Gå til innhold

Hilsen fra nytt medlem.


Badger

Recommended Posts

Hei Godtfolk. =)

Jeg har kikket innom siden deres med (u)jevne mellomrom og må si at jeg er fascinert, og imponert, over entusiasmen for bil- & lakk- pleie her inne.

Selv har jeg alltid hatt glede av å kjøre rundt i en bil som er ren og vell-holdt (selv i de tider der økonomien ikke tillot å kjøre noen ´drømme-bil´), selv om både bilvask og ´polering´ ble utført med "bensinstasjon-produkter."

Selv om produktvalgene sikkert ikke var de ´beste´, og jeg nokså sikkert brukte polerings- og voks- produkter feil grunnet total uvitenhet, så holdt lakken seg på gamle-bilen (nå omplassert til et godt-og-kjærlig hjem) ganske bra* for en 9 år gammel ´daily driver´.

* Dette i følge naboer som ikke likte å parkere ved siden av en bil "som alltid var skinnende ren og speil-blank i laken" hvis/når deres bil ikke var vasket på en stund.

Nå har man da kommet seg et stykke opp i 30-årene, fått mer-eller-mindre kontroll på privatøkonomien (til forskjell fra rettskrivings-ferdighetene) og jeg var så heldig å få en splitter ny, LeMans blå ´tysker´ fra Bayern på gården for et par uker siden, [skulle egentlig handle en Golf Mk.VI, men det skar seg (pussig historie)] så har jeg bestemt meg for å ta lærdom av deres kunnskap og gi den nye (og for meg; noe ´råflotte´) bilen den lakk-pleie den fortjener.

Jeg har i ettermiddag/kveld tilbrakt tiden forran data´n på leting etter et ´fornuftig´ utvalg av start-produkter og utstyr, noe som ikke nødvendigvis var super-enkelt.

Slik jeg ser det blir ´inngangsbilletten´ til entusiast-pleie av bil uansett ganske anséelig (sammenlignet med hva jeg budsjetterte med i tiden jeg brukte bensinstsjon-produkter), så jeg ´kryper til korset´ og forbereder meg på å bestille en pakke rundt følgende produkter:

- 2 vaskebøtter med grit-guard, vaske-hanske i ull, en mild "daglig-såpe" (Swissvax kanskje?) og tørke håndklær (eller hva-man-nå-skal-bruke som er skånsomt for lakken?). Vurderer også en foam-gun.

- Separat vaske-hanske / vaske-utstyr til felger samt. en grei felgvoks. (Swissvax er en ´kandidat´ etter å ha lest litt om den her på forumet.)

- Clay, mild lakk-rens/polering, god voks/lakkforsegling og en bråte med microfiber håndklær for de 3 - 4 gangene i året jeg avsetter hele hælja til lakkrens, polering og voksing. (Kanskje bør dette justeres opp til 5 - 6 ganger i året, hvis tid og vær tillater.)

- Flex 3401 DA poleringsmaskin (?) og poleringsputer i den ´fine´ enden av grovhets-skalaen. Tanken er at jeg får venne meg til å bruke maskin før det er behov for å gå på lakken med lett korrigerende produkter. [Her er ´hodebryet´ jeg har hatt i kveld: Hvilket (pris-) nivå jeg skal legge meg på, og etter å ha tenkt en del så har jeg kommet frem til at dette får bli en hobby... med dertil tilhørende utgiftsnivå?!]

- Og alt annet små-plukk hvis jeg har glemt noen "nødvendigheter".

Dermed har jeg forberedt meg på Swissvax produkter (f.eks. et entry kit med enten "Blau-weiss" eller "Concorso" voks?) med tilhørende prisnivå, en DA maskin (så jeg kan venne meg til å bruke maskin med skånsomme produkter før jeg eventuelt begir meg ut på lakk-korrigering av noe slag) og generelt kjøpe inn kvalitetsprodukter først-som-sist.

Tenkte jeg skulle ta kontakt med ScandicShine i morgen, da jeg har fått inntrykk av at de er både hyggelige og behjelpelige med å utruste nybegynnere som meg.

Alle er hjertlig velkommen til å komme med synspunkter på produkter og generelle råd & vink til en nybegynner som trår inn i deres verden, ellers så er det jo mer en nok å lese her til at man kan fordøye alt på en kveld (jeg lider litt av ´sensory overload´ akkurat nå).

