Gå til innhold

kaffebønner


Bjørn

Recommended Posts

fikk kaffekvern til jul samt 3 typer bønner som var kjøpt på samme sted (kaffekvern.no) kaffen var veldig god den men for ca 60,- for 250g ( imatvare butikker er det vel ca 20,- for ferdigmalt) var ganske stiv pris synes jeg .

fikk med disse 3 typene bønner : Madan Estate AA / Bourbon Jungle / Yirgacheffe.

noen som har forslag til nettsted og type kaffe til en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo selfølgelig se i matvarebutikkene også men ser for meg at det er bedre utvalg i en nettbutikk :D

spennende med nye smaker , har alltid kjøpt enten friele eller evergood alt etter hvilken butikk jeg var i men jeg er nå klar for nye smaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Låner tråden litt om det er ok for trådstarter, hvis ikke håper jeg en moderator kan slette.

Vi fikk Nespresso maskin til jul, hvor får man takk i ampuller til denne rimeligst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt om det er ok for trådstarter, hvis ikke håper jeg en moderator kan slette.

Vi fikk Nespresso maskin til jul, hvor får man takk i ampuller til denne rimeligst?

Hva med Nestlè Nespresso Club? ut i fra beskrivelsen på hjemmesiden, ser det ut som du får tilgang til netthandel, dermed muligheter for noe bedre priser.

Nespresso LINK

Leser på norsk kvinneforum, at de anbefaler å bestille på ebay (noe som hørtes litt skummelt ut når det gjelder kaffe?)

Nyttig: artikkel

Et firma kalt Traktøren selger også kapsler for å bestille måtte man visst sende mail.

Håper dette hjalp noe, da jeg bare tok et Google søk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk kaffekvern til jul samt 3 typer bønner som var kjøpt på samme sted (kaffekvern.no) kaffen var veldig god den men for ca 60,- for 250g ( imatvare butikker er det vel ca 20,- for ferdigmalt) var ganske stiv pris synes jeg .

fikk med disse 3 typene bønner : Madan Estate AA / Bourbon Jungle / Yirgacheffe.

noen som har forslag til nettsted og type kaffe til en grei pris?

Jeg er hekta på kaffe, så for meg er 60 kroner billig! Jeg synes det som regel er slik med kaffe, som med det meste ellers, at man får det man betaler for. Men spørsmålet blir jo om man er interessert nok til å merke forskjellene på en kaffe til 60 kroner og en til 120, og gal nok til å betale for det. rolleyes.gif

Uansett hva slags kaffe man kjøper, så er det noen ting som man bør vite.

- Kvernet kaffe holder seg dårlig, så vent med å kverne kaffen til du er klar til å brygge. Ikke kvern en pose og fyll over på boks, selv om boksen er tett.

- Kaffe liker ikke luft. Pass på at bønnene oppbevares lufttett.

- Nymalte bønner utskiller gass. Denne gassen lager en smak på kaffen som de færreste er glad i. Kaffen bør derfor få noen dager til å gasse av seg etter brenning.

- Beste måte å oppbevare kaffe på er i lufttette poser med ventil som slipper ut gassene fra brenningen.

- Kaffen taper seg selv om den er pakket i riktige poser. Etter tre-fire uker er det stort sett bare brent smak igjen.

- Det er viktig å vite når kaffen er brent. Seriøse kaffebrennerier merker posene med brennedato.

Jeg kjøper som regel kaffebønner på nettet fra Supreme Roastworks eller Tim Wendelboe. De leverer i nevnte poser, og med brennedato stemplet på. Selv om du ikke er veldig kaffeinteressert, så kan det være verdt å prøve noen av disse kaffetypene en gang, bare for moro skyld. Det du imidlertid må være obs på, er at disse brenneriene jobber med å få fram mest mulig av smaken i bønnene, så her er det ofte litt smak av bær, frukt, karamell eller nøtter i tillegg til den "vanlige" kaffesmaken.

For å lage en litt lettvint (og helt sikkert diskuterbar) sammenligning, så er kaffen i dagligvarebutikken som Turtlewax, kaffen i mange kaffebutikker (pakket i papirpose og uten brennedato) som Autoglym og kaffe fra Supreme Roastworks eller Tim Wendelboe som Swissvax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt om det er ok for trådstarter, hvis ikke håper jeg en moderator kan slette.

Vi fikk Nespresso maskin til jul, hvor får man takk i ampuller til denne rimeligst?

Dette må bestilles på nett fra Nespresso. http://www.nespresso.com/no/no (Mulig man kan få tak i kopi kapsler andre steder, men er bare her du får de originale kasplene..:P )

Dolce Gusto maskinene (og andre), kan du derimot kjøpe kapsler til i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesporesso kapsler kjøpes på nettsidene dems eller i den ENE butikken de har i Oslo.

