Gå til innhold

Den nye Hitler...?


Swissvax / Dag

Recommended Posts

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Å sammenligne VW med Hitler er vel kanskje å ta i litt, men man får jo litt "verdensherredømme" vibber av slikt..

Nå er det jo mange fusjoner og samarbeidskonstellasjoner i bilindustrien (også noen fabrikker som knapt har livets rett), men jeg syns ikke at VW trenger å eie alt de har lyst på her i verden. De har gjort det relativt bra med Lamborghini og Bugatti, men mitt bilhjerte banker på ingen måte hardere når jeg tenker på dette scenarioet:

http://www.vg.no/bil...?artid=10018921

Hva mener folket?

/D

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg tenker litt på forskjellene i kultur, design, temperament ;), etc.. Det er ikke tvil om at tyskerne har orden på lageret, men er de er jo litt mindre spenstige da.. Oppsiden er at den vil ha noe bedre kvalitet da.. :P

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig at ikke alle store navn samles under en fane, slik at det fremdeles er litt differensiering i markedet. Med full makt over for mange store navn blir det jo nærmere et monopol etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt på forskjellene i kultur, design, temperament ;), etc.. Det er ikke tvil om at tyskerne har orden på lageret, men er de er jo litt mindre spenstige da.. Oppsiden er at den vil ha noe bedre kvalitet da.. :P

Det er sant. Men har det blitt endringer i Lambo etter oppkjøp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne VW med Hitler er vel kanskje å ta i litt, men man får jo litt "verdensherredømme" vibber av slikt..

Nå er det jo mange fusjoner og samarbeidskonstellasjoner i bilindustrien (også noen fabrikker som knapt har livets rett), men jeg syns ikke at VW trenger å eie alt de har lyst på her i verden. De har gjort det relativt bra med Lamborghini og Bugatti, men mitt bilhjerte banker på ingen måte hardere når jeg tenker på dette scenarioet:

http://www.vg.no/bil...?artid=10018921

Hva mener folket?

/D

Eierskap er i og for seg greit nok, men jeg ser på det som ødeleggende for varemerket, enten det er Ferarri eller Bugatti. Se for deg en splitter ny Ferarri med samme rattstamme og blinklysbrytere som sitter i Golf... en del slike småting kommer gjerne som følge av slike oppkjøp.. Grøss og gru.

Hva ville man følt som Swissvax, dersom det ble kjøpt opp av Turtle..? (Måtte det aldri skje, forøvrig)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torby..

En Aston Martin med brytere fra en Ford Connect/Fiesta og Ferrari med dill og dall fra en Caddy eller Polo er ikke akkurat det jeg ville brukt en masse penger på

Blir ikke like sjarmerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men har det blitt endringer i Lambo etter oppkjøp da?

Jepp, titt inn i en Gallardo og finn igjen samme knapper og midtkonsoll som i Audi... Triste greier egentlig. La oss håpe at dette ikke blir en realitet. En Ferarri med interiør fra hylla til VAG vil vel få mange entusiaster til å gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Trist å tenke på at flere av materialene som blir brukt i en VAG er av bedre kvalitet enn det som sitter i en Ferrari mener nå jeg da..

Til syvende og sist så kommer det nok ikke til å være mange eiere av bilmerkene helt til slutt er jeg redd.

Gallardo er egentlig bare en sykt dyr VW EOS :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å tenke på at flere av materialene som blir brukt i en VAG er av bedre kvalitet enn det som sitter i en Ferrari mener nå jeg da..

Spiller det noen rolle hæh? Er det ikke sjel når ting er i dårlig kvalitet, og faller sammen når man minst aner det? Jo, det er det B)

Endret av Han5y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torby og tsk. Standardisering ødelegger personligheten til merket. Kvalitet eller ikke.

På midten av nitti tallet gikk VAG konsernet helt av skaftet når det gjaldt standardisering. Ferdinand Piech var da konsernsjef og hentet en Spanjol fra GM (har glemt navnet) . Han standardiserte og kuttet kostnader steinhardt, og det var vel en av årsaken til de mange problemene med VAG biler rundt 2000 tallet. Audi fortvilet når VW lanserte Passat i 96 som var bygd på samme plattform som A4 og A6. Ekklusivitet og premium blir visket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Enig med Torby og tsk. Standardisering ødelegger personligheten til merket. Kvalitet eller ikke.

