Gå til innhold

BMW 320D M-sport


Brynjar

Recommended Posts

Brynjar

BMW 320D M-SPORT

1.jpg

Fikk inn en firmabilen fra en tidligere kunde. Denne har han akkurat kjøpt og klarte også å få litt avslag med bakgrunn i lakkens tilstand!

Jeg overtok bilen og startet vask på kveldingen.. Ikke så mye bilder fra den prosessen, da det var mørkt ute og jeg hadde det litt travelt..

P21S som får jobbe:

DSC_0407.jpg

Innvendig detail var ikke avtalt, men ble en runde med støvsuger i seter og matter. Dashbordet ble tørket med Purple9000:

DSC_0415.jpg

Så var det å titte litt på lakken:

DSC_0448.jpg

og så polere litt:

DSC_0453.jpg

så kommer det som var skikkelig morsomt her.. Denne 50/50'en er et resultat av 4-5 harde runder med S03 på gul og nok press... Dette skulle bli gøy!!:

DSC_0468.jpg

DSC_0503.jpg

Fordelen med hard lakk er jo selvsagt at det holder å slippe litt opp på trykket og senke rpm'en så avslutter det ganske bra:

DSC_0505.jpg

Evt ikke.. Neida, her har jeg kjørt FCP for å se om det kuttet noe mer. Det gjorde det faktisk, da i kombinasjon med gul scholl pad.. Prøvde også MG105 en stund for å se om det hjalp noe:

DSC_0513.jpg

Her er det X antall runder med FCP/MG105/S03G etterfulgt av 3M EF. 4 timer totalt på panser for å få det slikt:

DSC_0524.jpg

og fortsatt er det pittelitt igjen:

DSC_0533.jpg

Ble også noen målinger på panelene rundt om.. Tykkelsen lå på mellom 120-150um:

DSC_0542.jpg

DSC_0544.jpg

DSC_0545.jpg

Litt 50/50 uten tape:

DSC_0557.jpg

Ved lyset ser du resultatet etter en runde med S03 og gul:

DSC_0012.jpg

Så etter 3 runder:

DSC_0015.jpg

Så etter 5 runder:

DSC_0017.jpg

DSC_0026.jpg

Denne gangen med tape:

DSC_0040.jpg

Dette er et ganske illustrativt bilde hvordan lakken så ut:

DSC_0057.jpg

Mon tro om den har vært utstatt for børstevask?!? Har gått sine første 60' som leasingbil:

DSC_0058.jpg

Lurte fælt på hva jeg skulle bruke på denne så jeg plukket opp telefonen og ringte 911 i Verdarn:

DSC_0071.jpg

Mellom lyden fra gallons og klingende mynt kom det et tips om å prøve the spaiderpæd, så da klasket jeg på litt skikkelig med S03 og kjørte på:

DSC_0061.jpg

Etter to friske runder ble det faktisk helt ok, dog en del igjen:

DSC_0063.jpg

Fant ut at jeg fikk gi Mirka-ull en ny go.(testet også den i starten)

DSC_0067.jpg

Over til litt tak:

DSC_0088.jpg

Nå var det Mirka med S03 for alle pengene.. FCP kuttet hakket bedre per pass, men pga mye kortere kjøretid falt valget på S03. (når jeg sier S03 så mener jeg S03Gold):

DSC_0096.jpg

Happy times.. Ser ut som eksem jo:

DSC_0100.jpg

Hva skal man si.. Spre på lavt rpm. Opp i 2100rpm og jobbe til begynner å bli tørt, deretter på med mer produkt og fortsette til det blir sånn høvelig bra:

DSC_0105.jpg

Det tar for laaaaaaang tid. Jobbet meg rundt bilen og har sikkert holdt på med grovsteget i over 15 timer her:

DSC_0113.jpg

DSC_0115.jpg

Her ser det veldig bra ut, men det er fortsatt en god del igjen. Kombinasjonen av steinhard lakk og dype rette swirls blir som å skulle gjøre ripefjerning på en bil som kun består av riper:

DSC_0116.jpg

DSC_0152.jpg

Bak-/fremfanger var vel egentlig det som var nogenlunde behagelig å polere. Her reagerte lakken mye kjappere på korrigeringen og resultatet ble bra:

DSC_0165.jpg

Knikk og gnu:

