Gå til innhold

Tenker du på hvor varene du kjøper er produsert?


ClearCoatChristR

Spørreundersøkelse.  

74 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • Hele tiden.
      1
    • Ofte.
      7
    • Noen ganger.
      21
    • Sjelden.
      22
    • Aldri.
      23
  2. 2.

    • Hele tiden.
      0
    • Ofte.
      5
    • Noen ganger.
      16
    • Sjelden.
      19
    • Aldri.
      34
  3. 3.

    • Helt enig.
      1
    • Litt enig.
      10
    • Litt uenig.
      18
    • Helt uenig.
      45
  4. 4.

    • Helt enig.
      15
    • Litt enig.
      25
    • Vet ikke.
      17
    • Litt uenig.
      6
    • Helt uenig.
      11
  5. 5.

    • Veldig viktig.
      15
    • Viktig.
      17
    • Litt viktig.
      29
    • Uvesentlig.
      13
  6. 6.

    • Ja
      42
    • Nei
      32


Recommended Posts

ClearCoatChristR

Hei!

Nå skal jeg introdusere et seriøst tema her på DCN, og det er etikk!

I disse dager jobber gruppen min og jeg med en fagoppgave om hvordan norske forbrukere ser på kinesisk produserte produkter, og i den forbindelse har vi laget en spørreundersøkelse for å prøve å kartlegge et mønster.

Jeg håper dere tar dere tid til å svare på denne! :)

Diskuter gjerne her i tråden også, da innspill blir satt pris på.

Endret av ClearCoatChristR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Moral og etikk... to ord som ikke er like vanlige lenger.. men er stor tilhenger av disse to selv, og prøver selv å leve etter de, og det er definitivt noe som bør være obligatorisk i skolegangen, da fra barneskole og oppover.. Grunnleggende "folkeskikk" er savnet innimellom, det at noen holder en dør oppe, feks når du kommer 2 meter bak, ser jeg på som en selvfølge, andre ikke

Etikk er vel på generelt basis forskjellig fra land til land, det er vel ofte en oppfattning av hva samfunnet mener er rett til enhver tid som ofte avspeiler den enkeltes forståelse for etikk, Den endrer seg over tid,

Kina har sin etikk, Norge sin, her har vi de siste årene mer og meg oppfattet barnearbeid som fy, men en kan jo bare se tilbake 20-30-40 år så var det ikke så "veldig" anderledes her.. er en grunn til at høstferien het potetferien før, da plukket alle poteter... fordi de skulle overleve vinteren.

Uansett er dette såpass mye dersomattevissomatte, mht noe etikk fra land til land, deres premisser er ikke de samme som vi har, det er snakk om at i noen land så må de jobbe for å leve, da er det riktig å jobbe, da er det naturen som tilsier at vi skal (uansett alder)

Det å låse noen inne for å lage fake klær gratis, det er en annen sak, da er det uansett moralsk forkastelig og etisk feil på 99% av kloden

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Da har jeg avlevert mine svar :)

En ting som jeg har tenkt på når det gjelder barnearbeid så er det at enkelte steder i verden så er det ett must at de jobber ellers overlever hverken familien eller de selv. Da hjelper det ikke å sette opp skoler og tvinge de til å gå der fordi det går ut over hele familien. Dersom det er mulig så er nok en løsning der de kan jobbe litt og gå på skole litt noe som kanskje funker bedre enn at de blir satt 100% på skolebenken. Forholdene de jobber under er jo også viktige å se på.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig talt si at jeg gir blanke i hvem som har laga det jeg har kjøpt, eller hvor det er laga.

Barnearbeid er er vinn vinn situasjon for alle (eks. klær)

1. Vi får billigere klær

2. Produsenten får billig arbeidskraft

3. Barna jobber istedenfor å være på gata

4. Barna og familien får penger til litt ekstra mat/opium til pappa

Du kunne jo laga et prosjekt.

Du har f.eks 20 par identiske sko.

Du selger disse i en butikk, 10 par for 500kr og 10 par for 1000kr. Den eneste forskjellen er en plakat som beskriver hvordan de er produsert. over den ene til 500kr skriver du f.eks laga i kina, dårlige arbeidsforhold laget av barn.

