Gå til innhold

Opplæring i maskinpolering


Michael

Recommended Posts

hmsilset

Nå blir jeg i tvil! :D Jeg kommer selv ikke til å ha så alt for lange økter. Holder jo bare på med min egen bil, så jeg kan ta meg god tid og ta litt og litt. Syns Flex'en ser mindre, lettere og mer håndterbar enn Makitaen. Am I right?

Begge er vel like håndterbar.Kommer an på hvilke håndtak en liker det.Jeg har hatt sånn typisk makita kopi, og prøvde den ikke før jeg ga den bort.Men jeg er sikker på at du ikke vil angre på å anskaffe deg en flex.Min har vart 28 biler uten noen problemer.Tror jammen den varer 28 biler til ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Michael

    19

  • Mighty

    5

  • hmsilset

    4

  • Øyvind G

    4

Mest aktive i dette emnet

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har hatt Flex en liten stund nå og er fornøyd med den, eneste minuset er at den ved lange økter og grov korrigering blir maskinen noe varm.

Men testet makita roterende for et par helger siden på en båt, men denne imponerte meg ikke så veldig, men nå har jeg ikke testet den på billakk. Men følte ikke den klarte å holde turtallet oppe ved press. Men ble ikke så varm som Flex'n da, så kjøling er ikke noe problem for den.

Men likte håndtaket med bøylen og reguleringen av turtallet.

Da er det noe galt med den maskinen du har brukt.. Jeg har kjørt Makitaen i 21,5 time i strekk med kun korte røyke og tissepauser uten noe som helst problem med varme, turtall som faller eller en maskin som stopper..

Vekten på Makita er ikke noe problem, heller ikke ved lange økter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke vekten var noe særlig problematisk, ja den veier litt mer, men ikke noe du merker noe voldsomt til.

Kan godt være at det var en feil på maskinen, men husket jeg merke litt til det ved godt press. Men har heller ikke hørt noe om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er mindre og lettere ja. Men jeg ser ikke problemet selv om maskinen veier 3.1kg (kontra 2.6) - da får man heller trene seg opp litt istedet for å sitte på arslet hele tiden ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5kg. er jo ganske mye det hvis man skal stå mange timer og polere...

Ikke for at jeg mener at det er noe problem sån sett, men hvis man får en maskin som veier 0,5kg. mindre til samme pris og som har samme kvalitet så ville jeg nok valgt den letteste.

Men til polering av egen bil i ny og ne så annser jeg dog ikke vekten som ett veldig viktig argument.

Nå veier jo min maskin (ifg. scandicshine.no) 2.6kg. og det er kanskje ikke veldig mye, men tror nok ikke jeg hadde hatt noen problem med en maskin som veide en halvkilo mer. Jeg har til tider problemer med ryggen, men synes ikke det er så ille og maskinpolere, så lenge man finner seg stillinger hvor man slipper å bruke ryggen i minst mulig grad.

Men skal man maskinpolere biler MYE og kanskje hele dager, så tror jeg nok vekten har mye å si. Uten at jeg vet dette...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har den jo hos scandicshine. skulle ikke du dra en tur innom de? eller har jeg misforstått? (du mente kansje at du bare skulle innom nettbutikken?)

Var nettbutikken ja. Driver og lager meg fet julegave til meg selv akkurat nå ;) Så får jeg sette de på et sikekrt sted frem til våren. Jeg har nemlig ikke noen oppvarmet garasje el.l. så jeg får shinet bilen :(

Btw; jeg fikk aldri helt med meg om det er mulig å kjøpe ulike håndtak til maskinene? Er ikke så fan av den bøylen, heller som sagt, mer til den rette stanga jeg har sett noe har. (Ikke misforstå den setningen nå folkens...)

Endret av NorShine

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Var nettbutikken ja. Driver og lager meg fet julegave til meg selv akkurat nå ;) Så får jeg sette de på et sikekrt sted frem til våren. Jeg har nemlig ikke noen oppvarmet garasje el.l. så jeg får shinet bilen :(

Btw; jeg fikk aldri helt med meg om det er mulig å kjøpe ulike håndtak til maskinene? Er ikke så fan av den bøylen, heller som sagt, mer til den rette stanga jeg har sett noe har. (Ikke misforstå den setningen nå folkens...)

jeg har mine ting i kjelleren, men det er bar 5+ grader der nå, så jeg har tatt med de dyreste tinga mine opp i kleskapet på soverommet hehe. der står de varmt og godt.

ang. det håndtaket du snakker om, så veit jeg ikke om det er å få løst, men hvis du kjøper flex roterende, så føger det med et sånt vinkelsliper håndtak (regner med at det er det du mener med "stang") som du kan bytte til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Øyvind!

Er snart ferdig med å sette sammen en handleliste på SS, MEN trenger et par tips om hvilke maskinpads jeg bør kjøpe!

Kommer til å bruke Scholl S03+ og Scholl S30+. Regner med at lakken er relativ hard, så hva bør jeg gå for når det gjelder pads?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Øyvind!

Er snart ferdig med å sette sammen en handleliste på SS, MEN trenger et par tips om hvilke maskinpads jeg bør kjøpe!

Kommer til å bruke Scholl S03+ og Scholl S30+. Regner med at lakken er relativ hard, så hva bør jeg gå for når det gjelder pads?

Orange Uber pads synes jeg funker fint til begge disse. Muligens du trenger en Gul uber hvis du skal polere en bil med veldig hard lakk, men den orange er knall synes jeg.

Til å påføre lakkrenser etc. så trenger du den blå til Uber.

Så min annbefaling er Orange/Gul/Blå Uber og kanskje flest av den Orange....

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg spør dumt nå, men da jeg var på Byggmakker i dag for å se på den roterende Makita'en, så jeg også denne (link). Sistnevnte er en eksenter slipemaskin som du kanskje skjønner, men for meg så ser det ut som om at den fullt mulig også kan brukes som DA. Er dette riktig?

Quote fra Toolking.com:

"The Makita sander is used for polishing, finishing sanding and abrasive work. The BO6030 has OPM ranging from 4000 to 12000. The Makita Sander features true random orbit action for a swirl-free finish. The ergonomically designed rubberized palm grip ensures comfort and control and its ultra-efficient through-the-pad dust collection system keeps the grit out of way."

Noen som leste "polish" og "swirl free"? Det gjorde jeg i hvert fall. Siden denne ikke koster mer enn en fjerdedel av f.eks. Flex DA'en, så lurer jeg på om en slik kan brukes til bil også, selv om den sikkert hovedsaklig er ment for sliping? Nå er det IKKE slik at jeg har tenkt meg å kjøpe en slik, men jeg lurer bare...

Any thoughts?

Det er også disse: Liten og stor

Endret av NorShine

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...