Gå til innhold

Artikkel om lakk på Lexus


Geir

Recommended Posts

Bare for å poengtere det, så lager jeg ikke denne tråden som noen "fanboy". Faktum er at jeg ikke er spesielt fornøyd med lakken på min bil mtp hvor myk den er, men jeg tenkte jeg kunne dele denne artikkelen med dere her inne da det skrives en del om arbeidet som gjøres med lakken på en Lexus før bilen sendes fra fabrikken og ut i den store verdenen.

Litt artig å lese litt detaljer om hva som befinner seg under den fargen man ser til daglig.

Enjoy :)

https://secure.drivers.lexus.com/lexusdrivers/magazine/content.do#:/pub-share/magazine/html/Vehicle-Insider/Takumi-Files-Paint.html

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Man ser med en gang på en Lexus at de legger veldig mye mer arbeid i lakken enn mange av sine konkurrenter, med tanke på hvor mye appelsinlakk mange andre biler har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man flakes i klarlakken da? Trodde den alltid lå i farge-laget jeg? De prater først om base og sealer, så color og deretter clear coat. Våtslip og til sist "top coat" ink flakes... Nå er jeg som dere sikkert har skjønt for lenge siden ingen lakkerer, men ble litt forvirret av den artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er det spesielle med lexus lakken som de snakker om da. "Next, we apply the first clear coat to improve adherence between the undercoat and the topcoat and to enhance the finish quality.” Hvordan og hvorfor dette fungerer vet jeg dog ikke.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Er jo ikke rart det er dårlig med lakk på disse bilene når de må slipes ned og få et tynt lag med klar etterpå...

FLERE LAG!!! og tykkere. og vist der er som bildet der viser at lakkerer mye for hånd er det rart det er tynn lakk på de egentlig...

Men de er veldig pene i lakken når de er nystelt.

Og helt klart en interesant artikel

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at man klarer å lakkere tynnere for hånd en det en robot gjør. Prøv å måle med ptg på et omlakkert panel. I følge en lakkerer jeg kjenner, så legger et lakkverksted mye tykkere lakk enn fra fabrikk.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En robot vil eg tro er innstilt til og bruke minst mulig lakk.Noe en kan se på en del biler ved enden av skjermer osv.

En lakkerer legger nok mer på.

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Skal prøve meg på et svar ut i fra hvordan jeg har skjønt det.. Jeg har prøvd pittelitt lakkering selv og har diverse remedier, men har ingen form for faglig oppbacking, så dere får ta mitt resonnement med en klype salt på akkurat dette.

- Base: Basen er grei for det er den som gir fargen. Her bruker de "store" aluflakes. Det jeg tror er grunnen til at de bruker store flakes er at disse muligens vil skimte gjennom første laget med klarlakk som skal slipes og også base II kanskje!?!?.

- Klarlakk: Så legges det klarlakk over basen som normalt. (Det som ville vært "vanlig nå var å legge X antall lag med klarlakk for å oppnå den finishen man ønsker.. Ideelt sett 2-3 lag(evt 7 som ved mitt forige tilfelle - sprayet de to første for tørt grunnet for lavt trykk så da ble det flere). Mitt inntrykk er at baselakk innstillinger og spraying på mørke farger er relativt enkelt mens klarlakk er betraktelig vanskeligere.)

- Klarlakken våtslipes. Denne har nok nesten helt sikkert blitt sprayet på som tørrfilm i og med at den ligger oppå baselakken og ikke vått i vått som ved klarlakk på klarlakk.. Tørrspraying gir en tynnere film, sånn "µm" messig. Gjort for hånd så ligger den, vill gjetting kanskje på noe mellom 40-50 µm, tilsammenlikning vått i vått hvor man kan få verdier på mellom 70-130µm pr lag.(dette vil selvsagt variere fra lakk produsent, trykk på sprøyte, avstand fra panel og også flere faktorer.