Det viktigste er sikkert bare å komme i gang, så blir jeg vel klokere på ´detailing´ etterhvert som jeg får prøvd litt på egenhånd?!

Skal svinge innom ved anledning, og prøve å skrive noen ord med ujevne mellomrom.

(Kanskje kommer det bilder etterhvert,... hvis jeg finner ut av digital kamera, bilde editering og hvordan man poster bilder på nettet.)

Apologies for a long, rambling post.

Vyrd helsing

Grevling-gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære utrolig mye av å snuse rundt på forumet, det aller meste står her! Lurt å ta kontakt med en bilpleieforhandler som kan hjelpe deg i gang med en startpakke, da får du det du trenger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til "the dark side" :)

Angående "utgiftsnivået" så er det greit å starte med Flex og SV-entry kit ja - det er maaaange her inne som har gått fra TW til SV (og andre tilsvarende gode produkter på samme prisnivå) steg-vis, og _det_ lønner seg ihvertfall ikke :)

Har man en bil til en kul halv million (pluss minus noen hundre-tusen) så ser ikke jeg noe som helst problem i å investere noen prosent av bil-verdien i pleie-produkter. For eksempel - tar du bare din egen bil så har du bl.a. voks i ca 3 år tenker jeg.

"Startpakker" fra en av forhandlerne representert her inne, evt forslag til sådanne, vil være et meget fornuftig sted å starte. Ja, de skal selge og ja, de leverer forskjellige produkter - men kunnskapsnivået er meget bra. Og er du i tvil så er det bare å spørre her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Svenrik:

- Det var egentlig konklusjonen min også (etter at jeg gikk i ´sensory overload´).

Blir helt sikkert en del kjøp over tid som blir stående ubrukt etterhvert som man får prøvd flere forskjellige produkter og finner sine favoritter, men for å komme i gang så tenker jeg at jeg tar imot anbefaling fra de som selger disse entusiast-produktene.

@Thomas_K:

- Takker-og-bukker. =)

Ser ut som om de er like utvendig, bortsett fra at min ikke er en cabriolet.

Hmmm.

Ser at jeg har en jobb å gjøre med profilen og få inn et bilde av noe slag,... forhåpentligvis før jul en gang?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en advarsel bør være på plass her:

For ett par år siden så skulle jeg bare ha noen produkter som hjalp til og holdt bilen min blank, og budsjettet var 3.000,-

I dag har jeg brukt nesten 50.000,- på bilpleie uten å ha fått en dritt igjen rent økonomisk. Men ren bil har jeg dog :)

Det skal dog sies at noen av produktene jeg har har jeg resten av livet.

Det er mye man finner ut at man plutselig kunne trengt, men sannheten er nok at man kan få en fullstendig bilpleiepakke som fungerer for de fleste dødlige for rundt 3.000,- hvis man ikke kjøper den råeste poleringsmaskinen. Disse er stort sett beregnet på heavy bruk og er du den som kun "korrigerer" lakken din en gang i året så vil du nok klare deg med en mye billigere maskin.

Selv har jeg sef. kjøpt meg Flex DA til rundt 4.000,-

Trenger jeg en slik maskin? Overhodet ikke!

Har jeg kjøpt den KUN fordi jeg liker å ha noe som er annerkjent og bra? Jepp!

Det har med interesse å gjøre og blir man bitt av basillen så blir merkelig nok visakortet brukt på en mer gavmild måte... Rart det der... hehe.

En ting er når man tjener penger på bilpleie, men til privat bruk så har jeg nok handlet laaaangt over det som anses som normalt.

Har dog skjedd tre ganger at noen har kommet bort til meg og spurt hva jeg har gjort for å få bilen så blank og fin. Jeg legger ikke ut om hele prosessen til dem som spør, men sier bare: Det er en kombinasjon mellom riktig utstyr og riktig utført jobb samt en mengde tolmodighet, samt stor interesse.

De fleste lurer på hvilke produkter jeg har brukt, og tror at dem får samme shiny bil bare ved å smøre på riktig produkt. Mange tror vel at det finnes en mirakelvoks (polish) som man smører på og buffer av... voila!

Når jeg enkelte ganger begynner å nevne maskinpolering/cut/antall timer/voks til 1.500,-/Foam Cannon/To-bøtte metoden etc etc. samt en seks siffret beløp, så nøyer dem seg gjerne med å si:Nåja..okay.. men du har ren og fin bil vertfall.... før dem går av sted...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet! :)

Nå trenger du ikke gjøre som Bjerkiz her, og bruke 50k på bilpleiestæsj for å komme godt i gang...

