obimann 117 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 (endret) Min første detailingtråd! Jeg starter med produktene som ble brukt (husker ikke alt, skal prøve å finne ut mer etterhvert): Vask Foam? CG citruswash+gloss SV bøtte med gritguard x 2 SV Washpudel P21s gel 1:3 på hjul SV clay ONR claylube 1:3 Diverse tørkehåndklær Flekking Diamantslipehode til Dremel Isopropanol/vann 1:1 "Klisseservietter" for rengjøring Syregrunning Spraylakk fra Billakkspesialisten med metallic, klarlakk og herder "Q-tips" fra Billakkspesialisten Diverse forstørrelsesglass Våtsliping 3M blå teip 3M 1000 papir 3M 3000 papir Slipeblokk 3M 150mm luftdrevet slipemaskin 3M 75mm luftdrevet slipemaskin 3M skumpute for 75mm maskin 3M 1000 sliperondeller i 75 og 150mm 3M 3000 sliperondeller i 75 og 150mm 3M Liten slipekloss for småflekker Korrigering Scholl S3 Scholl S30 Scholl S40 Menzerna 85RD SV Cleaner Fluid Professional Ullpad Scholl gul pad 75 og 150mm Scholl oransje pad 150mm Über blå pad 150mm Über svart pad 150mm Voks SV Autobahn SV Scuderia SV Crystal Rock Glass 3M Glassrens Nanolotus Bilglasforsegling Prof Plast og gummi SV Pneu matt SV Protection matt Eksos Scholl S0 Autosol Chrom Glans Stålull! Håper ikke jeg har surra altfor mye her! Så var endelig tiden kommet! Etter å ha lurket på forumet et års tid uten å gjøre noe mer avansert enn å vaske bilen med mitt var det min tur til å få prøve meg på litt skikkelig detailing. Gjorde en avtale med Brynjar tidligere i høst om å ta en helg med litt opplæring i detailingens edle kunst, og forrige fredag braket det løs! Planen var å fylle steinsprut på panseret, teste litt våtsliping og korrigering med roterende og DA. En spent stakkar (meg altså) møtte på Ås etter jobb, med hjertet i halsen. På Ås ble jeg tatt i mot av en veldig hyggelig nordlending (Brynjar, for dem som må ha det inn med teskje), og etter utveksling av noen velvalgte høflighetsfraser satte vi rett og slett i gang med å vaske bilen. (Hvem hadde vel ventet det!) Før jeg går videre må jeg fortelle at jeg ikke har fotografert noe særlig tidligere, og dette var første gangen med speilrefleks og avanserte innstillinger. Med et innlånt kamera for anledningen, som jeg ikke hadde fått lest bruksanvisningen til, så ble selvsagt bildene av ymse kvalitet. En annen ting jeg oppdaget etterpå, var at jeg skulle knipsa mange flere bilder. Så det mangler en del bilder for å få den helt store sammenhengen. Heldigvis kastet Brynjar seg over fotoapparatet innimellom, og reddet litt av situasjonen. Jeg hadde strengt tatt nok med å konsentrere meg om detailing, og alt det nye jeg skulle lære. En annen morsom effekt med at jeg har fotografert, er at det ser ut som Brynjar har gjort nesten hele jobben. Det har han selvsagt, men det var ikke meningen at det skulle komme så klart fram av bildene! Nok om det. Her er bildene P21s på felgene og skumlegging med deilig tykt skum Brynjar spyler av med deilig varmt vann i HTen Første bud. Av med skiltene! Så det store problemet man alltid står foran ved flekking av steinsprut. Hvilken farge skal man velge på MFen? Noen store steinsprut og noen små Her et par som hadde laget dumper i panseret Da må vi trekke dem ut! Plugg i limpistolen På med lim Der satt den! Hm. Skal jeg bruke den der? Helt sikker på at det går bra, Brynjar? Utrekkingsverktøyet gjorde ingen skade, men metallet i panseret var så stivt at bulkene ikke ble noe særlig mindre. Så litt sliping med diamantverktøy der hvor steinspruten gikk ned til bart metall. Poenget var å få vekk all synlig rust og å lage jevne kanter på hullet. Etter sliping ble de store hullene grunnet med syregrunning. Så ble sprayboksen med ferdigblandet lakk hentet frem. Etter grundig risting ble det sprayet litt lakk i lokket til sprayflaska. Spesial Q-tips ble så brukt til å påføre lakk på steinsprutflekkene. Q-tipsene ble dyppet forsiktig ned i lokket, og så ble det forsiktig lagt en liten dråpe lakk på hver