Gå til innhold

Owatrol Polytrol på dekksider - noe sjakktrekk?


Mikael

Recommended Posts

Hei,

Hva tror dere om å bruke Polytrol på dekksider? Vil det bli kjapt brunt og matt som dårlige dekkfornyere?

Hvis ingen har noe meninger kan jeg godt gjøre et forsøk på noen dekk jeg straks skal bytte ut på min egen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ett meget godt spørsmål :) Har selv tenkt å blande polytrol og ett produkt til og prøve.Men er usikker på om polytrol vil forringe/ødelegge gummien.Dekk skal jo være myke og uten sprekker osv etter ett år eller to i bruk ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varianten har ihvertfall ikke jeg hørt om før.....

Kjør igang en test, og ta masse bilder både i prosessen og i oppdateringene :thumbup:

Husk å sørge for at dekksidene er greit rene før du påfører...

Kan bruke Grimereaper, Espuma, prickbort, greenclean e.l og en børste for litt skrubbings før du lar dekkene tørke og påfører polytrol :)

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje være litt forsiktig når det gjelder dekk da, siden dette er det eneste som er nede på veien når du kjører.

Plast og gummi er ganske forskjellig strukturer. Dekk og plastfangere blir også laget på forskjellige måter.

Hvis jeg ikke tar helt feil blir dekk laget av lange matter av gummi som blir vulkanisert samme`n (lagene smelter sammen) mens en fanger blir varmepresset av en plastplate.

Litt om gummi på wikipedia

Litt om Plast på wikipedia

Kanskje det er lurest å prøve på de gamle dekkene etter du har tatt dem av?

Men dette er bare mine tanker da... en ting er at du kanskje ødelegger dekkene, men en annen ting er hvis dekkene blir ødelagt av fart og varme mens du er i bilen og andre ferdes på veien.

Endret av Thomas_K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg ville kanskje være litt forsiktig når det gjelder dekk da, siden dette er det eneste som er nede på veien når du kjører.

Plast og gummi er ganske forskjellig strukturer. Dekk og plastfangere blir også laget på forskjellige måter.

Hvis jeg ikke tar helt feil blir dekk laget av lange matter av gummi som blir vulkanisert samme`n (lagene smelter sammen) mens en fanger blir varmepresset av en plastplate.

Litt om gummi på wikipedia

Litt om Plast på wikipedia

Kanskje det er lurest å prøve på de gamle dekkene etter du har tatt dem av?

Men dette er bare mine tanker da... en ting er at du kanskje ødelegger dekkene, men en annen ting er hvis dekkene blir ødelagt av fart og varme mens du er i bilen og andre ferdes på veien.

Jeg jobber mest med plast, men hva jeg kan og forskjellige støpemetoder har lite å si her :) Angrer på at jeg ikke fulgte med i timene med material lære nå,hehe. Siden dekk er veldig viktig, så tør jeg ikke si noe sikkert.Men om polytrol f.eks trekker seg inn gummien med bare ett par tidels mm så tipper jeg det vil ha en negativ virkning på dekket, men er usikker på hvilken måte og hvor galt det kan gå.

En ting er sikkert, og det er at å ta en test vil hjelpe mye.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg mener det er idioti å prøve Polytrol på dekk!!

Polytrol er oljebasert "lakk" som stivner.

Er godt mulig det er idioti, men medlemmene på dette forumet prøver ihvertfall :) Om det er en oljebasert lakk så kan det vel kanskje blandes med noe som ikke stivner heelt.Eller f.eks gjøre dekka helt reine og legge sv pneu og bruke polytrol 10 min etterpå som forsegling ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Polytrol trekker inn i plasten, den trekker inn til den har fylt plasten og porer der, et dekk er mye mer motakelig for veske en det hardplast er, så hva den gjør mht dekk er jeg usikker på, om den trekker inn i dekket og stivner så sier det seg vel selv at det ikke er en god ide, men kan testes på gamle dekk som ikke er i bruk. Dekk går sikkert ikke i oppløsning uansett, men kan bli stive og sprekke opp noe som ikke er noe voldsomt moro...

Så tipset mitt er å teste på dekk som ikke sitter på en bil, legge det på og sjekke hva som skjer etter 1 - 2 uker bla og om det blir stivt og hardt...

Owatrol Polytrol engelsk info

Owatrol Polytrol Norsk

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ikke testet dette på hjul som ikke er i bruk.

Hvis det viser seg at polytrol stivner til en slik hardhet etter å ha trukket seg inn i dekket at det er hardere enn gummien er strekkfast (noe jeg overhodet ikke har tro på) - så vil dette kunne smuldre gummien og lage sprekker. (skjæreeffekt)

Hvis det oppstår en kjemisk reaksjon mellom petroleumsproduktene som er brukt til å fremstille Polytrol og dekkets gummi (noe jeg heller ikke tror, men er mere sansynlig pga uttørring- altså tæreeffekt) slik at gummien svekkes eller går i oppløsning så er det viktig å få brakt dette på det rene på et hjul som blir utsatt for stress - altså strekk, bøy og tøy....fordi -

Det er sansynlig at det eneste man evt greier å avdekke innen rimelig tid på et hjul som står dønn i ro er om det blir en stiv overflate som vil krakkelere, og ikke evt tære eller skjære effekt fordi hjulets materiale ikke blir utsatt for påvirkning.

Hvis du skal bytte hjul okkesom så kjør igang sier nå jeg, jeg tror ikke Polytrol er det ultimate dekkprodukt men hvem vet

- Husk å ta en titt på test-hjulet før du kjører mens denne testen pågår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få kjørt en mini-test i løpet av neste uke.

Men med en minimalt lag av Polytrol, vil den vel ikke trenge så langt inn i gummien? Og hvis den først har trengt litt inn i gummien, er det vel ikke nok på overflaten til at det tørker ut og gjør dekk stivt?

Bare tanker sålangt, egentlig :)

Tenkte kanskje at dette ville være noe for vinterhjul f. eks., med holdbarheten som Polytrol har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint med en test, men ville nok IKKE testet på hjul jeg har tenkt å bruke. Blir gummien stiv så vil det fort bli sprekker som vann legger seg inni og så fryser som kanskje igjen gjør at sprekkene blir enda større. Og i disse sprekkene vil det også legge seg møkk som igjen da vil gjøre dekke brunt.

Men igjen bare synsing fra min side, har søkt på nettet og har ikke funnet noen test som er publisert tidligere rundt emne.

Så noen må kanskje være den første ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har testet polytrol på dekk for lenge siden på noen dekk som skulle skiftes. det varte ca 5dager også var det vekke og dekke var ganske brunt men merka ikke til noe skjæreeffekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bruke en bra gummifornyer?? Dekkene vil jo bli skitne igjen uansett om du bruke Polytrol eller annet, dessuten tøyes vel gummien litt hele tiden på dekket og jeg ville tro at "lakken" sprakk opp etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...