De andre til 1000kr kan du skrive laget under gode arbeidsforhold, arbeiderne får tarifflønn og er over 18år.

Jeg tror nok muligens de 10 parene med 500 kroners sko hadde gått først, jeg hadde hvertfall tatt de.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Må ærlig talt si at jeg gir blanke i hvem som har laga det jeg har kjøpt, eller hvor det er laga.

Barnearbeid er er vinn vinn situasjon for alle (eks. klær)

1. Vi får billigere klær

2. Produsenten får billig arbeidskraft

3. Barna jobber istedenfor å være på gata

4. Barna og familien får penger til litt ekstra mat/opium til pappa

Du kunne jo laga et prosjekt.

Du har f.eks 20 par identiske sko.

Du selger disse i en butikk, 10 par for 500kr og 10 par for 1000kr. Den eneste forskjellen er en plakat som beskriver hvordan de er produsert. over den ene til 500kr skriver du f.eks laga i kina, dårlige arbeidsforhold laget av barn.

De andre til 1000kr kan du skrive laget under gode arbeidsforhold, arbeiderne får tarifflønn og er over 18år.

Jeg tror nok muligens de 10 parene med 500 kroners sko hadde gått først, jeg hadde hvertfall tatt de.

Reflektert innlegg får man si....

Vi får håpe fra nå av at såsnart du er ferdig utdannet får en jobb hvor du må jobbe døgnet rundt, under elendige boforhold, får juling daglig, og ikke minst, du får en elendig lønn og null fritid.. Så er vi andre fornøyde da det du jobber og sliter for blir billigere for oss..

  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

greenpeace_barn08051_77140e.jpg

Kilde: Teknisk Ukeblad.

Jeg må si det at jeg ikke har til vane å tenke over hvor tingene jeg kjøper er laget, og om de er laget av barn eller ikke. Men det er absolutt noe en burde tenke mer over.

Jeg har nå prosjekt på skolen angåen sortering av avfall, og under elektroavfall så kommer jeg over den artikkelen jeg linket til som kilde.

Og et bilde sier mer enn tusen ord.

Et barn skal ikke sitte i en haug med elektroavfall hele dagen, i dette tilfellet mye farlig elektroavfall. uten beskyttelse osv osv. Det er jo ikke tvil om at barnearbeidere blir utnyttet på det groveste. Et barn på den alderen skal være med andre barn der de skal leke, lære og utvikle seg.

Greit nok at ikke alle har like stor mulighet på skolegang, men det unskylder heller ikke å sette en 4-5 åring til å arbeide med PCB, kadium, brom og kvikksølv hele dagen, for at "pappa skal ruse seg på opium".

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt se argumentene på problemet. Men som noen bskriver er det dårlige alternativer lokalt for disse barn/familier.

Mitt spørsmål er: Hvor langt skal jeg i forhold til mine vurderinger av andres liv.

Noen eksempler:

Skal jeg f.eks. nekte å ta en bil til en som røyker på verkstedet fordi jeg er mot røyking og noen av mine nærmeste har fått lungekreft?

Skal la være å kjøpe såpe av en selger som jeg vet er homo fordi jeg er kristen og dermed ikke synes om det?

Skal jeg spørre når folk betaler kontant om det ikke er penger fra salg av stoff?

Skal jeg være uvenn med naboen fordi han kjører Ford(eller et annet merke jeg ikke synes om)?

Satte det kanskje litt på spissen for å vise hva jeg tenker. For all del tar nevnte punkter ikke som noe angrep eller personlige meninger - det er kun for illustrasjonen.

Men diskusjonen er absolutt interessant. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Takk for innleggende og stemmene gutter! :)

Jeg har aldri tenkt på hvor produktene jeg kjøper kommer fra før jeg startet med denne oppgaven.

Kommer jeg til å gjøre det i fremtiden? Mest sannsynlig ikke. Kina og barnearbeid er såpass langt unna vår hverdag at det rett og slett ikke dukker opp som et kjøpskriterie.

Med den økonomien jeg har idag, har jeg heller ikke mulighet til å støtte organisasjoner som mot barnearbeid. Jeg vil nok vurdere dette den dagen jeg forhåpentligvis har litt bedre råd.

