Gå til innhold

Surfex HD og såpe i Foam Canon?


Bjerknez

Recommended Posts

Ser mange (undertegnede medberegnet) bruker Orange Prewash og såpe i skumkannonen, og dette er jo også en avfetting som kan vannes ut, men siden Surfex HD kanskje anses som sterkere siden den kan blandes ut opp mot 1:100 (?).

Kan vel være at Surfex HD kanskje skummer mindre enn OPW, men derfor så bruker jeg uansett såpe sammens med avfetting i foam canon.

Så spørsmålet er om det er noen her som har testet Surfex HD i skumkanon og evt. sammens med en såpe som kan komme med tilbakemeldinger? Evt. også info. om hvilke blandingsforhold dere bruker med Surfex?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker av og til Surfex i foamcannon før korrigering av biler, men aldri testet den alene uten noen form for såpe/snowfoam.

Er noe usikker på effekten det har, i forhold til om du bruker den på en sprayflaske. Det har jo blitt testet litt angående hvor mye vann såpen i foamcannon blandes ut med, og det endte opp med 25-30liter væeske. Med andre ord vil du ende opp med en blanding på 1:25-1:30 om du har Surfex rent oppi foamcannon.

På samme måte er det ikke veldig sterk blanding man bruker i foamcannon med vanlig såpe heller. 1-2cm i bunn vil kanskje si 1dl, og resten vann (9dl) gir en blanding på 1:10. Videre utblandet med vann fra HT gir dette omtrentlig 1:250-1:300. Bruker du "korrekt" blandingsforhold på CG sine såper, så skal du ha f.eks. et forhold på 1:4000 på CG CWG. En mer vanlig blanding er på ca 2korker til omtrentlig 15liter vann. Altså ender du opp i ca 0,2dl såpe på 15liter = 1:750. Da er du på en blanding som er 2-3ganger så sterk i foamcannon som i vaskevannet. Ikke en veldig sterk blanding akkurat, tatt i betraktning.

Da kan du begynne å lure på hvorfor man egentlig bruker foamcannon, annet enn for at det er gøy :P Hvorfor ikke bare bruke en sprayflaske med utblandet såpevann. Nei, det blir ikke skum, så vil ikke henge like lenge, men konsistensen er mer tyktflytende og vil derfor ikke gli av så lett som vanlig vann heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Men det er vel også en grunn til at mange her inne bruker OPW i kannonen ?

OPW er jo også en slags Avfetting...

Selv om "folk flest" vasker bilen sin i vaskehall, så er det ikke dermed sagt at det er det som er "riktig" :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du og skjønner at folk flest er definert som DCN medlemmene

hvem faen ellers står hjemme i oppkjørselen med skumkanon

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte foram cannon for over et år siden, men den har bare ligget å støvet ned da jeg ikke gidder å bruke annet enn surfex på sprutekanne uansett.. Det funker utmerket.. Ikke har jeg noen naboer å tøffe meg for med skum heller :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du og skjønner at folk flest er definert som DCN medlemmene

hvem faen ellers står hjemme i oppkjørselen med skumkanon

For det første så ser jeg ingen grunn til at du hisser deg så voldsomt opp og slenger inn banneord... Men det får så være...

Uansett så bruker jo mange her inne OPW som er en slags Avfetting, og så lenge Surfex fremstår som sterkere, så kan jeg ikke helt forstå hvorfor jeg er så teit at jeg ikke forstår...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du og skjønner at folk flest er definert som DCN medlemmene

hvem faen ellers står hjemme i oppkjørselen med skumkanon

Man trenger ikke være DCN medlem for å stå i oppkjørselen med foamcannon, mange av mine bekjente som ikke aner hva dette forumet er, men har utstyr og produkter til ganske så mange tusen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker av og til Surfex i foamcannon før korrigering av biler, men aldri testet den alene uten noen form for såpe/snowfoam.

Er noe usikker på effekten det har, i forhold til om du bruker den på en sprayflaske. Det har jo blitt testet litt angående hvor mye vann såpen i foamcannon blandes ut med, og det endte opp med 25-30liter væeske. Med andre ord vil du ende opp med en blanding på 1:25-1:30 om du har Surfex rent oppi foamcannon.