Kapslene / puter til Senseo og Dolce Gusto selges i mange matvarebutikker og stort sett alle el-butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hekta på kaffe, så for meg er 60 kroner billig! Jeg synes det som regel er slik med kaffe, som med det meste ellers, at man får det man betaler for. Men spørsmålet blir jo om man er interessert nok til å merke forskjellene på en kaffe til 60 kroner og en til 120, og gal nok til å betale for det. rolleyes.gif

Uansett hva slags kaffe man kjøper, så er det noen ting som man bør vite.

- Kvernet kaffe holder seg dårlig, så vent med å kverne kaffen til du er klar til å brygge. Ikke kvern en pose og fyll over på boks, selv om boksen er tett.

- Kaffe liker ikke luft. Pass på at bønnene oppbevares lufttett.

- Nymalte bønner utskiller gass. Denne gassen lager en smak på kaffen som de færreste er glad i. Kaffen bør derfor få noen dager til å gasse av seg etter brenning.

- Beste måte å oppbevare kaffe på er i lufttette poser med ventil som slipper ut gassene fra brenningen.

- Kaffen taper seg selv om den er pakket i riktige poser. Etter tre-fire uker er det stort sett bare brent smak igjen.

- Det er viktig å vite når kaffen er brent. Seriøse kaffebrennerier merker posene med brennedato.

Jeg kjøper som regel kaffebønner på nettet fra Supreme Roastworks eller Tim Wendelboe. De leverer i nevnte poser, og med brennedato stemplet på. Selv om du ikke er veldig kaffeinteressert, så kan det være verdt å prøve noen av disse kaffetypene en gang, bare for moro skyld. Det du imidlertid må være obs på, er at disse brenneriene jobber med å få fram mest mulig av smaken i bønnene, så her er det ofte litt smak av bær, frukt, karamell eller nøtter i tillegg til den "vanlige" kaffesmaken.

For å lage en litt lettvint (og helt sikkert diskuterbar) sammenligning, så er kaffen i dagligvarebutikken som Turtlewax, kaffen i mange kaffebutikker (pakket i papirpose og uten brennedato) som Autoglym og kaffe fra Supreme Roastworks eller Tim Wendelboe som Swissvax.

se her ja :D intresant lesing

nå er ikke smaksløkene mine av de beste men gode nok til å merke at der var mer (bedre) smak på de bønnene jeg har kvernet selv.

at den taper seg så fort i smak var nytt for meg

takk for svaret ditt obimann

Endret av bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk kaffekvern til jul samt 3 typer bønner som var kjøpt på samme sted (kaffekvern.no) kaffen var veldig god den men for ca 60,- for 250g ( imatvare butikker er det vel ca 20,- for ferdigmalt) var ganske stiv pris synes jeg .

fikk med disse 3 typene bønner : Madan Estate AA / Bourbon Jungle / Yirgacheffe.

noen som har forslag til nettsted og type kaffe til en grei pris?

Dette er også et veldig bra nettsted for oss som liker god kaffe

http://teaandcoffee.no/butikk.asp

Hvis noen skal ha en kaffemaskin som lager proffkvalitet til forbrukerpris, så er denne verdt en titt...og om jeg ikke tar helt feil er det her du får de billigst :

http://teaandcoffee.no/presenter.asp?idKategori=31&idProdukt=286&idRotKategori=17

:)

Obiman:

Har du smakt denne :

http://webshop.timwendelboe.no/Product-Mugaga,-Kenya_42.aspx

Og evt hvad tycks ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skal ha en kaffemaskin som lager proffkvalitet til forbrukerpris, så er denne verdt en titt...og om jeg ikke tar helt feil er det her du får de billigst :

http://teaandcoffee....dRotKategori=17

Du må ikke tipse folk om sånt uten å fortelle to tre ting:

1. Den krever at man setter seg inn i noen detaljer som temperatursurfing, tampeteknikk osv.

2. Det er stor fare for at man blir hekta, og kaffekjøret er ikke nødvendigvis billigere enn detailing! :D

3. Du må sette av nesten like mye penger til ei skikkelig kvern.

Obiman:

Har du smakt denne :

http://webshop.timwe...,-Kenya_42.aspx

Og evt hvad tycks ? :)

Har dessverre ikke prøvd den. Har vært en lang periode der jeg bare har handlet fra Supreme Roastworks. Jeg har akkurat kjøpt et par poser fra Tim Wendelboe nå, for litt variasjon, men altså ikke den typen.

Har Tea and Coffee skikkelige lufttette poser, med ventil og brennedato?

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tipse folk om sånt uten å fortelle to tre ting:

1. Den krever at man setter seg inn i noen detaljer som temperatursurfing, tampeteknikk osv.

2. Det er stor fare for at man blir hekta, og kaffekjøret er ikke nødvendigvis billigere enn detailing! :D

3. Du må sette av nesten like mye penger til ei skikkelig kvern.

Har dessverre ikke prøvd den. Har vært en lang periode der jeg bare har handlet fra Supreme Roastworks. Jeg har akkurat kjøpt et par poser fra Tim Wendelboe nå, for litt variasjon, men altså ikke den typen.

