Gå til innhold

Litt småproblemer med godbilen!


Maarten

Recommended Posts

Det er ganske vanlig med sånne vedlikeholdsfrie / forseglede batterier nå om dagen :) Er vel noen biler siden jeg hadde et batteri jeg kunne etterfylle vann på :)

Hehe, er vel ikke så veldig ofte jeg bytter batteri :P Så det får være unnskyldningen min hehe.. Greit å vite til neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så var det nok batteriet som ikke var helt på topp. Etter ladingen i natt så starter den på første, slik som den alltid har gjort! Blir spennende å se i dagene framover at det ikke forekommer igjen! Skal på langtur i morgen, og overnatting på hotell, håper den starter som den skal på turen ;)

Hjertelig takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så var det nok batteriet som ikke var helt på topp. Etter ladingen i natt så starter den på første, slik som den alltid har gjort! Blir spennende å se i dagene framover at det ikke forekommer igjen! Skal på langtur i morgen, og overnatting på hotell, håper den starter som den skal på turen ;)

Hjertelig takk for alle innspill!

Okei, da har jeg vært på langtur.. Med samme opplevelse som det har vært før, nemmlig at den ikke starter om morraen. Rant bilen i gang, og den gikk uten problemer resten av dagen. Ingen problemer overhodet med å starte. Batteriet ble målt i går, og det skulle være helt på topp. Jeg prøver å tenke logisk, at det ikke kan være starter, iom at den starter uten problemer etter at jeg har hatt start på den først på dagen. Tenningslåsen kunne det være i flg en mekaniker på Toyota, han rådet meg til å rugle nøkkelen i tenninga når dette skjedde. Det prøvde jeg i dag, men uten hell. Den må rennes i gang uansett..

Så neste ut blir å teste startkabler, men det må bli til helga ;) Skal oppdatere tråden etter hvert som jeg eliminerer ting det kan være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at starteren henger.

Start releet kan kødde.

Toyota er jo latterlig lett å skru på, så du kan jo bare plukke ut starteren og sjekke/eventuelt bytte børstene og smøre den opp. har vært borti startere som henger liknende som din.

Du kan også prøve å få en til å banke lett på starteren med en hammer mens du prøver å starte for å se om det er noe mer liv der da.

Funker ikke dette ville jeg gått på tenningslåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Trekker frem denne tråden igjen, men det gjelder egentlig "nybilen" denne gangen. Jeg synes lyset ikke er tilfredstillende på nærlys, iom at det er xenon. Har nevnt dette tidligere, men ikke med bilde av lysene på bilen.

Her er forøvrig et bilde av hvordan lyset er på bilen ved bruk av nærlys. Kamraet prøver å kompansere med høyere iso verdier, og derfor ble bildet kornete! Men forhåpentligvis ser dere det som skal sees ;)

post-286-0-97218300-1298075162_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ang. den gamle bilen din, så kan det være noe feil med en av cellene i batteriet. du får ladet det, men ikke helt 100% hvis det er en ødelagt celle (dette går du kun målt med syrevektmåler). og da kan den fungere fint rett etter lading og få problemene tilbake seinere akkurat som det har skjedd med deg.

hvis du hadde fått målt syrevekt på batteriet, så hadde du sett det, men du har jo vedlikoholdsfritt batteri. jeg ville prøvd med et annet batteri før jeg hadde begynt med større prosjekter.

det er best å begynne med det enkleste. det er vel kansje noen som kan låne deg et batteri i noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er pærene da? Xenon-pærer blir dårligere med alderen.

Det er ikke lett å si for meg, kjøpte bilen hos forhandler og da var den levert som på bildet!

ang. den gamle bilen din, så kan det være noe feil med en av cellene i batteriet. du får ladet det, men ikke helt 100% hvis det er en ødelagt celle (dette går du kun målt med syrevektmåler). og da kan den fungere fint rett etter lading og få problemene tilbake seinere akkurat som det har skjedd med deg.

hvis du hadde fått målt syrevekt på batteriet, så hadde du sett det, men du har jo vedlikoholdsfritt batteri. jeg ville prøvd med et annet batteri før jeg hadde begynt med større prosjekter.

det er best å begynne med det enkleste. det er vel kansje noen som kan låne deg et batteri i noen dager?

