Gå til innhold

Hva er egentilg ONR?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Ser det er mye snakk og skryt om såkaldt "ONR vask" av bil for tida.

Skjønner ikke helt hva dette går ut på. er det noen som kan forklare fremgangsmåte (vask uten avspyling?), hvilke produkter (ettersom jeg har forstått så bruker dere produkter fra Optimum?) og hva som er fordeler og bakdeler med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimum no rinse er en såpe som er spesiallaget for vask der det ikke er tilgang til vann i slange eller når man ikke ønsker å bruke dette. Den inneholder masse polymer og greier jeg egentlig ikke har peil på som skal hindre vaskeriper, waterspots osv, og det funker.

Går du inn på detailingworld.co.uk og inn på "eco friendly detailing" (http://www.detailingworld.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=177) så handler annenhver tråd (minst) om ONR. Der ligger det også masse guider og FAQ's osv.

Her er en video demonstrasjon som viser hvordan man skal vaske med ONR:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Min erfaring er at det fungerer veldig godt med svamp, flisesvamp eller zymöl, mens med MF eller ull må man forvente noe swirls da de er veldig vanskelig å skylle rene. Spesiellt med ONR som er laget for å trekke skitten INN i vaskemediet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et tilsvarende produkt fra en annen produsent. Dette heter DP Rinseless Wash Gloss. Kan også brukes som clay lube og quick detailer, avhengig av blandingsforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. ONR er jo også i 99% av tilfellene den er omtalt her inne brukt som clay lube. Det er først nå det siste året at folk faktisk har begynt å bruke den til hoved formålet, vasking.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ONR er ONR (optimum no rinse) :) Men denne er ikke som ONR nei. Det er en "waterless wash", altså man bruker ikke bøtte. Man bare sprayer på og gnir det av. Det er nok langt i fra så skånsomt som en "no rinse" såpe.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

To kjappe spørsmål:

- Bør en gjøre noe spesielt med lakken i forkant, eller er det bare å kjøre på med ONR og flisesvamp?

- Har dere noe erfaring med bruk av flisesvamp uten ONR, altså som erstatning for washmitt og normal 2BM. (Har akkurat kjøpt en gallon med citrus wash)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før all mekanisk berøring av lakken så lønner det seg å få av mest mulig på forhånd - så pre-wash / avfetting samt et par runder med HT må til først.

Det er kun med ONR / DP Rinseless man kjører slik som i videoen, jeg ville ikke personlig ha gjort det med vanlig såpe i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

To kjappe spørsmål:

- Bør en gjøre noe spesielt med lakken i forkant, eller er det bare å kjøre på med ONR og flisesvamp?

- Har dere noe erfaring med bruk av flisesvamp uten ONR, altså som erstatning for washmitt og normal 2BM. (Har akkurat kjøpt en gallon med citrus wash)

1. Som i videoen så er det eneste man trenger å gjøre å spraye på en blanding av ONR og vann på forhånd for å løse opp skitten før man begynner å vaske.

2. Som du ser i flisesvamp testen min under test av produkter så har jeg vasket med flisesvamp både med ONRONR-måte og med vanlig såpe på vanlig måte. Begge deler funker fint :)

Uansett mener jeg det handler betydelig mer om vasketeknikk enn hvilken såpe osv man bruker.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Som i videoen så er det eneste man trenger å gjøre å spraye på en blanding av ONR og vann på forhånd for å løse opp skitten før man begynner å vaske.

2. Som du ser i flisesvamp testen min under test av produkter så har jeg vasket med flisesvamp både med ONRONR-måte og med vanlig såpe på vanlig måte. Begge deler funker fint :)

Uansett mener jeg det handler betydelig mer om vasketeknikk enn hvilken såpe osv man bruker.

Men hvordan er det egentlig å bruke en flisesvamp kontra konvensjonelle mitts til vanlig 2-bøtte vask? Har det noen fordeler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lest testen jeg skrev, så skriver jeg mye om fordelene JEG har hatt. Fordelen er mindre swirls, null vedlikehold, god holdbarhet og lav pris. Du kan jo for all del vaske med 2 bøtter med svamp også hvis du ønsker. En mitt er vel heller ikke laget noe mer for 2 bøtter enn 1 bøtte. Jeg har alltid brukt 1.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zymölsvampen er fin med ONR :)

En svamp er ikke en vask, har snakket med noen som har brukt svampen i opp til ett år, kjøpes på bsbildeler blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en skånsom svamp er vel skånsom uansett hvilken vaskemetode man bruker ja... Tror rett og slett jeg må prøve dette!

Men det blir nok mange sleivkjefta kommentarer fra kolleger som har fått på pukkelen av meg fordi de har brukt svamp før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par korker i en stor bøtte med varmt vann. Washmitt, tar panel for panel, før tørk med microfiber.

Men jeg har aldri turt bruke dette på annet enn sommervasker etter regnskyll osv.

Bruker såpe på vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Waterless er greit på vannflekker, eller til bruk som clay lube.  Spraye og tørke av går greit med  enkelt støv. Har ikke turt å"vaske hele bilen med det"

10-15 år etter lanseringen, har vel salget av slike produkter vært tregt.

IMG_20220501_121847.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha
6 timer siden, Audi S5 skrev:

Waterless er greit på vannflekker, eller til bruk som clay lube.  Spraye og tørke av går greit med  enkelt støv. Har ikke turt å"vaske hele bilen med det"

10-15 år etter lanseringen, har vel salget av slike produkter vært tregt.

IMG_20220501_121847.jpg

Waterless wash produkter er hovedsaklig laget for andre deler av verden hvor de har vannrestriksjoner og varmt støvete klima. På en norsk vinterskitten bil blir det vel mer "skånsomt" å kjøre den i maskinvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...