Gå til innhold

OSD: Suzuki Baleno 2000 blå


Essiek

Recommended Posts

Blå 2000 Suzuki Baleno

5009060095_176253452e_b_d.jpg

Produkter i bruk:

Metabo og Biltema DA

Alt som finnes av foam-pads på alle typer bakplater

MG #105, MG#205, Scholl S17+ og S30+, 3M UFSE, SV CFP og Menzerna PO85RE var alle i sving

BH soft clay

CF02 og MG FI som wipedown

MG Metal Polysh

CG VRP-dressing

SV Pneu

SV Shield

ca 30 MF

Dette er en bil som ikke har gått så veldig langt - etter 10 år så har den klokket ca 75.000 km, men har rukket å plukke opp litt swirls og et par RDS'er allikevel. Litt vasket i børstevask og av og til spylt med høyttrykk, Ble litt advart på forhånd angående mjuk og sticky lakk - og det skulle vise seg å være ganske så sant. Denne karen her kommer aldri til å rynke på nesa over litt Saab-lakk, for dette er den siste Balenoen jeg kommer til å ta. Noensinne.

Vel, over til jobben. Søndag 19.09.2010 ankom bilen etter å ha vært igjennom en avfettingsprosedyre den nok aldri har vært med på tidligere samt en "gullvask" på nærmeste bensinstasjon - dette utført av eier. Vannet lå flatt på alle paneler, bortsett fra på 100% vertikale flater. Der datt vel vannet av etterhvert. Tror jeg.

Satte friskt i gang med claying. Ikke så ille på horisontale flater, men under sidelistene fikk clayen dratt ut en usannsynlig mengde med møkk. Var ingen nupper i lakken dog. Og her starter min bilde-dokumentasjon - som dere ser er det friskt med swirls rundt omkring og ikke bare bittelitt med clay-merker heller.

5008934147_99afe6855e_b_d.jpg

5009540746_3b75be9003_b_d.jpg

5009542096_b2f93372e8_b_d.jpg

5009544440_cc4c878bd3_b_d.jpg

5009550856_918df6e79d_b_d.jpg

5009547910_466e947564_b_d.jpg

Vel, det var bare å klemme på og først ute var panser for kombo-test og for å sjekke hva slags lakk man hadde å gjøre med her. Jeg kjørte testspot med 2 runder med #205 på gul MG, etterfulgt av UFSE på sort Scholl. Runde to med #205 var hopp, skrik og hyl - så da begynte jeg å ane hva jeg hadde i vente. Disse to rundene lagde brukbart med hologrammer også, som UFSE på sort Scholl og Metabo _ikke_ klarte å få bra nok (det lagde til og med litt hologrammer det..). Da begynte jeg å få litt pænikk egentlig - og testet minst 88 måter å kjøre UFSE / sort Scholl med uten å få det så bra som jeg ønsket.

Det siste bildet her i denne serien er etter kjøring med Biltema DA / PO85RE / grønn Über og atten wipedowns (minst). Phew.

5009559670_caabf299ed_b_d.jpg

1 runde med #205

5008957955_36c036c722_b_d.jpg

2.runde med #205

5009561582_420c5dfcb8_b_d.jpg

1 runde med UFSE

5009565148_e884d4448d_b_d.jpg

Det ble tatt en runde til med UFSE, men crappy bilder fra det. Ble en del bedre med ikke 100%

50/50

5009567416_85916193c5_b_d.jpg

Ble litt forskjell ja

5009568468_51ee4289f3_b_d.jpg

5009569840_3a2a11a484_b_d.jpg

5009576082_eae78a1924_b_d.jpg

Fortsatt hologrammer etter UFSE-kjøringen:

5008976647_d7f824fbfd_b_d.jpg

Etter dette tok jeg resten av panser, og underveis her byttet jeg til S17+ da #205 på runde to gikk fortere tørr enn ei tønne med øl på student-fest. Samt testet CFP og PO85RE også. Ble litt bytting pads og produkt i ca halvannen time framover før jeg "knakk" koden....

Men plootselig-hootselig - Biltema DA med grønne Über sammen med PO85RE! Whoo-hoo og ei kasse med rom, nå tok jeg en irsk jig bortover golvet og må ha sett litt rar ut egentlig. Dette er etter 6 wipedowns med fire forskjellige MFer:

5009588112_24ed54b858_b_d.jpg

For moro skyld kjørte jeg Biltema DA med gule MG pads / #105 på venstre framskjerm og 50% av venstre førerdør- det tok mesteparten av swirls og noe RDS, men ikke bra nok synes jeg. Og det ble hologram-city av dette også. Noe heldigvis PO85RE på grønne Über med Biltema fikset - og da bedre enn UFSE.

