompe røyken :)

- treningsprogram

-utførelser m/u apparater

-kosttilskudd

-tips og triks for å komme i bedre form/ bygge muskler.

-bra og dårlige produkter.

- guide osv

la dette være en guide for oss som vil møte sommeren i tipp topp stand :D

del dine hemmeligheter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg anbefaler å trene annenhver dag.mange lette sett i rolig tempo de første 4 ukene.Fordi du trenger ikke bygge med en gang, og lærer deg til å trene rolig.Raske repetisjoner straffer seg når du etterhvert skal over på mere kg..

Ikke lese treningsmagasiner og hør på sats junkier.Da ender du opp som Ken med noen få rippede kilo :)

Drikk øl og cola under trening.Vann kommer du ingen vei med når det gjelder hard trening.Drikk heller rikelig ellers, for muskler består jo av 70% vann ;)

Du trenger ikke mye ekstra mat.Spis sunt.Egg,fisk,hvitt kjøtt osv.Sopps spaghetti er favoritten min før trening. Eneste maten jeg beholder bra med kraft i musklene i 5-10 tunge sett.

Kosttilskudd trengs det ikke så mye av for å få noen kilo muskler.Få i deg karbohydrater og glutamin like etter trening, og en liten shake protein når du kommer hjem.Kreatin er bortkastede penger.Den utsetter melkesyra, men det kan du øve deg opp til psykisk.

Aldri stopp ett sett pga melkesyre.Kun fordi muskelen gir seg.Avslutter du etter 8 rep når du kunne klart 10, så er øvelsen bortkasta.Det er kun siste repetisjonen i ett sett du yter 100%.Når du 80% og avslutter før, kommer kroppen/muskelen til å huske det, og vil du ikke få så mye styrke.

Vel, sånn trener jeg,hehe. Bygger snart vårt eget gym i ny garasje.Har brukt 2 rom med maskiner hjemme de siste 3 åra..

Endret av hmsilset
  • DCN Poeng 1

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor er det lurt å starte med en "grunnperiode" med relativt lette vekter og en del repetisjoner for å komme i gang. Både fordi du i begynnelsen ikke er vant med å trene i det hele tatt, og fordi det er lurt å lære de riktige bevegelsene uten for mye belastning. Det er ikke lurt å gå rett på tunge vekter uten rett teknikk.

Jeg vil heller anbefale å gå på en del basisøvelser for å få trent store muskelgrupper / mange muskler i stedetfor å gå mye på isolerte øvelser dersom du ikke har trent noe særlig før. Knebøy / markløft / benkpress er bra øvelser for å få mye trening på få øvelser. Når det gjelder knebøy og markløft anbefaler jeg å få hjelp til rett teknikk da det er fort gjort å skade seg om du gjør noe feil. Om du er helt fersk på trening så kan RYP-programmet som Tech Nutrition (tn.no) har være en grei introduksjon i trening samt at du her får et komplett program ut fra hva du ønsker å oppnå.

Musklene trenger hvile for å kunne bygge seg opp igjen etter en hard treningsøkt, så hvile er viktig! Å prøve å trene hardt uten å få nok søvn er ganske bortkastet. I tillegg vil du føle mer overskudd om du har nok søvn, og på den måten vil du kunne få mer effektiv trening. Det er også noe av grunnen til at det kan være greit med en hviledag mellom treningene. Dersom du ønsker å trene oftere vil det å trene andre muskelgrupper enn forrige økt være måten å likevel gi kroppen en del hvile.

Kostholdsmessig vil det viktigste være å ha energioverskudd. Om du får i deg mindre kalorier enn du forbrenner vil ikke kroppen klare å bygge muskler, men da vil du ikke gå ned noe i vekt (kvitte deg med fett, dersom det også er et mål.) Protein trengs for å bygge muskler, så noe kosttilskudd der kan være lurt, men ikke helt nødvendig. Et proteinrikt kosthold vil hjelpe deg langt på vei, men noe ekstra påfyll er ikke dumt uansett. Angående kreatin så er det visst ulike oppfatninger. For min del fungerer det bra. Det hjelper kroppen til å binde ekstra vann i musklene slik at du orker mer og vil klare å hente deg inn raskere.

