Gå til innhold

Steinsprut i panser. Krise :(


Kent

Recommended Posts

Da jeg skulle sjekke oljen på bilen før en tur denne helgen så jeg til min store forskrekkelse to små steinsprut i panseret. Bilen har så vidt gå 2000 km, og det er jo ekstra ergelig på når bilen nærmest er helt ny :unsure:

Det ser ikke ut som det er noen bulker i panseret, men såret er ned til coatingen. I og med at begge sårene er hvite tror jeg ikke det har nådd ned til metallet. Har lagt ved et par bilder av faenskapet, og det store spørsmålet er om noen kan hjelpe til med å fikse dette (ikke gratis selvsagt)?

Sårene er såpass små at touch-up settene fra Møller vil bli for grovt, så er litt i villede rundt hva jeg skal gjøre foruten å høre med noen her. Er redd for å la det være åpent for lenge.

Håper noen vet arme råd!

post-2395-0-87660300-1298232664_thumb.jp

post-2395-0-27087000-1298232672_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Rens skaden med siliconfjerner. Kjøp farge på møller, og bland base og klarlakk 70-30. Fyll så til skaden er høyere enn område rundt, og få noen her på forumet til å våtslipe og polere opp igjen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å bruke touch-up lakk med riktig verktøy. Har prøvd vanlig Q-tips, spesial q-tips fra billakkspesialisten, nål og pensel.

Min favoritt er vel vanlig q-tips av den enkle grunn at det er lett å få tak i og man kan styre mengden lakk man vil påføre.

Minuset med touch-up lakken du har fått av forhandler, er at der er lakk og klarlakk to separate beholdere, du ønsker en ferdig blandet lakk/klarlakk når du skal gjøre touch-up delen. Ødegård Lakk lager en ferdig mikset touch-up lakk som inneholder begge deler, det gjør at du kan få et mye bedre resultat og jobben blir enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Alltid synd med steinsprut :(

Desverre vil det komme flere også og du vil kanskje ikke våtslipe og polere hver gang.

Lakken fra Ødegårdt er min favoritt sammen med de touch-up Q-tipsene fra Billakkspasialisten.

Orginallakk blandet som Petter beskriver fungerer også men er litt mer styr. Hvis du likevel skal bestille fra Ødegård så bestiller du det som heter syregrunning i samme slengen så har du det til du får behov for det (forhåpentligvis ikke med det første).

Tannpirker er også et bra alternativ. Du kan evt kutte de litt i tuppen for å justere tykkelse ifht såret.

Som nevnt over, fyll litt for mye så kan du våtslipe og polere når du har samlet opp flere steinsprut nærmere sommeren.

Lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinsprut kommer på både gamle og nye biler uansett. Det er kanskje greit å sette av en helg en gang i året eller noe sånt for å fikse det. Det blir mye jobb hvis man skal begynne prosessen hver gang man får en ny flekk :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinsprut kommer på både gamle og nye biler uansett. Det er kanskje greit å sette av en helg en gang i året eller noe sånt for å fikse det. Det blir mye jobb hvis man skal begynne prosessen hver gang man får en ny flekk :)

Men å fylle i lakk i ripene med en gang er vel lurt, så kan man våtslipe og polere en gang i året? Bedre å kjøre rundt med noen lakkbobler enn synlig grunning vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er sant det :) Dog har jeg hatt steinsprut som har ligget urørt i årevis uten at det har blitt noe rust eller andre problemer av det. Men når man har en splitter ny bil så skjønner jeg jo at man vil at det skal SE perfekt ut :P

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg vil anbefale deg å bruke 2k klarlakk, denne blir mye hardere en ferdig 1k klarlakk og erfaringsmessig har jeg nå sett at de også krymper mer og har lettere for å "slippe" i etterpå. Den trenger noe mer herde tid 2k men resultatet er mer varig. Er vw er det om å gjøre å få gjort det så fort som mulig. Har akkurat holdt på med en2007 Passat og det ruster rundt Stein sprut.....

Hvor holder du til?

