Gå til innhold

Fortsatt skitt igjen etter Prickbort


Bjerknez

Recommended Posts

Dette er sikkert mat for de fleste her inne, men drister meg alikevel til å stille spørsmålet:

Her om dagen så skulle jeg vaske bilen min hos olejan. Den var ikke veldig skitten (for det rekker den sjelden å bli) men litt støv blir det jo.

Jeg startet med å dynke hele bilen med rikelige mengder Prickbort. Lot Prickbort jobbe i ca. 10min. og spylte så av med høytrykk (varmtvann)

Til min lille overaskelse så lå det igjen en matt film av støv som forsvant lett ved å dra fingeren lett over (jada.. er fyfy og dra fingeren over). Hvorfor klarte ikke Prickbort å fjerne denne skitten?

Er jo ikke akkurat noe som satt så hardt detta, og jeg synes faktisk at det er mer effektivt å skumlegge bilen fremfor å bruke Prickbort...

Mulig jeg gjør noe feil altså.. men vet ikke helt hva...?

Kan jo nevnes at det lå en ganske så utslitt Shield på bilen, og grunnen til den tilsynelatende "harde" vasken var at jeg skulle vokse bilen etterpå. (dog etter håndvask)

Noen her som kan svare meg på dette?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Bjerknez

    19

  • steinbra

    4

  • Øivind

    3

  • East

    3

Mest aktive i dette emnet

Plickbort legger igjen en liten hinne med støv og fett.. er også derfor den er så LSP-vennlig

En kjapp runde med Mitt'en tar resten

Endret av Øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PB er ikke spesielt god på vanlig møkk som f.eks trafikkfilm som dette. Da er alkalisk avfetting mye bedre. Derfor først PB, så annen alkalisk avfetting, så skum, så bøtte. Med HT-spyling før bøtte da..

PB legger ofte igjen et grått slør også om man ikke skummer og mittvasker etterpå

Edit: Her var det mange som var ivrige :)

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet på en måte innerst inne at Prickbort er best på asfaltflekker å slikt, men jeg viste ikke at den var så og si ubrukelig på støvete bil...

Men hvis dette er tillfelle det som blir sagt her, så har jeg jo fått svaret jeg trenger :)

PB er ikke spesielt god på vanlig møkk som f.eks trafikkfilm som dette. Da er alkalisk avfetting mye bedre. Derfor først PB, så annen alkalisk avfetting, så skum, så bøtte. Med HT-spyling før bøtte da..

PB legger ofte igjen et grått slør også om man ikke skummer og mittvasker etterpå

Edit: Her var det mange som var ivrige :)

Er det ikke bedre med alkalisk først som fjerner møkka og PB til sist?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet på en måte innerst inne at Prickbort er best på asfaltflekker å slikt, men jeg viste ikke at den var så og si ubrukelig på støvete bil...

Men hvis dette er tillfelle det som blir sagt her, så har jeg jo fått svaret jeg trenger :)

Er det ikke bedre med alkalisk først som fjerner møkka og PB til sist?

Jeg legger alltid PB på tørr bil, da er den mest effektiv. Alkalisk blander man jo om regel ut i vann, og derfor mister ikke den så mye effekt av å legges på vått synes jeg.

Minner meg på at jeg er TOM for PB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe og høytrykk er ikke nok , må på med mitt el tilsvarende uansett hvor bra såpa er eller hvor kraftig høytrykk, du steamer bort lakken før den grå filmen gir seg. :)

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Jeg legger alltid PB på tørr bil, da er den mest effektiv. Alkalisk blander man jo om regel ut i vann, og derfor mister ikke den så mye effekt av å legges på vått synes jeg.

Minner meg på at jeg er TOM for PB

X2!

Alltid PB først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Greame Reaper blandet 1:8 på trafikkfilm. Jeg gjordre det hele forrige vinter og film blir borte...

Hvilken blanding anbefales med Surfex HD da for å fjerne mye skitt uten å ta knekken på shield?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

Dette er nyttig info.. må testes i vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

Da blir det 1:10

Hva hvis man skal vaske en bil som er helt forferdelig da og som alikevel skal korrigeres/vokses i etterkant?

Er det undødvendig å kjøre Surfex HD ren for at man skal være sikker på at den tar alt?

Tar den feks. like mye ved feks. 1:2 eller 1:4 ?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...