Du skriver at du vil bygge muskler, i tillegg til å komme i bedre form. Hva legger du i "komme i bedre form"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Det jeg legger i å komme i bedre form er å få mer energi i hverdagen, orke mere :) har vært ganske slapp og sliten i en god periode, har ikke vært så aktiv de 3-4 siste årene pga at jeg brakk begge legg beina i fotball, så har merket at alt har gått både opp og nedover på de årene. Så er det de, at jeg vil trene riktig. Ikke bare hive meg inn i en verden jeg ikke har så stor peiling på hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som snøen omsider er vekke begynner jeg å sykle til jobb igjen, 4 mil t/r der turen til er ganske behagelig med mye nedover, hjemover ikke fullt så behagelig men god trening i alle motbakkene. Ellers blir det fellestreninger med Åsane CK der det kjøres 6milsturer 2x uken + langtur lørdag eller søndag på 6-10 mil. Når jeg ikke sykler så blir det å ta småen i bæremeis og gå opp ett av bergens syv fjell noe som pleier å ta 40-45min opp og 35-40min ned. Tenker det går litt saktere med småen på ryggen men du verden så mye mer trening det blir... glad jeg ikke veier 10kg mer....

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

AdIos: Jeg er enig i mye av det du skriver! Men jeg er helt uenig i det å trene andre muskelgrupper neste trening enn den forrige for å la de allerede trente musklene på kroppen få hvile.Alle musklene tar fra de samme lagrene.Noen ytterst få klarer å bygge noe særlig ved å trene hver dag.De har en helt spesiell evne til å hente seg som er genetisk, eller de bruker noe prestasjonsfremmende. De 99% av oss andre leser metodene til disse supertalentene, og blir frustrert og slutter eller tar i bruk farlige metoder selv.

Det kan gjøres mange feil på veien fra 75-105kg. Jeg har gjort dem alle på 18 år, men nå er det slutt ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe boka Treningslære, som var pensum over alle tre årene når jeg gikk idrettslinja :) Der står det veldig mye fint, både øvelser og teorien bak, som gir deg en mye større forståelse for hvordan man trener riktig, og hvordan man trener for å oppnå spesifikke mål :) Verdt hver krone synes jeg hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg har snart trent gjevnt i ett år nå på Elexia. Har trent mye før også, men først nå har jeg funnet noe som funker for meg. Jeg trener nå kickboxing og det gir meg masse motivasjon. Så hvis noen sliter med motivasjonen, gå på felles timer. Det er ikke flaut selv om man er dårlig trent. Kickboxing er bra kondis og styrketrening og det er lett å pushe seg hardt. Du vil jo helst slå partnern så hardt du klarer :) Jeg går også på styrketimer Da får jeg hjelpt til å gjøre alle øvelsene riktig og jeg slipper å tenke selv på hvilke øvelser som skal gjøres. Jeg klarer også å pushe meg hardere her enn på egenhånd. Dette er vel kanskje mer tips til de som har litt for mange kilo og ikke er treningsnarkomane som de over her ;)

Jeg bruker Fres tabletter i vannet når jeg trener og protein shake etter og det synes jeg funker bra. Håper dette blir en fin tråd med mye tips for jeg trenger noen selv også :)

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Mitt tips er å kjøpe boka Treningslære, som var pensum over alle tre årene når jeg gikk idrettslinja :) Der står det veldig mye fint, både øvelser og teorien bak, som gir deg en mye større forståelse for hvordan man trener riktig, og hvordan man trener for å oppnå spesifikke mål :) Verdt hver krone synes jeg hvertfall!

LOL :lol:

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til kroppens signaler, det er i grunnen det viktigste føler jeg. Ikke overdriv treningen, særlig til å begynne med. Føles det ubehagelig, er du stiv og støl eller har vondt et sted så ta det litt med ro. Vær for all del helt sikker på at du gjør en øvelse riktig før du belaster tungt. Ikke tren så tungt at du sliter med å kjøre øvelsen strikt. Muskelfester, sener og smidighet/bevegelighet trenger mye tilvenning dersom man ikke har generelt godt utgangspunkt. Anbefaler mest mulig frivekter, for å få med støttemuskulatur du aldri vil kunne trene fullt ut i et aparat, og basisøvelser som engasjerer store og viktige muskelgrupper samtidig.

Er du inne i en negativ periode, så ta litt fri eller bryt opp mønsteret med noe annet inntil kropp og/eller motivasjon er tilbake. Vekttrening kan med stor fordel supleres med kondisjonstrening og annen aktivitet som f.eks ballspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg har trent en del styrke opp gjennom årene, men aldri for å bygge da det ikke har ligget mitt hjerte så nærme (smak og behag). Mest for å ha god styrke i kroppen til bruk i andre aktiviteter, som ofte er mer kondisjonsrettede eller rett og slett i hverdags bruk.

