Gå til innhold

Audi S3


AudiRS2

Recommended Posts

Da kommer det en ny tråd fra meg. En kompis kjøpte seg en Audi S3 til en ganske rimelig penge. Så på bilen, og tenkte dette var et bra kjøp. En kjapp korrigering og interiørshine, så er denne bilen løftet til enda bedre kjøp.

Så jeg tok denne bilen på en onsdag ettermiddag og skulle ha den klar til fredag ettermiddag. Normalt sett nok av tid til å få til et veldig bra resultat. Så feil kan man ta! For å oppsummere så rakk jeg ikke interiøret... Men nok klaging. Her kommer tråden.

Utstyrsliste:

Vask:

CG GR div blandinger

Sonax Power+ avfetting

CG Maxi suds 2

MG vaskehanske.

Foam canon

Div børster

MG wheel brightner

Korringering:

MG 105

MG 83

MG 205

Sonus hvit, gul og orange

Scholl ull

LSP

Swissvax cleanerfluid regular

Swissvax shield

CG wheelguard

Slik så bilen ut ved ankomst:

DSC_2533.jpg

DSC_2534.jpg

DSC_2535.jpg

DSC_2536.jpg

DSC_2538.jpg

DSC_2553.jpg

DSC_2558.jpg

DSC_2561.jpg

Felger var nye, og maskinisten så ikke så ille ut. Så da begynte jeg på vask.

Spylte først av det værste med HT, så var det på med sonax power + avfetting for å ta eventuellt tjære og annet snacks.

DSC_2562.jpg

DSC_2563.jpg

Mens dette virket gjorde jeg klart litt verktøy til vask av felger og hjulbuer.

DSC_2564.jpg

Spylte så av og la på CG GR 1:3 over hele bilen.

Mens dette virket tok jeg felgene. En runde med MG Wheel brightner 1:10 og litt børsting så så felgene slik ut.

DSC_2565.jpg

Godt fornøyd med WB gitt!

Så ble det lagt skum med CG MS2 og GR

DSC_2567.jpg

Etter å ha spylt av dette så skjønte jeg at dette kom til å ta tid. Normalt sett ville bilen nå være nesten ren, og klar for hanskevask.... Men ikke denne gitt. Her var det mye inngrodd møkk gitt. Eier opplyste etterpå at det faktisk ble anmerket på NAF kontrollen at bilen var ekstremt skitten... DA ER DET ILLE! Så det ble noen runder til med avfetting. Kjørte 2 runder med GR 1:1 og enda en runde med sterk såpeblanding samme med GR... Begynte da og bli klart for håndvask.

CG MS2 gir alltid godt med skum i den nye bøtta mi :-)

DSC_2568.jpg

Da begynte det selvsagt å dryppe fra himmelen og det ble ikke flere bilder av dette, men maskinisten fikk også en vaks med GR 1:3 og såpeblanding i skumkanon.

Så starte jeg med clay... Startet med Blå swissvax clay. merket da at lakken var veldig ru, og clay tok nesten ingenting. Tok frem gul swissvax clay. Fremdeles like ru i lakken. Så over på riccardo agressiv... Ikke noe bedring... Så det visere seg at dette er inngrodd lakkstøv som ligger over hele bilen, så dette må rubbes vekk.

Forresten så har jeg altid slitt litt med clay. Synes det har vært kjedelig og tung jobb. Men med å legge clay i knall varmt vann først, samt ta en mye størr klum, altså en hel bar, så ble det mye mye enklere.

Så var det å kjøre inn i garasjen for tørk og inspeksjon.

Her kommer innspeksjonbilder. Og da skjønte jeg hvilken jobb jeg hadde fremfor meg....

DSC_2569.jpg

DSC_2570.jpg

DSC_2573.jpg

DSC_2576.jpg

DSC_2580.jpg

DSC_2646.jpg

DSC_2691.jpg

Bakfanger og baklue var helt klart værts. Ble enig med eier om at bakfanger måtte lakkes opp. Prøvde å redde det værste, men det var nesten ikke klarlakk igjen, og så mye riper at ullpaden ble ødelagt.

