Gå til innhold

Alternativer til spylerveske?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Først så må jeg si at den eneste grunnen til at jeg bruker spylerveske på tanken er for å i utgangspunktet fjerne innsekter som nødlander på ruten. Poenget er at jeg mener spylervesken er en fryktelig dårlig innsektsfjerner...

Dermed så er spylervesken totalt ubrukelig og en unødvendig utgift for min del.... er det bare meg som mener det?

Vanlig skitt og støv fjerner man lett med vann på tanken (sommerstid) men om vinteren må man så klart ha noe som ikke fryser på tanken...

Kan man feks. bruke CG Bugbugger på spylertanken? Problemet er vel at denne kanskje ikek er alkoholbasert og dermed fryser vinterstid...?

Jeg er bare så lei av å kjøpe spylerveske som nærmest har null effekt på insekter, og det er jo derfor vertfall JEG vil ha noe annet enn vann på tanken...

Har også prøvd og blande en innsektsfjerner fra Turtlevax i en sterk blanding på tanken, men denne er også ufattelig lite effektiv... Jeg kunne godt brukt flere hundre kroner på ett produkt som faktisk funker, men jeg gidder ikke å bruke penger på noe som er og holdent ubrukelig...

Setter pris på noen tips her hvis noen har dette...?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanolotus Pro på ruta + vanlig spylevæske + en dært med "clear view" (eller hva det nå heter). Buh-bye bugz. De som evt klarer å klamre seg fast fortsatt har truffet ruta så hardt at innslaget har smeltet fast dyret i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Nanolotus Pro på ruta + vanlig spylevæske + en dært med "clear view" (eller hva det nå heter). Buh-bye bugz. De som evt klarer å klamre seg fast fortsatt har truffet ruta så hardt at innslaget har smeltet fast dyret i glasset.

Men hvis man går ut fra ett produkt som fungerer sommerstid da.. på spylertanken...

Er det noe i veien for å blande litt Bug Bugger fra CG på tanken? Altså vann og CG Bug Bugger?

Bug Bugger er vel ikke alkoholbassert, så den fryser vel kanskje om vinteren, men om vinteren har man vel heller ikke det store problemet med insekter heller...

Bug Bugger er vel i utgangspunktet bare en såpe som skal blandes med vann og evt. sprayes på... og da måtte vel denne fungere fint på spylertanken?

Jeg har dog ikke tenkt på avleiringer etc. i diverse ledninger... er dette ett problem tror dere?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif vindusvask anbefales definitivt ikke å ha på spylevæske-tanken nei - det blir skjoldete på ruta, og viskerbladene tåler det lite godt.

Ellers anbefaler jeg å ha så godt grunnlag som mulig på ruta (nanolotus). Bug bugger på tanken vil nok svekke forseglingen ganske bra tenker jeg. Bug bugger skal spyles av etter påføring, og gjentatte påføringer med denne blandingen blir jo ikke det samme som å spyle av med rent vann. Og insekter om vinteren er vel ikke det største problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være "clear view" som gjør jobben i såfall, for spylervæske og Nano Pro gjør ikke jobben 100%. Her har jeg oppdaget mitt hittil største ankepunkt mot Nano-forseglinga. Ruta blir så glatt at vindusviskerene ikke klarer å rengjør skikkelig men legger igjen en grå film/slør av ørsmå vanndråper på ruta.

Når man har kjørt en varm sommerkveld gjennom innlandet i Nord-Sverige, myggens kongerike for de som måtte være i tvil, så er hele fronten innsmurt av en seig guffe. Nanoeffekten er nå snudd til det motsatte og vann/skit henger fast på ruta i stedet for å gli av. Hvis man da plutselig får et behov for å bruke viskerene så blir resultatet en grå hinne og svært redusert sikt. Insektene forsvinner dog lekende lett ved vanlig vask. Det samme opplever jeg med vanlig trafikkfilm, dog i noe mildere grad. Ruta blir rett og slett ikke helt ren uten mekanisk vask.

Mulig ny viskergummi og nye fjærer på armene gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Poenget er vel kanskje at man bør ha et produkt som bryter ned proteiner, og disse er kanskje ikke alkoholbaserte?

Jeg vil bare ha ett produkt som kan blandes på tanken slik at vindusviskerne klarer og fjerne insekter på ruten sommerstid. Man trenger da derfor ikke tenke på at den bør tåle frost... for på vinteren er det jo lite insekter uansett.. som du selv sier...

Det må være "clear view" som gjør jobben i såfall, for spylervæske og Nano Pro gjør ikke jobben 100%. Her har jeg oppdaget mitt hittil største ankepunkt mot Nano-forseglinga. Ruta blir så glatt at vindusviskerene ikke klarer å rengjør skikkelig men legger igjen en grå film/slør av ørsmå vanndråper på ruta.

Når man har kjørt en varm sommerkveld gjennom innlandet i Nord-Sverige, myggens kongerike for de som måtte være i tvil, så er hele fronten innsmurt av en seig guffe. Nanoeffekten er nå snudd til det motsatte og vann/skit henger fast på ruta i stedet for å gli av. Hvis man da plutselig får et behov for å bruke viskerene så blir resultatet en grå hinne og svært redusert sikt. Insektene forsvinner dog lekende lett ved vanlig vask. Det samme opplever jeg med vanlig trafikkfilm, dog i noe mildere grad. Ruta blir rett og slett ikke helt ren uten mekanisk vask.

Mulig ny viskergummi og nye fjærer på armene gjør susen.

Var litt "redd" for å nevne dette... men har faktisk den samme oppfattningen som deg...

