Gå til innhold

Nybegynner trenger råd før oppstart


Powderfreak

Recommended Posts

Jeg er uten tvil nybegynner.

Har hatt en slik roterende poleringsmaskin fra BEST tools (tror d var d), har maskinpolert noen biler med blandet resultat. Dette kommer nok av manglende kunnskap innenfor hvilke produkter man skal bruke og når.

Bestilte meg den bilpleiepakka hos scandic shine som var beregnet for maskinpolering(bilpleiepakke 3), kjøpte også foam cannon og clay.

Det jeg lurte på om noen kunne gitt meg noen råd om hvordan jeg skal gå frem( med de produktene jeg har bestilt). Allle råd tas mot med stor takk!

Hvis det er noen produkter jeg mangler, så tar jeg i mot tips på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er mildeste middel på "mild" pad, og så jobbe seg oppover i grovhetsgrad med middel- og pad-kombo

Etterhvert opparbeider man seg litt kjennskap til de forskjellige lakk-typene, men man må alltid kjøre kombo-tester på "ukjente" biler (kan variere, og det kan være opplakkert etc).

Så S30+ på orange først, så S03G på orange hvis den første ikke tar nok. Du kan også kjøpe deg gul Scholl-pad som er et par hakk "kvassere" enn orange pad.

Husk at det av og til er greiere å kjøre flere runder med mild kombo for å oppnå det samme resultatet - målet er mest mulig korreksjon med minst mulig fjerning av lakk/klarlakk.

Starter med avfetting og vask, deretter claying. Så kommer korrigeringsprosessen med maskin, for du kjører wipedown med IPA (50/50 med isopropanol og batteri-vann, ta også wipedown underveis for å sjekke korrigeringsnivået samt evt hologrammer/kjørespor). Til slutt legger du LSP (CG 5050 i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som Vegamannen sier begynt med S30. Det er alltid en fin huskeregel det at man starter med en mild kombo for å se hvor my lakken er. Er ikke vits å skyte spurv med kanon for å si det slik :)

Med de valgene du har ville jeg først prøvd S30 på finishing pad, selv og jeg tviiiler på at det vil skje så mye der. Om du ikke har ekstreemt myk lakk.

Videre ville jeg prøvd meg på S30 og grov pute, deretter S03 Gold på fin pute.

Og om ingen av de komboene tar nok så ville jeg gått for S03 Gold på grov pute, men når du kjører så grove kombinasjoner så må du passe på å være forsiktig å ikke brenne igjennom lakken f.eks. Pass godt på kanter o.l

Det som også er lurt å huske på er å ta små nok områder av gangen og ikke gå på med en hel dør av gangen, og heller ikke bruke overdrevent mye produkt.

Vet ikke hvor detaljert du vil ha det, men om du leser noen S&S her inne så kan du se fremgangsmåtene til hvordan folk gjør det her, og så finne din egen fremgangsmåte. mht Prewash, claying osv.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere! Skal gjøre et forsøk over helgen på en Pick up som har gått på anlegg, og ser deretter ut. Bare for å øve litt.

Har selv en carbonsvart BMW 525d 08 mod som skal til pers etter hvert, men vil ta noen andre først for å prøve meg litt frem

.

Endret av Powderfreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tusen takk!

Ser at det er utført en 3 stegspolish på en bmw 5serie med samme lakk som jeg har, hvor han plages med holos. Hva kommer dette av? Hvordan løser man et slikt problem?

Skal ikke ta mine egen bil enda, men jobber med noen riktig artige prosjekter. Anleggsbiler,Toyota pick-uper som er blitt behandlet deretter. Tok nettop en sølv grå, ble fornøyd, men er nok litt for feig med korrigeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer/kjørespor kommer hovedsakelig av grov polish/compounds. Og desto mykere lakken er desto vanskeligere er det å fjerne disse, da finere polish lett lager nye kjørespor.

Ikke alltid like lett å få bort alt av hologrammer, bare å prøve masse forskjellige kombinasjoner mellom pad´s og polish og finne en teknikk som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...