DSC_2711.jpg

Så begynte den virkelig jobben, og utstyret var klart.

DSC_2584.jpg

Så begynte jeg å teste komboer. Og da skjønte jeg at dette kom til å ta tid. Desverre ikke noe bilder av dette, da jeg ble rimelig overrasket. Lakken var super sticky og knall knall hard! Prøvde først MG 83 på hvit sonus. Dette var en longshot, og funka veldig dårlig... Gikk så opp til det jeg normalt bruker på audi lakk. MG 105 og hvit sonus. Umulig å jobbe med da lakken var sticky. Gikk over til MG 105 og Scholl ull. Det var da jeg fikk overraskelsen. Dette tok nesten ingenting. Kjørte 5 pass med masse press og 2000rpm... Nesten ikke noe som var vekke. Blandet inn 2 erter med MG 205 for å gi litt mer kjøretid, og dette gjorde at paden gikk litt bedre på lakken, men fremdeles etter 6 pass nesten ikke noe skavanker borte. Da sjekket jeg nærmere. Det som så ut som swirls var faktisk RDS... Så måtte faktisk kjøre 5 runder for i det hele tatt at det skulle bli noe særlig. Så dette ble tidkrevende. Meldte ifra til eier at jeg ikke rakk innvendig og vi ble enige om å konsentrer oss om lakken.

Her kommer noen 50/50 bilder. Dette er stort sett etter 5 runder med 5-6 pass og 2000 rpm, så noen Holos er det kan man si. Andre bilder er etter 205 da ser det bedre ut. Desverre så fikk jeg ikke tid til å ta så mye bilder som jeg håpet. Da korrigeringen ble veldig tidkrevende.

DSC_2598.jpg

DSC_2603.jpg

DSC_2606.jpg

DSC_2607.jpg

DSC_2630.jpg

DSC_2652.jpg

DSC_2659.jpg

DSC_2706.jpg

Så noen radom bilder.

DSC_2622.jpg

DSC_2634.jpg

DSC_2635.jpg

DSC_2667.jpg

DSC_2614.jpg

DSC_2681.jpg

DSC_2695.jpg

Dørhåndtak

Før:

DSC_2687.jpg

Etter MG 105 for hånd

DSC_2688.jpg

Speil:

DSC_2715.jpg

Lykter:

Før:

DSC_2716.jpg

Etter:

DSC_2717.jpg

Da ble det vel klokket inn ca 20 timer korrigering... Så fjærnet jeg rester. Brukte da MG final inspection og GR 1:3 for denne jobben. Samt HT med såpe. Så var det å tørke. Slik så den da ut.

DSC_2718.jpg

DSC_2719.jpg

DSC_2720.jpg

Så var det valget av LSP... Legg merke til posene til påføringspadene. Veldig bra tipse jeg plukket opp her på forumet. Da har man ferdig primet pute klar til bruk hver gang. Ble enig med eier om å legge mest mulig beskyttelse, så ble CFR etterfulgt av shield.

DSC_2724.jpg

Måtte bare ta fram concorso us for å lukte på :-) Ikke at shield er så ille heller...

Voks lagt.

DSC_2725.jpg

DSC_2726.jpg

DSC_2728.jpg

Mens det tørket så fikk eksosen en kjapp shine.

Før:

DSC_2729.jpg

Etter. ikke noe spesiellt bra resultat. men ikke lenge til bilen skulle leveres.

DSC_2731.jpg

Buffet så av og la et lag CG Wheelguard på felgene og lot dette tørke. Så ble allt buffet av og her er ferdig bildene. Vet det ikke er lagt noe på dekksidene og i hjulbuene. Men som sagt mange ganger... Det ble ikke tid gitt...

DSC_2733.jpg

DSC_2737.jpg

DSC_2738.jpg

DSC_2739.jpg

DSC_2740.jpg

DSC_2741.jpg

Takk for meg. Eier ble godt fornøyd, og vi ble enige om å ta interiør senere, da også med oppraging av de litt slitte recaro setene.