Jeg ønsker heller ikke å betale mer for varer som er produsert rettferdig, da jeg ikke ser verdien i å betale mer for samme vare.

Likevel, støtter jeg ikke barnearbeid. Av oss som er rundt 20, virker det som alle er i mot barnearbeid, men ingen av oss ønsker å betale for det. Det har vel litt med ikke fullt utviklet empati å gjøre tenker jeg.

Hva konsekvensene av å fjerne barnearbeid totalt? Kanskje er det lavere lønn og dårligere vilkår for de som er lovlig ansatte, og høyere priser for oss forbrukere?

Eller kanskje det blir en verden der alle barn er glade barn med skoleplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling, og veldig aktuell..

Barnearbeid blir vi aldri kvitt, men det er ekstremt store forskjeller på forholdene barn jobber under. Hadde fokuset blitt flyttet fra hele begrepet "barnearbeid" og heller over mot bekjemping av arbeid under tvang, farlige forhold etc, hadde det nok gjort kampen noe lettere. Å få en organisasjon som har basert sin produksjon på barnearbeid i dag til å slutte totalt med det, er nok vanskelig. Men tenker man først og fremst barnas sikkerhet og rettigheter, blir det nok lettere for organisasjonene å endre seg. Små skritt i riktig retning kan endre mye på sikt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Man er nødt til å forsøke å ha mer enn en tanke i hodet når det gjelder slike problemstillinger.

Som det blir nevnt så er det ikke alltid at det finnes alternativer for mange av disse barna/familiene og da er kanskje valget enkelt. Det samme kan man for så vidt si om å gifte bort småjenter til gamle griser eller sende barn ut i prostitusjon etc. Det er snakk om mennesker som lever under ekstremt vanskelig/fattslige forhold - og hvor det bedre alternativet kun er et lite hakk bedre enn det dårligere (feks. sulte i hjel).

Uansett så må man, og i alle fall vi (de fleste av oss) som sitter her hjemme på berget hvor vi relativt sett har det bra, evne og se forskjell på det praktiske og rent prinsippielle i en slik problemstilling. Om man selv eller familien sulter i hjel fordi man som barn ikke jobber da er det bedre å jobbe enn å la være. Man bør likevel som et voksent, oppegående individ helt klart se at barnearbeid prisippielt sett er forkastelig, men om man skal jobbe med dette - og klare å gjøre noe med det så må det gjøres hånd i hånd med etablering av andre alternativer slik at dette kan fungere i praksis (bedre betalt arbeid til foreldre, bygge ut kvalitativ gratis utdanning, etc). Det hjelper ingenting å forby barnearbeid om det er det eneste alternativet.

Jeg håper likevel at de fleste er oppegående og moralsk bevisste nok til at man inntar en sunn holdning til dette - uten at man nødvendigvis trenger å bli Mor Teresa over natta av den grunn!

Endret av Dag/Swissvax
  • DCN Poeng 1

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektert innlegg får man si....

Vi får håpe fra nå av at såsnart du er ferdig utdannet får en jobb hvor du må jobbe døgnet rundt, under elendige boforhold, får juling daglig, og ikke minst, du får en elendig lønn og null fritid.. Så er vi andre fornøyde da det du jobber og sliter for blir billigere for oss..

Jøss.. Trådstarter var ute etter våre synspunkter, var han ikke?

Les: 3. Barna jobber istedenfor å være på gata. Jeg sa ingenting om arbeidsforhold, og ser helst at de er så gode som mulige.

Hvis noen skal ha det bra må noen desverre ha det dårligere. Vi kan dra fram barneskole tankegang her, hvis alle var rike og hadde toppjobber, hvem skulle tatt drittjobbene? Ingen..

Vi i norge sender mye dritt til andre land, elektronisk avfall, vi dumper olje og slam i farvannet dems, ingen bryr seg. Samma hvordan du vrir og vender på det er du akkurat like mye med på det som alle andre her i norge og andre rike land.