Bruker dog RainX, men det er vel noenlunde samme greine...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tohhundreogførtsjutrillioner mygg, klegg og blenning på frontruta etter kjøring til Nord-Trøndlag + en 30-40 mil rundt omkring der oppe. To kjappe spülings og viskere på full guffe i ca ni sekunder så satt det igjen kun de mest innbarka og hardhausede eksemplarene (deriblant en klegg som jeg sverger blunka til meg selv etter to dager i vrengt tilstand på ruta...) De gikk dog fint av med kun HT-spyl på lokal selvvask på Frosta (samme med kolonien med insekter som satt i fronten (Shield x 2 som grunnlag).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonax har noe stoff du kan ha på spylervæsketanken. Blandes ut med vann. Kjekk doseringssak på toppen av flaska også. Er ikke sikker på navnet her jeg sitter, men det var noe med Extreme mener jeg. Liten flaske kjøpt på Mekonomen.

Hadde problem med grå trafikkfilm på ruta ved vanlig spylervæske. Etter en sprut med denne og påfølgende visking var ruta klar som dagen. Insekter har jeg ikke testa den så mye på enda, men den var rå på andre ting som sagt. Litt rart at den skummer såpass mye som den gjør, men har ikke satt noen merker på gummi eller lakk hos meg. Brukte den hele sesongen i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Sonax har noe stoff du kan ha på spylervæsketanken. Blandes ut med vann. Kjekk doseringssak på toppen av flaska også. Er ikke sikker på navnet her jeg sitter, men det var noe med Extreme mener jeg. Liten flaske kjøpt på Mekonomen.

Hadde problem med grå trafikkfilm på ruta ved vanlig spylervæske. Etter en sprut med denne og påfølgende visking var ruta klar som dagen. Insekter har jeg ikke testa den så mye på enda, men den var rå på andre ting som sagt. Litt rart at den skummer såpass mye som den gjør, men har ikke satt noen merker på gummi eller lakk hos meg. Brukte den hele sesongen i fjor.

Okay.. mulig denne er bedre... men Turtle sin insektsfjerner som skulle blandes på tanken funket ikke i det hele tatt...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til CW 1:100 Super.

http://www.s100.no/p...8&products_id=4

RÅ på trafikkfilm, men tar også trafikkdrepte insekter godt er min erfaring.

Et MÅ HA produkt som jeg alltid har flere flasker stående av..

Endret av Morten83

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Men så lenge det ikke sies noe om hvordan denne fjerner insekter, så tviler jeg på at denne klarer dette bedre enn de som faktisk påstår at deres produkter fjerner insekter...

Joda.. sef. kan jeg bare kjøpe... men så lenge man ikke får kjøpt "doser" men hele flasker, så kan jeg ende opp med å bli sittende med en flaske jeg ikke er fornøyd med...

Ikke for at prisen på flaska ruinerer noen... men jeg postet denne posten for å sjekke om noen her faktisk hadde løsningen.

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter å prøve meg frem ved å bestille masse produkter som lover gull og grønne skoger.

Jeg sier ikke at dette er ett dårlig produkt, for det vet jeg ikke noe om, men jeg sier bare at det ikke sies noe om at denne fjerner insektsrester...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dose til 5L HER

Edit: Frakt er visst 79kr, så det lønner seg KANSKJE ikke å kjøpe en dose til 14kr :P

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til CW 1:100 Super.

http://www.s100.no/p...8&products_id=4

RÅ på trafikkfilm, men tar også trafikkdrepte insekter godt er min erfaring.

Et MÅ HA produkt som jeg alltid har flere flasker stående av..

Men så lenge det ikke sies noe om hvordan denne fjerner insekter, så tviler jeg på at denne klarer dette bedre enn de som faktisk påstår at deres produkter fjerner insekter...

Joda.. sef. kan jeg bare kjøpe... men så lenge man ikke får kjøpt "doser" men hele flasker, så kan jeg ende opp med å bli sittende med en flaske jeg ikke er fornøyd med...

Ikke for at prisen på flaska ruinerer noen... men jeg postet denne posten for å sjekke om noen her faktisk hadde løsningen.

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter å prøve meg frem ved å bestille masse produkter som lover gull og grønne skoger.

Jeg sier ikke at dette er ett dårlig produkt, for det vet jeg ikke noe om, men jeg sier bare at det ikke sies noe om at denne fjerner insektsrester...

Synes Morten kommer med gode erfaringer her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Synes Morten kommer med gode erfaringer her jeg...

Joda... jeg får teste den ut da.. :)

Har sendt dem mail nå... angående bestilling...

Må ha gallon jeg vetu :rofl1:

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min BMW har jeg en egen tank for "intensivspyling". Ved å trykke på en knapp tar den spylevæske fra en egen liten tank, som får ligge en liten stund på ruta før viskerene går. Denne "intensivvæsken" er mye sterkere enn konvensjonell spylevæske men koster selvsagt ganske mye hos BMW. Godt mulig andre merker også har slikt?

Jeg skal prøve CW eller lignende konsentrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

På min BMW har jeg en egen tank for "intensivspyling". Ved å trykke på en knapp tar den spylevæske fra en egen liten tank, som får ligge en liten stund på ruta før viskerene går. Denne "intensivvæsken" er mye sterkere enn konvensjonell spylevæske men koster selvsagt ganske mye hos BMW. Godt mulig andre merker også har slikt?

Jeg skal prøve CW eller lignende konsentrat.

Det var jaggu meg ikke dumt!

Men venter svar i dett øyeblikk angående pris på en 5-liters dunk med CW1:100... B)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...