Gå til innhold

Bruke Meguiars #16 som sealer


Ståle

Recommended Posts

Jeg er veldig interessert i å høre hvilke tanker som faller inn i hodet på folk når jeg foreslår at man

tenker Meguiars #16 som en sealer som man lar herde i et døgn før man dekker den med et lag voks som feks concorso eller Shield?

Jeg er i vinterpreppmodus, og siden min erfaring med Megs #16 er at den holder lenge, er fin å se på men tiltrekker seg all møkka i min gate pluss nabogata så er det ikke så innmari fristende å bare legge to lag med denne.

Tankene går da i retning tildekking, og jeg er interessert i å høre hvilke fordeler eller begrensninger dere andre ser i at man legger en god voks på toppen av denne for å øke holdbarheten ytterligere, samt redusere de statiske og mekaniske egenskapene som gjør at Megs #16 drar til seg så mye veimøkk.

Etterhvert så vil selvsagt voksen forsvinne og Megs titte frem, men tror dere da at de sticky egenskapene er dempet ?

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Ståle

    18

  • Mighty

    8

  • hc_Tk

    5

  • truhaa

    4

Mest aktive i dette emnet

lukter minitest! :) Er selv nysgjerrig på voks over sealer osv :)

Nja, voks over sealer har jeg bedrevet en stund, men jeg ønsker å ha noe mere holdbart i bunnen enn Jetseal109

Er det ikke du som kjører den "kongelige norske pansertesten" - den er bra :)

Jeg har ikke sjanse til å dra igang noen test nå (har knapt sjanse til å vaske bil om dagen) så hvis noen føler kallet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ny leilighet i morgen, så har nok å gjøre jeg og! :P

Har desverre ikke mulighet til lage en skikkelig test på dette. mulig jeg kan få kjørt en test på bilen når jeg vokser denne selv før vinteren.

Kan evt bli megs #21 med collinite 915 og 915 med en annen voks over mot 915 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at MG#16 fungerer bra alene, den slutter å tiltrekke seg skitt etter ett par vask synes nå jeg, men det er kanskje bare en innbilning siden jeg har kun brukt den på vinteren og da blir den jo sykt fort skitten uansett! ;)

Men hvordan er det å bruke kun Shield? Har jo hørt masse lovord om at den skal holde ekstremt lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at MG#16 fungerer bra alene, den slutter å tiltrekke seg skitt etter ett par vask synes nå jeg, men det er kanskje bare en innbilning siden jeg har kun brukt den på vinteren og da blir den jo sykt fort skitten uansett! ;)

Men hvordan er det å bruke kun Shield? Har jo hørt masse lovord om at den skal holde ekstremt lenge?

Det gjør den definitivt, men jeg har tro på forsegling i bunnen.

Både Shield og Concorso holder nok tilstrekkelig lenge til å bortimot matche MG#16 frittstående.

Jeg ønsker shieldens egenskaper mht til å være smussavisende (den er helt fantastisk) men jeg ønsker en "forsegling i bunnen" fordi når voksen er borte uti januar, så skal forseglinga titte frem og bidra med holdbarhet mot avfetting et par måneder.

(jeg har inntrykk av at forsegling kanskje står seg bedre mot avfetting enn hva voks gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig voks med lite løsemidler burde kunne ligge over #16 uten å skade denne noe særlig. Men siden #16 ikke er en ren sealer men en "hybrid" som inneholder carnauba, så det er vel en fare for at lagene blander seg sånn som de vanligvis gjør når man legger flere lag med voks. Hvorfor ikke prøve noe som meguiars #21? Dette er jo en ren sealer som har bra holdbarhet og er vel utprøvd med voks over :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve noe som meguiars #21? Dette er jo en ren sealer som har bra holdbarhet og er vel utprøvd med voks over :)

Dette har jeg gjort på flere biler med bra resultat.

Har lagt meg#26 oppå jeg da jeg ikke hadde #16.

Men lengere utpå høsten blir det #21 med enten #16 eller onyx oppå min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig voks med lite løsemidler burde kunne ligge over #16 uten å skade denne noe særlig. Men siden #16 ikke er en ren sealer men en "hybrid" som inneholder carnauba, så det er vel en fare for at lagene blander seg sånn som de vanligvis gjør når man legger flere lag med voks. Hvorfor ikke prøve noe som meguiars #21? Dette er jo en ren sealer som har bra holdbarhet og er vel utprøvd med voks over :)

Takk for innspill,

Joda, det har jeg også tenkt på....men det genererer kjøping, og hvis det blir kjøping så tror jeg at jeg handler DG111 ref kangotesten "DG vs Nano" til Truls og legger Shield over.

Hva tror du om de litt sticky egenskapene til Megs #16 hvis de får litt shield oppå seg da ?