  • DCN Poeng 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Nice work.. Godt å se at biler som er så flotte i utgangspunktet blir dratt tilbake i en respektabel tilstand :)

Spent på interiøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins

Flott jobba det der ja...

Bare vær obs på at Scholl ull er forholdsvis mild til ull å være..

Men bilen fikk seg et bra strekk den, når møkk blir nevnt i NAF testen så er det ille :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sliten bil rent lakkmessig ja! Men så lenge det mekaniske er i orden så er det helt utrolig hva en flink person kan få til med selve lakken - og jau, her har du gjort en glimrende jobb! :thumbs: og kred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med så oppripa biler, men ikke når lakken er så hard..Kjempebra jobba!kred er gitt.

Takk for det. Jo, er jo litt morro men neste bil blir ikke en tysker...

så ut som er heftig makeover.. :)

Takk, er fremdeles mye å ta tak i. Men uten lakkmåler så turte jeg ikke ta mer.

Nå begynner du og få dreisen ser jeg, godt jobba! :)

Cred

Takk takk. Begynner å fungere dette ja. Morro når man får til bra resultater

Utrolig bra jobbet på en ufattelig dårlig stelt S3 :blink:

Grugleder meg til å se når interiøret står for tur :unsure:

Kred er en selvfølge :thumbup:

Takk, interiøret er ikke på langt nær like ille som lakken. Men er godt slitt førerstol, så tenkte å prøve swissvax sin skinnfarge. Har kun brukt dynamix sin tidligere.

Herlig jobb :) Plastposer til påføringspadsa er genialt, har brukt det selv fra dag én. :)

Takk, ja det er genialt. Men har kun begynt med det nå i det siste.

Nice work.. Godt å se at biler som er så flotte i utgangspunktet blir dratt tilbake i en respektabel tilstand :)

Spent på interiøret :)

Takk, ble respektabelt ja. Og faktisk sånn at man kan kjøre rundt i bilen uten å skjemmes...

Noe av det værste jeg har sett! :blink: Men dette fiksa du B)

Knalljobb! :D

Takk takk

OMG den var virkelig ille! Men så ble den jaggu blank også. Flott jobb! Cred for den

Shield legger en veldig blank og fin overflate ja.

Super jobb, og bra korrigering :)

Når du sier at lakken var sticky, hvordan opplevde du at den var det? I form av mye lugging og hopping med padden?

Ja, man får liksom ikke flyt på korrigeringen og compund legger seg igjen. Det hjalp veldig å legge på noen erter med en compound med mye mer olje i seg. Da fikk jeg bedre flyt.

Flott jobba det der ja...

Bare vær obs på at Scholl ull er forholdsvis mild til ull å være..

Men bilen fikk seg et bra strekk den, når møkk blir nevnt i NAF testen så er det ille :D

Ok, trodde scholl ullen var midt på treet. Hva anbefaler du da til slike jobber? MG har jo noen, men ingen små...

Fin-fin jobb på sliten S3 :)

Cred på den :)

TAkk

Ikke værst dette her :) Virket som ganske hard lakk, ja.

Digg med alle de 50/50 bildene :D

Ser frem til update med interiørjobb.

Hvor kjøpte du den dobble arbeidslampen din?

+ :thumbup:

Hei, takk for det. Jeg kjøpte arbeidslampen på jula for 59 kr :-)

Det var en sliten bil rent lakkmessig ja! Men så lenge det mekaniske er i orden så er det helt utrolig hva en flink person kan få til med selve lakken - og jau, her har du gjort en glimrende jobb! :thumbs: og kred

Mekanikken virker å være bra på bilen ja. Så det er det som koster mest å fikse. Kjenner jeg eieren rett, så kommer det nok noen oppdateringer under panser og i understellet etterhvert også.

den bilen er så gøy å kjøre at den fortjener å se bra ut!

fin jobb

Jepp, veldig enig. Og det var derfor han ikke gjorde jobben selv også. Men ville at noen med litt ekstra utstyr kunne ta det værste.

Flott jobb!

Takk takk. Når blir det våtslipekurs i Trondheim da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ai ai dette ble virkelig et løft. Cred for denne er absolutt fortjent.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...