Gå til innhold

hvor mange pass. og hvilke turtall skal jeg kjøre


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

jeg lurer på hvor mange pass jeg skal kjøre. hvor mange på lav fart og hvor mange på høy fart. og hvilket turtall på høy og lav. lav blir vel det laveste siden flexen ikke går veldig lavt (1100rpm?). gjerne også litt om press (dette er vel litt vansklig å forklare men)

jeg veit at det ikke er noe fasit på dette, men er ute etter noe som jeg kan gå ut ifra.

bruker som sagt produkter og pader fra 3M (grønn/gul/blå). bilen jeg skal ta i første omgang er en svart volvo 940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par pass for å spre produkt, minimalt med press og laveste turtall.

Et par pass på 2-3000rpm (prøv deg fram) med moderat press, og så inspisere. Hvor mange flere passeringer kommer an på hva du ser av resultat... hvis det er stor forskjell i forhold til utgangspunktet, men du trenger mer korrigering, så prøv et par pass til... Lite forskjell, flere pass og mer press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spre et par pass på laveste hastighet også må du nesten bare prøve (og føle) deg frem, har brukt 3M produktene litt men er svært dårlig på å telle pass, det vil også variere litt i.fht produktmengde, luftfuktighet og hastighet på maskinen.

Vil absolutt ikke anbefale deg å gå noe over 2000RPM, prøv deg heller litt frem opp imot 2000 (kanskje 17-1800) på grønn og gul, og personlig kjører jeg finishing (blå) på litt lavere hastigheter :)

Øyvind: 3000RPM er galskap i mine øyne, ihvertfall som nybegynner og personlig kjører jeg omtrent aldri over 21-2200RPM, men du burde jo kjenne til disse produktene så mulig at jeg er litt pinglete på hastigheten ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: 3000RPM er galskap i mine øyne, ihvertfall som nybegynner og personlig kjører jeg omtrent aldri over 21-2200RPM, men du burde jo kjenne til disse produktene så mulig at jeg er litt pinglete på hastigheten ;)

Gjorde det samme selv før ;)

Men etter våtslipekurset med 3M så jeg at Tom kjørte full fart med en gang han hadde fått spredt, så da måtte jeg jo teste selv.. og siden har jeg for det meste brukt denne teknikken med mindre lakken er sticky eller veldig myk. Maskinen blir lettere å kontrollere, og resultatet blir jevnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

da har jeg litt å gå ut ifra hvertfall. jeg prøvde litt (før jeg fikk svar. da spredde jeg på nr1 på flex maskinen (tror dette er 1100rpm) også gikk jeg rett opp på nr3. jeg telte faktisk ikke antall pass. hadde mere enn nok med å "styre" maskinen. dette får jeg nok bedre til etterhvert.

resultatet blei betydelig bedre, men det er litt riper igjen. det er jo tros alt en gammel bil. den har hvert taxi tidligere (sikkert vaska mye i maskin på bensinstasjoner). og har 678K på telleren. så jeg har en liten utfordring her.

er det no triks å bruke noe vann når jeg polerer eller? blir veldig varmt. brukte litt vann istad (ødlegger dette litt for cut efekten?)

tok et bilde med telefonen. det er som sagt en del igjen, men jeg er jo godt på vei

DSC00121.jpg

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg å se på dette som gjohn har filma : ideo fra våtslip- og poleringskurs Asker/Røyken 15.06.2009 Der sir han (grønn) man ikke burde gå over 2400 rpm. over det blir det mye varmgang og spiser padder. Lav turtall tar rubbingen mye grovere, og litt høyrere hastighet og blir litt varmere får man finere finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

har faktisk sett litt på de, men det er en liten stund siden nå.

men hakk nr 3 blir vel ca 2000rpm? da nr1 er 1100 og nr 6 er 3700.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

det var ca det jeg også kom fram til etter en runde med kalkulatoren. da kjøre jeg først på 1100 også på 1900 da.

det jeg regna ut var

1 1100

2 1500

3 1900

4 2400

5 2800

6 3700

(dette er regna ut/gjetta. veit ikke om dette stemmer)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på med fcp til du ser at defektene er borte. De påfølgene stegene er kun for å rydde opp etter fcp og få opp glansen igjen :) Selv går jeg som regel direkte til ultrafina etter fcp så lenge det er en "normal" lakk. Pass teller jeg aldri, det tar man på feelingen etter hvor hard lakken er osv. Dessuten kjenner man på maskinen når det blir for varmt eller tørt :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gå på med fcp til du ser at defektene er borte. De påfølgene stegene er kun for å rydde opp etter fcp og få opp glansen igjen :) Selv går jeg som regel direkte til ultrafina etter fcp så lenge det er en "normal" lakk. Pass teller jeg aldri, det tar man på feelingen etter hvor hard lakken er osv. Dessuten kjenner man på maskinen når det blir for varmt eller tørt :)

du pleier å hoppe over den gule da med andre ord? gå over med grønn til defektene er borte også gå på med blå til jeg har et blankt resultat uten skjolder?

skal prøve dette. fint med litt "tips og triks" og gå ut ifra, så kan jeg også prøve meg fram imens jeg holder på.

er det foresten lurt å vente litt når lakken er så varm at jeg ikke kan ta på lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Gul er überbra, så den ville jeg ikke hoppet over...Selv bruker jeg ca 45 minutt på en runde med EF. Jeg sprer på ca et halvt panser str med denne, opp på 1500-1700 med bra press, og et par tre pass etter på med lite press, så ned på 1200 uten press..

UF pleier jeg rett å slett å kosekjøre med.. Den kan du kjøre til du ser mannen men ljåen uten problemer og glansen blir bare bedre og bedre jo lengre du holder på.. Bruk liiiiiiiiiiite produkt med den blå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier i de fleste tilfeller å hoppe over til ultrafina ja. Jeg så også mannen på 3M kurset gjorde dette. Men det varierer fra person til person.

Jeg føler at jeg bruker mindre tid når jeg går over en gang ekstra med ultrafina fremfor å ta turen innom efc. Men enkelte ganger må man innom efc. f.eks når man har gått på med tvinnet ull og fått dype merker.

Når lakken er så varm at det er vondt å ta på den så er det greit å vente litt ja.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gul er überbra, så den ville jeg ikke hoppet over...Selv bruker jeg ca 45 minutt på en runde med EF. Jeg sprer på ca et halvt panser str med denne, opp på 1500-1700 med bra press, og et par tre pass etter på med lite press, så ned på 1200 uten press..

UF pleier jeg rett å slett å kosekjøre med.. Den kan du kjøre til du ser mannen men ljåen uten problemer og glansen blir bare bedre og bedre jo lengre du holder på.. Bruk liiiiiiiiiiite produkt med den blå:-)

så du kjører først noen pass i "høy" hastighet også lav etterpå?

godt du sa det med lite produkt på den blå for det har ikke jeg gjort til nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på lite produkt ja. Mange klager over at ultrafina spruter mye, men hvis man bruker så lite som man skal så spruter den ikke i det hele tatt :) Kun 1-2 dråper på paden :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...