Gå til innhold

Hva gjorde jeg feil?


Volvokisen

Recommended Posts

Hei folks,

Jeg trenger litt synspunkter angående følgende:

I vår polerte jeg bilen min til en brilliant finnish. Den ble meget bra, og fikk mange hakeslepp fra naboer og andre forbipasserende. MEN...så ble bilen vasket noen ganger og vips, så var mye borte og vaskestripene kom tilbake osv. Jeg ble da så skuffet at "bilpleiekarrieren" fikk en god pause i sommer. Faktisk ble jeg så forbanna at jeg solgte bilen. Nei da, bare kødder. Den skulle selges uansett...

Følgende ble gjort i nevnt rekkefølge:

- avfetting og grundig vask

- en runde med clay (MG)

- rens fra MG, wowo (Step 1)

- polering fra MG, wowo (Step 2)

- Lakkforsegler fra Autoglym, ca 1 time tørking, 12-16 timer herding (husker ikke nøyaktig). NB Det ble ikke vasket eller noe etter polering!

- voks fra MG (Step 3), god tid til å tørke.

Været var bra på den tiden, og bilen stod et døgn før den ble tatt i bruk. Det var ikke noe regn i perioden. (Står utendørs, brukte biltrekk fra dag til dag).

En uke senere ble bilen vasket, og jeg merket at såpen sluttet å skumme (brukte da MG Gold Class Shampoo). Typisk voks som løste seg opp...

Jeg har i ettertid lest om IPA og dette med at rens / polering har mye oljer ++ i seg, som gjør at LSP ikke får godt nok feste.

Kan det være dette som her var problemet?

Var jeg for rask med å vaske bilen?

Er AG lakkforsegler bare noe dritt? Mener å huske fra tidligere at den ikke var så værst...

Alle innspill mottas med takk. Gidder ikke å gjenta dette en gang til. Brukte tross alt 3 dager på dette, med maskering osv osv.

Da bør det vare lenger enn en mnd. Eller 2 uker.

Hilsen Volvokisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som Essiek sier her...

Har nok blitt brukt produkter som skjuler riper og ikke fjerner dem.

Når man vasker bilen med sterk såpe så fjerner man såkelte "fillere" som skjuler ripene og vips så har du riper igjen.

For konstant fjerning av riper så må lakken "slipes" ned ved hjelp av skikkelig polering og en maskin.

Slike produkter det vriker som du har brukt er snarveien til en blank og fin bil. Men som sagt så blir defekter kun skjult og ikke fjernet.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at Autoglymforseglingen ikke har likt underlaget med step 2!?

3 stegsen til Megs skal holde langt mer enn en vask.

Min erfaring tilsier at Gold Class såpa er mild og fin, så jeg skjønner ikke annet enn at forseglingen ikke har fått feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lakkforseglingen som er "synderen" her, tipper den ikke klarte å hefte på DC2. DC3 sitter godt på DC2, men på AG sealer vet jeg ikke hvordan den oppfører seg..

Gold Class såpa er meget LSP-vennlig, så det er nok ikke her problemet ligger med mindre man har blandet ekstremt sterkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lakkforseglingen som er "synderen" her, tipper den ikke klarte å hefte på DC2. DC3 sitter godt på DC2, men på AG sealer vet jeg ikke hvordan den oppfører seg..

Gold Class såpa er meget LSP-vennlig, så det er nok ikke her problemet ligger med mindre man har blandet ekstremt sterkt

MG Gold Class er sterk eller svak? Begge deler hevdes. I følge produsenten er den IKKE sterk, og skal ikke slite vekk voksen. Jeg har nok blandet den etter "oppskriften", ca en kork pr 10 liter. Kan ikke skjønne at dette skulle være for mye.

Det er riktig som noen av dere påpeker, at MG serien jeg har brukt ikke fjerner striper permanent, men det er likevel ingen grunn til å forvente slikt et dårlig resultat (på sikt).

Jeg behandlet en annen bil (svart, ikke metallic) året før med samme serie, bortsett fra AG LSP. Denne holdt mye lengre. Men det hører med til historien at denne ikke vaskes så ofte (ca hver 14 dag, eller sjeldnere).