flekk på panseret. De større flekkene ble det lagt flere dråper i, og i flere omganger. Vi prøvde hele tiden å oppnå en rund og fin overflate på flekkene. Hvis vi trykte for hard med Q-tipsen ble overflaten ujevn, og fikk ofte en liten forsenking i midten når den tørket. Forsiktig! Her må det gjøres skikkelig, så denne tar jeg! Sånn, ja! BMW med meslinger En av de store Fata morgana! Er det den berømte B&B detailing grillen jeg skimter der borte. Mat, jeg må ha mat! Så var fredagen over! Lørdag er som kjent hviledag, så neste økt var søndag. På vei ut til Ås fikk jeg høre på radioen at Thor Hushovd var blitt verdensmester i landeveissykling fellesstart. Konge! Gratulerer Thor! Etter en feiring med kaffe og sjokoladeboller satte vi i gang med slipingen. Vi startet med å matte ned panseret. Først ble det prøvd litt våtsliping for hånd med slipekloss og 1000 og 3000 papir. Deretter med luftverktøy med 1000 og 3000 papir. ONR ble brukt som lube. Da panseret var matt og fint (det vil si stygt) var det lakkblobbene sin tur. Disse ble slipt ned med en sånn bitteliten slipekloss. Her var det om å gjøre å gi seg mens leken var god. Sliper man for mye blir det plutselig en fordypning som du ikke får vekk igjen. Og i verste fall dukker grunninga opp! Det var i denne fasen jeg ble litt løs i magen. Håper det går vekk igjen. Etter å ha slipt ned blobbene gikk vi på med litt mer våtsliping av panseret. Skal jeg virkelig bruke denne store fæle maskinen på bilen min? Skitt, la gå! Fine kruseduller, da! Næmenn, flere, jo! Artig detta! Der er det noe vi ikke har tatt! Brumm, brumm! Og noen bilder av effekten av forskjellige våtslipingsteknikker Huff, her må det en proff til for å redde stumpene! Tørk av sølet før det renner ned over resten av bilen. Scholl S3 på ull for å ta slipemerkene Fikk det ikke helt fritt for kjøremerker etter ulla, jeg får ta det med gul Scholl pad og S3! Holofritt, selvfølgelig. Meg med blå Ûber pad og Menzerna 85RD. Legg merke til det faste grepet rund maskinen. Her er det om å gjøre å henge på! Her går det bedre. Se den avslappede høyrehånda. Her var det faktisk en kort periode der maskinen gikk den veien jeg ville. Nirvana! Neimenn, Brynjar, da! Skamme seg! Skammekroken! Det ble altså kjørt S3 med ull, S3 med gul Scholl pad og S30 med oransje pad. Litt testing av Menzerna 85RD på blå Über pad og Scholl S40 på blå Über pad, og så til slutt SV Cleaner Fluid Pro på svart Über pad lagt på med Flex DA. Endelig tid for voks. Crystal Rock, står det visst! Brynjar ser en annen vei. Da sniker jeg meg til å legge litt ekstra tjukt her! Panseret fikk altså Crystal Rock. Resten av bilen fikk SV Scuderia, felgene SV Autobahn. Siden det højregnet ble det begrenset med ferdigbilder. Glemte også å ta skikkelige nærbilder av fronten på panseret. Sorry! Ikke så ofte man ser bilde fra denne vinkelen. Takk for nå! Og takk til Brynjar for bra opplæring, og en hyggelig helg! Edit: Litt om resultatet av våtslipingen. På grunn av at metoden til Brynjar innebærer å få blandet metallic, klarlakk og herder, må fargen kjøpes samme dag som flekkingen skal gjøres. Da Brynjar kom til Billakkspesialisten på fredag med fargekoden til min bil, viste det seg at det fantes åtte nyanser av samme fargekode. Hadde jeg møtt opp med bilen kunne vi funnet riktig nyanse ved hjelp av fargeprøvene som butikken har, men siden jeg ikke var der måtte Brynjar velge en nyanse. Det viste seg at nyansen han valgte var litt mørkere enn fargen på bilen. Vi valgte likevel å bruke denne fargen, siden alternativet var å utsette hele jobben flere uker, og panseret uansett ville bli mye bedre enn det var. Resultatet er veldig avhengig av at man får lagt en fin rund "blobb" på flekkene, og at man sliper ned akkurat passe langt før man polerer. Vi klarte stort sett dette på de små flekkene, så her må man veldig nærme panseret for å se at det er gjort noe. På disse flekkene var nesten ikke fargeforskjellene synlige