Gå til innhold

Appelsinlakk på nylakkert bil


AudiRS2

Recommended Posts

Da har jeg fått igjen RS2`n fra lakkering. Det er gjort en knall jobb, men er litt appelsinlakk over hele bilen. Snakket med lakkereren, og de sier det blir alltid slik hvis man ikke våtsliper.

mitt spørsmål, er det mulig å ta appelsinlakk med ull og f.eks MG #105 eller må man våtslipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke alltid slik etter lakkering uten våtslip nei, da lyver lekkerern for deg. Har selv vært vitne til en bil som kom ut av boksen uten noe appelsin, men da skal man være veldig flink :P

Tror du må til med våtsliping ja, men jeg vet ikke dette sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lakktyper og dårlige innsats fra lakkerere gjør desverre at de fleste nylakkerte biler nå til dags har appelsinhud.

Våtsliping er det raskeste og beste måten for å få bort appelsinhud. Men det må da også rubbes opp igjen.

Starte på 1500 eller 2000 avhengig av hvor ille det er, og helst avslutte med 3000 korning. Da blir det glassklart etter rubbing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent oppstår appelsinlakk bla av for raskt tørkeprosess mellom klarlakklagene. Får man lakkerer´n til å mellomslipe mellom lagene så skal vel det gjøre susen.

Våtslip er vel det som må til ja, ulempen er vel at etter våtslip synes vel alt mye bedre, men det blir jo valget mellom to onder... lykke til, så får vi håpe du får ha bilen i fred denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå håper jeg bilen får stå ifred ja gitt.

Lakken er ca slik som de BMWene i linken. Er det noe man kan klage på eller?

Ser i linken at han tar ca 10-12 micron totalt inkl korrigering. Slik jeg har forstått det så tar man kanskje 2-3 ved ull på en heavy compund, så man kan kjøre 4 runder, så er man på samme?

Har aldrig våtslipt før, men kanskje jeg skal prøve. Var jo syke resultater på de BMWene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja kanskje det. Hvor lenge må man vente etter lakkering før man skal begynne med noe sånn da? Lakken har herdet i 2 uker nå, lakkereren mente man skulle vente minst 3 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tørr å klage, de har gjort så mye mer enn på verkstedet enn hva som var i taksten.

Hvor mange ark med papir trenger man på en hel bil da?

Hvor kjøpe våtslipepapir som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått igjen RS2`n fra lakkering. Det er gjort en knall jobb, men er litt appelsinlakk over hele bilen. Snakket med lakkereren, og de sier det blir alltid slik hvis man ikke våtsliper.

mitt spørsmål, er det mulig å ta appelsinlakk med ull og f.eks MG #105 eller må man våtslipe?

Bedriften jeg jobber ved lakkerer over 2000 Volvo støtfangere pr uke og et fåtall har appelsinlakk. Appelsinlakk kan skyldes flere faktorer. F.eks: klarlakk som er lagt for tynn, klarlakk med feil viskositet, feil sprøytebilde, for lav temp på herdeovnen.

Du må nok frem med våtslipe papiret for å få et bra resultat. Du tar noe med rubb og ull men ikke så mye som våtslip.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tørr å klage, de har gjort så mye mer enn på verkstedet enn hva som var i taksten.

Hvor mange ark med papir trenger man på en hel bil da?

Hvor kjøpe våtslipepapir som er bra.

Ta kontakt med Øyvind/godkjemi her på forumet, han legger ned butikken, og hadde masse våtslipeutstyr igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplakkering av en hel bil som endte opp med slik struktur som den bmw'n er igrunn ikke noe og klage på. Struktur blir det i lakken memindre man mellomsliper klarlakken da. Alle biler har struktur i lakken, noen mer, noen mindre, men alle har det. Strukturen kan avhenge litt av de forskjellige klarlakk typene vi bruker, (feks mykner i klarlakk på fangere) osv, på heil lakkeringer tynner jeg klarlakken 10% da den flyter lettere og penere da, og legger den heller 2 strøk for og få tilstrekkelig MY tykkelse. På biler som er 2 delt farge på, dekaler ol under klarlakken legger jeg 2 gode strøk klarlakk, mellom sliper med p800 så p1200 vått, og legger på 2 nye strøk klarlakk, for og ikke skal kunne kjenne overgang i lakk/dekaler. Da blir lakken speil, og helt fri for struktur/apelsin.

Håper det ikke ble for rotete forklart, små trøtt etter lang uke.

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplakkering av en hel bil som endte opp med slik struktur som den bmw'n er igrunn ikke noe og klage på. Struktur blir det i lakken memindre man mellomsliper klarlakken da. Alle biler har struktur i lakken, noen mer, noen mindre, men alle har det. Strukturen kan avhenge litt av de forskjellige klarlakk typene vi bruker, (feks mykner i klarlakk på fangere) osv, på heil lakkeringer tynner jeg klarlakken 10% da den flyter lettere og penere da, og legger den heller 2 strøk for og få tilstrekkelig MY tykkelse. På biler som er 2 delt farge på, dekaler ol under klarlakken legger jeg 2 gode strøk klarlakk, mellom sliper med p800 så p1200 vått, og legger på 2 nye strøk klarlakk, for og ikke skal kunne kjenne overgang i lakk/dekaler. Da blir lakken speil, og helt fri for struktur/apelsin.

Håper det ikke ble for rotete forklart, små trøtt etter lang uke.

Joachim

Det var da bra forklart. Skal sjekke med lakkereren på mandag hvor mange lag de la. De brukte en av de beste klarlakkene på min bil sa de. En som tålte mye.

Hvor mange my får man ca pr lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldrig målt før og etter jeg har lagt klarlakk, men ifølge kevrandøren vår er det mellom 50 og 70µm (MY) i hvert lag klarlakk. Og ved 2 strøk klarlakk (føler jeg) at jeg må legge mere i 2 strøket for og få rett flyt, og klarlakken tåler da mere før den slører seg, eller i værstefall siger !

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...