Takk for tipset Øyvind! Jeg gikk til innkjøp av nytt batteri, så jeg skal få en Toyota mekaniker til å se på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres veldig ut som ødelagt celle ja... hadde akkurat det samme problemet på mr2'n min som du beskrev, trodde først jeg hadde en strøm tyv da problemet forsvant etter at jeg triksa litt med ledningene til ryggelysa, men det kom tilbake igjen ganske kjapt ( dette var ett 55ah biltema sølv/kadmium batteri) leverte det inn og fikk konstatert ødelagt celle så fikk ett nytt batteri (denne gangen 65ah av samme type) gikk fint ei lita stund helt til det begynte å bli kaldt... så jeg ville ha anbefalt først å sjekka om du har en strøm tyv med ett tangampermeter, deretter testa batteriet og evt kjøpt ett nytt kvalitets batteri... og for all del, IKKE biltema sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... og for all del, IKKE biltema sine ;)

Mistforstå meg rett, jeg har ikke biltema batterier, men de kom jo bedre ut i test enn f.eks Varta sine for en stund siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk igjen "nybilen" i dag etter at de skulle utbedre noen feil på garanti, samt gjennomgå noen punkter som jeg hadde informert de om. Da jeg kom til forhandler henvendte jeg meg i skranken hvor kundebehandler satt. Han kunne fortelle at hjullageret på den ene siden var byttet, førerdør var smørt opp og tanklokk justert. Akkurat sa jeg, men hva med lysene på bilen? De hadde mekaniker konstantert var veldig dårlige og begge lampene måtte byttes ut. Ett pærebytte vil ikke hjelpe ble det også sagt videre! Jaha, sa jeg, det er vel garantisak og jeg fikk en indikasjon på at det kunne være det. I mellomtiden kommer en annen kundebehandler og informerer at lysene var innenfor kravene og derfor "trenger" de strengt talt ikke å bytte dem ut. De hadde akkurat vært ute å målt dem. Da fyrte jeg meg opp, i og med at de nettopp har sagt de er for dårlige, hvilket de faktisk er. Halogenpærene på min trofaste corolla er atskillig bedre.. Så enden på visa ang lysene var at jeg måtte ta det opp med selger til mandag. Er mildt sagt spent på hvordan utfallet blir!

Neste ting på lista var diesel varmeren som jeg ikke hadde fått til å fungere, men det viste seg at jeg i følge Toyota ikke har diesel varmer. (Men det har jeg) Samt at det ikke var varme i speilene på bilen, så da skulle alt bare være greit.

Etter en kjapp tur opp til Naf hvor jeg hadde utløpstesten, kunne det konstanteres at jeg både hadde diesel varmer og varme i speilene... Jeg synes det er helt utrolig at de som har solgt bilen ikke vet hva slags utstyr som er på den!!

Måtte få blåst ut litt her på forumet, og håper at de "rydder" opp etter seg i denne saken. De har ordnet opp i alle tingene som har vært til nå, så da satser jeg på at de fortsetter med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistforstå meg rett, jeg har ikke biltema batterier, men de kom jo bedre ut i test enn f.eks Varta sine for en stund siden?

har hatt 2 biltema batteri, og begge har hatt store problemer med å takle kulde... så derfor vil ikke jeg anbefale biltema siden sølv-kadmium batterier :)

til trådstarter, så kan jeg anbefale deg å lage deg en bruker på www.ts-ogn.no :) norges største toyota forum for alle som har toyota :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ;)

såg det nå nettopp :) har ikke brukt den delen av Ts forumet enda siden jeg har hatt mr2, men siden jeg har bytta til auris og har blitt klubb leder, så må jeg jo nesten begynne å bli litt mer kjent med alle sidene på forumet :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død over natten: Koble av pluss kablen på batteriet og sett multimeteret på 20 til 200mA(Skjekk også at ledningene står på rett plass) og mål mellom pluss kablen og pluss polen på batteriet, Trekker det veldig mye mere en 40mAh kan du begynne å ta ut en og en sikkring for å finne ut hva som trekker strøm. Det er også mulig at det tar opp til 30 min før datan i bilen slår seg av så la den stå å måle i 30min før du begynner å plukke sikkringer. Du kan også bruke kamaret på mobilen til å skjekke om lyset i hanske rommet eller bagasje rommet står på, eller bare åpne hanske rommet og se om det blir noe spennings forskjell. Hvis det ikke blir noe spennings forskjell når du åpner hanske rommet, kan du også ta ut pæren og se om spenningen har falt ned. Hvis den ikke trekker mere en normalt kan du måle mellom b+ på dynamoen og pluss på batteriet og se at den måler tilstrekkelig, målere den mindere en 13V kan du kjøpe uorginale børster som lader 14V. Angående nybilen kan du kontakte toyotas kunde senter i japan og fortelle om hendelsen så ordner de nokk opp. :)

Håper det hjelper :)

Endret av Bompi
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...