Gå til innhold

Jobb som prosesstekniker offshore..?


Lexgtturbo

Recommended Posts

Lexgtturbo

Hei folkens! Som både tittel og undertittel beskriver så lurer eg litt på om noen her inne har klart å skyte gullfuglen og prestert å få seg jobb som prosesstekniker offshore. Selv fullførte eg teknisk fagskole innen kjemiprosess våren 2009 og har både sikkerhetskurs og godkjent helseattest ihht OLF sine krav, men finner meg strandet på land fremdeles dessverre. For tiden jobber eg innen plastindustri, men føler det er på tide å bytte "beite".

Om noen har noen gode tips som kan hjelpe meg å få drømmejobben blir det satt veldig stor pris på. :) Svar her eller send meg en PM alt ettersom.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hei, jeg er i plastbransjen.Fikk tilbud om jobb i nordsjøen for 12 år siden, men sa nei fordi jeg rett og slett liker å jobbe på land ;)

Mitt inntrykk er at inntil få år siden, så var en nesten sikret jobb i nordsjøen om en kjenner godt noen som jobber der.Hadde en veldig dyktig skiftleder som brukte over 5 år på å få jobb.Jeg hadde ingen fagbrev,kurs eller noe annet, og fikk tilbud flere ganger.

Tror ting har endret seg litt nå heldigvis, men jeg tror fortsatt det kan lønne seg å bruke de kontaktene en har.Kanskje spørre folk du har møtt eller gått på skole med om de kan gjøre så du får en fot innenfor. Lurt å starte denne tråden da.Tror du kan få en god del bra råd :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Hei, jeg er i plastbransjen.Fikk tilbud om jobb i nordsjøen for 12 år siden, men sa nei fordi jeg rett og slett liker å jobbe på land ;)

Mitt inntrykk er at inntil få år siden, så var en nesten sikret jobb i nordsjøen om en kjenner godt noen som jobber der.Hadde en veldig dyktig skiftleder som brukte over 5 år på å få jobb.Jeg hadde ingen fagbrev,kurs eller noe annet, og fikk tilbud flere ganger.

Tror ting har endret seg litt nå heldigvis, men jeg tror fortsatt det kan lønne seg å bruke de kontaktene en har.Kanskje spørre folk du har møtt eller gått på skole med om de kan gjøre så du får en fot innenfor. Lurt å starte denne tråden da.Tror du kan få en god del bra råd :)

Eg forstår deg egentlig når du sier at du trives med å jobbe på land, det er ikke alle som ønsker å være vekke 2 uker i slengen med 12-timers vakter. Eg har vært innom mange forskjellige skiftordninger og ikke minst en god del reisejobbing og syntes egentlig reisejobb passet fint i og med at når en er på jobb så er man det og når man har fri så har man faktisk fri en periode. Og friperioder er stikkordet for hvorfor eg ønsker meg en sånn jobb, ved landbasert reisejobb og skiftarbeid får man som oftest mye kortere friperioder.

Ser helt klart fordelen av å bruke de kontakter eg har, noe eg har gjort, men om eg tenker meg nøye om så bør eg vel klare å komme på flere som kanskje kunne være til hjelp med dette. Takker for innlegget. :)

Ta en telefon til IKM, de skal vel levere det meste av prosessfolk til Ekofisk i årene fremover...

Trikset er nok å gå via et utleiefirma. Petrolink søker etter teknikere offshore nå :)

Takker for tipsene :)

Er daglig innom finn.no og ser etter ledige stillinger. Har sendt søknad til både IKM og Petrolink på tidligere annonser de har lagt ut, skal sies at det var litt skuffende respons fra petrolink som ikke sendte noe som helst form for svar på søknaden, men igjen det samme gjelder også endel andre selskaper. Men ny søknad blir nok sendt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fagbrev som prosesstekniker i 1995, etter først å ha tatt en elektroing utdanning og vært driftsingeniør i kraftselskap...noe jeg syntes var såpass kjedelig at

jeg ikke ønsket å gå videre i den retningen.

Den tiden ringte oljeselskapene til deg og lurte på om du ville ha jobb - Jeg setter imidlertid pris på å komme hjem fra jobb hver dag, og ser for mitt vedkommende få eller ingen fordeler med å "gå og drive" en måned mellom hver gang man er ute, men jeg har forståelse for at andre ser fordelene med dette.

Så jeg takket bestandig nei og har basert meg på en landbasert karriere, som pr i dag består av jobb som prosesstekniker med et utvidet ansvar for folk og opplæring, og har konsekvent styrt unna andre bedriftsinterne jobbtilbud som har medført endret ansvar og arbeidstid fordi jeg liker prosess, og drift av stor og kompleks kjemisk prosess veldig godt.