Løsningen blir nok å gå for produkter som fjerner fremfor å skjule, da vil alt se bedre ut på sikt uansett.

Takker for alle innspill(!)

Volvokisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gold Class såpa er ikke så sterk som jeg trodde, og beklager den feil-informasjonen der. Tror jeg tenkte på NXT-såpa jeg... sorry for den...

Da er det nok som de andre sier her - kombinasjonen av forskjellige produkter som har medført dårlig heft / varighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG Gold Class er sterk eller svak? Begge deler hevdes. I følge produsenten er den IKKE sterk, og skal ikke slite vekk voksen. Jeg har nok blandet den etter "oppskriften", ca en kork pr 10 liter. Kan ikke skjønne at dette skulle være for mye.

Det er riktig som noen av dere påpeker, at MG serien jeg har brukt ikke fjerner striper permanent, men det er likevel ingen grunn til å forvente slikt et dårlig resultat (på sikt).

Jeg behandlet en annen bil (svart, ikke metallic) året før med samme serie, bortsett fra AG LSP. Denne holdt mye lengre. Men det hører med til historien at denne ikke vaskes så ofte (ca hver 14 dag, eller sjeldnere).

Løsningen blir nok å gå for produkter som fjerner fremfor å skjule, da vil alt se bedre ut på sikt uansett.

Takker for alle innspill(!)

Volvokisen

Mild... definitivt. Kjempefin såpe, men litt dyr. Tror nok de som mener den er sterk, har gjort som Espen og forvekslet den med en annen. Ser også ut som du har blandet veldig mildt så det er ikke der problemet ligger.

Tipper synderen rett og slett er lakktype- og -tilstand... er ikke fillere i noen av produktene du har brukt, men alt av rens/polish/voks skjuler endel når det kommer på, rett og slett fordi de "metter" porøs lakk og får den til å se bra ut.

Men kan godt være at AG'en også er en "synder" i det hele her; den er nok ikke laget for slik forbehandling... det er veldig vanskelig å få ting til å hefte på DC2, det er derfor Meg's selv kuttet ut dette steget når de har blandet inn Syntetiske produkter (TechWax) i denne prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mild... definitivt. Kjempefin såpe, men litt dyr. Tror nok de som mener den er sterk, har gjort som Espen og forvekslet den med en annen. Ser også ut som du har blandet veldig mildt så det er ikke der problemet ligger.

Tipper synderen rett og slett er lakktype- og -tilstand... er ikke fillere i noen av produktene du har brukt, men alt av rens/polish/voks skjuler endel når det kommer på, rett og slett fordi de "metter" porøs lakk og får den til å se bra ut.

Men kan godt være at AG'en også er en "synder" i det hele her; den er nok ikke laget for slik forbehandling... det er veldig vanskelig å få ting til å hefte på DC2, det er derfor Meg's selv kuttet ut dette steget når de har blandet inn Syntetiske produkter (TechWax) i denne prosessen.

Hva tenker du er løsninger her da til "vinter-preservering":

2 biler.

  • Den ene ny og "ripefri
  • den andre 5 år og "ikke ripefri"

Jeg tenker den nye skal få en grundig vask, clay ++, og deretter DC1 før jeg topper den med Jetseal 109. (akkurat innkjøpt).

Den gamle bør få fjernet riper før voksing. Hvilket produkt anbefales her som generell rens for å fjerne vaskestriper. (De mer omfattende stripene har jeg kraftigere midler for). Har ikke lyst å kjøre en ny runde med MG step 1-2-3 på akkurat denne bilen. Dette er en svart bil, ikke metallic, så her vises det meste meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle bilen kjører du BiltHamber AutoBalm på (www.autobahn-bilpleie.no) - du vil ha beskyttelse som skjuler riper (mye såkalte "fillers" i det produktet) og som holder litt iflg rapporter på andre forum der ute.

Skal du permanent fjerne riper med et brukervennlig produkt for hånd eller DA-maskin så kan du prøve Meguiars Ultimate Compound, og deretter toppe denne med en voks eller sealer etter eget ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...