Gå til innhold

Swissvax Leather care kit


power007

Recommended Posts

Kjøpte meg Swissvax skinn kit og lurer på hvordan rekkefølgen er med behandling av skinninteriøret?

Ser at noen vasker med lighterbensin :blink: og deretter kjører leather cleaner med lær børsten? Og etter det igjen leather milk med lær børsten og etter det igjen elefantfett?

Ser frem til tilbakemeldinger, har tenkt å bruke noen timer på skinnbehandling av bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Swissvax / Dag

    9

  • Maarten

    6

  • challenger

    4

  • Christer

    4

Hei! Det er ikke et "must" med lighterbensin, men mange gjør det i forbindelse med oppfarging av skinnet(Leather Healer) for å sørge for at skinnet er 100% rent.

Prosessen for de andre produktene er:

- Spray på Leather Cleaner og bruk skinnbørsten for å jobbe inn rensen

- Tørk av med den hvite kluten som følger med(du ser da hvor mye skitt du drar ut av porene i skinnet)

- Vær sikker på at skinnet er tørt før du påfører Leather Milk med den hvite påføringsputen (jobb fra søm til søm)

- La dette stå noen timer og tørk av evt. rester (Milk funker best når det er litt varme i bilen for å trekke inn i porene skikkelig)

- Utsatte steder kan du legge på et tynt lag Elefantfett for ekstra beskyttelse, denne må herde noe mer enn Milk forresten.

Håper dette hjalp noe :)

Endret av bjorke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv bestilt dette kit nå :D

Har det noe å si hva setene har blitt behandlet med tidligere? F.eks Meguiras Rich Leather?

Bør man rengjøre børsten mellom Cleaner og Milk?

Børsten blir da altså bare brukt på cleaner'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bestilt dette kit nå :D

Har det noe å si hva setene har blitt behandlet med tidligere? F.eks Meguiras Rich Leather?

Bør man rengjøre børsten mellom Cleaner og Milk?

Børsten blir da altså bare brukt på cleaner'en?

Det skal ikke ha noe å si. Børste kun for Cleaner, hvit pad for milk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

som Bjorke sier, men du kan også bruke hendene på Leather milk for å få generet litt mer varme i den om det er litt kjølig. Gjorde det her, nå om dagen, og det fungerte bra det.. flotte skinnseter og myke og pene hender ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei! Det er ikke et "must" med lighterbensin, men mange gjør det i forbindelse med oppfarging av skinnet(Leather Healer) for å sørge for at skinnet er 100% rent.

Prosessen for de andre produktene er:

- Spray på Leather Cleaner og bruk skinnbørsten for å jobbe inn rensen

- Tørk av med den hvite kluten som følger med(du ser da hvor mye skitt du drar ut av porene i skinnet)

- Vær sikker på at skinnet er tørt før du påfører Leather Milk med den hvite påføringsputen (jobb fra søm til søm)

- La dette stå noen timer og tørk av evt. rester (Milk funker best når det er litt varme i bilen for å trekke inn i porene skikkelig)

- Utsatte steder kan du legge på et tynt lag Elefantfett for ekstra beskyttelse, denne må herde noe mer enn Milk forresten.

Håper dette hjalp noe :)

Hvis man skal bruke lighterbensin i denne prosessen, hvor skal den da brukes mtp overnevnte punkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt lighterbensin èn gang og det var når jeg skulle farge skinnet. Så da vasket jeg over med dette etter rens. Deretter farget jeg skinn for så å påføre melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg legger ved et svar fra vår eminente medarbeider Kim, til en kunde tidligere i dag :) :

Når det gjelder skinnbehandling, så må dette vaskes/renses godt før man legger farge.

Du begynner med å rense skinnet ditt med leather cleaner og børsten:

Spray på og jobb med børsten fra søm til søm, tørk av med den hvite kluten og

kontroler, gjør gjerne dette flere ganger helt til det er rent.

Dette gjør du på alle setene som skal vaskes.

(Ved ekstra møkkete/slitte områder kan den hende du må bruke en leather healer slipe

pad, for å pusse ned skinnet litt før du vasker og legger farge.)

Etter dette bør du vente noen timer til skinnet er helt tørt igjen, Hvid du trenger

og bruke bilen din, kan du jo ta alle unntatt førersetet, slik at du tar dette en

helg du ikke trenger bilen.

Når setene er renset, så må du bruke lettbensin/lighter bensin på de som skal farges

opp, dette for at skinnet skal bli avfettet. Lighterbensin kjøper du på

bensinstasjoner( ofte i en gul blikkflaske)

Bruk en bomullsklut og tørk over alle flater som skal farges. Vent i ca 30 min til

dette har fordampet.

Da kan du begynne å farge: Ha farge på svampen og påfør dette med sirkulære

bevegelser, der det er mye slit bruker du "daskende" bevegelser. Fargen bør tørke

mellom hver påføring slik at det ikke blir skjolder og ujevnt.

