Gå til innhold

16" eller 17" felger på vinterdekk?


atler

Recommended Posts

Har kjørt på 16" felger all min tid, så jeg lurer på hvilke erfaringer med 17". Kjører i Oslo-området, men må komme meg opp til alpintbakkene på vinterstid også :).

//Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Kjørte 17" på Audi A3 uten antispinn i Oslo i fjor. Hadde aldri problemer verken i eller utenfor Oslo.

Denne vinteren ble det 18" i stedet. Fortsatt null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

Var en Audi a4 du skulle få var det ikke? Tror ikke det er noe problem med 17" på denne bilen. Jeg har ingen problemer med veigrepet på min BMW 320 med 17" på vinter, men siden den er senket liker den ikke mye snø.

Har Nokian RSI (piggfrie) eller noe sånt, start og stopp på glatta er ikke noe problem.

Endret av Thomas_K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Har selv 17" vinter på min bil, og personlig synes jeg dette er ett absolutt minimum. (med tanke på utseende)

Jeg prioriterer ikke vinterhjulene spesielt høyt, men alikevel gikk jeg for 17", men jeg vurderte dog 18".

SOmmerfelgene er 19" og det synes jeg er en perfekt dimensjon som ivaretar komforten sån noenlunde samt at det ser bra ut. Er mange som har 20" felger på A4 også, men siden bilen blir brukt av min samboer også, så er nok kantkjørt felg mindre risikabelt med 19".

men vinterdekk kunne jeg fint godt for 18" også. Ikke noe problem det tror jeg.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører 17,bilen sitter som limt,men piggfridekkene er SVINEDYR,man kan ikke ha billige vinterdekk,kjøper du billige piggfri er det verre om du kjøper billige piggdekk,

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Synes da ikke piggfrie vinterdekk er så dyrt. Jeg betalte 10 990 for Conti i 225/40/18, inkludert BBS reps...

Kommer vel litt an på hvor du er i landet. Prisene i Midt-Norge var betraktelig høyere enn på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Husker ikke helt, men jeg mener jeg betalte rundt 7.000,- for 4x 17" med Hankook 225-45 dekk på alu.

Tror det økte med rundt 2.000,- hvis jeg skulle valgt 18" pakke i stede.

Så det ser ut til at du fikk en veldig god pris ClearCoat... siden Conti er vesentlig dyrere dekk enn dem jeg har.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan ser de billige alu-felgene ut etter et par år? Og hvordan er de å kjøre på etter et par asfalthull? Jeg har fått fullstendig avsmak på superbillige felger med lavprofildekk, som disse pakkene gjerne er komponert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Og hvordan ser de billige alu-felgene ut etter et par år? Og hvordan er de å kjøre på etter et par asfalthull? Jeg har fått fullstendig avsmak på superbillige felger med lavprofildekk, som disse pakkene gjerne er komponert av.

Vel... når det gjelder billige felger når det gjelder vinterdekk, så må jeg bare si at jeg gir blaffen i mitt tillfelle.

Bytter bil hvert tredje år uansett, og da blir det nye hjul.

Men skulle jeg kjøpt vinterhjul til en bil jeg skulle hatt lenger, så ville jeg satset mer på kvalitet ja...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K
Vel... når det gjelder billige felger når det gjelder vinterdekk, så må jeg bare si at jeg gir blaffen i mitt tillfelle.

Bytter bil hvert tredje år uansett, og da blir det nye hjul.

Men skulle jeg kjøpt vinterhjul til en bil jeg skulle hatt lenger, så ville jeg satset mer på kvalitet ja...

Så trafikksikerhet er bare viktig når bilen er mer en 4 år gammel?

Leste her i en annen post du skrev også at de dekkene dine ikke var helt bra, da du fikk sladd på våt vei ved forholdsvis lav hastighet.

Jeg kjøpte "billige" sommerdekk på Audi 2.0 TDI 2005 jeg hadde frem til i sommer. Bilens egenskaper ble ødelagt og det var lite moro å kjøre bil. Endte med at jeg solgte bilen med 2 mnd gamle dekk ;)

Så spar ikke penger på de 4x10 cm som skal holde bilen på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "billige" sommerdekk på Audi 2.0 TDI 2005 jeg hadde frem til i sommer. Bilens egenskaper ble ødelagt og det var lite moro å kjøre bil. Endte med at jeg solgte bilen med 2 mnd gamle dekk

Så spar ikke penger på de 4x10 cm som skal holde bilen på veien.

Helt enig i dette. Kjøpte selv noen billigdekk på sommerfelgene jeg hadde på S40´n jeg hadde.

Og det angret jeg på i etterkant, bilen eide ikke kjøreegenskaper og ved våt veibane slapp den ved akselerasjon. Og ikke minst føltes den veldig nervør i svinger. Dette var en 1.6D

Dekkene var Nankang NS-II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... når det gjelder billige felger når det gjelder vinterdekk, så må jeg bare si at jeg gir blaffen i mitt tillfelle.

Bytter bil hvert tredje år uansett, og da blir det nye hjul.

Men skulle jeg kjøpt vinterhjul til en bil jeg skulle hatt lenger, så ville jeg satset mer på kvalitet ja...

1. Det ser jo überkjipt ut med Mega-felger og lignende jallagreier som "alle" har, enten de kjører Sitron, Lada, Mazda eller Audi.

2. De er mye mindre tolerante mot påkjenninger og blir fort skjeve.

3. Lakken tåler svært lite og flasser for ingenting.

4. De er ofte blytunge (dette gjelder også ved større felgdimensjoner), noe som påvirker kjøreegenskaper negativt.

5. (Mulig det bare er jeg som er sær på dette punktet..) Jeg ville ikke vurdert å kjøpe en nyere bil hvor det ikke følger med 8 originale felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Og hvordan ser de billige alu-felgene ut etter et par år? Og hvordan er de å kjøre på etter et par asfalthull? Jeg har fått fullstendig avsmak på superbillige felger med lavprofildekk, som disse pakkene gjerne er komponert av.

Dette er Anzio-felger. Tyskproduserte. Kvaliteten virker å være overraskende bra. Finnishen kommer til å være elendig om noen år, og grunnen til dette er brukerfeil. Kantkjøring osv osv. Samme hvor dyre og originale felgene hadde vært, de hadde uansett blitt kantkjørte.

Byggekvalitetsmessig er de fortsatt runde :)

I et land der brøytingen er såpass dårlig, og veiene er såpass hullete, har jeg rett og slett ikke råd til å kjøre skikkelige felger på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truselen for mine felger er kona mer enn dårlig brøyting eller hullete veier ;)

//Atle

Blir nice det da :)

Må slenge ut bilde av bil her når du får den da...

Will do! Gleder meg som en unge...

//Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...