Gå til innhold

TEST: "grout sponge" til bilvask


Mighty

Recommended Posts

Svampevask, er det så galt som det høres ut?

Når min interesse for bilpleie begynte å ta av og jeg meldte meg inn i DCN så fikk jeg jo som alle lære at svamp er roten til alt vondt og at ullmitt eller mikrofiber er det eneste som duger. I et års tid brukte jeg først mikrofiber hanske fra meguiars før jeg gikk over til sonus ullmitter.

Jeg vasket med 2 bøtter, var nøye med prewash, men var egentlig aldri fornøyd med at det var swirls å spore i lakken etter noen få vask etter korrigering. Når jeg startet å bruke ONR og forsøkte å kombinere dette med ullmitt og mikrofiber ble det enda værre.

Siden jeg leser mye på utenlandske forum så ble jeg raskt interessert i «grout sponge» feberen som har spredt seg først i USA og siden i england. Veldig mange, selv hardcore detailerene har gått over til å bruke grout sponge til vaske der, spesiellt i forbindelse med ONR.

Groute sponge heter vel på norsk fliseleggings svamp, og er en myk type svamp som ikke inneholder cellulose som mange bilsvamper er laget av. De har veldig åpne og jevne porer slik at det er null sjanse for at skitt blir liggende å gnisse mellom svampens overflate og billakken. Jeg har per dags dato enda ikke sett at det har ligget partikler på utsiden av svampen, disse faller rett inn i porene. Det beste er dog at de slipper all møkk umiddelbart når man dypper dem i bøtta og gir dem en skvis, noe som ikke er tilfelle med ull eller mikrofiber. De er fullstendig vedlikeholdsfrie og trenger ikke å tørkes etter bruk eller vaskes.

Saken er at jeg nå siden i vår kun har brukt en sånn type svamp til vask av min egen bil for å teste dette skikkelig, og jeg har per i dag, etter en hel sommer og en halv vinter nesten ikke antydning til swirls i lakken. Ingen swirls synes enda i sollys. Dette er noe jeg bare kunne drømme om når jeg vasket med ullmitt. Lakken er nå ca som den var etter en måned når jeg vasket med ullmitt. Bilen er reparert noen ganger og har alt i fra medium hard lakk til veldig myk lakk på enkelte paneler.

Bilen ble i sommer vasket gjennomsnittlig 3-4 ganger i uka, alt i fra 1 gang i løpet av en uke til 2 ganger om dagen. I vinter har vask vært mer sporadisk, men jeg har forsøkt å vaske en gang per uke. Ved standard vask har jeg som prewash kun brukt surfex blandet ut 1:30 som har blitt sprutet på bilen med lavtrykksprøyte. Jeg har kun brukt 1stk 14L bøtte med gritguard, ingen 2BM. Tørk har stort sett skjedd med CG's miracle dryer eller dodo juice supernatural drying towel.

Cirka halvparten av vaskerundene har skjedd med ONR uten noen form for prewash eller avspyling, kun en halvfull 14L bøtte med gritguard 30-40ml ONR og svampen + mf til tørk.

Ordet «svamp» er et tabu her inne på forumet. Men har man funnet noe som funker såpass bra så må man jo dele det med andre. Det kan jo være de som er interesserte :)

Jeg legger ved noen bilder for å vise status på lakken per dags dato. Ingen korreksjon av lakken har skjedd siden våren 2010. Som dere ser så er det en del water spotting på noen av panelene, men av swirls er det ingenting som ikke forsvinner av en runde med DA og ultrafina. De 2 første bildene ble tatt i november, de resterende er tatt i dag. Noen av bildene er tatt med blits, noen med "swirls finder" lykta mi og andre bare med refleksjonen av sola.

IMG_0706-1.jpg

IMG_0704-1.jpg

DSC_8082.jpg

DSC_8049.jpg

DSC_8050.jpg

DSC_8054.jpg

DSC_8055.jpg

DSC_8056.jpg

DSC_8058.jpg

DSC_8059.jpg

DSC_8066.jpg

DSC_8068.jpg

DSC_8071.jpg

DSC_8077.jpg

DSC_8078.jpg

Jeg testet en del svamper før jeg fant den jeg likte best da det er litt forskjeller ute å går når det kommer til pore størrelse osv. Jeg husker ikke hva butikken den svampen valget falt på heter, så det må jeg sjekke opp. Den kostet i allefall ikke mer enn rundt 20kr :) Biltema solgte også en som var ganske grei. Vil du ha noe dyrere så er zymöl svampen veldig god. Dette er jo ikke en «grout sponge» egentlig, men den føles helt lik ut.

Test det hvis du tør. Dette er i allefall noe jeg kan anbefale sterkt. Spesiellt til bruk med optimum no rinse :) Tell me what you think!

  • DCN Poeng 29

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin test! Ser ut som du kommer ganske helskinna gjennom vintern i hvert fall :)

Et par ting though:

Hva brukte du til mekanisk berøring ved de gangene du ikke brukte svamp?

Jeg ble også veldig skuffa med bruk av ONR og mitt, men hvorfor fungerer ONR bedre enn annen såpe ved slik vask? Er det denne innkapslingen av møkk som er forskjellen?

