Gå til innhold

Folie på ny bil?


Petter Hetland

Recommended Posts

Petter Hetland

Vurderer å handle ny bil, en vw amarok. har hørt litt rundt med kjente og ukjente om det kansje hadde vært lurt å levere inn bilen til en bedrift som driver med folie, reklameklister o.l. Det som er spørsmålet er om det er smart å legge gjennomsiktig folie på bilen? dette er da for å spare lakken. vil dette være praktisk, vil det bli stygt og "tåkete" etter en tid? hvordan er d med tanke på voks, lakkrens osv?

Noen på forumet som har dette fra før, eventuelt prøvd det? kom gjerne med synspunkter og forslag!:)

Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt samme "problemstilling" som med setetrekk. Kjøper du setetrekk når bilen er ny så tar du vare på de fine setene i bilen, men du får jo ikke glede av de, det er det jo evnt. neste eier som får når han tar av de slitte trekka og finner strøkne seter under.. For min del ville jeg vurdert folie for å "style" bilen på en eller annen måte, eller for å profilere meg i forhold til eget firma el.l. Er vel lettere å holde bilen blank uten folie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du først har klart å "rote" deg inn på dette "nerdeforumet" så kan du bare legge planen om folie i skuffen.. :)

Om du ikke har blitt smitta, bli her litt til så svir du lett av 15-20K i løpet av vinteren på bilpleieutstyr, så har du tre ganger så blank bli som naboen neste vår :)

(holder en knapp på hvit matt folie, det tror jeg er griselekkert) Ikke noe blankt mao :)

Lykke til uansett hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Hetland

Ja det med at skikkelig bilpleie koster kan jeg skrive under på:P nettopp gått til innkjøp av en foma powerwash 140 stimer..... og diverse annet smågodt:P viktig med ren og blank bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har jobbdt med bildekor i noen år, og kan si meg enig i med begge over her på punktene de trekker fram. Har helfoliert en av bilene mine selv, og etter et par åpr med halvmatt hvit folie var det en glede å få se lakken igjen når jeg fjernet den nå nylig.

Folien beskytter lakken, men det er veldig begrenset hva en kan gjøre med selve folien for å holde den pen. Det er ingenting som heter korrigering for folie :) Finishmessig (så lenge det ikke er snakk om en ren matt folie) så er det greit for firmabil/varebil finish om det er en ok måte å beskrive det på, ser greit ut i forbifarten, men ikke noe showfinish.

Det er en smidig måte å bytte farge på bilen sin på i forhold til kostnad, men om du bestiller en ny bil i den fargen du selv ønsker, og folierer den med en transparent folie, så ville jeg kanskje heller ha brukt de 15-25000kr det koster på en helfoliering til detailing-utstyr, om en liker å detaile, og det gjør man helt sikkert om man har registert seg som medlem her :)

Om da dette ikke er et spesielt tilfelle at bilen skal gå mye i skogen, og børste seg gjennom kratt og skog i større grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Hetland

Heisann, har jobbdt med bildekor i noen år, og kan si meg enig i med begge over her på punktene de trekker fram. Har helfoliert en av bilene mine selv, og etter et par åpr med halvmatt hvit folie var det en glede å få se lakken igjen når jeg fjernet den nå nylig.

Folien beskytter lakken, men det er veldig begrenset hva en kan gjøre med selve folien for å holde den pen. Det er ingenting som heter korrigering for folie :) Finishmessig (så lenge det ikke er snakk om en ren matt folie) så er det greit for firmabil/varebil finish om det er en ok måte å beskrive det på, ser greit ut i forbifarten, men ikke noe showfinish.

Det er en smidig måte å bytte farge på bilen sin på i forhold til kostnad, men om du bestiller en ny bil i den fargen du selv ønsker, og folierer den med en transparent folie, så ville jeg kanskje heller ha brukt de 15-25000kr det koster på en helfoliering til detailing-utstyr, om en liker å detaile, og det gjør man helt sikkert om man har registert seg som medlem her :)

Om da dette ikke er et spesielt tilfelle at bilen skal gå mye i skogen, og børste seg gjennom kratt og skog i større grad?

