Gå til innhold

Bensinstasjon, vindusvask på panser, småriper


aygopluss

Recommended Posts

Hey,

Var dum nok til å ta vindusvask på panseret mitt her om dagen på en bensinstasjon. Hadde litt insekter og slikt jeg ville ha bort, så jeg kjørte på litt ekstra.

Etter jeg hadde fått fjernet såpe og væske, så jeg at det var bitte små riper i lakken, kun synlig fra vinkel og med sterkt lys.

Noen som har peiling hvordan jeg skal få det bort? Er snakk om en splitter ny bil her (svart aygo 2010).. :(

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Vindusvaskekost på panser er fy fy ja, bare å titte i bøtta så skjønner en fort hvorfor, mer sand der en i snadkassa... ;)

Det må nok korrigeres bort det, om du ikke har maskiner ec så kan du teste med feks Meguiars sin ScratchX og se hva den tar... regner ikke med du kjenner ripene med neglen?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Velkommen hit. Litt lettere å si hva som skal til hvis du legger ut et bilde av ripene.

Generelt kan man si at det som ikke kjennes med neglen kan fjernes med polish som har siipemidler i seg.

I første omgang kan du handle noen skumpader og f. eks Ultimate Compound fra Meguiar's. Det finner du på f, eks Bauhaus og BilXtra. Ha litt polish på skumpaden og gni med jevnt press til polishen er brutt ned til en klar vaselinaktig hinne. Lykke til :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Meguiars Scratch X finner du bla hos bilXtra, den skal du bare jobbe over ripene til den er borte, så gjentar du igjen til ripene er borte.. (2-3-4 runder) bruk feks gul applikator pads fra Meguiars også, bruk moderat til hardt press når du jobber, og husk at bilen skal være gullende ren før du begynner...

Legg også en sealer (feks Meguias NXT tech wax) over etter ScratchX`n, så du får beskyttet lakken igjen også...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey,

Var dum nok til å ta vindusvask på panseret mitt her om dagen på en bensinstasjon. Hadde litt insekter og slikt jeg ville ha bort, så jeg kjørte på litt ekstra.

Etter jeg hadde fått fjernet såpe og væske, så jeg at det var bitte små riper i lakken, kun synlig fra vinkel og med sterkt lys.

Noen som har peiling hvordan jeg skal få det bort? Er snakk om en splitter ny bil her (svart aygo 2010).. :(

Takk

hvor er det du holder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du får lånt deg eller evt. kjøper en poleringsmaskin samt en god "polish".

Selv har jeg ingen god erfaring med ScratchX 2.0 og faktisk så opplevde jeg at den lagde riper når jeg skulle fjerne fastetset fugleskitt fra lakken. Kan jo hende jeg gjorde noe galt så klart, men poenget er at Scholl S17 og Flex DA fjernet etsemerker og små riper etter ScratchX på null time....

EDIT:

Jeg tror dog at disse småripene du har fått er enkle og fjerne og så lenge du ikke kjenner riper med neglene så kan man fjerne disse på null time med skikkelig utstyr.

Bor du i Fredrikstadområdet så kan jeg muligens hjelpe deg (gratis)

Jeg er ingen proff detailer, men disse ripene du snakker om skal jeg nok få has på :)

EDIT 2:

Det finnes sikkert mange fler her inne som kan hjelpe deg og noen her inne er jo proffe detailere. Skal du ha en full detailing av bilen så anbefaler jeg at du kontakter andre.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med er det billigst og enklest å teste med f.eks ScratchX og et par skum appl.pads, har ikke hørt om noen andre enn bjerknez som ikke "liker" denne. Dessuten kan det være at toyota lakken din er smørmyk og da blir det fort værre enn utgangspunktet hvis man som nybegynner gyver løs med maskin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med er det billigst og enklest å teste med f.eks ScratchX og et par skum appl.pads, har ikke hørt om noen andre enn bjerknez som ikke "liker" denne. Dessuten kan det være at toyota lakken din er smørmyk og da blir det fort værre enn utgangspunktet hvis man som nybegynner gyver løs med maskin ;)

Starter man med S30 og DA så skal det vel litt til før det faktisk blir værre enn utgangspunktet?

Ikke for at jeg har kunnskap nok til å betvile svaret ditt, men det høres bare litt voldsomt ut...