heller. På de store flekkene fikk vi nok slipt ned litt for mye, så der kan man se at lakken ligger lavere enn resten når man ser mot lyset. Det kan hende at det hadde vi holdt den lille rondellen litt for mye på skrå mens vi slipte disse. I tillegg er det synlig på en meter eller to avstand at lakken er mørkere her. Ikke et perfekt resultat med andre ord. Men bedre enn jeg trodde det ville bli, så jeg er fornøyd. På litt lenger avstand ser panseret strøkent ut, med unntak av det to steinsprutmerkene der det er små bulker i panseret. Bulker kan jo ikke rettes med polering. Konklusjonen for min del er at våtsliping, både for hånd og med maskin, er en mye mer kontrollert prosess enn det jeg trodde på forhånd. Man kan slipe lenge før man får problemer, så det er bare å ta det med ro. Jeg synes korrigering er verre. (Korrigering med S3 og gul pad var det jeg synes var vanskeligst å kontrollere.) Jeg kommer sannsynligvis til å prøve mer våtsliping på egenhånd, da for å ta appelsinlakk. Når det blir mye steinsprut på panseret igjen (for det er uunngåelig, tror jeg), så kommer jeg til å bruke samme metode for flekking igjen. Men da tar jeg med bilen når jeg kjøper lakk, og er litt mer påpasselig med hvor dypt jeg sliper flekkene. Endret 6 Oktober, 2010 av obimann 18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Belle 739 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Jeg kan ihvertfall skrive under på at resultatet ble hinsides blankt! Visste ikke at dere gikk så grundig til verks, moro å se Siter LKBDetailing på FacebookLKBDetailing hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 5 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Jeg kan ihvertfall skrive under på at resultatet ble hinsides blankt! Visste ikke at dere gikk så grundig til verks, moro å se Ja, det ble blankt. Jeg satt med gråten i halsen i regnværet på veien hjem med tanke på at jeg ikke fikk se nygnukket Crystal Rock i dagslys! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Ja, takk for en hyggelig helg Øivind.. Nå som du har fått ut tråd så er det ingen vei tilbake:-) Lykke til i utstyrssøken. BTW! Ser ut som du har fått med deg det meste i utstyrslisten 4 Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Ser ut som du har hatt en lærerik helg med Brynjar Ser knallbra ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Snakk om å hoppe i det med begge beina da!! Utført med høy stil dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 5 Oktober, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Ble en fin økt dette Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 5 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 (endret) Ja, takk for en hyggelig helg Øivind.. Nå som du har fått ut tråd så er det ingen vei tilbake:-) Lykke til i utstyrssøken. BTW! Ser ut som du har fått med deg det meste i utstyrslisten Kjørte vi S40 også? På blå pad? Og den svarte pad'en til CFP, var det Megs? Spørs om ikke det blir handling både av roterende og fotoapparat. Endret 5 Oktober, 2010 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Kjørte vi S40 også? På blå pad? Og den svarte pad'en til CFP, var det Megs? Jeppers, du polerte med S40 og blå pad. Svart über og CFP... Du er jo skyldig i ny linse til meg i dag, så skulle bare mangle om ikke du også bør straffes litt med nytt fotoutstyr... Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 5 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 (endret) Snakk om å hoppe i det med begge beina da!! Utført med høy stil dette. Føltes ganske safe med Brynjar som mentor. Han kan jo redde inn det meste av feil. Hadde aldri verden turt dette alene. Jeg gruer meg faktisk fortsatt til første gang jeg skal gå på korrigering på egen hånd. Føles litt ekstra vrient med så mange krumme flater som det er på 1'eren. Du er jo skyldig i ny linse til meg i dag, så skulle bare mangle om ikke du også bør straffes litt med nytt fotoutstyr... Så det