Mitt forslag er at du først anskaffer produkter for trygg og god vask og beskyttelse av bilen. Her finner du masse tips her inne. Det trenger ikke koste en arm eller et bein.

Deretter finner du ut om du bor i nærheten av en detailer her inne, og tar med bilen din dit for en skikkelig puss. Da kan hende du finner ut om du har lyst til å drive med maskinpolering eller ikke. For hvis man bare skal ta vare på sin egen bil/biler, så er det enklere å la noen andre ta grovjobben, og deretter bruke sin egen tid til kosejobbene som vask og voks. Det er nå mitt forslag ihvertfall.

Det er med dette, som med andre hobbyer, - det finnes ingen grenser for hvor mye penger og tid man kan bruke hvis man vil. Men det er ikke alle som har tid og/eller lyst til å holde på som de mest ekstreme her inne, og da mener jeg det beste er å ha et lite men godt utvalg av produkter til jobben man tenker å gjøre... :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, da har jeg fått litt ´farge´ på profilen min.

Riktignok en hastverks-jobb, men bedre en helt tom profil så det får være slik til jeg har god tid og kreativ inspirasjon.

Takk til alle for en varm velkomst !!!

Årntli´ koselig med med så rask respons fra mange entusiaster. :-)

Utgiftsnivået er jo alltids litt sånn "hot topic" på alle ´hobbyer´, måtte det være seg hva man bruker på klær, øl-og-festing på byen, syden reiser eller andre ´tid-trøyter´ for spesielt interesserte (som "detailing" på høyt nivå kanskje må regnes som?).

Hvis det er en ting jeg har lært meg etter mange vintre i ´Furet, værbitt´, så er det et man skal være forsiktig med å prate høyt om hva man bruker av tid & penger på hobby(er) og aldri legge seg opp i hva andre bruker på sine hobbyer.

[Jeg kjenner folk med hjemmekino-anlegg som er mer verdt en nye bilen min. Jeg forstår det ikke, men jeg godtar at de har glede av det og slår meg til ro med det.]

Selv så har jeg en tendens til å tippe over littegrann hvis jeg passerer et grensen for hva som er "fornuftig".

Så også i dette tilfellet (vil jeg anta), hvis ingen snakker meg tilrette. ;-)

"Fornuftsgrensen" her går mellom å fortsette hånd-polering med litt bedre produkter, eller å kjøpe inn en maskin som er ´safe´ for nybegynnere.

...og akkurat nå er ingenting for godt for baby´en min. :-P

Hvis jeg regner poleringsmaskinen som en "engangs-investering" (det er en annen post, og går derfor under en annen post sånn rent regnskapsmessig), så blir vel produkter og utstyr som vaske-kluter o.l. (eller "consumables" om-du-vil) omtrent i samme størelses-orden som jeg betalte for metallic lakk på bilen.

Over tid... blir det kanskje lagt mer penger i det, hvem vet. ;-)

Uansett, jeg skriver nå sikkert bare tøys her nå. Begynner å bli seint for en gammel krok.

Takk for alle tilbakemeldinger i kveld (hadde ikke forventet en så god respons), så skal jeg prøve å sjekke innom litt ofte og bidra til forumet når jeg tror jeg har noe (fornuftig) å bidra med. :-)

Vyrd helsing

Grevling-gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er ikke "grevling" :lol: Og grevlinger er forøvrig noen drittdyr i grunn.... :P Sorry altså

Badger = engelsk for grevling :)

Kan også være engelsk for "plageånd" (He's badgering those people)

Glimrende nick :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevlinger er i grunn ganske ålreite dyr ifølge Westingtons guide to keeping badgers as family pets.

"...badgers are quite amiable, except when they are excited, frightened, aroused, surprised or bored."

:P

Stilig video du limte postet der, har hatt den på repeat på kontoret i hele dag fra lunch og utover.

Noen av mine kollegaene mine begynte å mumle noe om ensformig musikk, men de fant plutselig ut at de skulle ta et par timer avspassering så da kunne jeg skru opp volumet enda mer mens jeg arbeidet.

:D

Essiek fanget essensen i navnet veldig bra, skryt til ham for det!