Jeg har hatt noen dårlig betalte jobber i mitt liv, jeg har jobba 12-18 timers dager, med 1. fridag hver 14. dag, tjente jeg godt? Jeg har fortsatt 50 000 utestående som jeg aldri kommer til å se. 50 grader+ inne var forholda, men ellers greit. Så jeg vet i hvertfall hva null fritid er, dårlig lønn og lange dager.

Første innlegget mitt var satt litt på spissen, og håper ditt også var det Bernhard. Ser at det er i hvertfall 6 stykker som ønsker meg juling, elendige boforhold og arbeidsforhold og jeg vet ikke hva som er værst jeg.. Innse at det er barnearbeid eller å ønske noen andre det dere gjør?

Endret av Terjeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Helt klart, men når du kommer med sånne utsagn så vær forberdt på reaksjoner også ;) Husk at det er mange foreldre her..

Da må jo du også se i innlegget ditt på hva du skriver, du støtter jo tydeligvis barnearbeid..

Når du sier at barnearbeid er en vinn vinn situasjon for alle, så trekker du ting langt over streken.

Se på bildet iDuddits la ut og sett ansiktet til en liten tass du har nær, jeg så for meg en av døtrene mine der og da får ting en annen dimensjon enn at man skal være glad for at man får billigere sko..

Jeg viste bildet til min eldste datter bildet og ho begynte med engang å spørre spørsmål, hvorfor ho satt sånn, hvorfor ho var møkkete, hvorfor ho måtte jobbe, hvorfor ho ikke kunne leke osv etterhvert som jeg fortalt..

Barna burde ikke jobbe istedenfor å være på gata, de burde heller kunne være med å leke sammen med andre barn, ikke blir tvunget til å jobbe fordi du skal ha billige joggesko og billige klær.

Har du 50.000 utestående så får du heller bare engasjere en advokat, værre enn det er det ikke om du har alt på det rene. Dessuten så er det jo også noe som heter arbeidsmiljøloven i Norge som du burde tatt en titt i da og vist arbeidsgiver..

Innse at det er og kommer alltid til å være barnearbeid har jeg gjort for lenge siden, så akkurat det punktet er greit nok.. Men å støtte barnearbeid bevisst sånn som du sier at du ville gjort, det byr meg imot..

Du sier at vi ønsker deg elendighet, hva gjør du da med barn i andre land for at du skal få billige klær og sko??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jøss.. Trådstarter var ute etter våre synspunkter, var han ikke?

Les: 3. Barna jobber istedenfor å være på gata. Jeg sa ingenting om arbeidsforhold, og ser helst at de er så gode som mulige.

Hvis noen skal ha det bra må noen desverre ha det dårligere. Vi kan dra fram barneskole tankegang her, hvis alle var rike og hadde toppjobber, hvem skulle tatt drittjobbene? Ingen..

Vi i norge sender mye dritt til andre land, elektronisk avfall, vi dumper olje og slam i farvannet dems, ingen bryr seg. Samma hvordan du vrir og vender på det er du akkurat like mye med på det som alle andre her i norge og andre rike land.

Jeg har hatt noen dårlig betalte jobber i mitt liv, jeg har jobba 12-18 timers dager, med 1. fridag hver 14. dag, tjente jeg godt? Jeg har fortsatt 50 000 utestående som jeg aldri kommer til å se. 50 grader+ inne var forholda, men ellers greit. Så jeg vet i hvertfall hva null fritid er, dårlig lønn og lange dager.

Første innlegget mitt var satt litt på spissen, og håper ditt også var det Bernhard. Ser at det er i hvertfall 6 stykker som ønsker meg juling, elendige boforhold og arbeidsforhold og jeg vet ikke hva som er værst jeg.. Innse at det er barnearbeid eller å ønske noen andre det dere gjør?