Etter at du har farget og er fornøyd med å fått dekket alt så venter du til dagen

etterpå og påfører leathermilk med den hvite padden som ligger i settet, Leather

milk får igjen gløden i skinnet etter fargingen og fjerner mattheten som gjerne

kommer av dette.

Hvis du opplever at det havner farge på padden med påføring av milk, så bruk hendene.

Jeg personlig foretrekker dette, spesielt hvis jeg har lagt farge i forkant.

Leathermilk er brukstørr ca en times tid etter påføring,

Da kan du, om du vil, legge elefant fett på utsatte områder som skulderpartiet og ved lårstøtte

osv. alle steder der det er størst sjanse for slitasje på setene, dette påføres med

fingrene og legges i tynt lag. Dett vil slage en gjenomsiktig slitesterk hinne som

beskytter skinnet.

Da er du ferdig.

Mvh. Kim

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Nei, det er ikke nødvendig - men en fordel er det jo da resultatet holder lenger. Den skal brukes etter farging, men før milk.

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter støvsuging og Leather Cleaner!

Jeg legger ved et svar fra vår eminente medarbeider Kim, til en kunde tidligere i dag :) :

Når det gjelder skinnbehandling, så må dette vaskes/renses godt før man legger farge.

Du begynner med å rense skinnet ditt med leather cleaner og børsten:

Spray på og jobb med børsten fra søm til søm, tørk av med den hvite kluten og

kontroler, gjør gjerne dette flere ganger helt til det er rent.

Dette gjør du på alle setene som skal vaskes.

(Ved ekstra møkkete/slitte områder kan den hende du må bruke en leather healer slipe

pad, for å pusse ned skinnet litt før du vasker og legger farge.)

Etter dette bør du vente noen timer til skinnet er helt tørt igjen, Hvid du trenger

og bruke bilen din, kan du jo ta alle unntatt førersetet, slik at du tar dette en

helg du ikke trenger bilen.

Når setene er renset, så må du bruke lettbensin/lighter bensin på de som skal farges

opp, dette for at skinnet skal bli avfettet. Lighterbensin kjøper du på

bensinstasjoner( ofte i en gul blikkflaske)

Bruk en bomullsklut og tørk over alle flater som skal farges. Vent i ca 30 min til

dette har fordampet.

Da kan du begynne å farge: Ha farge på svampen og påfør dette med sirkulære

bevegelser, der det er mye slit bruker du "daskende" bevegelser. Fargen bør tørke

mellom hver påføring slik at det ikke blir skjolder og ujevnt.

Etter at du har farget og er fornøyd med å fått dekket alt så venter du til dagen

etterpå og påfører leathermilk med den hvite padden som ligger i settet, Leather

milk får igjen gløden i skinnet etter fargingen og fjerner mattheten som gjerne

kommer av dette.

Hvis du opplever at det havner farge på padden med påføring av milk, så bruk hendene.

Jeg personlig foretrekker dette, spesielt hvis jeg har lagt farge i forkant.

Leathermilk er brukstørr ca en times tid etter påføring,

Da kan du, om du vil, legge elefant fett på utsatte områder som skulderpartiet og ved lårstøtte

osv. alle steder der det er størst sjanse for slitasje på setene, dette påføres med

fingrene og legges i tynt lag. Dett vil slage en gjenomsiktig slitesterk hinne som

beskytter skinnet.

Da er du ferdig.

Mvh. Kim

I mitt tilfelle skal jeg ikke farge opp setet, så da trenger jeg strengt talt ikke å bruke lighter bensinen?

Takk for gode svar btw!

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Da skal du ikke bruke lighter bensin nei, det er kun for avfetting før farging slik at fargen skal få trekke ordentlig ned i porene på læret.

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt å bruke lighter bensin før Glaze for å gjøre overflaten fettfri (Ref. Swissvax håndboken). Glaze bør bukes før Milk (siden Milk inneholder fett). Da blir rekkefølgen:

1. Rens

2. Lighter bensin

3. Glaze

4. Milk

5. Elefant fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer helt perfekt Geir, men jeg tror ikke Lahega skulle bruke Glaze?

Det stemmer det Dag! Skulle "bare" bruke leather care kitet i denne omgang! Ett kjapt spørsmål til :P Nå spør jeg kanskje veldig dumt, men la gå med det . På det hvite hånkleet står det "Before use wash towel at 30 C (without softener) and tumble dry. Vil det si at man må vaske hånkleet før det blir brukt for første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på å gå til innkjøp av dette kit'et sammen med leather healeren. Jeg har leita i flere timer på nettet etter navnet på fargen til skinnsetene mine, men fant lite ut ifra koden i serviceheftet. Det nærmeste jeg kom var at det står "achat-soul" for dette setetrekket I ETKA. Skinnet er av Volterra, og vil da tro at den har navnet "Soul black", men er ikke sikker. Må det da sendes inn en bit av skinnet, Dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...