:)

Nå,... skrive liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke Badger har veeeeldig mye imot det så slenger jeg meg med på denne tråden siden vi har samme type tysk bil med Lemans blå farge, dog jeg har også en bayer som er diamantsort.. Jeg søker det samme som over her, har prøvd å lest meg frem nå i lengre tid til hva som er bra å bruke for en amatør som meg men går i surr av alle nummer og farger på padder og slikt..

Jeg lurer litt på å gå for 3M serien til polish som virker veldig enkel og idiot sikker med fargekode på flaske og padder og som også er mulig å handle på en sjappe ikke langt fra hvor jeg bor så slipper jeg å handle på nett hver eneste gang..

Vurderer nå i første omgang å handle fra Shinerama, og da slenge med Shineramas DAS6 Pro, er det noen som har erfaring på denne kontra Megs eller Kestrels DA maskin fra samme butikk?

Ellers så skal jeg handle Entry collection fra swissvax med concorso voksen, så med den så lurer jeg på om jeg kan kutte ut den siste av 3M serien til fordel for cleaner fluid eller hvordan blir det? Skal jeg sette cleaner fluid høgt på hylla i garasjen og smøre voks rett på blå 3M?

Det er der det stokker seg med meg, hva trenger jeg og hva kan kuttes ut til fordel for annet...

Vil ha ett enkelt oppsett om det er mulig for en amatør som vil ha bilene blanke og pene men ikke for innviklet med 10 forskjellige merker, iallefall ikke til å begynne med :P

Så hvordan jeg har tenkt dette er som følger 1 : Grundig vask med god avfetting og skum når den er blitt innkjøpt.

2 : Clay (Noen anbefalende merker?)

3: Polish: En runde med grønn 3M, en runde med gul 3M og avslutte med en runde med blå 3M (Da om det er lenge siden bilen har fått seg en shine, til normalt er det vell nok med å bare bruke gul og blå eller kanskje til og med bare blå?)

4: En runde med voks, eventuellt 2 om jeg ikke er for dritt lei :P...Eventuelt med en runde cleaner fluid først???

Nå har jeg tatt i utgangspunkt i 3M serien fordi det virker så lett å holde styr på med stoff og padd pga farge kodene, men om noen har innvendinger og mener jeg burde handle noe annet så må de bare komme med innvendinger.

Håper noen kan bekrefte min tanke gang når det gjelder polerings metoden, for til mer jeg leser her innpå til mer stokker det seg i hodet mitt :/

Mvh

Vegard

Link til bilene det er snakk om forresten: http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen din virker grei den.

Det du MÅ huske på er å ta wipedown etter blå 3M. Gjør du ikke dette vil ikke voksen få heft.

Personlig liker jeg ikke blå 3M så godt, da den er utrolig oljete. Jeg foretrekker Scholl polisher.

Clay kan du kjøpe der det er billigst mener nå jeg, bare du kjøper en mild type.

Sikkert flere som har meninger om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

1 : Grundig vask med god avfetting og skum når den er blitt innkjøpt.

2 : Clay (Noen anbefalende merker?)

Swissvax sin blå, Bilt Hamber sin milde, eller Meguiars Quik Clay kit fungerer supert alle sammen

3: Polish: En runde med grønn 3M, en runde med gul 3M og avslutte med en runde med blå 3M (Da om det er lenge siden bilen har fått seg en shine, til normalt er det vell nok

med å bare bruke gul og blå eller kanskje til og med bare blå?)

Test med gul + gul først, det er en grei regel å følge at den mildeste komboen testes først.

Alternativt så kan du bruke feks orange 3M pad sammen med gul, det er en mellomløsning mellom gul og grønn om lakken har en del RDS..

4: En runde med voks, eventuellt 2 om jeg ikke er for dritt lei ...Eventuelt med en runde cleaner fluid først???

For min del så er det CF før voks okke som, syntes den kan hjelpe med å fjerne eventuelle oljer som måtte befinne seg på lakken, og gi en fin, fin heft til Swissvax vokser

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vil du truhaa anbefale gul på gul først ja,eventuelt gul på orange om der er litt "tjaffs" , så blå på blå som en slutt polish? Også cleanerfluid til å fjerne oljer for så å avslutte med en god voks.. Har jeg planen rett for meg nå så må jeg si takk for hjelp :)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er en plan det der ja...

Lykke til og husk bilder da ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe greier, da har jeg omsider fått klarhet i dette her og er klar i hodet til å begynne.. Men må nok vente med utførelse til jeg har flyttet i nytt hus om halvannen mnd, med isolert dobbelgarasje :) Bilder får jeg prøve å huske på ja B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...