5009011931_b7eab5ae55_b_d.jpg

5009013817_1201d44406_b_d.jpg

50/50 på døra, DA-kjørt

5009019151_e53c903334_b_d.jpg

Ble en merkelig marring-effekt av DA-kjøringen med #105 / gul også:

5009626666_b688e44d4f_b_d.jpg

Tok ikke nok nei, så S17+ ble kjørt videre, og helllloooooo hologrammer:

5009624316_b3c45f18f3_b_d.jpg

5009631254_5fe638aacd_b_d.jpg

50/50 på tak-spoileren, 2 runder med S17+ kjørt her

5009028623_c289b4b486_b_d.jpg

Ser kanskje greit ut her:

5009632936_af8a3c54e8_b_d.jpg

Men det er nok ganske mye BØØ! her også

5009035275_05099496b7_b_d.jpg

Vanlig kjøring videre ble da S17+ på grønn Über / orange Scholl (1-2 runder med 4-8 pass, spredd avslått, rett opp til ca 1800, og avsluttet nede på rundt 900 med null press) på hele bilen først, så gikk jeg over med PO85RE på grønne Über og da kosekjørte jeg leeeeeeeeeeeeeenge på hvert panel. Ei flaske med CF02 samt ei flaske med MG FI gikk med til wipedowns. Bilen er 99% holo-fri, men det var hakke plent umulig å få det 100%, spesielt i litt trangere buer og overganger.

Eksempel på "The Powah of PO85RE" på DA:

Før:

5009036303_31ae998ee8_b_d.jpg

Etter 2-3 wipedowns:

5009640814_ab528f8b0f_b_d.jpg

Etter wipedowns her og der samt opp og ned i mente så ble Shield lagt på, og fikk kose seg i ca 15 minutter, her er et stemningsbilde fra voks-hazing (znooooore...)

5009040225_d544401f9e_b_d.jpg

Mens det hazet dro jeg over dekksider med Pneu, eksos med MG Metal Polysh og svart-plast ellers med CG VRP-dressing, og ryddet litt rundt meg. Så til noen altfor få ferdig-bilder, alle inne da det begynte å regne ute samt var blitt mørkt. Eieren av bilen ville gjerne hjem, jeg ville hjem og jeg tror også bilen ville at jeg skulle dra min vei....

5009041305_1ec87c7a1b_b_d.jpg

5009042267_dd69a60dae_b_d.jpg

5009047939_0ec4590ac6_b_d.jpg

5009047939_0ec4590ac6_b_d.jpg

5009654250_8ff00a5cda_b_d.jpg

5009060095_176253452e_b_d.jpg

Ikke noe innvendig ble tatt. Total tid medgått ca 11 timer non-stop, og som eieren sa "bilen ble blå igjen". Takk for titten default_smile.png

Endret av Essiek
  • DCN Poeng 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Flott jobba mr mann... ble bra blank den sukien der,

DA er et flott verktøy det når det er kranglelakk...

Menzerna er det evig siden jeg brukte sist gitt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor respekt for SÅ bra resultat med såpass umulig lakk :thumbs:

Takk for at du delte din erfaring! Tror vi er mange som kommer til å si nei takk til Baleno hvis man skulle få en forespørsel :P

Kred er en selvfølge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig som alltid fra denne kanten også! Cred er servert, men:

Mens det hazet dro jeg over dekksider med Pneu, eksos med MG Metal Polysh og svart-plast ellers med CG VRP-dressing, og ryddet litt rundt meg.

Åssen i all verden rekker du dette? Kommer så vidt rundt bilen jeg med vokskrukka på 15 min...så da er det jo rett på buffing for min del i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempejobb Essie.. B)

Veldig bra og lærerik writeup spekket med tips, fortvilelse og pågangsmot.

Det er i motbakke det går oppover, og denne fikk du fint over kneika til et kjemperesultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo veldig bra til slutt det der Espen ;) Creds gitt!

Det ble bra til slutt ja, men svettet skikkelig før jeg fant kombo som tok eksisterende hologrammer og ikke lagde nye :)

Ikke noe er verre enn slik lakk.Full sympati for dette.Cred gitt for vel blåst jobb.

Tusen takk !

Flott jobba mr mann... ble bra blank den sukien der,

DA er et flott verktøy det når det er kranglelakk...

Menzerna er det evig siden jeg brukte sist gitt...

Takker og bukker - PO85RE er helt sjefsnydelig å kjøre, og noe så inn i hampen for en gloss!

der fikk du endelig den myke lakken du lengtet etter... Meget + på dette Espen....