Bent : Meg#16 er fullstendig uaktuelt å ha på toppen for mitt vedkommende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo hjelpe på. Selv har jeg aldri vært plaget av at den tiltrekker seg støv osv, men så vasker jeg ofte kort tid etter at den er lagt på, så det eliminerer vel problemet. Jeg har for tiden 5 vokser liggende på bilen (på forskjellige paneler) inkl #16, og jeg kan ikke si at jeg har merket at møkk fester seg noe lettere på noen av panelene.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo hjelpe på. Selv har jeg aldri vært plaget av at den tiltrekker seg støv osv, men så vasker jeg ofte kort tid etter at den er lagt på, så det eliminerer vel problemet. Jeg har for tiden 5 vokser liggende på bilen (på forskjellige paneler) inkl #16, og jeg kan ikke si at jeg har merket at møkk fester seg noe lettere på noen av panelene.

Nei jeg hører mange som sier dette, men jeg kan nesten ikke gjøre annet enn å støtte meg til mine egne erfaringer fra i fjor høst hvor bilen ved flere anledninger var så å si umulig å få ren. Jeg brukte en 4-5 forskjellige avfettinger (bla prickbort og GR) uten at bilen ble ren...noe som medførte et hav av vaskeriper.

Ber om forståelse for at jeg ikke ønsker å ta denne sjansen på kundebiler som skal ha vinterprepp :)

Parallelt med dette hadde jeg shield på Volvoen som gikk akkurat like mye, på de samme veiene hvor jeg omtrent ikke hadde behov for avfetting og panelene ble 100% rene.

Så for min del er det som sagt fullstendig uaktuelt å legge noe Meguiars #16 som topplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig det :) da er det vel egentlig bare shield med en eller annen sealer under som er aktuellt? Så godt som alle sealere burde holde lenger enn jetseal etter min erfaring. Hvis du ikke har noe annet så er det nok lurt å handle duragloss eller f.eks #20.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den definitivt, men jeg har tro på forsegling i bunnen.

Både Shield og Concorso holder nok tilstrekkelig lenge til å bortimot matche MG#16 frittstående.

Jeg ønsker shieldens egenskaper mht til å være smussavisende (den er helt fantastisk) men jeg ønsker en "forsegling i bunnen" fordi når voksen er borte uti januar, så skal forseglinga titte frem og bidra med holdbarhet mot avfetting et par måneder.

(jeg har inntrykk av at forsegling kanskje står seg bedre mot avfetting enn hva voks gjør)

Holder virkelig Concorso så lenge? Gjør den det, da selger jeg Zymölen min :D

Ja, jeg er også på utkikk etter en non-stick sak, men tror jeg prøver med på en nanoforsegling i vinter, eller så banker jeg med MG#21 2.0 og kjører UQW (folk burde prøve den) eller Sonax "Snabbvax" over - da har jeg knallfin bil over hele vinteren ;)

Forståelig det :) da er det vel egentlig bare shield med en eller annen sealer under som er aktuellt? Så godt som alle sealere burde holde lenger enn jetseal etter min erfaring. Hvis du ikke har noe annet så er det nok lurt å handle duragloss eller f.eks #20.

Blir nok en test med JetSeal og Biltema forsegling i løpet av helgen..

Kjøpte JetSeal siden den fikk en del skryt, men ble meget skuffa..

Forståelig det :) da er det vel egentlig bare shield med en eller annen sealer under som er aktuellt? Så godt som alle sealere burde holde lenger enn jetseal etter min erfaring. Hvis du ikke har noe annet så er det nok lurt å handle duragloss eller f.eks #20.

Blir nok en test med JetSeal og Biltema forsegling i løpet av helgen..

Kjøpte JetSeal siden den fikk en del skryt, men ble meget skuffa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg til å kjøre mg #20 to lag, da denne holder bra og har bra vannegenskaper.

Har mest tro på #16 som "standalone"

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utviser en naturlig skepsis til alt som har med lagbygging å gjøre utenpå lakken. :)

Har selv gode erfaringer med godt forarbeide og enkle lag med voks, både hva gjelder holdbarhet og look.

Etter instendig masing fra Ståle skal jeg nå prøve et dobbelt lag med shield på Touranen, trolig påført idag.

Resten av bilen har jeg mest lyst å bruke Concorso på, slik at jeg får fulgt opp holdbarheten på den utover høsten og vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vurderer jeg å snylte litt #20 fra rudilgr i høst og legge razeglaze 55 eller vics concours over. Eller kanskje jeg ofrer hele mini-krukka mi med shield og legger den over. Imponert over den så langt når det gjelder beading, enkel bruk og enkel vask.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dritt med å begynne å gå off-topic i tråden til en moderator er at terskelen er sykt lav for å få ting fjerna eller moderert... :)

Nå skal jeg ikke gjøre det, men det betyr at de som er ute etter å snakke om andre ting enn hva kjernen i saken er - altså drite ut produkter og merker osv enten holder seg helv.....langt unna eller tar en skjerpings og kommer seg tilbake til balanserte innlegg som er tuftet på andre ting enn feks et generelt hat mot bestemte merker eller annet.

