Gå til innhold

Hva bruker DU til å vaske dekk og hjulbuer?


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Hei!

Jeg lurer litt på hva folk bruker til å vaske sine dekk og hjulbuer med! Hva bruker du som etterbehandling og hvor lenge varer det? Del erfaringer og kom med tips og triks!

Selv så bruker jeg avfetting og shampoo fra Statoil. Sprayer avfettingen på tørre hjulbuer og lar det virke i 4-5 minutter. Deretter spyler jeg det av, enten med hageslange eller HT, sistnevnte er å foretrekke. Når hjulbuene har fått tørke litt går jeg over med en dedikert wash-mitt fra Europris (anbefales!). Ang. tørking så lar jeg det bare lufttørke. Når hjulbuen er ferdig tørket går jeg over med Megs Hyper Dressing og en grov applicator pad.

For å komme skikkelig til liker jeg å jekke opp bilen, slik at demperne har fullt utslag, men hjulas fortsatt er på bakken. Dette fordi hjulbuene på min E39 er relativt trange!

Har også vurdert å bruke Black Wow på nederste delen, da denne er laget av plast. Resten er veldig glatt plast og egner seg nok dårlig til Black Wow.

Avfetting og shampo kjøper jeg på Statoil, ikke verdens beste og lurer derfor på andre produkter som ikke blir alt for dyre! Har sett litt på Megs Degreaser, spesielt etter hvilke resultater den viste i Meguiars Fan sin shine av en VAG!

Wash-mitten, som jeg nå har 4 av, er kjøpt på Europris for litt over 20,-. Resten er vann og elbow-grease ;)

Noen som har noen forslag til forbedringer? Kom med dine fremgangsmåter, nevn hvilke produkter og hvor man får kjøpt disse, gjerne med en ca pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Amazing Roll Off! Det blir såpass rent at dekkene får naturlig glans tilbake. På dekksidene er det Swissvax Pneu Matt det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skikkelig skittent, dynker jeg først felgene i P21s felgrens og dekkene med ARO. Lar dette virke noen min før jeg går på med EZ Brush/Swissvax Wheel på felgene, etterfulgt av en Meguiar's Tire Brush på dekkene. Spyler så av med HT. Hjulbrønnene med enten ARO/Prickbort/Avfettning og HT-spyler. Så med enten noe Tire foam eller noe annen dressing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Denne tire-foamen som er nevnt i Truls sin bilvaskeguide, fungerer den godt til hjulbuene? Ca hvor mye koster den og hvor kan man få kjøpt den? Lurer også på hvor man kan få kjøpt Megs Degreaser og pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tire-foamen som er nevnt i Truls sin bilvaskeguide, fungerer den godt til hjulbuene? Ca hvor mye koster den og hvor kan man få kjøpt den? Lurer også på hvor man kan få kjøpt Megs Degreaser og pris :)

Funker bra, men inneholder silikon(så ikke bruk den på dekkene) Fåes kjøpt på Torshov til rundt 100-lappen hvis jeg ikke tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Denne tire-foamen som er nevnt i Truls sin bilvaskeguide, fungerer den godt til hjulbuene? Ca hvor mye koster den og hvor kan man få kjøpt den? Lurer også på hvor man kan få kjøpt Megs Degreaser og pris :)

Armor All sin Tire Foam får du kjøpt de fleste steder hvor de har Turtle Wax, hvis det er noe igjen.. Produktet er på vei bort fra importøren nå og er vel begrenset hvor mye som er igjen... Koster vel rindt en hundrings.....

Hvordan den funker må du spørre noen andre om, den er ikke noe særlig på dekk ihvertfall....

Megs Degreaser kan du jo høre med www.godkjemi.com om.....

Bernhard

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvor man kan få kjøpt Megs Degreaser og pris :)

Jeg skaffer, men har ikke lagt den ut pga prisen:

D-10801 Super Degreaser 3,78 l. 790,-

D-10805 Super Degreaser 18,9 l. 3720,-

D-10501 Safe D-Greaser 3,78 l. 600,-

D-10505 Safe D-Greaser 18,9 l. 2825,-

...og dette er priser eks mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Oj! Under 300,- for 5l med prickbort høres jo greit ut! Er denne godt til å fjerne møkk og drit fra hjulbuer, eller vil du heller anbefaler Amazing Roll Off? Hva er egentlig forskjellen mellom de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

til vask:

-Prickbort i tørre hjulbuer så ht vask

-Meguiars MG39 hevy duty vinyl cleaner på dekksider, jobbes inn med børste

er felgene skikkelig møkkete ht vasker jeg de før P21s for å fjerne løs møkk.

