Gå til innhold

Kalk avleiring fra sement på lakken.


Larsegutt

Recommended Posts

Hei!

Har en kompis som har hatt bilen sin stående i et garasje anlegg hvor det har dryppet vann ifra taket og ned på bilen.

Det sitter som fy på lakken. Ingen ''vanlig'' avfetting eller høytrykk har klart å fjerne dette. En må bruke naglen for å skrape det vekk, men det er mer som et evighetsprosjekt da vannet har sprutet opp etter hele siden av bilen.

Jeg går utifra dette er kalk som kommer fra vannet i sementen. Det er ikke saltvann. Over parkanlegget er det en uteplass (grass)

Bilen det gjelder er en 02 mod BMW 325i

Noen som kan gi meg et hint i hva jeg skal anbefale han å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne tråden, hvis jeg husker riktig gikk det ut på det samme..

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5633-merkelige-rennemerker-i-lakken/

Nope:

"Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert.

Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort.

Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. "

Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge.

Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke.

Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bænkers betong/sementvann - har sett et par slike biler i "min" fellesgarasje. Heldigvis ikke i min ende av garasjen, der er det potte-tett. Helt klin hakke umulig å få bra igjen, og jeg har prøvd det meste. Endte med våtslip og Biltema-lakk på en (gammel) Polo, den andre er det ikke gjort noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope:

"Da har jeg omsider fått oppklart hva dette dreier seg om. Det var hverken sementstøv, avfetting eller bakepulver. Når jeg kjøpte denne bilen hos Bil i Nord Tromsø fikk jeg opplyst at de hadde foretatt lakkering av noen skader på sideskjørtene. Noe som de tilfeldigvis glemte å nevne var at de også hadde lakket opp noen skader under høyre lykt fremme og på venstresiden bak. De glemte tilfeldigvis også å nevne at girkassen hadde en lekkasje og måtte byttes, men dette løy de om i ettertid og påstod at dette hadde blitt opplyst om før kontrakten ble signert.

Når forrige eier har levert inn bilen så har bilen hatt en kraftig skramme fremme på høyre side, på høyre hjulbue, og bak på venstre side. Det har blitt fylt spakkel i sårene og dette har igjen blitt lakket over med sprayboks og ikke lagt klarlakk over. Jeg merket noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var ganske matt i lakken bak på venstre siden og at den hadde noen små flekker i lakken under høyre lykt. Jeg tenkte ikke så nøye over dette da jeg regnet med at dette ville la seg polere bort.

Årsaken til de kraftige hvite rennemerkene som etterhvert oppsto, er sannsynligvis at avfetting, spylevæske osv har tæret på lakken. "

Kalk skal normalt være greit å få av dersom den ikke har fått ligge for lenge.

Værre blir det om det skyldes betongvann som har etset seg ned i klarlakken og fått den til å sprekke.

Slik OP forklarer det, er jeg ikke sikker på nøyaktig hva dette er.

Beklager, jeg husket feil. Mente det var snakk om noe sementgreier i starten men hadde helt glemt at det var en annen årsak. Orket ikke lese igjennom hele tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke lovende ut...

Tenkte på clay jeg også, men tror dette belegget kan bli for tykt til det.

Som det sto i den ene linken her http://www.fordf150.net/forums/viewtopic.php?t=16410 så var det WD40+microfiber på plastikk, å eddik å vann på lakk.

Kanskje prøve meg forsiktig frem med det, etterfølgt av clay å polish.

Noen andre tips?

Endret av Larsegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke å prøve :) Sannsynligvis må du gå på såpass hardt med "et eller annet" uansett at du drar vekk klarlakken til slutt. Og høyst sannsynlig har det gått igjennom klarlakken også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Syrebasert felgrens er verdt et forsøk....

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cement er veldig etsende, forsøk å jobbe uten hansker , begynner å blø etter en stund , de som jobber med cement har en syrevask , men hva den gjør med lakk vites ikke.

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Funker ikke eddik på cement? mener jeg leste det et sted, bare bruke en svamp og eddik og presse på flekkene. (ikke gni)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst han kommer med bilen skal jeg prøve forskjellige ting å se, så kan jeg oppdatere tråden her med bilder visst det er interesse for det..

Sitrusrens

WD40

eddik

hva med parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette etter litt googling

Re: Concrete and cement splatters on paint.

The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated

I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins.

Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly.

Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off.

Washed with spoo to remove WD40 oiliness.

105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car)

106FF with Megs polishing pad (Flex)

85 RD with Megs finishing pad (Flex)

Swissvax Onyx pure carnauba.

Looks great!

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette etter litt googling

Re: Concrete and cement splatters on paint.

The "vinegar method" was only partially effective. Thanks very much for the suggestion. Deeply appreciated

I tried wetting the concrete deposits with WD40 spray, and keeping it wet for 10mins.

Then, used high pressure jet of water to blast the concrete bits. They came off slowly.

Re-wet with WD40, wait 10min, and wipe the area with an old rag. All concrete came off.

Washed with spoo to remove WD40 oiliness.

105 with W5000 wool pad on rotary (it was a black car)

106FF with Megs polishing pad (Flex)

85 RD with Megs finishing pad (Flex)

Swissvax Onyx pure carnauba.

Looks great!

Ah... så der er håp i sikte med andre ord!

Da gjenstår det bare å se..

Takker så mye for god rettleiing folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bilder. Så hvis det funker så får jeg fikset den andre bilen i nabolaget her. Måtte gi opp på den første, og jeg mener jeg testet WD40 - men mulig jeg ikke var tålmodig nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...