Var denne svampen en engangssak, eller brukte du den om igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant lesing.

For jeg har egentlig ikke vært skikkelig fornøyd med vaskeredskapet siden biltema svampetiden som opphørte da jeg "oppdaget" bilpleie for enn 3 års tid siden, og kastet alle svampene.

Personlig syntes jeg ikke det er noe aom kan måle seg med svampen i brukervennlighet.

Ser frem til og få vite hvor du har kjøpt svampen Mighty :)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bra test Mighty

Skal få handla meg en grout sponge her også så det kan testes, vedr ONR vask og mitt har jeg skjønt på flere her på forumet etterhvert at det er bedre med en svamp/grout sponge en med feks en ullmitt, da møkka kleber seg til fibrene i bla ull mitt. Grout Sponge finnes vel hos flisleggere også den mener jeg.

Hvor ille har bilen din vært før du har gått i gang med ONR vask, ca hvor mange dager på veien?

Cred til deg for at du bruker den usansynlig blanke bilen din som testobjekt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting though:

Hva brukte du til mekanisk berøring ved de gangene du ikke brukte svamp?

Jeg ble også veldig skuffa med bruk av ONR og mitt, men hvorfor fungerer ONR bedre enn annen såpe ved slik vask? Er det denne innkapslingen av møkk som er forskjellen?

Var denne svampen en engangssak, eller brukte du den om igjen?

Onr skal ha mye spesielle polymer blandinger som skal "kapsle inn" møkk som igjen skal hindre riper, men jeg tror det handler vel så mye om riktig teknikk og utstyr. Det er veldig viktig å bruke lite press, vaske over panelene med 2 pass og skylle svampen mellom passene, bruke "pat drying" metoden når man tørker osv. Jeg har ikke brukt noe annet enn svamp til mekanisk berøring :)

Edit: Jeg har brukt samme svampen om igjen hele tiden, og den ser fortsatt ut akkurat som den gjorde den var ny :) Og den har blitt mykere..

Meget interessant lesing.

For jeg har egentlig ikke vært skikkelig fornøyd med vaskeredskapet siden biltema svampetiden som opphørte da jeg "oppdaget" bilpleie for enn 3 års tid siden, og kastet alle svampene.

Personlig syntes jeg ikke det er noe aom kan måle seg med svampen i brukervennlighet.

Ser frem til og få vite hvor du har kjøpt svampen Mighty :)

Jeg har nok mye av samme erfaringen som deg. Jeg skal få sjekket opp hvor jeg kjøpte denne svampen. Jeg innbiller meg dog at den selges i de fleste butikker som driver med baderom og fliser osv. Jeg prøvde mye dyrere svamper først da jeg innbilte meg at de skulle være bedre, men jeg oppdaget etter hvert at det var en av de billigste som var best. Disse lå løse i en stor kurv ved kassa i de fleste butikkene og så ut til å være "standard" svampen :)

Bra test Mighty

Skal få handla meg en grout sponge her også så det kan testes, vedr ONR vask og mitt har jeg skjønt på flere her på forumet etterhvert at det er bedre med en svamp/grout sponge en med feks en ullmitt, da møkka kleber seg til fibrene i bla ull mitt. Grout Sponge finnes vel hos flisleggere også den mener jeg.

Hvor ille har bilen din vært før du har gått i gang med ONR vask, ca hvor mange dager på veien?

Cred til deg for at du bruker den usansynlig blanke bilen din som testobjekt...

Bilen har nok hatt et ganske bra lag med typisk veimøkk, støv osv mange ganger jeg har vasket med onr. Jeg bor langt ute på bygda og har dermed et bra lag med enten støv på bilen hver gang jeg kommer hjem, eller gjørme, alt ettersom været.. Jeg har dog ikke gått på bilen uten avspyling først hvis det har vært gjørme eller veldig mye skitt på panelene. Det gjelder å bruke litt sunt bondevett, og det er grenser for hvor mye skitt svampen og ONR kan "spise" uten å bli mettet. Hvor mange dager i mellom er ikke godt å si, men det var nok opp mot en uke enkelte ganger.

Tusen takk for at du kaller bilen min blank. Det her høy standard her inne :lol:

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer i med Mighty at dette er "good shit"

Dog har jeg ikke fått testet svampen like godt som han, jeg har samme, men ingen bil som har vært swirlfree for å teste ut ordentlig med over tid. Dog kan jeg bekrefte at mine biler ikke har fått merlbart mer swirls etter bruk av svampen, men ved bruk av diverse ull og microfibermitts har jeg lagt merke til at det har blitt mer swirls etter noen få vask....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et par forskjellige som jeg synes er omtrent like gode, jeg skal sjekke ut hvor jeg kjøpte disse. Men jeg er ganske sikker på at de selger dem på bademijø, flisekompaniet osv :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var både litt skuffende og samtidig oppløftende nytt. Har jo brukt en del kroner på ull- og mikrofiber mittter gjennom årene, hvis det nå viser seg at de er ubrukelige dersom man vil unngå swirls så var det enda godt at alternativet var billig i innkjøp. Har brukt sånne svamper en del ifm. flislegging og vask av fugene, de er svært slitesterke og mykere enn vanlige svamper så det er nok noe i det når det sies at de riper mindre.