Nettopp mitt poeng med tråden også, vi står i fare for å kjøre rundt i mer eller mindre råe Golfer uansett hva som står på panserert...

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet bryr meg egentlig ikke så veldig, da jeg nok aldri kommer til p kjøpe meg en bil i denne klassen...

Men mener å ha sett en episode på Fift Gear hvor dem omtalte ratthendelene på en bil.( Mener det var Bugatti/Ferrari eller en lignende bil )

Det ble sagt at disse var identiske med hendelene som satt i en Golf og at dette sef. dro ned inntrykket betraktelig...

En bil ala Bugatti/Ferrari/lambo etc. skal være unik og her skal du ikke finne noe dilldall fra andre biler er min mening. Så jeg er nokj litt imot fusjonering hvis det er dette som blir resultatet.

Blir som det blir sagt lenger opp her:

Til slutt kjører vi alle rundt i en rå Golf...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om fornuft - men om følelser.

Ferrari skal være Italiensk...den skal være fundamentert i den Italienske kulturen - både på godt og på vondt.

Dessverre er vi allerede kommet langt inn i en utvikling som går på at det blir færre men større aktører, og i dag er det vel i realiteten bare en 3-4-5 store biltilvirkere som kontrollerer hele kalaset.

Samarbeid - enten kvalitativt eller økonomisk motivert er tiltagende, og følgelig blir hele ideen rundt kjøretøyet "bil" mere uniformert.

Det igjen gir seg utslag i at det blir mindre og mindre plass til produsenter som synes det er kult at nøkkelen sitter i midtkonsollen, eller på venstresiden, - at man må sette bilen i revers for å få ut nøkkelen......eller at man har et muskuløst udyr av en fintunet bil - med et elektrisk anlegg som vil få selv en elektrikerlærling til gråte i fortvilelse...

Det er disse særegenheten som er med å gi fenomenet bil en særpregethet basert på nasjonal og bedriftslokal kultur...og med nok et godt gammelt merke innunder VAG hatten så tror jeg bilverden vil bli enda litt fattigere.

Jeg håper bare Fiat har krefter til å stå imot at selveste krumtappen i Italiensk industri, design og bilteknisk R&D selges ut...

Bra og interessant tema Dag...

Mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener uansett Ferrari trenger fornying uansett om det er WV kjøper de eller noen andre, det er i mine øyne ille når en fabrikk som har rykte på seg for å lage noen av verdens vakreste biler ikke har levert en eneste pen bil siden 60-tallet....

Og dette med opplevd kvalitet; sett deg inn i en ny Passat, og deretter en ny A6, så ser du at Audien føles mer ekslusiv, det er det du ikke ser som er likt.

Det er vel forhåpentligvis slutt på den tiden der du kunne kjenne igjen bryterne i en Lambo fra Golfen...

Selv om de er bygget på samme platform, vil jeg tro de fleste finner masse forskjeller på en R8 og en Gallardo (uten at jeg har sett noen av de live, desverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye på at sentralisering, fusjonering, sammenslåing etc. er fremtiden. Dette gjelder egentlig det meste vi er kjent med. For å ta et eksempel: Bondegårder. Små bondegårder er en særdeles dårlig bedrift i seg selv, og uten statlig støtte hadde de aldri eksistert. Men om flere gårder slår seg sammen til en stor, ville det blitt annerledes. USA er vel et eksempel på store gårder. Dette gjelder også mange andre typer bedrifter, og ikke minst land. Samarbeid eller unioner mellom ulike land styrker vanvittig mye, og dette kan jo tendere til å bli større og større i fremtiden. Ikke at jeg er noen tilhenger av eksempelvis EU, men jeg tror at til slutt er vi med i den.

Akkurat dette viser jo VW nå. De ønsker å dekke større områder med sin industri og oppkjøp av Ferrari hadde jo gjort susen. Jeg er for dette, om de beholder den Italienste kulturen, tradisjonen og alt som forbindes med Ferrari. Det er dumt om de konverterer Ferrari til typisk tysk interiør, noe som jeg tror kan ha en negativ effekt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...