Hehe, lengtet og lengtet - men nå vet jeg virkelig hva sticky betyr ihvertfall. Hadde dette vært første bilen med roterende så hadde jeg bare lagt meg ned og grini tror jeg. Takk for karakter :)

trur ikke nye suzuki levert i Norge var så blank som dette. Godt jobba på kort tid! :)

Tusen takk - det var turbo-propell på meg til tider ja. Null mat, kun 3 røyk og ca 1 liter med Cola... det går unna når jeg først vil :)

Stor respekt for SÅ bra resultat med såpass umulig lakk :thumbs:

Takk for at du delte din erfaring! Tror vi er mange som kommer til å si nei takk til Baleno hvis man skulle få en forespørsel :P

Kred er en selvfølge!

Behøver ikke si nei til Baleno - bare sørg for å ha DA med et utvalg av pads tilgjengelig sammen med et par-tre forskjellige fin-polishes, samt en brukbar porsjon tålmodighet. Til slutt så går det bra - i dette tilfeller måtte jeg ha noe med bittelitt cut kombinert med pads som det var litt cut i også. For lite cut i produkt + pad og det ble nye hologrammer...

takk for kred!

Godt pappa totalvraka sin sånn før jeg begynte med bilpleie da hehe, ble byttet saab men men...

Bra jobb i hvertfall :)

Hehe, tusen takk. Ser på dette som en god erfaring å ta med seg videre. Neste steg blir vel sort Lexus - en lakk som får selv Bernhard til å få merkelige rykninger rundt øynene...

Herlig som alltid fra denne kanten også! Cred er servert, men:

Åssen i all verden rekker du dette? Kommer så vidt rundt bilen jeg med vokskrukka på 15 min...så da er det jo rett på buffing for min del i hvert fall

Var ikke så rotete egentlig. 15 min med hazing er fra jeg har lagt på hele bilen, så det er litt lengre tid enn det du trodde. Det funket fint denne gangen, men ikke sikkert det gjør det på andre biler under andre forhold. Shield buffet av super-lett med blå SV klut ihvertfall.

Og takk for kred!

Kjempejobb Essie.. B)

Veldig bra og lærerik writeup spekket med tips, fortvilelse og pågangsmot.

Det er i motbakke det går oppover, og denne fikk du fint over kneika til et kjemperesultat :)

Hehe, bra poeng der ja Ståle. Jeg var på nippet til å ta et par telefoner underveis der, men er litt sta av natur så det ble X antall kombinasjoner videre. Hadde sikkert litt flaks også, kanskje lakken ikke var så ille allikevel - men det er den mest sticky jeg har vært borti hittil ihvertfall, og mye verre å avslutte fint på enn f.eks rød 9-3 eller sort Avensis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sympatien er på plass, cred er gitt og da gjenstår det bare å gratulere med fint resultat på shjætalakk

fin writeup

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate her har du jobbet Espen :thumbup:

Godt det løste seg. Ingen tvil om at dette er mest swirl- og holofrie Baleno på veien nå om dagen B)

Det er nyttig å bli minnet på at det må være litt cut i pad og polish for å få det holofritt på sluttsteget.

Er du tom for Polytrol siden du kjører CG VRP dressing på plasten ? ;)

Nice work og du får selvfølgelig Cred på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well done, skryt for å klare dette på kun 11 timer :D

Takker - planen var full to-dagers, men ble litt endringer i planene. Så da får'n kjøre på med den tiden man har til rådighet

Godt jobba, ble jo finfin til slutt ja :thumbs:

Tusen takk :)

Stakkars gutt! Men ble veldig pent da :)

Bra jobba :D

Hehe, visste egentlig ikke hva jeg påtok meg her, men ble fin til slutt!

sympatien er på plass, cred er gitt og da gjenstår det bare å gratulere med fint resultat på shjætalakk

fin writeup

Takker og bukker, Daniel

Fy flate her har du jobbet Espen :thumbup:

Godt det løste seg. Ingen tvil om at dette er mest swirl- og holofrie Baleno på veien nå om dagen B)

Det er nyttig å bli minnet på at det må være litt cut i pad og polish for å få det holofritt på sluttsteget.

Er du tom for Polytrol siden du kjører CG VRP dressing på plasten ? ;)

Nice work og du får selvfølgelig Cred på den.

Ble svett ja - det mest morsomme var PO85RE på DA. Bare kjøre, kjøre og kjøre, og det ble en sjuk gloss til slutt. Har polytrol ennå, men VRP'n stod nærmest på slutten der, og det var lite med plast - synes den fungerer ganske greit, men er dog ikke i samme klasse som Polytrol. Takk for kred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...