Nok om det !

Concorso ja,

Nå skal dere høre her littegrann,

Truls Pirk har jeg lært å kjenne som en meget nøyaktig fyr...en som ikke lar noen....og da mener jeg NOEN del av arbeidsprosessen være venstrehåndsarbeid når han tester og gjør forsøk - i motsetning til en del annet "test"-arbeid jeg har sett fremlagt med krav om å bli vitenskapelig trodd <_< ......(tester som tester produkter med helt forskjellige egenskaper og kårer en vinner ut ifra kriterier satt som om egenskapene skulle være de samme kan jo være et grellt eksempel på å fremstå som veldig lite troverdig)

Og ikke minst er også vedkommende såpass til kar at han er fullstendig fritatt for en negativ grunnholdning basert på merkenavn eller forhandler, men greier å beholde sin integritet gjennom objektiv og troverdig vurdering uavhengig av andre totalt utenforstående faktorer....noe veldig mange andre her inne åpenbart strir fryktelig med.

Derfor, støtter jeg meg til den testen han gjennomfører her :

http://www.detailersclub.no/forum/topic/1111-test-nanolotus-lakkforsegling/page__p__15704__hl__duragloss+vs+nanolotus__fromsearch__1#entry15704

Jeg driter i om alle andre her inne ikke synes concorso holder like lenge som Megs #16 så lenge Mr.pirk på en velfundamentert og overbevisende måte gjennom bilder og tekst forteller meg at med godt grunnarbeid så vil denne vare lenge....svært lenge.

Når jeg i tillegg har erfaringer med Megs #16 som forteller meg at denne også holder lenge så er jeg i min fulle rett til å konkludere med at disse to omtrent matcher hverandre i holdbarhet......så da vet dere hvorfor jeg sammenstiller concorso og Megs#16 i holdbarhet.

Men en DG111 blir det nok på meg, i tillegg skal jeg prøve en bil med Megs#16 med Shield over i håp om å ivareta varigheten men eliminere evnen til å tiltrekke seg dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 er litt rar - jeg har opplevd "problemet" med møkk-magnetisme på Versoen og en annen bil, men ikke på tre andre biler jeg har tatt. Det som kan ha vært forskjellig er at jeg tror jeg vasket over litt mer grundig etterpå på de tre andre og fikk "satt" #16 skikkelig med en gang...

Mr Pirk lovpriser Duragloss og da må det jo være noe i det :)

I "verdens største voks-test" på DW så hang Concorso og Natty med helt til slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 er litt rar - jeg har opplevd "problemet" med møkk-magnetisme på Versoen og en annen bil, men ikke på tre andre biler jeg har tatt. Det som kan ha vært forskjellig er at jeg tror jeg vasket over litt mer grundig etterpå på de tre andre og fikk "satt" #16 skikkelig med en gang...

Mr Pirk lovpriser Duragloss og da må det jo være noe i det :)

I "verdens største voks-test" på DW så hang Concorso og Natty med helt til slutten

Ja, du sier noe der, for det har jeg også opplevd....Volvo V70 sort metallic og Saab var skikkelig ille, mens VW Polo funket greit med Megs #16.

Nå er det slik at jeg skal levere holdbar vinterbeskyttelse til biler jeg har polert for andre mennesker det siste året, og da vil jeg ikke spille lotto mht om disse bilene "tåler MG#16" som topplag......

Egenskapene mht holdbarhet vil jeg gjerne ha, men evnen til å holde på veiskitt vil jeg absolutt ikke ha, og det var derfor jeg hadde håpet at noen kunne holde seg til problemstillingen MG#16 og evt løsninger på dette problemet i denne tråden ;)

Har du en link til den vokstesten ?

mvh

Ståle :)

Har mest tro på #16 som "standalone"

Hvorfor ? :)

Jeg utviser en naturlig skepsis til alt som har med lagbygging å gjøre utenpå lakken. :)

Har selv gode erfaringer med godt forarbeide og enkle lag med voks, både hva gjelder holdbarhet og look.

Etter instendig masing fra Ståle skal jeg nå prøve et dobbelt lag med shield på Touranen, trolig påført idag.

Resten av bilen har jeg mest lyst å bruke Concorso på, slik at jeg får fulgt opp holdbarheten på den utover høsten og vinteren.

Bra Knut Arne, men jeg er ikke sikker på om du oppnår full effekt på bare en fremskjerm....men mener bestemt at av de voksene jeg har prøvd så er det Swissvax Shield og CG5050 som gir størst forskjell i "våthet" om du påfører ett eller to lag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...