DSC_0172.jpg

Speilkappen på passasjersiden var 50% defekt da de to øverste festene var borte:

DSC_0327.jpg

Ble en dårlig liten fiks med det jeg hadde for hånden:

DSC_0328.jpg

Men benyttet selvsagt muligheten til å få polert den skikkelig når den først var av:

DSC_0177.jpg

Glad og fornøyd med av alt for mange timer med rubbing var over.. Feirer med litt 3M.. Resultatet etter rubbingen var ikke helt hva jeg egentlig kunne tenkt meg, men et 90% resultat på denne hadde fort krevd 10 timer til desverre. Dette var rett og slett bare psykohard lakk:

DSC_0178.jpg

Er Bernhard som er fotografen her, så da er det best å holde et lite øye med hva der bedrives:

DSC_0181.jpg

EF steget tok ca 45 minutt.. EF kjørt 1 pass på 1500rpm med bra press, deretter et par-tre pass med svært lite press.

Her er det to små erter med UFSE:

DSC_0189.jpg

I og med at Bernhard blokkerte utkjørselen med Passaten sin, så var det ikke noe stress med finishing steg. Brukte god tid på dette og kjørte sakte sakte pass med lite produkt:.

DSC_0187.jpg

Det ga en bra bling:

DSC_0193.jpg

DSC_0199.jpg

Ny linse til kamera gir nye muligheter:

DSC_0204.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0217.jpg

DSC_0221.jpg

Eksos ble kun gnukket med Autosol etterfulgt av CF regular og Autobahn:

DSC_0233.jpg

DSC_0236.jpg

Godt utpå natta begynte jeg å leke med litt fokus og dybdeskarphet:

DSC_0244.jpg

DSC_0241.jpg

Så var det å dynke bilen inn i CF02. Lot dette ligge på i ca 5 minutt før jeg spylte av med HT varmtvann:

DSC_0273.jpg

Tørket og inn for å titte:

DSC_0276.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0285.jpg

DSC_0290.jpg

Det får duge.. Tok kvelden etter dette:

DSC_0296.jpg

Evt dette:

DSC_0301.jpg

Ny dag og nytt lag med SV Endurance:

DSC_0305.jpg

Så var det rens av vinterfelgene. Før dette hadde jeg hatt en runde med P21S som har fått ligget i ca 15 minutt(med en liten top up underveis) og spylt. Her er det IronX som har blitt sprayet på:

DSC_0315.jpg

Så til det store spørsmålet. Funker det?

Hell yes!! Det fungerer som bare rakkern, dog så var nok jeg litt raus med produkt på denne runden. Jeg brukte det innledningsvis på lakken også, men da var det så mørkt at det var ikke så mye å fange med kameraet. Lukter friskt gjør det også, men er man vant til P21 av gamle sorten, så er dette bare et par hakk opp derfra:

DSC_0319.jpg

Etter spyling:

DSC_0321.jpg

Så en strafferunde til med IronX. Løser fortsatt opp. Tror det stod på flasken at man skulle la det stå på 3 minutter før man spylte. Jeg lot det stå på 5-7 minutt uten noen problemer der i gården:

DSC_0322.jpg

Klar til tørk:

DSC_0325.jpg

Cleaner fluid påført for hånd. Her er det Autobahn som ligger å venter på å ble tørket av:

DSC_0330.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0336.jpg

Bil egentlig ferdig og klar for noen kalde og salte vintermåneder:

DSC_0467.jpg

Er vel bare å takke for denne gangen å snurre resten av ferdigbildene:

DSC_0474.jpg

DSC_0363.jpg

DSC_0343.jpg

DSC_0352.jpg

DSC_0360.jpg

DSC_0367.jpg

DSC_0373.jpg

DSC_0380.jpg

DSC_0400.jpg

DSC_0408.jpg

DSC_0427.jpg

DSC_0452.jpg

DSC_0442.jpg

DSC_0415-1.jpg

DSC_0416.jpg

DSC_0387.jpg

Takk for titten!

  • DCN Poeng 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Wicked...... :)

Nydelig jobb Brynjar, og som vanlig en fornøyelse å lese trådene dine :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra jobba og fantastiske bilder i en fantastisk tråd :thumbs:

Sist beemer jeg tok fant jeg fort ut at M105 på lik pad som jeg kjørte S03 kuttet en del kjappere og mer, kunne gå over en gang i stedet for to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik lakk vil jeg ha på min bil..... :)

Nydelig resultat atter en gang Brynjar.