Jeg har god erfaring i å ikke ligge for lenge med samme program, reps og antall serier. For å komme videre trengs variasjon og personlig har jeg sjelden ligget på mer en 6-8 uker maks på samme program. Snu gjerne helt om på programmet ditt en dag innimellom for å "sjokke" litt.

De siste par årene har jeg slitt motivasjonsmessig med å komme meg på Elixia da jeg syns det er 400 ganger deiligere og morsommere å trene ute med løp, sykkel og ski - men merker at jeg har dalt i kjernestyrke og muskelatur så skal i gang igjen nå :)

Ellers så er jeg veldig enig med Odd-M om å lytte til kroppen. Er du ordentlig sliten en dag, så er det bedre å ta ei lett økt (eller en kino) selv om det står tung på programmet. Resultatet om man ignorerer signalene er ofte skade eller motivasjonsbrist..

Edit: Og utfør alltid styrkeøvelser i kontrolerte bevegelser og fart - det er alltid morsomt å legge på en femmer ekstra, men om man må stå å rykke opp stanga/tauet så er det bedre å ta den av igjen - skader kan som sagt komme ganske kjapt.

Utover dette så er det viktig for trening, resultat og form i hverdagen for øvrig å forsøke å spise et noenlunde balansert og sundt kosthold, samt få en minimum av søvn og hvile :)

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FreddieAwD

Har ikke trent en dritt, sitter og sløver for www.detailersclub.no og eter snop...

Har diabetes 2, sikkert høyt kolestrol og blodtrykk også.. :unsure:

Ser ut som et dass etterhvert, men ingen er perfekte heller, har en kjerring som elsker meg :D

for den jeg er..

Eneste treningen jeg har tatt i dag, er treningen med å taste dette innlegget... :lol:

Ha en fin kveld med treningen, får vell sprette meg en kald øl med en 150 kalorier inni... :lol:

:blink:

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Nå som er det er vinter så går jeg mye på ski. Går da på brede fjellski oppover fjellet bak meg til toppene der og tar meg en kvikklunsj og appelsin, før jeg renner ned og hjem igjen. Går tur ca. annen hver dag men hender jeg tar småturer mellom slik at det blir til hvèr dag også, avhengig av formen i bena. Innimellom sper jeg på med langrenn i lysløypa og klatring "rett opp" med truger og ryggsekk.

Spiser proteinrik mat rett etter trening og litt karbohydrater for restitusjon, ellers spiser jeg variert og "sunt" ift. kostholdsråd, men karbofattig.

Jeg har egentlig ikke noen andre mål med treningen enn å være ute og se, lukte og høre naturen. Å være i form til sommersesongen i høyfjellet med fiske, toppturer og telting og ikke minst å holde produksjonen av lykkehormoner igang nå i vintertida er bonuser. Også er vel forsåvidt ikke turen ned fra fjellet offroad gjennom trærne å forakte heller... Tvert imot innmari gøy og selvsagt en av dagens høydare :D

Også holder jeg på å slutte å snuse da. Merker at jeg har sluttet å fryse så mye på bena allerede, gleder meg til å legge merke til flere positive sider ved ett nytt liv :D

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdIos: Jeg er enig i mye av det du skriver! Men jeg er helt uenig i det å trene andre muskelgrupper neste trening enn den forrige for å la de allerede trente musklene på kroppen få hvile.Alle musklene tar fra de samme lagrene.Noen ytterst få klarer å bygge noe særlig ved å trene hver dag.De har en helt spesiell evne til å hente seg som er genetisk, eller de bruker noe prestasjonsfremmende. De 99% av oss andre leser metodene til disse supertalentene, og blir frustrert og slutter eller tar i bruk farlige metoder selv.

Det kan gjøres mange feil på veien fra 75-105kg. Jeg har gjort dem alle på 18 år, men nå er det slutt ;)

Det å trene andre muskelgrupper for å gi dem pauser er bra fordi når du trener styrke så bryter du ned muskelfibrene, og i hviletiden mellom øktene bygger de seg opp igjen slik at de blir større enn de var tidligere. Det er vel grunnen til å ha pause mellom øktene. Det å ha hviledager mellom øktene er for all del greit for å hente opp igjen overskudd, men viktigst av alt er at du ikke går lei av treningen. Har du ikke trent noe tidligere vil 5 økter i uka være ganske hardt, så dermed vil en roligere start være fornuftig. Det er bedre å se etter langvarige løsninger enn å starte med mange økter i uka og så gå lei etter en mnd eller to.