Dette blir neste investering, har en kompis som er murer så der skal jeg få tak i en pakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at mikrofiber og ull er bortkastet. Da må man nok vente til en del flere har testet, men for min del er det i allefall det beste alternativet jeg har brukt når det gjelder å gjøre minst mulig skade, og i tillegg gjøre det mest mulig lettvint :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette var interresant. Vasket bilen i dag og oppdaget en del swirls jeg trodde jeg slapp unna med vaskemitt og bøttte med gritguard.. Derfor måtte jeg ta en hel runde med Scholl s17+ med svarte pute til scholl. Som nevnt i en annen tråd så fungerer dette godt!

Er det noe slikt fra megaflis du bruker?https://www.megaflis.no/Rengjoeringsverktoey/Svamp_orange.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det ikke er denne: https://www.megaflis.no/Fugeverktoey/Svamp_enkel.html De bruker samme bildet på begge 2.

Den jeg har brukt mest ser i allefall slik ut:

post-843-0-87526600-1296404047_thumb.jpg

Og en crop for å forsøke å vise hvordan porene ser ut på disse svampene. Alle porene er åpne og det er ingen "overflate" uten porer. (klikk for større bilde)

post-843-0-96501300-1296404067_thumb.jpg

Her har vi forresten en fyr som KUN har vasket med ONR og svamp i 2 år: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=190214 Jeg kan ikke si det ser så alt for ille ut egentlig. Jeg har sett splitter nye biler som ser værre ut :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig slike svamper riper mindre over tid, håper flere tester disse :) Men jeg synes fortsatt wash-mitts er mye enklere å bruke, mye pga at det er en hanske du trer på hånden så du slipper å miste den i bakken. Også er det mye enklere å komme til over allt. Hukser da jeg brukte svamp. Vasket med den siste svampen jeg hadde igjen, åsså mista jeg den ned på grusen ARGH <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, redskaper utformet som en hanske har selvfølgelig sine fordeler. Men dette er jo mulig med dette svamp materialet også. Saken med en svamp er jo det at hvis man mister den på bakken er det bare å skylle den rent i springen, for så å fortsette. Mens en mitt som er mistet på bakken kan man nesten bare kaste med en gang :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Håper disse svampene kommer inn eller er på en nettbutikk her på forumet :) Fungerer det så godt med onr, så fungerer den sikkert godt med cg maxi suds2,sv carbath og Nanolex sin shampoo også.Er kun de sortene jeg skal bruke i år.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok litt til for at en bilpleie butikk skal kunne konkurrere med en flisebutikk når det gjelder fliseleggings svamper :) Det er faktisk en del bilpleie sjapper i usa som har begynt å selge "grout sponges" for å prøve å tjene penger på det, men de fleste kjøper dem nok der de først ble "oppdaget".

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var både litt skuffende og samtidig oppløftende nytt. Har jo brukt en del kroner på ull- og mikrofiber mittter gjennom årene, hvis det nå viser seg at de er ubrukelige dersom man vil unngå swirls så var det enda godt at alternativet var billig i innkjøp. Har brukt sånne svamper en del ifm. flislegging og vask av fugene, de er svært slitesterke og mykere enn vanlige svamper så det er nok noe i det når det sies at de riper mindre.

Dette blir neste investering, har en kompis som er murer så der skal jeg få tak i en pakke :)

Fiks ei pakke ekstra da! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre :)

Jeg har en Zymölsvamp kommende til meg i posten snart, og jeg gleder meg til å teste den! Bruker man noe sånn og PAT-drying tror jeg sjansene for vaskeriper er små :)

Bra test, og lakken din ser bra ut i de første bildene hvor hele bilen synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zymöl svampen er gullegod den ja. Spesiellt når man har brukt den noen ganger. Den er egentlig litt for lang men. Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om jeg liker zymöl svampen eller "fliseleggings-svampen" best. De er veldig lite både i utseende og feeling. Zymöl svampen er kanskje littegranne mykere.

Jeg fikk bare tatt bilder på ene siden av bilen i dag, for det var bare den siden som var tint av sola. Dessuten er det et par dager siden den ble vasket, så den var ikke 100% ren, som synes på noen av bildene.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Fin test og interessant lesing Mighty :)

Bilen din ser fin ut i lakken så det må jo ha vært skånsom vask ;)

Tipper det er mange her som kommer til å prøve ut dette og oppdatere erfaring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken min bil eller de andre jeg har tatt hånd om har tatt skade av det, tvert imot. Det er bra nok for meg :)

Ja, jeg håper andre kan komme med sine egne erfaring etter hvert. Nå har det i allefall blitt tatt opp på dette forumet også, slik at man har et valg. Mange vil velge å fortsette med ullmitt eller mikrofiber, mens andre vil kanskje gå over til en sånn type svamp. Nå vet folk i allfall at skånsom vask er 100% mulig og vel så det med en svamp, og at man ikke MÅ bruke mitt hvis man ikke ønsker det :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...