Larsegutt 43 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Hei! Har en kompis som har hatt bilen sin stående i et garasje anlegg hvor det har dryppet vann ifra taket og ned på bilen. Det sitter som fy på lakken. Ingen ''vanlig'' avfetting eller høytrykk har klart å fjerne dette. En må bruke naglen for å skrape det vekk, men det er mer som et evighetsprosjekt da vannet har sprutet opp etter hele siden av bilen. Jeg går utifra dette er kalk som kommer fra vannet i sementen. Det er ikke saltvann. Over parkanlegget er det en uteplass (grass) Bilen det gjelder er en 02 mod BMW 325i Noen som kan gi meg et hint i hva jeg skal anbefale han å bruke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 har du prøvd med clay da? Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet 1 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Sjekk denne tråden, hvis jeg husker riktig gikk det ut på det samme.. http://www.detailersclub.no/forum/topic/5633-merkelige-rennemerker-i-lakken/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 5 liter bensin og en fyrstikk? Kun nedsliping og omlakkering hjelper på dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Sjekk denne tråden, hvis jeg husker riktig gikk det ut på det samme.. http://www.detailersclub.no/forum/topic/5633-merkelige-rennemerker-i-lakken/ Nope: "Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert. Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort. Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. " Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge. Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke. Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Bænkers betong/sementvann - har sett et par slike biler i "min" fellesgarasje. Heldigvis ikke i min ende av garasjen, der er det potte-tett. Helt klin hakke umulig å få bra igjen, og jeg har prøvd det meste. Endte med våtslip og Biltema-lakk på en (gammel) Polo, den andre er det ikke gjort noe med... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet 1 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Nope: "Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert. Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort. Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. " Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge. Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke. Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er. Beklager, jeg husket feil. Mente det var snakk om noe sementgreier i starten men hadde helt glemt at det var en annen årsak. Orket ikke lese igjennom hele tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsegutt 43 Skrevet 18 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 (endret) Høres ikke lovende ut... Tenkte på clay jeg også, men tror dette belegget kan bli for tykt til det. Som det sto i den ene linken her http://www.fordf150.net/forums/viewtopic.php?t=16410 så var det WD40+microfiber på plastikk, å eddik å vann på lakk. Kanskje prøve meg forsiktig frem med det, etterfølgt av clay å polish. Noen andre tips? Endret 18 Oktober, 2010 av Larsegutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vette2005 0 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 citronsaft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Skader ikke å prøve Sannsynligvis må du gå på såpass hardt med "et eller annet" uansett at du drar vekk klarlakken til slutt. Og høyst sannsynlig har det gått igjennom klarlakken også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 18 Oktober, 2010 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Syrebasert felgrens er verdt et forsøk.... Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Citrusrens kan være ett forsøk verdt å prøve også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SurreSnurre 350 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Ring til Remitek. Remitek sin hjemmeside Jeg vet at de hadde et syreprodukt som funker meget bra(har prøvd dette selv). Det er et Lahega produkt som tar bla. sement/betong o.l. Husker ikke hva det het Siter Facebook Auto AS S&S logg:Ferrari Modena 360 Modesta BC-05, Audi A5 Modesta PD coating Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Resistes 74 Skrevet 18 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 cement er veldig etsende, forsøk å jobbe uten hansker , begynner å blø etter en stund , de som jobber med cement har en syrevask , men hva den gjør med lakk vites ikke. Siter OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer. http://opticoat.no post@opticoat.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 18 Oktober, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Funker ikke eddik på cement? mener jeg leste det et sted, bare bruke en svamp og eddik og presse på flekkene. (ikke gni) Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsegutt 43 Skrevet 18 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2010 Visst han kommer med bilen skal jeg prøve forskjellige ting å se, så kan jeg oppdatere tråden her med bilder visst det er interesse for det.. Sitrusrens WD40 eddik hva med parafin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Resistes 74 Skrevet 19 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2010 Fant dette etter litt googling Re: Concrete and cement splatters on paint. The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins. Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly. Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off. Washed with spoo to remove WD40 oiliness. 105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car) 106FF with Megs polishing pad (Flex) 85 RD with Megs finishing pad (Flex) Swissvax Onyx pure carnauba. Looks great! Siter OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer. http://opticoat.no post@opticoat.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsegutt 43 Skrevet 19 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2010 Fant dette etter litt googling Re: Concrete and cement splatters on paint. The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins. Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly. Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off. Washed with spoo to remove WD40 oiliness. 105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car) 106FF with Megs polishing pad (Flex) 85 RD with Megs finishing pad (Flex) Swissvax Onyx pure carnauba. Looks great! Ah... så der er håp i sikte med andre ord! Da gjenstår det bare å se.. Takker så mye for god rettleiing folkens!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 19 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2010 Husk bilder. Så hvis det funker så får jeg fikset den andre bilen i nabolaget her. Måtte gi opp på den første, og jeg mener jeg testet WD40 - men mulig jeg ikke var tålmodig nok... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael 6 Skrevet 19 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 Oktober, 2010 Lampeolje kunne du kanskje prøvd? Vet ikke om dette tar såpass inngrodde greier, men det tar hvertfall ganske mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.