Om du nå tar dette personlig og tror at vi ønsker deg juling ++ så må det være ditt problem... På et prinsipielt grunnlag så var Bernhard sitt svar bra, i det han stiller spørsmål tilbake ang det det du i ditt innlegg ikke ser ut til å ta dette så tungt. Pga at Bernhard har det jeg mener er et bra syn i forhold til problemet med barnearbeid får han kred fra meg, ikke fordi han evt. måtte ønske deg juling og dårlig lønn.. ;)

I forhold til ditt andre innlegg her så ser det ut for meg som om du argumenterer for at når du har hatt en drittjobb, så er det ok at andre (inkl småbarn) har det også.. det fremstår for meg som underlig argumentasjon? Barnearbeid blir vel ikke mer rettferdiggjort fordi om du har hatt en drittjobb og noen skylder deg 50 laken.. Syns selvfølgelig det er leit for din del, men det har da ingenting med saken å gjøre.

Husk nå på at vi diskuterer sak og ikke person her da, jeg tror du er en kjernekar jeg Terje, selv om vi ikke må være enige om alt her i verden ;)

  • DCN Poeng 4

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Empatien forsvinner mer og mer den.

Meg, meg, meg, meg, meg, meg, meg.... er en kjenningsmelodi som går igjen.

Synd en ikke kan missbruke som de gjorde under krigene igjen også, da kunne sikkert alt blitt "enda" litt billigere en det er nå også, lås dem inne....... Arbeit macht frei, vi vil ha billige varer..

Et stort sportsmerke bla handler jeg ikke fra, samme gjelder en del av de store kjedene.. når ting blir for billige, så er det ofte en grunn til at de er billige. Leser en om barnearbeid/tvangsarbeid, og setter seg litt inn i det, så endrer en ofte oppfattelsen.

Tankegangen "det skader ingen om bare JEG kjøper" er vel vanlig. Så slenger en en, en slant i bøtta på innsamlingsaksjoner og vasker vekk skyldfølelse en hadde..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Dette er helt klart et prosjekt du ikke gjør ferdig over natten! Samfunnet er og blir bygd opp på en måte som gjør at det blir klasseforskjeller, og slik tror jeg dessverre det alltid kommer til å bli. Vi må bry oss om de vanskeligstilte i verden, men vi er ikke supermenn. Selv støtter jeg ulike organisasjoner, men jeg har et eget liv og en egen økonomi jeg også må ta vare på. Vi må ikke glemme å ta vare på oss selv, og det gjelder alt fra hvordan vi lever til hvilke hobbyer vi bruker penger på.

Jeg må innrømme at jeg er en av de som ikke tenker spesielt mye på hvordan produkter jeg kjøper er blitt produsert, eller under hvilke forhold produktene er blitt produsert. Skulle jeg funnet ut av det hver gang jeg kjøpte noe, så hadde jeg aldri hatt tid til å kjøpe noe som helst. Det skal dog sies at jeg ikke ønsker å kjøpe produkter jeg vet produseres under uverdige forhold, men da må det for min del bevises i en reell dokumentar e.l., ikke som rykter via f.eks. en nyhetsartikkel på nett. Skal jeg tro på ryktene er det plutselig veldig mange merker jeg må holde meg unna.

Jeg har tidligere blitt "offer" for en som engasjerer seg veldig mot barnearbeid, da jeg nærmest ble uthengt foran en gjeng på ca 15 stykker siden jeg gikk med en genser fra Tommy Hilfiger. Vedkommende mente jeg støttet barnearbeid, og han så helst at jeg reiste hjem fra sammenkomsten jeg var på for at han skulle slippe å se meg i den genseren. I slike tilfeller mener jeg det går for langt, og selv om jeg vet at det har blitt skrevet om Tommy Hilfiger i artikler om barnearbeid, så er det ingen beviser mot han ift hvordan klærne hans blir produsert såvidt meg bekjent. Her var det altså en som mente jeg måtte gå hjem å skamme meg fordi jeg ikke tenkte på hvordan genseren min var blitt produsert. Er det riktig? Har vi respekt for hverandre når vi holder på slik? Jeg mener svaret er åpenlyst.

For å poengtere det hvis det ikke kom frem i innlegget mitt, så syntes jeg barnarbeid er en skikkelig uting, og jeg skulle så gjerne hatt fasiten for hvordan barn over hele verden skulle fått en verdig oppvekst.

Dette er en delikat diskusjon i mine øyne, så vi får prøve å holde oss på et intellektuelt bra nivå slik at det ikke ender med personangrep.

Endret av Geir
  • DCN Poeng 2

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...