-P21s wheel gel på felger, lar det stå noen min så:

-EZ wheel brus

-Gammel Microfiber mitt

-Swissvax wheel brush

Ht vask til slutt..

Etter:

-Armour all i hjulbrønn

-wolfgang black diamond tire gel

-QuickDetailer på felger om det trengs (Swissvax autobahn hver 3 månde)

Smart å jekke opp bilen ved vask av hjulbrønner, jeg får ikke handa inn der selv. samt at det er smart å ta en skikkelig rufs i hjulbrønner etter feks vinteren for å fjerne alt som sitter der av salt og møkk, da kan jeg ofte gå over flere ganger med samme prosedyre. samt bruke en skikkelig børste i hjulbrønnen..

PS: Bernhard, vet du den skal bli borte? sikkert mange som har klaget på den ved bruk på dekk kanskje, den gjør gummien def brun, så den anbefales IKKE på dekksider KUN i kjulbrønn..grei der da den sveller etter påføring...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prickbort er nok "litt" sterkere en ARO, bruker prickbort også på lakken før polering, da den fjerner gammle asfalt rester også meget bra.

5 liter er 245 kr (- 10% for DCN medlemmer også) :) hos godkjemi

kommer en review av prickbort snart på dcn hovedside...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Okay! Får sjekke hva den lokale sjappa tar for den, for frakt blir jo fort litt det også! Blir mye penger på bilpleie for tiden, og nå blir det snart en bestilling på SS på nesten 1000,- og en billig poleringsmaskin. Jaja... man lever bare en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

PS: Bernhard, vet du den skal bli borte? sikkert mange som har klaget på den ved bruk på dekk kanskje, den gjør gummien def brun, så den anbefales IKKE på dekksider KUN i kjulbrønn..grei der da den sveller etter påføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Meguiar's 39 funker supert den på dekk sider, ble bra brunt "skum" etter en runde med børsten...men blir vel noe dyrere å benytte den en APCn blir det ikke..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Har #39 fra før... Brukte den på setene i båten til fatter og det ble veldig bra, men har ikke tenkt på å bruke den på dekkene...

Vet det er fraktfritt, men møtte Kazzper i Oslo her om dagen også, hyggeligere det enn å få det sendt i Posten :wub:

Handlet også masse av forbrukerprodukter av han før fra den gamle jobben hans....

Åssen børste bruker du pådekksidene? Jar liksom ikke så mye gummi, så trenger ikke store børsten :P

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

"møtte Kazzper i Oslo her om dagen også, hyggeligere det enn å få det sendt i Posten :wub: "

Forsiktig med Emoticons mr....forsiktig..he he

Bruker meguiars wheelbrush, den som er mest stiv.. funker bra, hard i midten og bløtere på siden slik at den ikke rasper opp felgene dine, men du ahr jo strengt tatt ikke mye gummi å vaske du.. ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars Fan

Anngående Prickbort så tar ikke den søle, jord, møkk etc etc. Den tar derimot asfalt, tectyl, olje og fett.

Super Degreaser er fin. Blander den 1:10(1 del SD + 10 deler vann). Da funker den greit. Har aldri testet den sterkere enn 1:4(1 del SD + 4 deler vann). Da funker den nesten for bra. Må brukes med omhu som alt annet.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
"møtte Kazzper i Oslo her om dagen også, hyggeligere det enn å få det sendt i Posten :wub: "

Forsiktig med Emoticons mr....forsiktig..he he

Bruker meguiars wheelbrush, den som er mest stiv.. funker bra, hard i midten og bløtere på siden slik at den ikke rasper opp felgene dine, men du ahr jo strengt tatt ikke mye gummi å vaske du.. ;)

Blir tannbørste da :blink:

Hehe, den kunne fort misforstås ja, er ikke bedre at det var ved Skippergata jeg møtte han også :rolleyes:

Wheelbrush? Noe som er i Norge el Autogeek bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

JA hold dere unna skippergata det er min "gate" i Oslo...he he

fant en link her, men var vrien å finne den der nå, mulig den ikke lages lenger, noen som vet?

http://www.microfiber-products-online.com/mevetibr.html

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...