Ditt første problem Lex er at du ikke har et fagbrev, noe som betyr at du både bør, og trolig må sørge for å få deg en lærlingekontrakt.

Dette trenger ikke være veldig enkelt, men absolutt enklest i landbasert prosessindustri. Deretter må du påregne å arbeide i landbasert petrokjemisk prosess noen år, før du via interne stillinger kommer deg offshore.

- alternativt kan du begynne i en eller annen kontraktør virksomhet som roughnecker ala stillasbygger, eller boredekksarbeider slik at du får en fot innenfor - men i mangel av fagbrev vil du likevel stille aller bakerst - så min absolutte anbefaling er du biter i det sure eplet og går veien de aller aller fleste må gå i dagens prosessrelaterte arbeidsmarked..nemlig om en lærekontrakt, 24 måneders læretid og et fagbrev.....Da blir du plutselig interessant som søker og firmaer som petromax, IKM osv vil kunne gi deg en jobb - selv om jeg egentlig ikke anbefaler dette.... Jeg synes det er klokere å gå veien om noen år feks på Mongstad, Nyhamna,Snøhvit e.l. og få seg en fast jobb i et stort oljeselskap med alle dets goder og velferdsordninger i stedet for et liv som kontraktør-ansatt med mye kortere horisont mht arbeidssted, og arbeidsform.

En annen sak som også taler for at du bør tenke på hvem du skal jobbe for er at du skal begynne med skiftarbeid...jeg har sett masse folk som ikke takler denne konstante endringen i døgnrytme, og som ryker ut etter bare noen få år....Da er det veldig greit å være en del av en stor organisasjon som feks Shell, som kan gi deg en ny dagbasert stilling.

Men, begynn med det første...få deg et fagbrev ;o)

Endret av Ståle
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Huff Ståle... vet at du har rett der, kan bli tøft å få lærlingeplass som 27-åring... men ser at det er en av de beste løsningene, selvom det vil gi et knekk i økonomien min. Bra at det er nå læreplassene ligger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Ståle... vet at du har rett der, kan bli tøft å få lærlingeplass som 27-åring... men ser at det er en av de beste løsningene, selvom det vil gi et knekk i økonomien min. Bra at det er nå læreplassene ligger ute.

Tror ikke du skal se på alder som noe problem.....hadde du vært på intervju hos meg hadde alderen vært et fortrinn

Jeg har blant annet ei jente på 33 og en kar på 35 på lærekontrakt her nå.......stabile voksne og interesserte mennesker som lærer fort - og godt :)

At det vil knekke økonomien din for et par år er det ikke tvil om, men dette er en prioriteringssak - og jeg kan vanskelig se at du vil få deg noen jobb som fullverdig prosesstekniker uten å ha et prosess-kjemi fagbrev i lomma......

Det er bare å hive seg i det...to år går fort, og da er "gullfuglen" absolutt realistisk ;)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Vi får håpe at petroleumsbransjen har samme syn på lærlinger som deg ståle, økonomien bedrer seg jo betraktelig etter de to årene om eg får den jobben eg ønsker, så det tar ikke lange tiden å dekke inn tapte inntekter. Dessuten bør det gå bra siden dragen har fatt ingeniørjobb, min tur å leve på hennes inntekt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som prosesstekniker er det flere stillinger du kan søke på offshore.

Ikke nødvendigvis direkte relatert til prosess men likevel en finfin jobb hvor en med litt flaks kan få napp, mudingeniør eller cementer.

Søk hos henholdsvis MiSwaco eller Halliburton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 10 months later...

Rekner med eg består fagbrev innen prosess og kjemi som privatist iløpet av denne sommeren. Har sett etter prosess jobber innen offshore det siste 1/2 året, men det er ganske sjeldent sånne stillinger blir lyst ut virker det som...? Kjenner litt folk som jobber på plattform..noen sier at alt av jobber går via utlysing av stillingen, menst noen sier at folk som jobber offshore gjerne anbefaler folk som er kvalifisert til stillingen..noen innspill på det? Bør eg bruke kontaktene mine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er enklere om "man kjenner folk". Så hvis du har noen kontakter så bruk de for hva de er verdt!

Jeg brukte 1,5 år fra jeg bestemte meg for å komme meg offshore til jeg fikk jobb. Tok kurs og skoler og sendte dusinvis med søknader. Dette var riktignok innen boring. Vet ikke hvordan markedet er i produksjon.

Uansett. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...