Lærerikt og inspirerende skrevet med følge av veldig gode bilder

Forstår godt at kun ett øye kan rettes mot poleringen når Bernhard er i nærheten <_<

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en jobb gitt... Ble veldig bra resultat med tanke på utgangspunktet.

Ser ut som du har bra kontroll på maskina gitt, jeg går ned på spot pad på frontfanger jeg ja gitt.

Cred gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert, rett og slett! Er tydelig at du står på til jobben er gjort! Denne korrigeringen kunne tatt motet fra noen å enhver! Som sagt, fantastisk resultat! Da vet jeg hvem jeg kontakter hvis jeg skal ta en sånn bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Takker for hyggelige tilbakemeldinger:-)

En senk og kulere felger på denne så er det en perfekt bil :D

Ikke noe å si på sommerfelgene i alle fall.. Han hadde ikke spesielt lyst til å sette på vinterhjula kan du si.

Sist beemer jeg tok fant jeg fort ut at M105 på lik pad som jeg kjørte S03 kuttet en del kjappere og mer, kunne gå over en gang i stedet for to..

Prøvde også MG105 på gul scholl og det tok minst av de tre merkene på denne lakken.. Her er det snakk om svært små forskjeller i cut, men som jeg også skrev over så falt valget på S03 iom at jeg synest den har best glid. Sikker også fordi jeg er mest vant til å bruke den ;)

kjempe jobb du har utført her :thumbup: nesten rart det var så mye riper i lakken når den er så hard som dette.

Leasing + børstevask har sikkert vært medvirkende...

Ser ut som du har bra kontroll på maskina gitt, jeg går ned på spot pad på frontfanger jeg ja gitt.

Jo, ikke så aller værst. bruker dog sjeldent stor cut skum pad på f.eks fangere. Ullen stikker litt utenfor bakplata og har lite til ingenting cut i kantene som gjør det veldig kontrollerende i forhold til sideliggende paneler så lenge man er litt obs.

Kjemperesultat på en nydelig bil med helt riktig farge ;)

Er vel samme farge som du har er det ikke?

Vakkert, rett og slett! Er tydelig at du står på til jobben er gjort! Denne korrigeringen kunne tatt motet fra noen å enhver! Som sagt, fantastisk resultat! Da vet jeg hvem jeg kontakter hvis jeg skal ta en sånn bil ;)

Bare å ta forbindelse når du skulle få en.. Holder ikke du til i Tromsø, eller har du flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Kjempe flott dette her, som vanlig Brynjar :)

Du slutter iallefall ikke å imponere verken med detailingen eller writeup m/ foto.

Takk for det Tomas, måtte ta en straffetitt på den 911'en du tok som var opp på forumet nå - det er syyyk jobb det:-)

Dette ble sykt bra Mister.Hvordan er den mirka ull sammenlignet med megs. sin?Spør fordi megs. sin er det jo sykt mye kutt i.

Cred gitt seff.

Thank you Mista'. Skal ikke komme med alt for kvalifisert synsing sammenlikningen av de to. Er så lenge siden jeg har prøvd Megs ullen skjønner du.... ;) Vil uansett tippe at den ligger en plass mellom den gule og rød, bare med mye bedre finish enn de to sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra jobbet. Jeg har en lik bil selv, bare i rød, å kan skrive under på at denne er knallhard i lakken. Er fremdeles ikke ferdig med korrigering av min. Ser du maskerer av mot plastfangere og skjørt, å håper ikke at du fikk noen ubehagelige opplevelser mtp at også framskjermene på disse er plast.

Cred

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra writeup, Brynjar. Bilen ble fin, den. Misunner dere som aldri gir opp. Jeg tror jeg hadde begynt å grine og kasta maskinen i søpla etter et par timer uten resultat. :)

Er det 70-200'en du brukt på alle bildene, eller er det blanding? Synes noen av bildene ser litt annerledes ut, uten at jeg klare å forklare hva det er.

Slutter forresten aldri å bli imponert over Autobahn. Helt sykt som den gir dybde i glansen på felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...