Ut i fra slipingen på videoen og beskrivelsen av Grit på papir vil jeg anta at det er små verdier som egentlig fjerner, mer at man får "flatet" ut klarlakken og som jeg tipper at de store flakes'ene skinner gjennom. Overflaten fremstår da som helt matt(også vist på video). Overflaten poleres altså ikke før neste lag legges. Lakken skal ha feste, så etter våtslip og neste strøk så vaskes overflaten igjen, lufttørkes og gås over med "tekke-klut" (sistnevnte brukes i alle fall på lakkeringsverksteder, men kanskje ikke på fabrikker)

- Baselakk II: Så er det et nytt lag med baselakk med små flakes som legges. Sikkert nok med et strøk da overflaten allerede er dekket i riktig farge.

- Topcoat/klarlakk: Så kommer vi til det som beskrives som top coat og begrepet blandes med gjerne med klarlakk om en annen. Her brukes nok bare begrepet i sammenhengen med at dette laget er det siste på "toppen" laget, derav topcoat. Nå er det ofte slik at det heter at Topcoat(topplakk) kan brukes på de fleste underlag som er rengjort, mattslipt og evt. grunnet. Noen typer klarlakk heter det seg at bør ha et underlag av baselakk eller 2-komponent lakk før den har herdet når den sprayes.

Disse to begrepene eksisterer også blandt de forskjellige leverandørene og jeg skal ikke prøve meg på å gå inn helt i dybden på akkurat det nå.

Fabrikkspraying er generelt sett tynnere enn får hånd spraying ja, men her kommer også produsent, tynner, herder, dysestørrelse, trykk og mange faktorer til spille.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er nok mye riktig som du skriver Brynjar.

Det er nettop derfor jeg undres at det er så tynn lakk som det på disse bilene(forige innlegg var skrevet med en litt ironisk/humoristisk tone)

Det er mange lag og det virker som det er sprøytet for hånd.. og noen av bilene har under 100my lakk???? syntes det virker litt rart.

En annen ting som slår meg fra en "detailers point of wiew" er om de legger base + klarlakk+ tynnt lag base+ synt lag klarlakk.....

Må en være ekstremt forsiktig for ikke å gå gjennom det "øverste" laget klarlakk.... Virker skummelt.

Men om det er snakk om perlemor lakker kan jeg tenke meg at de har bommet litt i "artikelen" eller om det er klønete skrevet.

Der er det vanlig å legge en solid "lignende" farge bak perlemor laget siden perlemor lakk gjerne har veldig vanskelig for å få "dekke"

vanlig da er Filler/Grunning + base +base med perlemor+ klarlakk.

Prossesen er også veldig lignende den fremgangsmåten som er for såkalte "candy" colours.

hvor de kan legge filler+base+klar+candy+klarlakk.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt / detaljer.

Perlemor / flakes legges vel gjerne i en klar base utenpå fargebasen, deretter klarlakk. Evt så kan flakes / perlemor blandes direkte i klarlakken.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flakes/metallic kan legges i basen eller i klarlakken avhengig av hva effekt man vil ha i metallicen/flakesene. For ekstra skimmer og effekt legger man metallic i forskjellige størrelser, større i basen, så et lag klarlakk med mindre metallicpartikler i og avsluttes som oftest med et lag ren klarlakk oppå. I industrielle lakker legges så godt som alltid metallicen i et lag med klarlakk, men da gjerne uten ren klarlakk oppå det igjen.

Om lagene sprayes med god tørketid mellom de er det normalt å mattslipe den og "tekke-klut (tackragg)" mellom strøkene, men som oftest legges strøkene mer eller mindre vått i vått.

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at tråden endte opp med litt løs diskusjon rundt lakkbaser etc.

Alltid moro å lære noe nytt, og som tidligere nevnt skjønner jeg ikke helt det med at det ofte er tynn lakk på disse bilene med det arbeidet som gjøres før bilen forlater fabrikk.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har 200 ansatte som blir med hver kontainer-båt til Europa - de har som jobb å tørrslipe ned til ca 70my før de ankommer diverse havner rundt omkring... Unemployment? Don't think so...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her har jeg funnet noe mer;

https://secure.drivers.lexus.com/lexusdrivers/magazine/content.do#:/pub-share/magazine/html/Vehicle-Insider/LFA-Makeover.html

Omlakkering av Lexus LF-A, og litt om klargjøring etterpå. 15 bilder med tekst.

  • DCN Poeng 1

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...