Gå til innhold

Fjæra til garasjeporten røyk!


obimann

Recommended Posts

Da jeg skulle åpne garasjeporten (leddport) her om dagen oppførte den seg merkelig. En nærmere titt viste at den ene fjæra hadde brukket av i festet sitt, så fjær og vaier hang og slang. Fjæra hadde tydeligvis hatt litt kraft da den røyk, siden festebraketten var kraftig bøyd i den enden av fjæra som fortsatt var hel. Har sett over bilen, men kan ikke finne riper eller bulker, så det ser ut som jeg har hatt flaks. Hadde fjæra røket i andre enden ville den sannsynligvis smelt inn i siden på bilen.

Fikk kjøpt nye fjærer, og han som solgte dem sa at de som regel holder bortimot ti år, men så er det en del som ryker. Min port er over ti år, men jeg hadde aldri tenkt på at fjærene burde byttes. I tillegg fikk jeg tips om å tre en passelig slakk vaier gjennom fjæra og feste til tak eller portskinner, slik at fjæra blir holdt igjen hvis den skulle ryke.

Kanskje verdt å ta en sjekk på tilstanden til fjærer og vaiere, folkens? Jeg er fortsatt nervøs hver gang jeg kjører porten opp eller ned med bilen i garasjen.

Endret av obimann
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjærene i garagen min holder ennå og de er 20 år men feste til trinsa i ene enden røyk for noen år siden , lageret i trinsa var utslitt og trinsa ble skjeiv og "filte" av holderen , vanskelig å forklare men garagen var tom da den røyk så jeg va heldig.

burde kansje ha byttet ut fjærene her også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for cred, Thomas!

offroad: Det er (minst) to typer porter. Noen har torsjonsfjærer som sitter på en aksling over portåpningen. Disse er tryggere, men disse portene er dyrere og derfor mindre vanlig. De fleste leddportene jeg vet om (inkludert min) er av den rimeligere typen som har to fjærer som ligger oppunder taket parallelt med skinnene.

Det er viktig å sjekke både fjærer, vaiere og trinser. Uansett hva som løsner, så kan det gå galt.

En annen ting som skjedde på min port, var at den bøyde seg innover på toppen av det øverste panelet, fordi det er der den automatiske portåpneren trekker, og når det manglet en fjær, så ville ikke porten følge med opp, og portåpneren bøyde porten inn ca. en centimeter før sikkerhetsmekanismen stoppet åpneren.

Nå skal det sies at min port er av typen med hule metallpaneler, så den er ikke all verdens solid.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
  • Moderatorer

Hadde samme opplevelse på min gamle port. Ene fjæra røk, og det smalt som et hagleskudd. Den traff heldigvis bare soltak på ene bilen uten at glasset knuste. 

Endte opp med å tre en tynn vaier gjennom begge fjærer og noen hull i skinnene, slik at hvis noen av fjærene skulle ryke, så flyr de ikke avgårde og skader noen biler i garasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange månedene siden jeg kjøpte wire samt wireklemmer for å trekke gjennom fjærene som sikkert er fra garasjens byggeår 1985. Hadde vært skikkelig ugreit om en fjær hadde røket og dratt av gårde over taket på en kundebil.

 

Dette brukte jeg.

10 meter 3mm https://www.biltema.no/fritid/hage/gjerde/vaiere/stalvaier-2000041231

8 stk. 4mm: https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/vaierlas-2000017288

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...