Gå til innhold

CFM's Audi A6


CFM

Recommended Posts

Hei, tenkte jeg også skulle lage en show/prosjekttråd.

Bilen er en 2002 modell Audi A6 1.9TDI som har per dags dato rullet 100 000km. Den har vært i familien siden den var to år gammel og hadde gått som demobil hos forhandler i Tyskland. 9000km hadde den gått når vi overtok den og jeg kjøpte den av foreldrene mine i April i fjor da de gikk over til en 2007 A6 Avant. Må si det var en heftig oppgradering fra 96 mod. C180'n som jeg hadde før. (Ikke at det var noen dårlig bil, tvert imot!)

Målet med bilen er å holde den nogenlunde original. Selv om den er høy som en skyskraper og kun har 16" felger på sommerdekkene så holder det egentlig for meg da jeg liker heller å ha en komfortabel bil enn en stiv, sportslig en. Kjører aldri rally på svingete veier uansett, det gjør man ikke med en A6. Det er jo en bil for motorveier og langkjøring på landveier.

Men selvfølgelig, det hadde jo ikke vært feil med en 30mm senk og 18" http://www.babez.de/audi/rs6/newtitel.jpg'>http://www.babez.de/audi/rs6/newtitel.jpg"]RS6 felger for utseendets skyld, men igjen, det er en dieselbil...

Av fancy ekstrautstyr så er det ikke spesielt mye å nevne ettersom det ikke akkurat er en tungt utstyrt bil...:

- Ryggesensor foran og bak

- Avtagbart hengerfeste

- Skipose

- Xenonlys

- Lyspakke?

- Midtarmlene foran

- El. seter med korsrygg støtte

- 2 soners klima

Ting jeg har montert/gjort selv:

- Montert cruisekontroll

- Pioneer DEH-P88RS-II CD spiller, det var kasettspiller originalt!

- Frontsettet er byttet ut med 6,5" Focal 165VB høyttalere

- 3-blink relé (har ikke fått det til å fungere ennå default_tongue.png )

- Justert opp xenonlysene så de lyser 5-10m lengre frem (selvfølgelig så det ikke blender annen trafikk). De lyser standard litt for langt ned etter min smak.

Ting som skal gjøres:

- Korrigering av lakk samt fjerne noen småriper i påsken

- Tectylbehandling i påsken

- Nye sommerdekk i påsken

- Fjerne modellebetegnelsen bak

- Få treblinksreléet til å fungere

- Nye tåkelys foran

- Få vekk fuktighet i frontlyktene og tåkelys bak (dugger i nedre del av lykta etter vask)

- Bytte nedre fremre bærearmer, de begynner å bli litt slitt, men går noen tusen kilometer til

- Muligens bytte motorolja igjen før jeg kjører hjem i påska (er fortsatt mye drit igjen etter flushinga, olja er nesten svart igjen)

- Ha bilen på service i påska ettersom serviceheftet er komplett, noe jeg vil fortsette med

- Bytte defekt blinklysrele

Ønskeliste (som sannsynligvis ikke blir gjort noe med):

- Skinninteriør

- Kjørecomputer

- Navigasjon m. DVD

- Lakkert helt ned

- Senk og større felger

Har desverre ikke fått tatt noen skikkelige bilder av bilen i år, men det kommer etterhvert som det blir varmere i været og fargene på trærne begynner å komme. Holder også på å lage en bilrigg til panoreringsbilder men man liksom kjører.

Legger derfor ut noen bilder tatt i fjor etter poleringa med Biltema's to-hodede DA maskin og et eller annet Megs proff produkt jeg fikk på en liten flaske. Det er forøvrig to lag med lakkforsegling av ukjent merke da han jeg fikk det av ikke vil si hva det er for noe. Det er ikke noe man får kjøpt i Norge ennå i hvertfall, er sånn to-komponent greier man må blande sammen rett før bruk. Det sitter bra i hvertfall. default_smile.png

_MG_7515.jpg

_MG_7513.jpg

_MG_7516.jpg

Tok også noen interiørbilder i kveld. Det er slik det ser ut til daglig så ikke titt så nøye! default_tongue.png

IMG_2081.jpg

IMG_2082.jpg

Endret av CFM
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke kjøpe en A8 med manuell! Hvor er luksusen da? :P

Har selv lyst på en nyere A8, helst med 4.2 bensin, men de er nok litt for dyre for min del. Jeg får satse på å vinne i lotto. :)

I dag har jeg vasket rutene innvendig. Off for et slit det er med bakruta, sånn sett må det være deilig for de som har med stasjonsvogn. Men det ble nå bra da.