Det å legge inn en del kondisjonstrening er også fonuftig om det ikke bare er størrelsen som teller. Økt utholdenhet vil hjelpe deg i mye i hverdagen, og er også en fin måte å få avveksling i styrketreningen samt få gitt deg mer overskudd.

Har selv trent ganske mye helt siden videregående, altså i minst 7-8år nå. Trener ikke for å bli stor, heller for å bli sterk hehe Merker utrolig mye forskjell i egne prestasjoner når jeg klarer å spise rett og sove nok (selv om jeg er veldig dårlig på begge deler). Jeg orker mye mer på trening, og særlig når jeg trener utholdenhet under harde økter er det som natt og dag når jeg har sovet 8timer mot 5timer, samt rett kosthold før treningen.

Trener for tiden minst 7 ganger i uka, og normalen ligger nok på rundt 10 økter. Av disse har jeg normalt 4 med volleyball, mens resten fordeles mellom styrke/utholdenhet. Kjører også mye telemark, noe som har gitt bra resultater med tanke på beinstyrke.

Treningen har etterhvert blitt en slags avhengighet, og går det en dag jeg ikke får trent eller hatt noe tilsvarende aktivitet er det noe som mangler når kvelden kommer. Det gjelder bare å finne noe man liker å holde på med slik at du ikke går lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for min del har det blitt svært lite av de siste årene. Jeg sliter med å motivere meg selv til å dra ræva ut av sofaen/foran tven! Jeg synes det er veldig artig å holde på med detailng, men pga av vekta de siste årene, så sliter jeg med ryggen. Så jeg håper at dette året vil bidra til å få trent igjen, slik at man kan få mer overskudd som jeg ikke har hatt på lenge.

Når det gjelder din situasjon, så synes jeg Adios har fått frem det viktigste. Du må selv finne ut hva som fungerer for deg, hvilken kombo som fungerer. For meg var det benkpress som var det jeveste, etterfulgt av markløft og fransk press. Det betyr ikke at andre muskelgrupper ble glemt, men på den tiden var jeg på landslaget i casting (En noe ukjent sport, kort fortalt forskjellige grener som innebefatter flue og haspel stang). Dermed fokuserte jeg på disse øvelsene, også fordi jeg likte dem da dette var der jeg tok mest kilo ;) Bare for å nevne det, så brukte jeg aldri noen shaker, proteiner e.l. Jeg hadde en positiv kurve for hver mnd som passerte, og skal du først trene så hadde jeg satset på splitt program. Det gjør at du i teorien kan trene hver dag, men som det er påpekt er hvile også svært viktig. Derav ett splitt program gjør at du trener forskjellige muskelgrupper hver dag. Får ikke musklene hvile, så bryter du de ned, i stedet for å bygge de opp! Det er klart at du også må finne ut om trening hver dag er noe for deg? Er du så gira, hvis ikke bør du ikke trene for mye, da har det lett for å bli slik at du blir støttemedlem av treningstudioet rimelig kjapt!

Er det noe spesielt du trener for, er målet å bli "stor og stygg" som vi pleier å si? Er Hulken målet? Da er vel anabole steroider veien å gå, ingen blir sååå stor dersom man ikke benytter seg av en eller annen form for "dop", satt litt på spissen! Det jeg vil fram til, er hva som er målet ditt og hvilke muskelgrupper du vil trene/fremheve. Når du har svaret på dette så må du sette opp ett program, og det finnes veldig mye god info på nettet om disse tingene! Det er også viktig at du utfører disse øvelsene riktig! Ta øvelsen stående bicepscurl, jeg ser ikke noe verre enn folk som bøyer/vaier ryggen, for å klare vekta de har putta på. Det ser dumt ut, du oppnår ikke annet enn å ødelegge deg selv. Hadde du satt samme person ned på en benk beregnet for øvelsen, så hadde vedkommene mest sansynlig ikke klart å rikke stanga! Så i forhold til repitisjoner, så spørs det litt om du skal bli stor eller ikke, jo flere reps, desto mer utholdene er blir musklene dine, jo mindre reps desto høyere vekt og etter min mening bygger du større muskler. Jeg pleide å ligge på omlag 10 reps, alt over så bygger du ikke store muskler.

Håper du finner "veien" din, og lykke til med treningen videre!