Kan dog hende jeg brukte ScratchX 2.0 litt feil ved at jeg gnikket for hardt eller noe... men uansett så klarte S17 og DA jobben 100 ganger bedre og på null time. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter man med S30 og DA så skal det vel litt til før det faktisk blir værre enn utgangspunktet?

Ikke for at jeg har kunnskap nok til å betvile svaret ditt, men det høres bare litt voldsomt ut...

Kan dog hende jeg brukte ScratchX 2.0 litt feil ved at jeg gnikket for hardt eller noe... men uansett så klarte S17 og DA jobben 100 ganger bedre og på null time. :)

S30 og DA lagde holoheaven på mjuk-sticky Baleno-lakk, så ja.... Svart Toyota-lakk er også noe av det mykeste (generelt sett) som finnes det ute, så i noen tilfeller så kan uerfarenhet medføre enda verre slutt-resultat..

Til trådstarter: Litt info om hvor du holder til, og et medlem her inne vil ta en titt for deg (og evt korrigere det bort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S30 og DA lagde holoheaven på mjuk-sticky Baleno-lakk, så ja.... Svart Toyota-lakk er også noe av det mykeste (generelt sett) som finnes det ute, så i noen tilfeller så kan uerfarenhet medføre enda verre slutt-resultat..

Til trådstarter: Litt info om hvor du holder til, og et medlem her inne vil ta en titt for deg (og evt korrigere det bort)

Jeg skjønner...

Mulig jeg kan få problemer med å få lakken 100%, men man ødelegger jo ikke noe som helst uansett og i absolutt værste fall så må noen proffe ta saken. Men i beste fall så klarer jeg biffen selv og uansett så koster det ikke trådstarter noe som helst og prøve.

Nå tipper jeg at denne bilen ikke er lakkbehandlet av noe slag så langt så resultatet vil vel uansett med stor sannsynlighet bli bedre. Men så klart... vil man være 100% sikker på at bilen blir 100% så annbefales det at noen proffe ser på saken.

Bor han i nærheten av meg, så koster det jo ingenting å prøve...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Koster han ingenting nei.

Men hvis det er som han sier, småriper man kun ser i en spesifikk vinkel, så er det bedre å ha de ripene, enn å ha et halvt panser full av hologrammer.

Ikke fordi jeg dømmer deg og dine kunnskaper, men fordi sort japselakk kan tidvis være krevende når det kommer til hologrammer.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tromsø :)

Da slipper jeg den jobben :lol:

Koster han ingenting nei.

Men hvis det er som han sier, småriper man kun ser i en spesifikk vinkel, så er det bedre å ha de ripene, enn å ha et halvt panser full av hologrammer.

Ikke fordi jeg dømmer deg og dine kunnskaper, men fordi sort japselakk kan tidvis være krevende når det kommer til hologrammer.

Er ingen hemmelighet at jeg ikke er en proff detailer, å jeg som mange andre her inne er bare ivrige til å prøve seg litt.

Du har sikkert helt rett i at jeg ikke har de beste kunnskapene, så det er no hard feelings her :)

Nå har vi jo fått svar på hvor han bor, så den jobben slipper jeg nok uansett :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt testet Scratch-X for hånd først.. gjør man det riktig, kan man faktisk av og til utrette små mirakler for hånd.. har lykkes med det utallige ganger selv ;)

Selv har jeg ingen god erfaring med ScratchX 2.0 og faktisk så opplevde jeg at den lagde riper når jeg skulle fjerne fastetset fugleskitt fra lakken.

Det lar seg vel ikke gjøre i utgangspunktet, så her er det nok heller skitt i pad'en el.l som er synderen... med mindre du har fått et "sabotert" produkt (ala sand i vaselinen :P)

Endret av Øivind/Godkjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt testet Scratch-X for hånd først.. gjør man det riktig, kan man faktisk av og til utrette små mirakler for hånd.. har lykkes med det utallige ganger selv ;)

Det lar seg vel ikke gjøre i utgangspunktet, så her er det nok heller skitt i pad'en el.l som er synderen... med mindre du har fått et "sabotert" produkt (ala sand i vaselinen :P)

Pad'en jeg brukte var helt ny, så det var nok ikke noe dritt i denne som gjorde ugang vil jeg tro...

Jeg vet neimen ikke hva som ble gjort galt, men den klarte vertfall ikke å fjerne etsemerket what so ever, samme hvor mye jeg gnikket.

Er fult mulig jeg gjorde noe feil.. men kan ikke helt se hva det kan ha vært... "Sand i vaselinen..." tja...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...