ble handel? Så du om han hadde "linsa mi" fortsatt? Endret 5 Oktober, 2010 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 Føltes ganske safe med Brynjar som mentor. Han kan jo redde inn det meste av feil. Hadde aldri verden turt dette alene. Jeg gruer meg faktisk fortsatt til første gang jeg skal gå på korrigering på egen hånd. Føles litt ekstra vrient med så mange krumme flater som det er på 1'eren. Så det ble handel? Så du om han hadde "linsa mi" fortsatt? Nå skal det i all rettferdighetens navn sies at jeg stort sett bare trengte å forklare litt, 2 sekund med demo, så gjørde Øivind det meste selv.. Var ikke så mye feil å spotte der. Kommer langt med riktig innstilling og litt respekt for lakken:-) Ja, sitter å klusser med den nå.. Han hadde kun 70-300 linsen igjen desverre. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
code13 179 Skrevet 5 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2010 ser utrolig bra ut,meget pent resultat på meget fin bil du får ta noen nærbilder av flekkene når du har tida, er intressert å lære mer om dette. om jeg kan for lov å spørre noen spm: det holder med bare 1 dags herding på flekklakk? la dere klarlakk oppå flekkene? hvorfor slipe hele panseret og ikke kun problem områdene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Det var jammen en bra og lærerik førstetråd i S&S Skal lese denne nøye når jeg kommer hjem fra jobb. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Snakker om å gå grundig til verks! Får dårlig samvittighet av mine egne steinsprut.. Knallbra resultat! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 naaaaais work =) Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasLie 1 034 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Dette ble jo ett kjempe resultat! Synes du hadde teknikken fint inne når jeg var innom og hilste på så her er det bare å gå bananas og kjøpe maskin og alt som trengs. Absolutt velfortjent cred gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 ser utrolig bra ut,meget pent resultat på meget fin bil du får ta noen nærbilder av flekkene når du har tida, er intressert å lære mer om dette. om jeg kan for lov å spørre noen spm: det holder med bare 1 dags herding på flekklakk? la dere klarlakk oppå flekkene? hvorfor slipe hele panseret og ikke kun problem områdene? Det holder med bare en dags herding, så lenge du bruker lakk ut i fra de spesifikasjonene jeg har fått trykket på boks. Hvis det er snakk om Ødegård lakk så vil ikke den være hard nok etter et døgn. Er tilsatt klarlakk og herder i boksen så overflaten som pensles blir blank. Trykket på boks for at man skal få god nok spredning på metallic flakes. Grunnen til matting av resten av panseret var todelt. Det første var for å trene våtslip og ta pittelitt appelsinlakk. Det andre var for at da er det mye enklere å se hvor mye man må slipe på "bloben/forhøyningen" før det er tilstrekkelig. Steinsprangene blir mye mer fremtredende med en matt overflate. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Ja dette ble jo virkelig speilblankt! Heldig som fikk CR på panseret også Mulig det er jeg som er blind, men gjorde dere noe med annet enn panseret med unntak av voks? Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 6 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Mulig det er jeg som er blind, men gjorde dere noe med annet enn panseret med unntak av voks? Vi rakk faktisk ikke å gjøre så mye med resten av bilen, men den fikk en omgang Cleaner Fluid Pro med svart pad på Flex DA før det ble lagt SV Scuderia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 6 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 Oktober, 2010 Så jo riktig fint ut det her. Vått og blankt. Det hadde vært interessant å få vite litt mer om resultatet av våtslipingen. Hvor gått traff fargen? Mitt inntrykk er at det ofte er vanskeligere å få fargematch på lyse farger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.