Har Tea and Coffee skikkelige lufttette poser, med ventil og brennedato?

Haha....Nei det er sant. :D

Jeg går selv i "læra" på ei billigere maskin nå med integrert kvern og diverse nettlesing, men tipper det fremdeles er skiføre når Rancilioen kommer i hus....for ja - det er lett å bli hekta på dette hvis man er glad i mat&drikke og gode smaker

De posene jeg har handlet fra tea&coffe har vært lufttette ja, men ikke brennedato dessverre.

Smaken har forøvrig vært utmerket uten at jeg er noen ekspert på dette. Som du ser så er prisen betydelig lavere enn hos feks wendelboe, så at det ligger i samme klasse tviler jeg på......

- Jeg kommer til fyre av en bestilling til TimWendelboe ila kvelden...er det noe du spesielt anbefaler derifra ?

Forøvrig..Takk for at du deler av din kunnskap :thumbup:

Bjørn, Jeg forstår det slik at du nå kverner hele bønnner til bruk i trakter......her er et lite tips jeg fant på nettet som kanskje kan være interessant....

http://teaandcoffee.no/Frames/Frameset.oppskr.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv i "læra" på ei billigere maskin nå med integrert kvern og diverse nettlesing, men tipper det fremdeles er skiføre når Rancilioen kommer i hus....for ja - det er lett å bli hekta på dette hvis man er glad i mat&drikke og gode smaker

Silvia er et bra sted å starte, men pass på at du får ei skikkelig kvern også. Minimum Rocky. Og den "må" bygges om til trinnløs justering (enkelt).

Utfordringen på de helautomatiske maskinene, er at man lett kan tenke at "nå har jeg funnet den rette innstillingen", og så lar man den stå på samme hele tiden. En av tingene som gjør kaffe så fascinerende i mine øyne er at den er "levende", den endrer seg nesten fra kopp til kopp. Derfor må man også være åpen for å justere maskinen hele tiden. Et tips forresten, ikke legg i mere bønner i beholderen enn nødvendig. Skal du lage to kopper, så putt i bønner til to kopper, pluss litt ekstra så ikke maskinen går tom. Så lar du de andre bønnene være i posen eller en tett beholder til du trenger dem.

- Jeg kommer til fyre av en bestilling til TimWendelboe ila kvelden...er det noe du spesielt anbefaler derifra ?

Jeg ville faktisk prøvd SRW, hvis jeg var deg. Fordelen med dem er at de har litt mer personlig service enn TW, så send dem en e-post, fortell hva du liker (hvis du klarer å beskrive det), så kommer de med noen forslag.

En annen ting, du trenger ikke begrense deg til de typene som heter espresso, espressobrent eller lignende. Grunnen til at de heter espresso, er at de er laget for kaffebarer, der mye av kaffen er melkebaserte varianter som cappucino o.l. Da passer det ikke med altfor mye andre smaker, som f.eks. frukt og bær. Så vil du ha mest mulig smaksrik kaffe, så kan det faktisk være lurt å velge de som ikke er espressobrent. Avhengig av hvor dristig du er. :)

Forøvrig..Takk for at du deler av din kunnskap :thumbup:

Skulle bare mangle. Nå har jeg vært gratispassasjer her på forumet så lenge. Morsomt å kunne gi noe tilbake, selv om det ikke akkurat er detailing. :)

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kaffen taper seg selv om den er pakket i riktige poser. Etter tre-fire uker er det stort sett bare brent smak igjen.

:eek:

kikker litt på Tim wendelboe sin side , og der på : Cielito Lindo Espresso, Honduras CoE18 # , står det brendt 19/10 ...

er det bare bilde som er "gammelt" og at man for kaffe som er nyere når man bestiller , eller er det den dato som står som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek:

kikker litt på Tim wendelboe sin side , og der på : Cielito Lindo Espresso, Honduras CoE18 # , står det brendt 19/10 ...

er det bare bilde som er "gammelt" og at man for kaffe som er nyere når man bestiller , eller er det den dato som står som gjelder?

Bare bildet som er gammelt, ja. Som regel er kaffen brent samme dag, eller dagen før den blir sendt. Tror aldri jeg har fått noe som er mer enn tre dager etter brenning.

På SRW sine nettsider står det at det er kaffebarer i både Sandnes og Stavanger der som har kaffe fra SRW. Kan hende det er verdt en kjøretur.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre :thumbup:

jeg har nok en vei å gå anng. kvernen også , er nok å regne som en billig utgave (under tusenlappen) og den burde vert utstyre med hørselvern for den bråker noe jævlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre :thumbup:

jeg har nok en vei å gå anng. kvernen også , er nok å regne som en billig utgave (under tusenlappen) og den burde vert utstyre med hørselvern for den bråker noe jævlig

Dyre kverner bråker nok ikke noe mindre. :D

Så du det jeg skrev om Sandnes/Stavanger over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...