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å bruke 2k klarlakk, denne blir mye hardere en ferdig 1k klarlakk og erfaringsmessig har jeg nå sett at de også krymper mer og har lettere for å "slippe" i etterpå. Den trenger noe mer herde tid 2k men resultatet er mer varig. Er vw er det om å gjøre å få gjort det så fort som mulig. Har akkurat holdt på med en2007 Passat og det ruster rundt Stein sprut.....

Hvor holder du til?

Tror du kan få 2k lakk som herder ganske fort også.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Tror du kan få 2k lakk som herder ganske fort også.

De er gjerne glad for litt temperatur, de herder på overflaten. Problemet blir når du sliper de ned og polerer opp så er de ikke skikkelig gjennomherdet. også kryper lakke litt til og du ender opp med et lite "søkk" der det var steinsprut.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Lakken som folk snakker om fra Ødegård, er det denne?

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=621&product=8319

Så vidt jeg kan se er ikke denne blandet ut med klarlakk?

Jeg vil anbefale deg å bruke 2k klarlakk, denne blir mye hardere en ferdig 1k klarlakk og erfaringsmessig har jeg nå sett at de også krymper mer og har lettere for å "slippe" i etterpå. Den trenger noe mer herde tid 2k men resultatet er mer varig. Er vw er det om å gjøre å få gjort det så fort som mulig. Har akkurat holdt på med en2007 Passat og det ruster rundt Stein sprut.....

Hvor holder du til?

Ja, det er en VW Scirocco.. Jeg holder til i Oslo, ca en time fra deg (Våler). Har du erfaring på området hadde det vært gull å fått hjelp til å i allefall tette steinspruten i første omgang slik at det ikke er fare for rust eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg har "fylt" en del stein sprut.

Men det er desverre ingen garanti på hvor lenge det holder. De jeg la på min V70. som i denne tråden Volvo V70 Er like hele året etter.. dvs jeg kan ikke finne igjen alle..... :D

Men det er litt forskjell på "størrelse" på sår, om det er sprekker rundt osv.

Men det er mulig å gjøre et forsøk. Jeg kan skaffe lakk også om du ønsker det.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "fylt" en del stein sprut.

Men det er desverre ingen garanti på hvor lenge det holder. De jeg la på min V70. som i denne tråden Volvo V70 Er like hele året etter.. dvs jeg kan ikke finne igjen alle..... :D

Men det er litt forskjell på "størrelse" på sår, om det er sprekker rundt osv.

Men det er mulig å gjøre et forsøk. Jeg kan skaffe lakk også om du ønsker det.

Høres bra ut, Tyggern. Jeg kan jo sende deg en PM om ikke lenge, må vel finne fram lakkoden da.

Jeg forstår der slik at bilen bør stå inne å tørke en stund når man har fylt steinspruten. I forhold til hvor vi eventuelt skulle ha gjennomført operasjonen kan vi jo bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er ikke noe problem, bare å slenge av gårde en PM det.

Ja den bør stå inne en stund i "rimelig" grei temperatur. Det tilpasser vi vel slik det passer :D

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sliter masse med steinsprut på min Bmw.

Den ble Ditec behandlet i februar, og siden da har den sett verre ut en noengang pga. at det ligger kvite rester igjen UNDER lakkbeskyttelsen,

Tenkte og bestille flekklakk fra fra Ødegård lakk. Burde jeg gjøre noe med overflaten før behandling sett bort i fra grundig vask, eller bare legge flekklakk rett i sårene oppå Ditecen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Sliter masse med steinsprut på min Bmw.

Den ble Ditec behandlet i februar, og siden da har den sett verre ut en noengang pga. at det ligger kvite rester igjen UNDER lakkbeskyttelsen,

Tenkte og bestille flekklakk fra fra Ødegård lakk. Burde jeg gjøre noe med overflaten før behandling sett bort i fra grundig vask, eller bare legge flekklakk rett i sårene oppå Ditecen?

Ditec funker nok veldig dårlig som grunning ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditec funker nok veldig dårlig som grunning ;)

Hvordan går en frem i forkant av og bruke flekklakk?

Lett puss med fint papir eller er det kjemiske virkemidler som er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvordan går en frem i forkant av og bruke flekklakk?

Lett puss med fint papir eller er det kjemiske virkemidler som er tingen?

Ikke enten eller, men både òg. Fjern rust og løs møkk, før området avfettes grundig for god heft.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...