Og så har jeg fått vekk noe mugg(!!!!!!!!!!!!!!!?!??!?!?!?) i vinduskarmen foran ved vinduene i bakdørene. WTF?! Mugg?? Er jo ikke noe fukt i denne bilen.

Edit*

Og det ser ut til at blinklysreleet begynner å ta kvelden. Det jukser og blinker litt i utakt.

Får ringe Møller til mandag og høre hvor mye de tar for den. Sannsynligvis alt for mye. :P

Trenger det uansett ikke her i området. Er ingen som blinker uansett.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått montert de nye tåkelysene og jeg sier meg fornøyd med resultatet. Får se hvordan de lyser i kveld når det blir mørkt ute. :)

Beklager bildekvaliteten, men de er tatt med mobilen.

IMAG0154.jpg

Slik så de gamle ut...

IMAG0156.jpg

Gammel vs. ny

IMAG0158.jpg

Så greit ut ellers, men gikk fort over med plastfornyer bare for å ha gjort det

IMAG0159.jpg

IMAG0162.jpg

Pære montert

IMAG0168.jpg

Og koblet sammen

IMAG0169.jpg

Nye lykta

IMAG0163.jpg

IMAG0167.jpg

Ene siden ferdig, det var bra forskjell ja!

IMAG0165.jpg

Gjorde det samme på den andre siden

IMAG0161.jpg

IMAG0170.jpg

Ferdig!

IMAG0171.jpg

IMAG0172.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var ikke mer som skulle til gitt. Også som dem lyser! De jeg hadde før lyste bare så vidt ned på asfalten rett foran bilen når det var mørkt ute, men disse kan jeg bruke som kjørelys. :D

Neste på listen nå er en understellsbehandling mandag til onsdag neste uke, så skal Petter her få ta en poleringsrunde og bytte til nye sommerdekk som ligger i kjelleren, og så skal jeg bytte bærearmene nede foran på begge sider. Samt bytte bremseslanger foran. Da blir det ille bra vettu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkelig inspirert til å gå over lyktene nå, de tåkelysene ble en verden av forskjell. Er hovedlyktene nye, de så veldig bra ut?

Skal holde et øye med tråden din, moro med en annen 4B som pusses på.

Ang A8: Mens jeg leita rundt etter det som endte opp med min nåværende avant, fant jeg en 1996 A8 4.2 q automat til 49". Dessverre ikke registrert, men det ville vært moro med et ordentlig flak.

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært feil det nei, får se hva som skjer senere. Først må jeg ha penger til det, så nå er det andre ting høyere opp på listen... :P

Ble skikkelig inspirert til å gå over lyktene nå, de tåkelysene ble en verden av forskjell. Er hovedlyktene nye, de så veldig bra ut?

Skal holde et øye med tråden din, moro med en annen 4B som pusses på.

Ang A8: Mens jeg leita rundt etter det som endte opp med min nåværende avant, fant jeg en 1996 A8 4.2 q automat til 49". Dessverre ikke registrert, men det ville vært moro med et ordentlig flak.

Hovedlyktene er originale, altså aldri skiftet ut. De har holdt seg overraskende bra ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag kom bærearmsettet til forstillinga jeg hadde bestilt. Det er kun de nedre fremre foran som er slakk i endeleddet, men jeg bestilte like gjerne hele settet så har jeg. Kommer nok til å ryke noe mer etterhvert også kjenner jeg denne forstillinga rett... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ikke så mye som skjer nå for tiden, men jeg la på et lag med Pete's 53 voks for et par dager siden og i dag har jeg skyllet av støvet på bilen, samt byttet til nye hjulbolter. De gamle var blitt så fæle med tiden.

Til mandag skal det byttes alt av bærearmer og endeledd i forstillinga på begge sider. Jeg trenger egentlig bare å bytte nedre fremre bærearm på begge sider, men kjenner jeg denne forstillinga rett så vil det bare fortsette å ryke en etter en. Like greit å bytte alt sammen når man først holder på. :)

Og 18. mai skal bilen inn til lakkering. Galvaniseringa har sluppet på en liten flekk bak på venstre hjulbue bak. :(

IMAG0194_1.jpg

IMAG0193-1_1.jpg

IMAG0195_1.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...