Gå til innhold

Hvor kjøper dere isopropanol?


West

Recommended Posts

Brynjar

Finner det på jernia, mekonomen, tools, wurth og malerforetninger pleier også å ha IPA.

Å si at IPA er det samme som kondensfjerner er ikke helt riktig, selv om det selvsagt blir litt flisespikkeri ;)

Finnes 2 typer kondensfjerner: etanolbasert(inneholder 4% vann) og den andre er isopropanol(0% vann). Kondensfjerner har til hensikt å binde til seg vann i f.eks bensintanken, slik at det kan forsvinne som forbrenning i motoren.

Merk at det finnes flere typer IPA(isopropylalkohol) og innholdet varierer fra produsent til produsent. Men, så lenge du skal bruke det som wipedown sammen med vann så spiller det svært liten rolle om det er heelt ren IPA.. Det vannet som evt erstatter de siste prosentene kommer du uansett til å vanne ut med deionisert vann evt rennende vann fra springen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøper jeg isopropanol på biltema. Billig og greit. Men jeg bruker ikke ipa til wipedown lenger da det er ubrukelig i forhold til produkter laget for den jobben. Ihvertfall hvis du og kundene dine ikke liker spøkelser som dukker opp i lakken etter noen uker :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager den billige versjonen holograms i lakken??

Ai ai.

Men foreløpig får jeg prøve meg med den billige på mine egne biler, så får jeg se etter spøkelser etterpå :)

Takker for raske svar på enkle spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den lager ikke hologrammer. Men IPA er dårlig til å fjerne oljene etter polish. Det er rett og slett ikke effektivt nok. Spesiellt 3M polish som sitter notorisk godt og kan skjule mye.

Jeg kan gni over med IPA flere ganger og ikke se noen hologrammer, men når jeg går på med sterkere saker så kommer de frem. Det er vel derfor de fleste har gått over til å bruke produsentenes egne produkter som er laget for formålet. 3M har f.eks sin kontroll spray. Bruker man kun IPA kan man ikke være sikker på at det er hologramfritt :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Støtter Mighty her anhgående IPA og 3M polisher. Er alt for mye oljer i 3M polishene til at IPA klarer å fjerne dem. Men med både Meguiars og Scholl funker IPA da det ikke er like mye oljer i dem. I alle fall min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lage meg en dunk med IPA. Hvor kjøper dere isopropanol? Ser biltema har batterivann, men ikke iso.

Sånn trykksprøte er vel ok verktøy til denne type middel?

jeg handler det på Byggmakker, men ser de har det på Statoil også om man skulle være i en knipe.

Blå Rens heter den jeg bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for Menzerna.. IPA klarer ikke å fjerne oljer. Men SurfexHD gjør den jobben glimrende. Scholl CF02 lukter salmiakk, så litt godt gammeldags salmiakkvann kan sikkert gjøre jobben det også.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl CF02 lukter salmiakk, så litt godt gammeldags salmiakkvann kan sikkert gjøre jobben det også.

Det må prøves :)

3M's control spray skal være samme produkt som vindusrensen har jeg lest flere steder. Den både ser, lukter og oppfører seg likt i allefall.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

jeg bruker 3M sine produkter, men har så vidt fått prøvd meg. har kjøpt inn kondensfjerner/forgasser rens + "batterivann" fra biltema, men det ser ut som om jeg må på med sterkere saker da etter hva jeg leser her?

er det noe annet enn denna kontroll sprayen jeg kan bruke? er ikke så lett å få tak i 3M produkter (bortsett fra det som shinearama har) nå etter at god kjemi har kutta ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

åssen var detta? noen som veit om noe som kan erstatte 3M kontrollspray (som tar oljene fra 3M serien). eller eventuelt et sted som man kan få kjøpt denna magiske kontroll sprayen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Send Øyvind på Godkjemi en PM og hør om han har noen igjen... mener han hadde noen sist jeg var der..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...