Endret av Maarten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå rundet 30 og skulle gjerne vært motivert til å trene etter jobb, gjerne hver dag. Har brukt en del tusen på sykkel men det har så langt blitt med èn lang tur. Når det så som mørkest ut så bygger de jammen et nytt treningssenter her på 600 kvadratmeterm 500 meter fra huset mitt, med squashhall og full pakke :D Gjett om jeg skal sparke meg selv i ræva og komme meg dit.

Har et til tider fysisk tungt arbeid (snekker) og kunne godt tenkt meg noe forebyggende trening ifm. belastningsskader etc. dersom uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg svarte kun med tanke på muskler :) Det er ihvertfall veldig enkelt.ca.20kg har jeg klart på 18 år, og skal holde meg på 95-105.Trener nå styrke, og ikke kun volum.Prøver altså å holde meg som jeg er og styrke det jeg har hoppa over før.Det tar for mye tid,penger osv å bli muskelbunt :P.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Jeg har trent siden jeg var 17 år, men har aldri vært spesielt seriøs.

Seriøsiteten har kun kommet i perioder, som ofte ble avsluttet med lange pauser.

Likevel kan jeg jo si litt om hvordan jeg trener.

Jeg kjøpte nylig boken "Starting Strength" av Mark Rippetoe. Denne finner du på Amazon, og det er også mulig å laste den ned ("veldig, veldig, veldig billig"). Boken tar for seg 5 basisøvelser, knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og power clean. Konseptet er at du her trener store muskelgrupper, samtidig som du lærer deg god teknikk og trener støttemuskler.

Så pr nå trener jeg:

- Jeg pleier å begynne med oppvarming. Lett løping i 15 - 30 min.

- Knebøy 5 x 5 (Her har jeg også 2 sett med oppvarming, et uten stang og et med stang med oppvarmingsvekter)

- Markløft 5 x 5

- Benkpress 5 x 5 (Her har jeg 2 sett med oppvarming, et med bare stang og et ned stang med oppvarmingsvekter)

- Skulderpress 5 x 5

- Power Clean 5 x 5

- Uttøying med fokus på bein. Dette hjelper på teknikken i knebøy, markløft og power cleans. Tøyer også ut brystet for å forhindre dårlig holdning, i tillegg kan man slite i knebøy når man er for "stiv" i brystkassa.

Hvordan øvelsene utføres finner du på Youtube, eller i boken som jeg nevnte over.

Kan også nevne at jeg tidligere har vært motstander av "kondisjonsoppvarming" og uttøying, men nå som jeg har begynt med det, har jeg fått mye bedre effekt ut av treningen. Jeg tøyer ut bein og bryst etter trening. Dette vil hjelpe på teknikk i knebøy og markløft.

Av kosttilskudd bruker jeg Dalblads Whey Class + proteinpulver og Udo's Choice (Omega 3, 6 og 9)

Endret av ClearCoatChristR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående uttøying er det vel heller ikke bevist at det gjør noe som helst med tanke på stølhet og slikt, MEN ved å gjøre dette etter trening får du mer beveglige ledd og dermed også redusere sannsynligheten for å skade deg :) Et meget viktig poeng!

Og en av mine egne erfaringer angående kosttilskudd:

Før jeg dro i militæret hadde jeg trent i et par år uten å ha kommet opp i mer enn ca 75kg i benkpress (kroppsvekt på ca 75kg), noe som egentlig ikke er altfor bra. Etter ca et halvt år uten styrketrening, altså 6 første mnd i militæret, begynte jeg å trene styrke igjen. Øvelsene var stort sett de samme og jeg endret ikke treningsrutinene veldig i forhold til tidligere. Likevel klarte jeg å øke 1RM fra ca 75kg til 100kg på 6mnd (kroppsvekt opp fra ca 75 til 80) uten å ha nevneverdige endringer annet enn å begynne med protein og kreatin. Så det hadde uten tvil bra effekt for meg :) Har foretrukket Tech Nutrition sitt proteinpulver fremfor Proteinfabrikke pga smak. Er vel de to vanligste produsentene!?

Har i vinter hatt bra utbytte av å ha brukt Omega-3 tilskudd pga påkjenning på knærne ved telemarkskjøringa. Mulig det bare er placeboeffekt dette med Omega-3, men så lenge jeg føler det fungerer er det verdt det. Har regnet ut at en dag i bakken tilsvarer 1000-1500 utfall, så prøv det i stua og gi beskjed om hvordan beina føles etterpå hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...