På samme måte er det ikke veldig sterk blanding man bruker i foamcannon med vanlig såpe heller. 1-2cm i bunn vil kanskje si 1dl, og resten vann (9dl) gir en blanding på 1:10. Videre utblandet med vann fra HT gir dette omtrentlig 1:250-1:300. Bruker du "korrekt" blandingsforhold på CG sine såper, så skal du ha f.eks. et forhold på 1:4000 på CG CWG. En mer vanlig blanding er på ca 2korker til omtrentlig 15liter vann. Altså ender du opp i ca 0,2dl såpe på 15liter = 1:750. Da er du på en blanding som er 2-3ganger så sterk i foamcannon som i vaskevannet. Ikke en veldig sterk blanding akkurat, tatt i betraktning.

Da kan du begynne å lure på hvorfor man egentlig bruker foamcannon, annet enn for at det er gøy :P Hvorfor ikke bare bruke en sprayflaske med utblandet såpevann. Nei, det blir ikke skum, så vil ikke henge like lenge, men konsistensen er mer tyktflytende og vil derfor ikke gli av så lett som vanlig vann heller.

Skummet har jo den effekten at den løfter skitten fra lakken.

Skitten setter seg i boblene istedenfor, og drypper av skummet.

Min erfaring er såfall at skum har mye bedre renseeffekt enn såpevann, uansett konsentrasjon..

Surfex HD har jeg på sprøytekanne som jeg påfører bilen noen minutter før skum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at dette egentlig er mer innviklet enn man skulle tro... hehe...

Nå blir vel OPW kaldt en "Prewash", men er dette bare ett annet ord for at den bør brukes før evt pålegging av skum og evt. manuell vask?

Er alle avfettingsmidler "Prewash" ?

Grunnen til at jeg lurer er rett og slett fordi plassen i kjelleren begynner å bli liten, og derfor kunne jeg heller gått for såpe i kannonen kontra OPW eller andre midler i fremtiden og på den måten eliminere den plassen noen kanner tar beslag på...

Uansett en litt interresant diskusjon dette... :rolleyes:

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kjøpe inn litt færre kanner om gangen.. :P Å bytte innhold i foram cannon fordi man ikke har plass til kannene høres litt "spesiellt" ut :) dette med at skum "løfter" møkka fra lakken tror jeg er en av de tingene som funker best i teorien. Det viktigste er jo at møkka myknes sånn at den lett kan spyles løs etterpå. Og det gjør surfex bedre enn alle skumblandinger jeg har prøvd.. Det er jo minimalt med skum som faktisk er i kontakt med lakken, til tross for hvor mye man bruker.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er nå ikke slik at jeg ikke får igjen døra da :)

Har jo plass, men trenger jo ikke akkurat bruke mer plass enn nødvendig :)

Tror det blir til at jeg kjører tomt for OPW og holder meg til såpe i fremtiden, og Surfex som Avfetting :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bilt Hamber Autofoam og OPW kan sammenlignes

- Surfex HD og OPW er vel to forskjellige ting. Surfex HD skummer vel ikke i en foam canon?

- Prewash generelt er "før vask" og med vask menes nok såpebøtte + mitt.

Det å blande avfetting sammen med såpe i en beholder mener jeg ikke er noe poeng her i allefall. Avfetting går på tørr bil for at det skal trekke godt inn i møkka på bilen.

Og som Mighty sier, så har nok ikke skummengden noen effekt annet en at den er på bilen legre. For mye skum gjør jo nesten ikke flatene våte. Bilt Hamber sin Autofoam skummer ikke så mye den, men er def en av de prewash såpene som løser opp mest møkk.

Best effekt her har jeg fått med å legge på avfettingen på tørr bil, vente i 5 minutter, så legge en såpe over, så 5 minutter til før spylingen. 

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare tid til en kattevask idag (bilen er levert til lakkerer i kveld for litt rustfjerning) og fikk endelig testet Surfex'en.

Blandet sånn ca. 1:8'ish i en pumpekanne og sprøytet på, dette sto i gode 5 minutter før jeg skummet med ren OPW i kanonen den stod også i 5 minutt før jeg spylte med høytrykk.

Resultatet var LANGT over forventning, bilen var jo nesten ren!

I vanlig dagslys på denne årstiden, ser den helt ren ut, men en kjenner selvsagt litt knask med fingrene, uansett var det mye bedre enn noe annet jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...