Etter det jeg leser tror jeg at jeg går bort fra dette med folie og legger det på hylla.

Nei det blir ikke noe kjøring i skog og utmark. Heller mer vanlig kjøring og kjøring med henger. Men hvordan er dette med klargjøring hos møller, lest mye forskjellig om hvordan de går frem når de ska "bone" bilene før overlevering. Er det et triks i ludo å be om å få bilen med transportbeskyttelsen på, reise hjem (5 min) Dynke bilen i forholdsvis sterk avfetting og så stime bilen med 50 grader høytrykk, vaske med vaskehanske og god ordentlig såpe, sette i garasjen for tørk over natten og så ta en runde med polish- lakkforsegling-voks? har bare en DA maskin, men vurderer sterkt å hive meg på roterende. hva er egentlig på en helt ny bil når dn kommer til forhandler? fett eller vokslag eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Hvis jeg noen gang skal ha ny bil fra Møller ville jeg tatt klargjøringen selv. Har vært med å hente fire nye biler fra Møller og kun en av de så nogenlunde ut, resten var det vaskeriper på og den ene var det faktisk kjørespor på også. Og det er lite vits å klage på det, fikk tilbud om en flaske AG SRP som "erstatning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig så syns jeg vinylfolie på bil er spennende. Jeg la folie på forrige bilen min, og vurderer det igjen pga - forandring fryder - skal bytte farge på bil + at man slipper riper/swirls og mindre steinsprut, salt o.l. på org. lakk. Men hvis du allerede er avhengig av detailing så er det kanskje likegodt å få noen riper her og der for å opprettholde hobbyen.

smak og behag.

btw 3m carbon folien ser jo ganske ok ut. carbon mønsteret er tøfft det. men vil tro at man syns det blir litt små-harry etterhvert som tiden går, hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt mer off topic:

fant en liten bit folie i bilen idag som jeg fikk på Ålesund treffet med Arne og Tore. 3M carbon look:

DSC_0462.jpg

DSC_0468.jpg

Nå kjører bilene enda fortere i bilspill! (spøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den kontrollen å ha i hånda kontra orginal? Ble tøff. Gjør det samme med TV'en og PS3'n! :D

hehe, har ikke mer carbon folie, var bare en liten bit jeg fikk. Så blir neppe noen carbon PS3/TV - men har noe annet folie i diverse farger - kanskje en hvit eller rød PS3 med tegnet på DCN logoen. Kontrollen føles ikke noe annerledes å holde i. Her er bl.a. en laptop jeg folierte:

SNV37864.jpg

SNV37874.jpg

SNV37876.jpg

SNV37877.jpg

SNV37878.jpg

men nok off topic :) For å holde denne tråden on-topic: Her er noen "få" bilder av min forrige bil som jeg folierte:

SNV37727.jpg

SNV38060.jpg

SNV38062.jpg

SNV38063.jpg

SNV38067.jpg

SNV38089.jpg

SNV38141.jpg

SNV38148.jpg

SNV38154.jpg

SNV38153.jpg

SNV38225.jpg

SNV38227.jpg

SNV38248.jpg

SNV38261.jpg

og ferdig bilder:

P1010235.jpg

P1010233.jpg

P1010232.jpg

P1010228.jpg

P1010226.jpg

P1010220.jpg

P1010225.jpg

Så anbefaler dere som er lei fargen på bilen / eller ønsker å ikke utsette lakken for salt,smuss,steinsprut,sol,vær og vind (eller hva enn unnskyldninger), men man får vel ikke holde på med detailing på egen bil om man folierer da :/ (Admin får fjerne innleggett om det ble off-topic iom trådstarter spurte om transparent folie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...